olydiga hästar

Sv: olydiga hästar

Nej det är det inte. Vissa hästar kan vara lite mer speciellla i psyket av olika skäl, men det spelar ingen roll.
Hästar förstår din attityd, din utstrålning och förhållningssätt. Inte svårt alls.

Som sagt. Om någon pratar med dig på ex arabiska, förstår du det direkt då?

Alla hästar ÄR inte inlärda på samma sätt.
Om hästen inte förstår vad du vill så kan den omöjligt göra det du vill i alla sammanhang.
Självklart så förstår hästen ditt kroppsspråk och märker om du är en stark ledare eller inte, men det gör ju inte automatiskt att hästen förstår vad det är du tillrättavisar.

Jag har sett flera exempel på hästar som ex blivit ledda av redigt duktiga hästmänniskor, men som ändå inte har gått exemplariskt just för att de är inlärda att göra något annat. (El rättare sagt Inte inlärda att gå snällt.)

Nja, fast alla hästar kommunicerar med varandra på samma sätt. De har det inom sig, naturligt. Så om människan kan kommunicera med den på dess naturliga sätt så förstår den, även en helt okänd människa! :)

Jag har sett flera exempel på hästar som ex blivit ledda av redigt duktiga hästmänniskor, men som ändå inte har gått exemplariskt just för att de är inlärda att göra något annat. (El rättare sagt Inte inlärda att gå snällt.)

är det såna extrema fall vi pratar om så skulle jag vilja att TS utvecklar sitt ursprungsinlägg och förklarar lite mer ingående vad det gäller.
i ett sånt extremfall är det ju helt klart ngt som kan kritiseras och ifrågasättas.

tycker dock att MAJORITETEN av såna här trådar, som flera redan påpekat mkt klokt i tråden, har mer att göra med de som hanterar hästarna, än hästarna själva.

hästar skall vara grunduppfostrade att uppföra sig runt daglig hantering. det kan vi nog alla vara överrens om.

sen har vi dock fortfarande fenomenet att många såna hästar, med fullständigt god grundlig uppfostran i ovannämnda, beter sig olika mot olika hanterare.
tex beter de sig oklanderligt mot tex ägaren och vissa andra som hanterar dem. men på ett annat sätt mot andra hanterare.

i grund och botten måste man acceptera att hästar är djur. levande individer. som inte kommer att reagera som lobotomerade robotar oavsett vem som hanterar dem (får vi verkligen hoppas dessutom).

har genom åren bevittnat MÅNGA situationer då hästar levt fan med vissa som hanterat dom, medans de inte säger ens pip med andra.

så att skylla på djuret är att förmänsliga dem och ha väldigt orealistiska förväntningar om man förväntar sig att x scenario och uppträdande skall vara permanent varje dag, varje gång, oavsett omständigheterna.

Varför hata ett djur för att det gör vad djur gör, nämligen testar om du är stark nog att vara ledare. Om hästen är van vid att få göra som den vill kommer den självklart fortsätta med det tills någon säger ifrån, det är ju helt naturligt beteende. Om du nu känner att du måste hata någon får du väl hata hästägaren som skapar problemen. Själv sparar jag mitt hat för djurplågare, pedofiler och andra monster.

:bow:Håller med dig! Jag väljer också att spara min eventuella ilska och hat på djur och barn misshandlare. Jag kan av olika andledningar tycka mkt illa om människor som borde veta bättre. Att hata en häst eller annat djurslag för att de försöker att följa sina naturliga instinkter ligger däremot inte för mig. Ett djur beter sig inte illa utan orsak, det gör däremot vi människor en del av oss gottar oss i andras lidande, så fungerar inte hästen!

Som sagt. Om någon pratar med dig på ex arabiska, förstår du det direkt då?

Alla hästar ÄR inte inlärda på samma sätt.
Om hästen inte förstår vad du vill så kan den omöjligt göra det du vill i alla sammanhang.
Självklart så förstår hästen ditt kroppsspråk och märker om du är en stark ledare eller inte, men det gör ju inte automatiskt att hästen förstår vad det är du tillrättavisar.

Jag tror att du har alldeles för lite egen erfarenhet för att förstå.
Att tycka eller tro kan man göra, men du kommer inte att förstå utan argumentera emot hur mycket jag än förklarar för dej:crazy:

Att lära en häst det mest elementära i hantering är inte svårt oavsett hur "bortskämd" eller "ouppfostrad" den är.

Man får naturligtvis visa hästen på ett sätt som den förstår och berömma så fort den visar tendenser att göra rätt. Inte svårare än så. Vanlig inlärning.

är det såna extrema fall vi pratar om så skulle jag vilja att TS utvecklar sitt ursprungsinlägg och förklarar lite mer ingående vad det gäller.
i ett sånt extremfall är det ju helt klart ngt som kan kritiseras och ifrågasättas.

tycker dock att MAJORITETEN av såna här trådar, som flera redan påpekat mkt klokt i tråden, har mer att göra med de som hanterar hästarna, än hästarna själva.

hästar skall vara grunduppfostrade att uppföra sig runt daglig hantering. det kan vi nog alla vara överrens om.

sen har vi dock fortfarande fenomenet att många såna hästar, med fullständigt god grundlig uppfostran i ovannämnda, beter sig olika mot olika hanterare.
tex beter de sig oklanderligt mot tex ägaren och vissa andra som hanterar dem. men på ett annat sätt mot andra hanterare.

i grund och botten måste man acceptera att hästar är djur. levande individer. som inte kommer att reagera som lobotomerade robotar oavsett vem som hanterar dem (får vi verkligen hoppas dessutom).

har genom åren bevittnat MÅNGA situationer då hästar levt fan med vissa som hanterat dom, medans de inte säger ens pip med andra.

så att skylla på djuret är att förmänsliga dem och ha väldigt orealistiska förväntningar om man förväntar sig att x scenario och uppträdande skall vara permanent varje dag, varje gång, oavsett omständigheterna.

:bow::bow: Ja precis!

Nja, fast alla hästar kommunicerar med varandra på samma sätt. De har det inom sig, naturligt. Så om människan kan kommunicera med den på dess naturliga sätt så förstår den, även en helt okänd människa! :)

Huvudet på spiken :bow:

Problemet är ju att folk inte fattar att hästar är hårda mot varandra eller att man inte kan smälla till dom utan att varna dom först precis som hästar gör naturligt. Först en varning och sen smäller det.

Exakt, bort med dom, på sin höjd kan man stå och titta på avstånd när dom trampar sina äger på fötterna.

Vill man ha en odräglig häst, ska man inte kräva att andra ska drabbas av det.

Nej, varför då?

Bort med ägarna, det är antingen deras "lathet" eller deras okunskap som har skapat problemet.

Antingen skiter du i det totalt, ser det inte utan står där och beundrar din uppfostrade häst, eller så erbjuder du hjälp, eller tipsar om någon bra tränare, istället för att stå och irritera dig.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
825
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 091
Senast: Tualma
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama