Om att runda hästen kring innerskänkel

B

boella

Ja, det här är en lite märklig fråga tror jag. Men efter att ha fått lära mig på en barocklektion att runda hästen runt skänkeln så visar det sig att det fungerar oerhört bra att styra båda hästarna på en volt genom att använda innerskänkel. Jag får inte ihop det i huvudet. Det borde ju vara tvärtom. Eller det är tvärtom vid andra tillfällen. Finns det någon här som kan förklara. Varför i all världen har de så lätt att runda sig kring ens innerskänkel. Jag har inte ens lärt dom det. Är det tanken, vart jag är på väg... Av alla hjälpor jag använder så är det den hjälpa som är klockrenast på båda hästarna. Jag kanske har starka ben... :p . Eller tvärtom. :crazy:

Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel

Kan det vara så att du även tittar "runt i volten" så din position ändras. Så fungerar det i allafall på min medryttarhäst. Jag leder lite i tygeln , så hon tittar inåt, klämmer åt med inner skänkel och tittar hela tiden dit jag ska runt volten.

Nu ska vi se om jag kan förklara, som jag fick lära mig....

Du böjer hästen m h a inner sittben. Dvs när du tittar in o svänger din kropp så sitter du över ngt på innern. Då signalerar du till hästen att korta upp den sidan, den böjer sig. Om den då får följa sin böjning så gör den en volt. I annat fall när du håller den kvar på spåret så blir det böjd-rakt-fram.

Harkel, nån annan kanske kan förklara bättre.... *ingen pedagog*

Jo, jag försöker i allafall titta vart jag ska.
Den där tanken med att hästen kortar upp sig fattar jag faktiskt, tänker mig att ngn klämmer mig isidan och tynger på ena sidan ryggen och fattar effekten. :idea:

Men visst är det lite mysko, så få hjälpor till så många olika rörelser :crazy:

Jag tycker att du bör gå fler kurser med/utan häst samt läsa tillgänglig litteratur, så ser du att det inte är hokuspokus, utan att grundpinciperna är konsekventa och väldigt naturliga/intuitiva och lätta att förstå. Ska göra ett försök till förklaring:

En skänkel används för att ge hästen en impuls att sätta in just det bakbenet längre in under sej. Det är förmodligen detta som händer er, och din häst svarar korrekt, i förhållande till sin kapacitet/utbildningsnivå. Men det råder en missuppfattning, tror jag. Alltså, det är inte enbart skänkeln som gör böjningen!

Principen är att hästens kropp ska forma sej som ryttarens kropp. Så om du vill svänga åt vänster vill du ju att hästen ska böja sej åt vänster. Då måste du själv vända dej ditåt. Ditt huvud vänder du dit som hästens huvud ska vara vänt mot, dina axlar vänder du i den riktning som hästens bogar ska vara vända åt, dina höfter och skänklar är riktade dit din hästs höfter/bakben ska vara vända mot. Denna principen frångår man aldrig i akademisk ridning. Så "styr" man hästen. Att dina hästar följer detta betyder att de inte ridits sönder, utan klarar av att svara naturligt. Hästarna känner att vikten förskjutits något åt vänster.
Dina händer ska också följa med din mage i böjningen, de ska hållas mitt framför naveln och ta med sej manken, dvs manken placeras då mellan dina händer. Detta är förstås lite svårare, men efterhand kommer du att kunna böja hästen med förande yttertygel och lös innertygel.

Genom att lägga till innerskänkeln strax innan inre bakbenet sätts ner ger du hästen hjälpen för öppna, lite schematsikt. Sedan har jag förstått att det råder lite delade uppfattningar om finliret med vikthjälper etc, men så gör jag och det fungerar fint, till att börja med.

På en kurs bör du få hjälp med konkreta råd hur just ni ska träna in rätt hjälper och reaktioner.

Precis Knasan!
Vår gröne travare svarar mycket bra på innerskänkeln då jag vill ha honom på volten. Första (gamla) reaktionen då han styvade sig och ville gå rakt fram ur volten var att ta i innertygeln för att böja honom igen. Men det funkade dåligt, att ge en impuls med innerskänkeln istället får honom att hitta balansen då inner bak kommer närmre tyngdpunkten när han böjer sig riktigt och han kan följa volten och känns stabil att sitta på..

Att "runda hästen runt inner skänkel" är ju något som man kan höra på de flesta ridskolor..../T_B

Att "runda hästen runt inner skänkel" är ju något som man kan höra på de flesta ridskolor..../T_B

-Fast med tillägget
"håll emot med ytterskänkeln, lirka med innertygeln och ha stöd på yttertygeln. Samtidigt som du sitter på ytter sittben, trampar ner hälarna, pressa ner dig i sadeln och var rak i ryggen.... rid i varje steg!!"
Fick aldrig någon riktig feedback från hästarna under ridskoletiden. Man gjorde så mycket och det hände så lite..

På travaren räckte det med en liten impuls så poff kom inner bak på plats, han vände in och påbörjade en volt. Jag satt väl och gav signal med kroppen till en volt men hästen var i obalans och kunde inte följa min sits. Förrän inner bak hittade läget.. coolt hur det funkar :)

Att böja hästen kring inner känns inte speciellt barockt (haha), det har man fått inpräntat ända från första dagen på ridskolan. Visserligen med tillägget enligt nitus...

Däremot har jag fortfarande inte fått ordning på sittbenen, trots att jag funderat mycket på detta. Vikten dit man vill, så långt är jag med. Hästen ska följa tyngdpunkten. Alltså vikten inåt i vändningar. Men vad ska jag göra med sittbenen? Det är olika bud överallt!

Här och på många andra ställen pratas om att belasta inner sittben. Trycka ner det ska få hästen att dra ihop den inre ryggmuskeln och därmed böja hästen. Men har det verkligen med sittbenet att göra? Är det inte snarare så att den sida där det är mer vikt, där måste hästen ta i mer för att bära upp oss och därför använder den muskeln mer, den sidan kortas upp av att muskeln späns och hästen böjs. Hänger vikt och sittben alltid ihop för er?

Från en annan, klok man fick jag lära mig att man ska belasta ytter sittben. Innersidans muskel ska ges plats så att muskeln kan dra ihop sig i böjningen (om jag förstod motiveringen rätt). Min westernridande kompis hävdar också att jag ska trycka med ytter sittben i vändningar. Kanske med motiveringen att hästen ska gå undan för tryck, kommer inte ihåg exakt. Båda dessa säger vikten inåt, så det verkar finnas fler än jag som skiljer på vikt och sittben.

Det jag tycker känns mest logiskt och det som fungerar bäst på min stackars häst, som ofta får stå ut med en förvirrad matte som halkar runt på ryggen och provar allt möjligt... är vikten inåt och belasta ytter sittben. Om jag trycker ner inner sittben känns det som att jag skjuter hela hästen utåt!

Men in kampsportstränande (och ridande) sambo hävdar att det hänger ihop – den sida där man lägger vikten och trampar i stigbygeln, där belastar man även sittbenet. Jämför med när man gör en spark och har vikten på ena benet (inner) och det andra kan röra sig fritt (ytter). Han får alltså inte till det jag tycker känns bäst! Och hans version stämmer ju även med det man läser på så många ställen, bla här.

Det här blev långt och kanske lite utanför ursprungsinlägget – men finns det nån som kan hjälpa mig att reda ut detta?!

Aha.
Jomen det stämmer, de är inte sönderridna.
Sedan måste jag hålla med inlägget lite längre ner...
halkar runt och provar lite allt möjligt - :crazy:
Med betoning på halka runt...

Jorå ska ta fler lektioner till våren är det tänkt. Ekonomisk fråga och långt att åka till"barock/akademisk" tränare.

Det där med att innerskänkeln får hästen att hitta balansen genom att trampa under sig... låter logiskt...
lite av min förvirring ligger i det som AnnaA skriver om sin westernridande kompis och att gå undan för yttre sittbenets tryck. Så tänkte jag nämligen på saken förut.

Jag tycker hursomhelst det är intressant att läsa era inlägg, eftersom jag då kan grubbla vidare med lite mer info. :smirk:

Hade svårt med detta i jämförelse med westerntänket, då jag provat det tidigare.
Min eminente akademisk "lärare" sa att för att flytta hästen på westernvis så är det en större tryck som krävs för att flytta-trycka undan hästen.
Alltså - sitt över på inre sittben för att böja.
Sitt över - lägg på mera vikt för att flytta undan för.

Medan vi ändå är igång med ämnet - använder ni stigbygeltramp? Tycker själv att min häst reagerar bäst på det (när jag kommer ihåg det) för att visa henne vägen in på ett böjt spår. Och då följer tyngdpunkt och hela babberiban med, tror jag iallafall. Kul om någon har något att dryfta i saken!
Läste någonstans att det historiskt betraktades som en fullvärdig hjälp, minns varken var eller den exakta formuleringen!

Håller tummarna för dej, Boella!

Så här skriver Ehrengranath:" En sann böjning fördelar hästens tyngd med sänkning på den yttre bogen, och uppå denna tyngdfördelning utåt kunna ostridige bevis hämtas, så väl av inre bogens elevation i steget, som deraf att då man med otvungna häsar trafvar på en helt kort volt, så kan hästen endast genom stark böjning hindras att falla.
Med hästens diagonala stöd följer även af böjning en tyngdfördelning i bakdelen på inre häsen, men häraf höjes inre höften, och yttre sänkes. Utom att detta förhållande även är ögonskenligt, så bevises det ännu deraf, att r y t t a r e n s h ä n g n i n g a l l t i d
l e d e s u t å t, d å h a n b ö j e r o c h d å h a n f l u t e r.

Även Oliveira talar om att man ska belasta det yttre sittbenet.
Själv är jag av den uppfattningen att man snarare ska följa hästens vikt, än trärtom. Jag föredrar att styra utan att sätta hästen i obalans. Jag tror att det ändå blir en viktförskjuning, bara genom att man tittar dit man ska. Om man medvetet försöker flytta vikten blir det nog lätt alldeles för mycket.

Vad gäller att sänka hälen, har det ju också effekten att underskänkeln släpper, och därmed ger impuls, och "öppnar en dörr".
Hur vet man att det är en viktförskjutning i det fallet som får hästen att svänga, och inte att skänkeln släpper?
Skänkeln borde väl väga lika mkt, vare sig den är tre centimeter upp eller ner? :confused:

Senast ändrad:

Råkade skicka samma inlägg två ggr...

Senast ändrad:

Nu är ju jag absolut ingen expert på området.... Försöker bara förmedla vad jag fått lära mig, som jag anammade och tyckte förföll logiskt.

Jag försöker alltid visa vägen med min kropp. Vill jag att hästen ska göra en öppna så gör jag en öppna.... etc. Det brukar fungera o känns naturligt.
Men frågan om detta med sittben i svängar o hur de utförs i engelsk, western o barock
kom upp hos oss under en teorilektion - så då fick jag en mkt logisk o självklar förklaring som jag tyvärr inte kan förmedla då X som lärde mig är superpedagogisk, det är INTE jag.

Enkelt förklarat som jag försökte mig på ovan....*försöker igen*
Dvs om hästen sätts ur balans för att viktförskjutningen blir "för" stor så flyttar man hästen bort från tyngdpunkten (western)
Om man istället visar vägen med sitsen, en anings viktförskjutning så strävar hästen efter att balansera upp dig o böjer sig "runt" innerskänkeln.

Jaja, jag hoppas att det jag försöker förmedla är begripligt, och att jag uppfattat det
hela korrekt själv.

*Synd att X inte är här så ofta nu, hon var flitig bukefalist ett tag*

Att få hästen att svänga så att den följar vikten är absolut inget svårt alls. Frågan är om det är det bästa sättet att svänga. Att man formar hästen så som man vill att den ska vara är jag helt med på: Det innebär helt enkelt att man automatiskt ger rätt hjälper.
Frågon huruvida sittbenens tryck böjer hästen osv är inte ny här på forumet...
Rent teoretiskt låter det som att det skulle kunna fungera om man rider barbacka, eller i bomlöst, men hur skulle sittbenet kunna göra ett punkttryck i hästens muskulatur, genom en bomsadel? Jag tror att man samtidigt gör andra saker, som är det som ger den effekten vissa tror att inner sittben gör.

En häst som ska gå på volt, hästens huvud- vårt huvud, hästens bogar- våra axlar, hästens höfter- våra höfter.

Hästen ska korta sin muskel på insidan för att kunna böja sig och gå på volt och då belastar man inre sittben, en muskel som drar ihop sig är hårdare...man ska inte trycka/sitta på en muskel som ska slappna av ( som utsidan) för då drar den ihop sig och vi får inte någon böjning i hästen.

Vart i boken tog du detta citat av Ehrengranath, vilken sida? Vill fördjupa mig lite mer i det där, och då behöver jag sidhänvisning. Vart pratar Oliveira om det, i hans bok eller? Isf, kommer du ihåg ungefärligt ställe eller vilken sida?

Ehrengranath, "Om hasleden och om hästens rörelser" sid 31-32.
Oliveira: Ja, i hans "Reflections of Equestrian Art". Kan ha varit apropå sluta kanske...? Återkommer när jag har haft tid att kolla.

Enkelt förklarat som jag försökte mig på ovan....*försöker igen*
Dvs om hästen sätts ur balans för att viktförskjutningen blir "för" stor så flyttar man hästen bort från tyngdpunkten (western)
Om man istället visar vägen med sitsen, en anings viktförskjutning så strävar hästen efter att balansera upp dig o böjer sig "runt" innerskänkeln.

Hur man än bär sig åt så blir det ju ett antal hjälpor, i mitt fall både mer och mindre önskvärda. Olika olika dagar. Igår vad det rörig hjälpgivning I förrgår mindre rörig men endast skänkeln i sig, använder jag bland annat att flytta mina hästar i önskvärd riktinig, senast i går, när vi kom lite väl nära en stillastående bil här hemma och då puttade jag bort hästen med skänkeln, och det blir väl lite liknande westernresonemanget ovan, men när hela jag tänker volt, och då leder och fokuserar på det, dvs gör allt möjligt, tittar runt, svänger om lite i sadeln osv, och man lägger på innerskänkeln, ja det var den reaktionen som jag grubblar på. Fast känner mig lite klokare nu för stunden. Imorron ska jag testa... Om jag inte är helt fastsnöad.

Mycket mycket trött av mycket mycket snöskottning
:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat