om adoption

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag läste en artikel som fick mina tankar att gå i spinn. Utan att gå in på vad artikeln handlade om ställer jag en allmän fråga.

OM jag (eller någon annan) av någon anledning skulle vilja adoptera bort mina (sina) barn till någon jag känner (alltså inom sverige), hur skulle då detta gå till rent praktiskt?
Är det något man kan göra privat och i samförstånd (förmodligen inte, va?) eller är det samma utredningar som vid adoption från utlandet?

Bara av ren nyfikenhet, för det är inte alls aktuellt!

Sv: om adoption

Så vitt jag vet förekommer det inte adoptioner inom Sverige, förutom då en styvförälder adopterar partnerns barn.

Varför skulle det inte det? Vi har bekanta som hämtade sin dotter direkt på bb och som för något år sedan fick adoptera henne som planerat. Däremot tror jag det är ett år som föräldrarna har på sig att bestämma sig och det bästa för barnet är ju då att bo i fosterhem hos de blivande adoptivföräldrarna under tiden istället för hos en annan fosterfamilj.

Ts
Jag tror att samma regler gäller om det är närstående om det inte är en partner för då gäller andra regler. Samhället kan ju inte placera barn utan att veta om det blir bra. (Nu blir det ju fel ändå ibland men familjerna ska iallafall ha kollats.)

Jag har ocksa för mig att adoption inom Sverige är väldigt ovanligt.

Mina fd grannar (där jag växte upp) adopterade ett barn svenskt barn -86 och ngra ar senare fick dom tva fosterbarn (syskon). Ena fosterbarnet var 1 ar och det andra hämtades direkt pa BB. De biologiska föräldrarna var missbrukare och barnen träffade dom ngr fa ganger när dom var sma men sen inget. Fosterföräldrarna har kämpat under hela uppväxten för att fa adoptera fosterbarnen men fatt nej hela tiden. Idag är bada barnen över 18 ar och har alltsa varit fosterbarn under hela sina liv, dom känner inga andra än sina fosterföräldrar.

Så vitt jag vet förekommer det inte adoptioner inom Sverige, förutom då en styvförälder adopterar partnerns barn.
jodå, det förekommer visst. Men det är ovanligt och skälet till det är nog kanske att vi har ett väldigt bra skyddsnät i vårt land så att man sällan är tvungen att adoptera bort ett barn av rent ekonomiska skäl - vilket man väl kan anta är ett av de vanligaste skälen utomlands.

Fosterföräldrarna har kämpat under hela uppväxten för att fa adoptera fosterbarnen men fatt nej hela tiden. Idag är bada barnen över 18 ar och har alltsa varit fosterbarn under hela sina liv, dom känner inga andra än sina fosterföräldrar.
gissningsvis beror detta på att de biologiska föräldrarna har motsatt sig adoption, även om de inte haft ngn kontakt med barnen i övrigt.

Min fråga handlar om att bio-föräldrarna och de som adopterar är helt överens om att detta ska ske. Detta lär väl vara bland det mest ovanliga scenariot som finns...

Jag har ocksa för mig att adoption inom Sverige är väldigt ovanligt.

Mina fd grannar (där jag växte upp) adopterade ett barn svenskt barn -86 och ngra ar senare fick dom tva fosterbarn (syskon). Ena fosterbarnet var 1 ar och det andra hämtades direkt pa BB. De biologiska föräldrarna var missbrukare och barnen träffade dom ngr fa ganger när dom var sma men sen inget. Fosterföräldrarna har kämpat under hela uppväxten för att fa adoptera fosterbarnen men fatt nej hela tiden. Idag är bada barnen över 18 ar och har alltsa varit fosterbarn under hela sina liv, dom känner inga andra än sina fosterföräldrar.

Fast när barnen blivit myndiga kan ju familjehemsföräldrarna adoptera dom ändå. eftersom de då är myndiga.
Jo det förekommer adoptioner i Sverige, och man ska ha medgivande precis som för utomlandsadoptioner. Men de är ju väldigt få till antalet, tyvärr. Ovanstående exempel visar att de biologiska banden bör tonas ned, och flera adoptioner genomföras även i Sverige. Det finns så många biologiska föräldrar som brister i sitt omvårdnadsansvar och så många bra potentiella adoptivföräldrar. Jag själv hade önskat att jag blivit bortadopterad som barn, då hade jag haft ett mycket bättre liv som vuxen.

Jag har ingen kontakt med familjen längre sa jag vet inte hur dom har gjort nu. Säkert var det sa att biologiska föräldrarna motsatte sig adoptionen eller att det fanns andra skäl som jag inte vet om. fran min sida tycker iaf att det bästa för den här familjen om dom fatt adoptera barnen.

Ameo- Jag tycker att det borde vara en självklarhet att fa adoptera da (efter en betankeperiod) men jag misstänker att det inte är sa enkelt i verkligheten.

Ameo- Jag tycker att det borde vara en självklarhet att fa adoptera da (efter en betankeperiod) men jag misstänker att det inte är sa enkelt i verkligheten.
jag tror nog att man får adoptera, det jag undrar är hur det går till rent praktiskt?

En adoption beslutas av domstol (tingsrätt) efter ansökan. Inför beslutet tas ett yttrande från Socialnämnden in och domstolen prövar sedan om den tilltänkta adoptionen är lämplig.

Mer om Socialnämndens yttrande kan läsas på socialstyrelsens hemsida.

Har för mig att det sker runt 20-30 nationella adoptioner i Sverige per år. Oftast sker adoptionerna "inom familjen", t.ex. mor- eller farföräldrar som adopterar sina barnbarn.

jag tror nog att man får adoptera, det jag undrar är hur det går till rent praktiskt?

Rent praktiskt går det till så att den som vill adoptera ett specifikt barn ansöker om det hos tingsrätten som barnet tillhör.
Därefter ger tingsrätten i uppdrag åt socialnämnden i barnets hemkommun att göra en utredning som ska mynna ut i ett förslag till domstolen om att medge eller avslå ansökan.

Ditt scenario är extremt ovanligt, jag har aldrig hört talas om det under alla mina år på familjerätten, det vanligaste är att man adopterar en partners barn från tidigare förhållande. För att göra det krävs inte en medgivandeutredning.

tack för infon!

Den artikel som fick min hjärna att börja spinna är den här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5086832
mitt mammahjärta blöder verkligen, men jag inser att jag själv inte är rätt person i detta fallet.
Men jag började fundera på hur det skulle vara lösbart och hur man skulle göra för att barnen skulle få stanna kvar i landet. Och enligt mina förvirrade tankar så finns ju risken att de blir utvisade om de inte adopteras. Så därav mina förvirrade funderingar :p

Så fruktansvärt fruktansvärt hemskt :cry: Men vilken enorm kärlek till barnen! Jag hoppas verkligen att hon får stanna med sina barn. Hon om någon har väl verkligen godtagbara skäl att få asyl.

hon har ju uppenbarligen fått avslag på asylansökan, det är ju därför hon tänker dessa tankar. Jag blir bara imponerad över hur klokt hon resonerar, om artikeln stämmer med verkligheten. Jag tolkar det som att hon faktiskt accepterar sitt öde och kommer åka tillbaka till en tämligen oviss framtid. :cry:
Och jag önskar så att jag hade kunnat hjälpa henne - hjärterum och stjärterum finns men man ska reda ut resten också...

Den typen av adoptioner är det tyvärr väldigt svårt att få igenom. Det finns ett flertal domar i såna ärenden då man försökt undgå reglerna för uppehållstillstånd som gett avslag då man ansett det som smyginvandring.

misstänkte nog även det...
Frågan är väl om det ens är möjligt att göra det hon önskar, på laglig väg?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 930
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur