olydiga hästar

Sv: olydiga hästar

När en häst "bara" går in fastän du sagt stop DÅ ÄR DEN FARLIG! Tänk om du inte hinner undan och blir klämd i dörren eller som en inhysing som blev översprungen av sin egen häst och trampad både här och där.
SÅNT FÅR INTE HÄNDA!

Det kan säkert vara så att det kan uppstå en farlig situation men jag har ändå vart med så pass länge att det inte blir farligt utan bara jobbigt och irriterande då jag ändå klarar av att hantera det. Men för någon som inte är så erfaren är det alltid svårare.

Mvh

Tora

Till alla:
Idag har jag lugnat ner mig lite:p Jag jobbade i ett travstall igår och två hästar höll på att krossa mig, var väldigt upprörd då. dock "läxade" jag upp dem och allt frid och fröjd sen..
Självklart är det ju ägaren/skötaren (den som nu handskas med hästarna) orsaken. Hästar är ju flockdjur och det gäller ju att visa vem som bestämmer..
Hinner inte skriva ett vettigare inlägg nu då jag måste kila..
Kan iaf tillägga att nu när jag kommit till detta stall så ska hästarna gå som hundar (lyckliga hundar:p) efter mig!
hehe...:smirk::D:bump:

jag stötte på ett ånglok till häst förut. han var hemsk mot både andra hästar och människor än sin ägare. Med henne var han toksnäll. Och hon var bestämd på honom vill jag lova men han fick också morötter.

En sån där har jag också träffat för länge sen när jag stod inhyrd, han var helt odräglig, gick genom staket, över folk och hade ingen respekt för någon eller något - utom hans ägare. Men henne stod han som ett litet ljus, sänkte huvudet och tuggade och uppförde sig som värsta manglade NH hästen. Trots att hon inte gjorde särskilt mycket, han hade helt enkelt respekt för henne men ingen annan i stallet gillade den hästen speciellt mycket.

Jag hade en liknande häst förut. Han testade alla nya människor på ett rätt bryskt sätt. Men de som gjorde som jag sa och tillrättavisade honom snabbt och konsekvent slapp alla problem. Han var inte ouppfostrad, bara en individ som ville veta vilka människor han kunde köra med och vilka han skulle lyssna på. Tillrättavisade man honom skötte han sig exemplariskt sedan, men de som trodde sig veta bättre och försökte gulla eller bråka helt okonsekvent med honom fick det rätt jobbigt. Vissa individer är osäkra i sin roll och behöver en stark ledare för att våga slappna av och uppföra sig. Man kan lära en sådan häst att uppföra sig perfekt, men kommer en osäker och inkonsekvent människa och försöker hantera den kommer den att känna sig tvungen att ta över rollen som ledare.

Jag hatar hästägare som inte kan uppfostra sina hästar. Det är inte hästarnas fel.

halvknapp.

Precis min åsikt. Det händer nästan varje gång jag har stallet att jag går och förbannar någon hästägare.. :angel:

Alltså jag ser det som en skyldighet av hästägaren att fostra hästen om den ska hanskas av andra. Vill man ha en ouppfostrad häst får man skaffa sig ett eget stall långt ifrån civilisationen.
När man har hästar som ska skötas av andra (Jag har hästen på ridskola) så ska vem som helst som har någelunda hästkunskap utan problem kunna göra det som måste göras vid stalltjänst.
Hästar som ex inte går att ledas är bedrövligt och fruktansvärt irriterande.
Och jag som leder den tillfälligt kan ju inte göra något åt det. Jag kan säga till på skarpen men inget mer. Jag har ingen rätt (eller lust) att uppfostra hästen eftersom den inte är min.
Säger som ngn annan skrev; om någon skulle få för sig om att "uppfostra" min häst skulle jag bli asförbannad.
Skulle ngn ta till våld på min häst skulle den genast bli inlagd på sjukhus :devil:

Alltså små 'egenheter' som vissa hästar har gör mig ingenting, men ren ouppfostran är bedrövligt.

Sen kanske man ska tänka lite från andra hållet också om man har en häst som är "svår". VILL man verkligen ha en sån häst i ett kollektivstall? Det kan ju inte bli annat än dåligt om inte alla i stallet vet hur de ska hantera hästen..

Jag håller med dig till full är sååå trött på vissa hästar som jag delat stall med som går rakt över en när man ska in eller ska gå två steg före, eller osm inte står still på gången osv osv....

irriterar mig nå fruktansvärt när hästarna inte är bra uppfostrade när de rör sånnt som alla i stallet ska hantera dom inom...

Tyvärr har man inte alltid valet att avsäga sig svårhanterliga/ouppfostrade hästar, ialla fall inte när man försörjer sig på andras hästar. Alla har inte kommit så långt att man kan välja och vraka vems hästar man hanterar, då hade man ju klart kunnat välja de som är ordentligt hanterade från början.
Jag hade förr så jag tog emot inackordering, in- och tillridningar men det sista har vi bara tagit emot från en och samma uppfödare och dessa hästar vet precis vad som gäller. De är ordentligt hanterade från början och man behöver inte riskera livet när man tar in dem från hagen.
Hade ett sto som vi köpte när hon var fyra år gammal. Ägaren hade haft henne och hennes mamma och tydligen tyckt att de var söta att klappa på ungefär. Hon var bara ledd i grimma in och ut samt aldrig lämnat mamman när vi köpte henne. Det tog TVÅ ÅR innan hon hade lagt sig av med olaterna att trycka upp en i väggen i stallgången, springa över en på morgonen när man öppnade boxdörren eller spränga staketet om hon inte fick gå in först. Hon var otroligt hård i kolan, kan tilläggas, normalt sett rättar de sig snabbare.
Håller med de innan som skrev att det är ägarna man ska tycka illa om, inte hästarna. De kan ju inte hjälpa att ingen talat om för dem vad som gäller!

kl
Håller med om att det inte är hästarnas fel.
Det finns tyvärr alldeles för många slapphänta hästägare som tror att dom är snälla mot hästen när dom inte tar en konflikt med den.

jag stötte på ett ånglok till häst förut. han var hemsk mot både andra hästar och människor än sin ägare. Med henne var han toksnäll. Och hon var bestämd på honom vill jag lova men han fick också morötter.

Precis. Hästar kan skilja på folk och folk. Jag bekymrar mej inte om en häst verkar ouppfostrad, för då talar jag om hur jag vill ha det och sen har jag inga problem, sen om ägaren gör si eller så spelar ingen roll.
JAG tillåter inte någon häst att vara ånglok eller kasta sej före genom dörrar eller sprätta omkring när man leder eller vad den nu gör, och då fattar hästen att när jag leder gör man inte så.
Inte svårare än så.
Sluta gnäll på ouppfostrade hästar och tala om vad ni förväntar er av hästen istället, så fattar den nog-

Om det inte går så låt bli, då kanske det krävs mer erfarna för att hantera den ett tag.

jag håller med dig, men jag kan inte säga att jag hatar hästar som är ouppfostrade, för det är juh inte deras fel att det blivit så.

men vad jag menar med ouppfostrade är hästar som totalt nonchalerar att man står framför dem och bara går rakt över en och det ända som gäller är att med tydlighet visa att det inte tolereras.

mitt sto var enormt ouppfostrat när jag fick hem henne, hon gjorde precis som hon ville, men jag visade bestämt att det var jag som bestämde och inte hon, med mycket beröm och klappar o en o annan godisbit när hon gjort rätt så är hon idag underbar att ha o göra med, står snällt stilla (för det mesta) är avslappnad på gången, står tom stilla ouppbunden o väntar på att jag stiger åt sidan framför boxen innan hon får gå in även om det är mat där. så vi har en naturlig relation där jag bestämmer men oxå mycket mys o gos :)

men en häst som vi hade på ett stall där jag jobbade 06, det var en häst som började bli farlig PGA att ägeren var så oerfaren, hans synsätt var att ge hästen en godisbit om den bet någon på gången, ja han tyckte ju att hästen ville juh bara ha en godis de va därför den bet, jag försökte flera gånger förklara att hästen då lärde sig att det var ett helt ok beteende att bitas, men på det örat ville han inte höra på, och på detta vis har han fortsatt uppfostra sin häst. så jag vill nog inte veta hur odräglig den är idag :( det är ju iaf synd om hästen.

Säger som ngn annan skrev; om någon skulle få för sig om att "uppfostra" min häst skulle jag bli asförbannad.
Skulle ngn ta till våld på min häst skulle den genast bli inlagd på sjukhus :devil:

kan hålla med till viss del, men man måste juh få säga ifrån om någons häst biter en eller gå rakt över en, så det beror juh på vad du menar med att uppfostra andras hästar.

min häst har juh fått för sig att börja bita vissa personer (hon gör det ju aldrig mot mig så jag förstår inte vad dom gör) men ja menar jag har sagt att om hon OPROVOCERAT biter någon eller går över någon så får den personen "bita tillbax" för hon ska inte vara farlig för någon. men skulle ja däremot få höra att någon har slagit min häst på något sätt som hon farit illa av eller liknade så skulle jag inte tveka att ge personen som gjort det samma behandling tillbaka :)

Precis. Hästar kan skilja på folk och folk. Jag bekymrar mej inte om en häst verkar ouppfostrad, för då talar jag om hur jag vill ha det och sen har jag inga problem, sen om ägaren gör si eller så spelar ingen roll.
JAG tillåter inte någon häst att vara ånglok eller kasta sej före genom dörrar eller sprätta omkring när man leder eller vad den nu gör, och då fattar hästen att när jag leder gör man inte så.
Inte svårare än så.
Sluta gnäll på ouppfostrade hästar och tala om vad ni förväntar er av hästen istället, så fattar den nog-

Om det inte går så låt bli, då kanske det krävs mer erfarna för att hantera den ett tag.

Öhm.. När hästen har blivit "tillsagd" av x antal personer på x olika sätt så är det omöjligt för den att förstå vad människan vill.
Ibland ÄR det faktiskt svårare än så, tyvärr.
Speciellt när hästen inte förstår varför den blir tillsagd - då kan det i vissa fall tom bli värre om man säger till den. :crazy:
Du fattar ju inte arabiska om du inte har lärt dig språket, eller hur?!

Ja det är klart om hästene blir farlig (Bett kan leda till skador) så är det självklart att man måste skydda sig.
Men jag menar när det gäller mer lindriga saker eller saker där man kan ha olika uppfattning i hästhållningen. :)

håller absolut med, våld mot en häst har juh aldrig löst nånting mer än att hästen kan bli rädd för en o då kan den bli ännu farligare.
men man måste juh säga ifrån och det går o göra utan "våld"
det kan ibland räcka med att man säger ifrån med rösten eller bestämt backar den osv. :)

men sen är det juh olika från häst till häst, man kan juh inte behandla alla på samma sätt, vissa är känsligare vissa är "hårdare", en häst vi har i stallet "hämnas" om man blir förbannad, han bet efter mig när ja skulle gå förbi honom på gången o då röt ja ifrån o då sparka han, sån är han o det går inte att göra nåt åt, men pratar man med honom eller helt enkelnt struntar i honom o vad han gör så gör han inget, det är precis som att han bara vill skrämmas, och när man inte blir rädd eller bryr sig då är det inget "roligt" längre och sen jag slutade bry mig så har jag inga problem med honom, han går snällt in efter en osv. men vissa är rädda för honom och det är juh tråkigt när de blir så.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag som leder den tillfälligt kan ju inte göra något åt det. Jag kan säga till på skarpen men inget mer. Jag har ingen rätt (eller lust) att uppfostra hästen eftersom den inte är min.

Alltså små 'egenheter' som vissa hästar har gör mig ingenting, men ren ouppfostran är bedrövligt.

Sen kanske man ska tänka lite från andra hållet också om man har en häst som är "svår". VILL man verkligen ha en sån häst i ett kollektivstall? Det kan ju inte bli annat än dåligt om inte alla i stallet vet hur de ska hantera hästen..[/QUOTE]

Jag kräver att hästarna ska gå att hantera säkert och dom har inget val när jag har hand om dom. Däremot kan dom vara as när andra hanterar dom.
I gengälld lär jag alla hur dom ska bete sig mot min häst som är ganska stor och gärna busar och är lite bufflig.Det är fullt tillåtet att korrigera honom hårt och bestämt, då behöver man bara göra det en gång, istället för att folk blir rädda för honom.
Mot mig gör han ingenting för han vet var skåpet ska stå men han passar givetvis på att busa lite om han märker att den som leder inte har koll.

Vad menar du med våld?

Om en häst försöker springa över mig, hugga eller sparka så dänger jag till den. Om det så vore en av kungenshästar.

Vissa saker MÅSTE man få värja sig emot.

Öhm.. När hästen har blivit "tillsagd" av x antal personer på x olika sätt så är det omöjligt för den att förstå vad människan vill.
Ibland ÄR det faktiskt svårare än så, tyvärr.

Nej det är det inte. Vissa hästar kan vara lite mer speciellla i psyket av olika skäl, men det spelar ingen roll.
Hästar förstår din attityd, din utstrålning och förhållningssätt. Inte svårt alls.

kan egentligen inget om hästar (har skött om dom i 14 år, men har inget större intresse), har bara en grundtanke, min far 75år ska kunna sköta dom utan att bli omkullsprungen, detta ledde till en kul grej när jobbar kompisen köpte typ pitbullhund som utmanade mig o
jag körde samma stuk som med hästarna, korrigering omedelbart o aldrig ge sig, han vart kraftfullt imponerad o hunden oxå:)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
825
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 091
Senast: Tualma
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama