Olyckan idag...

Sv: Olyckan idag...

Det är ju så enkelt att galoppen äger 10% av ATG och travet 90%. Vi snackar inte om lillebrorskomplex utan fattiga-kusinen-från-landet-verklighet. Tyvärr!

Utan pengar är det svårt att få något gjort och travet håller hårt i börsen. Har själv skickat pressmaterial till alla tidningar i Skåne en hel sommar utan att någon någonsin publicerade något. Det är hattar eller inget.:angel:

Sen kan jag hålla med om att Lotta Mossberg inte har levt upp till de förväntningar vi hade på henne men det var väl orealistiskt att hon skulle kunna trolla med knäna.

Och för att följa upp en annan mening här så känns det ganska otroligt att det är en fråga om jäv när det gäller banveterinärens bedömning av banan. Stickan har varit på Täby i evigheter och, så vitt jag vet, gjort ett mycket bra jobb. Enligt vad jag har hört kommer det som ersätter honom innebära att om en häst skadas är det en distriktare från Rimbo eller nåt liknande som får ta hand om det. Vi får hoppas att min källa var ute och cyklade.

Täby ligger på en gammal sjöbotten och skuggorna från bergen på bortre lång bidrar också till att skapa en rad olika mikroklimat under resans gång. Problemen med banan är huvudsakligen ett problem under vinterhalvåret när det är tö en dag och sedan fruset nästa.

Banpersonalen har inget lätt jobb men dom gör vad dom kan med tanke på omständigheterna. Visst, varje gång man startar en galoppör tar man en chans men det gör man varje gång man rider över vägen också.

Och det är inte riktigt rättvist att jämföra med travet. Deras banor är mycket fastare och lättare att underhålla medan galoppörer behöver betydligt mer svikt i underlaget.

Och för att följa upp en annan mening här så känns det ganska otroligt att det är en fråga om jäv när det gäller banveterinärens bedömning av banan. Stickan har varit på Täby i evigheter och, så vitt jag vet, gjort ett mycket bra jobb. Enligt vad jag har hört kommer det som ersätter honom innebära att om en häst skadas är det en distriktare från Rimbo eller nåt liknande som får ta hand om det. Vi får hoppas att min källa var ute och cyklade.

Kan inte mer än hålla med.
Men det din källa nämnde är samma sak som jag har hört så risken är stor att detta stämmer. Det är egentligen en "regel" från djurskyddsmyndigheten (om jag inte är felinformerad) att en tävlingsveterinär INTE får behandla en häst på tävlingsplats, utan dom ska bara se till hästskyddet. Inträffar något så måste således en annan veterinär tillkallas för ev. behandling om det inte är "akut". Men Stickan har alltså sett mer till hästens välbefinnande än vad som är deras skyldighet som tävlinsveterinär.
Det är nog en stor förlust för Täby att mista Stickan.

Jag har en bekant som tidigare drev en ATG Live butik och storspelarna kom helt enkelt inte på galoppdagar kom dom hade dom glömt och vände i dörren. Hon bjöd in tränare och Jarvén gjorde tips varje galoppdag men det fanns inget intresse. Detta är en butik med stor omsättning på travdagar men galoppen var den obefintlig. Det är ingen lätt match att få dom att ändra inställning. Göteborg gjorde en insats med spelombud men det slog inte väl ut det heller, jag var det själv ett sådant för denna butiken och man fick ju inget stöd "upp-i-från" så man orkade ju inte, själv är jag inte så bra på att ge tips (har spelat på galopp en gång hästen kom sist då förstod jag piken) Annars var idéen med spelombud bra men den fullföljdes inte. Vi kostade nog mer än vi drog in, utbildningen var på Kielfärjan :d

Sen kan jag hålla med om att Lotta Mossberg inte har levt upp till de förväntningar vi hade på henne men det var väl orealistiskt att hon skulle kunna trolla med knäna.

Trolla med knäna va väl just det hon gjorde när hon gick in i jäv med Täbys så skickliga banveterinär tidigare i år. Vem fick sparken???

Den jag skulle vilja se som banveterinär efter L.M. trollkonster är just den person som S.A. anlitat vid dom tävlingstillfällen han ej kunnat utföra sina tidigare tjänsten som banveterinär.

Nämligen Solvallas egen banveterinär som ingen hitills klarat av att trolla bort med knäna vid namn L.A.

Täby ligger på en gammal sjöbotten och skuggorna från bergen på bortre lång bidrar också till att skapa en rad olika mikroklimat under resans gång. Problemen med banan är huvudsakligen ett problem under vinterhalvåret när det är tö en dag och sedan fruset nästa.

Banpersonalen har inget lätt jobb men dom gör vad dom kan med tanke på omständigheterna. Visst, varje gång man startar en galoppör tar man en chans men det gör man varje gång man rider över vägen också.

Din liknelse får mig att tänka på när man ska gå över en halvrutten hängbro.

Varför tror du travet har fastare underlag som är lättare att underhålla.??? Behöver inte även en travare svikt i underlaget så går den tidigt på stumma ben.

Ditt resonemang håller inte och sluta prata om tanke på omständigheterna.

Verkligheten är att omständigheterna beror på bristande ekonomisk omfördelning av ekonomiska resurser. Vem tror du i styrelsen är villig att gå ner lönemässigt enbart för en säkrare sport???

Senast ändrad:

Det är ju så enkelt att galoppen äger 10% av ATG och travet 90%. Vi snackar inte om lillebrorskomplex utan fattiga-kusinen-från-landet-verklighet. Tyvärr!

Utan pengar är det svårt att få något gjort och travet håller hårt i börsen.

Men det är ju också så att ATG äger ingen av ombuden!

Ombuden äger ju sina egna butiker och det är ju dom som ofta kan påverka kundernas spel!

Det måste ju vara på det viset att ju mer spel galoppen får ju mer pengar får också galoppsporten!

Jag har en bekant som tidigare drev en ATG Live butik och storspelarna kom helt enkelt inte på galoppdagar kom dom hade dom glömt och vände i dörren. Hon bjöd in tränare och Jarvén gjorde tips varje galoppdag men det fanns inget intresse. Detta är en butik med stor omsättning på travdagar men galoppen var den obefintlig. Det är ingen lätt match att få dom att ändra inställning. Göteborg gjorde en insats med spelombud men det slog inte väl ut det heller, jag var det själv ett sådant för denna butiken och man fick ju inget stöd "upp-i-från" så man orkade ju inte, själv är jag inte så bra på att ge tips (har spelat på galopp en gång hästen kom sist då förstod jag piken) Annars var idéen med spelombud bra men den fullföljdes inte. Vi kostade nog mer än vi drog in, utbildningen var på Kielfärjan :d

Jag bor ju på en liten ort där alla känner alla nästan, men det är ju också så atyt på en liten ort så kan det ju vara riktigt envist och enkelspårigt.

Jag ser nog på det viset att kan lilla okunniga jag få gamla gruvjobbare att satsa sina stålar på galoppen, då kan nog de allra flesta fixa till det.

Men det behövs ju att man blir informerad, av de som verkligen kan.

Och det är inte riktigt rättvist att jämföra med travet. Deras banor är mycket fastare och lättare att underhålla medan galoppörer behöver betydligt mer svikt i underlaget.

Det är lite åt det hållet jag vill komma med mina inlägg. INGEN BANA är den andra LIK, även om det är inom samma ridsportgren och att den ändrar sig hela tiden med väder och vind och andra yttre omständigheter som påverkar det hela. Även belastningen på banan vid träning har sin påverkan.
Jag har hört banpersonalen diskutera bana ett par gånger då jag har varit på Täby och det är sanneligen inte lätt för dom heller.
Dom ska efter träningen på morgonen gör underhåll på banan inför kommande tävling (samma dag) på ett mycket tight tidsschema vilket knappast ger dom de förutsättningar som behövs för att få till den bana dom vill.
Likadana problem har jag haft när jag ska iordningställa olika banor inför hopptävlingar. Banan ska vara öppen så länge som möjligt och sen ska man ofta snabbt in för att iordningsställa den ofta samtidigt som andra funktionärer börjar bygga en hoppbana på den, då är det absolut inte lätt att utföra ett ordentligt jobb.
Kan det finnas ett "liknande" problem inom galoppen? Det att man vill kunna nyttja banan så länge som möjligt innan tävlingsförberedelserna tar sin början?

Varför tror du travet har fastare underlag som är lättare att underhålla.??? Behöver inte även en travare svikt i underlaget så går den tidigt på stumma ben.

Det håller jag inte riktigt med om. Jag har varit på travbanor(tävlingsdagar) och ridit galoppörer för att göra promotion för sporten. Jag skulle klassa travarnas underlag som STENHÅRT... Vår asfaltsparkering är mjukare.

Kan det finnas ett "liknande" problem inom galoppen? Det att man vill kunna nyttja banan så länge som möjligt innan tävlingsförberedelserna tar sin början?

Det är klart att vi vill hinna träna så pass länge som möjligt alla dagar i veckan. Banan stänger tidigt en dag i veckan för underhåll samt tidigare tävlingsdagar. I lördags stängde de 11.00 och löpet reds 15.05. Men jag vill återigen påpeka att jag själv inte anser att banförhållandena orsakade olyckan. Roc de France gick omkull för att han trampade upp i bakbenen på framförvarande häst vilken bromsades upp traftigt pga spårbyten och trängningar i fältet. En så kallad kedjereaktion.

Det är fritt fram för alla tränare att inspektera banan inför tävlingarna och själv tycker jag banan har hållt en bra standard på sistone.

Jag har hört banpersonalen diskutera bana ett par gånger då jag har varit på Täby och det är sanneligen inte lätt för dom heller.

Jag vill bara förtydliga att jag har aldrig hört att någon ifrågasätter banpersonalens jobb öht, det är högre upp man ser problemen och att det handlar om pengar och vad man satsar. Ingen kritik mot banpersonalen alltså.

Ang hoppbanor osv så visst, det är väl jämförbart bara det att en galoppbana är en aning större och därmed problemen :crazy:, samt att påfrestningarna på hästarna i galopp är betydligt större än på hästarna som ska runt en hoppbana.........
Därmed inte sagt att inte hästar ska ha bra banor att hoppa på....

Till Annika:
Som jag har nämnt i tidigare inlägg så är det lite av detta problem jag vill lysa på. Detta att ge och ta från alla håll (inblandade parter).
Men många gånger då något går "snett" så skyller man på underlaget (eller någon annan omständighet) som inte kan "försvara" sig.
Men i det tempot som ni rider i så är det många gånger näst intill omöjligt att se vad som händer med hovar/ben/hästarna. Att en häst stannar upp tvärt som någon skrev i ett tidigare inlägg kan ju bero på något helt annat typ en skada eller som du själv skriver trängningar och annat.

Som du också skriver så har alla rätt att besiktiga banan innan start och från deras tycke sedan avgöra om dom vill starta eller ej.
Det har hänt på ridklubbar där jag har varit aktiv att vissa ryttare har strukit sig på grund av underlaget men oftast har det varit i samband med stora regnmängder eller andra yttre omständigheter som har gjort inverkan på banan. MEN jag har aldrig varit med om att någon har strukit sig på grund av att banan har varit "dålig" ur den ryttarens syn, då ska dom prompt rida i alla fall även fast dom tycker att underlaget är "kasst".

Min erfarenhet är att det är lätt att kritisera underlaget men då man frågar dessa kritiker om vad som ska göras för att få underlaget bra så är det sällan dom har några förslag på förändringar eller så är förändringarna så dyra att dom är näst intill ogenomförbara eller genomförbara men att annat då får "stryka på foten".

Till flashlight:
Jag har absolut inte kritiserat banperosnalen eller antytt att någon annan som har skrivit här tidigare har gjort det.
Det jag vill komma till är att banan är nog något dom diskuterar konstant för att få så likvärdigt som möjligt från dag till dag.
Täby jobbar väl konstant med banan nu under vinterhalvåret, om jag inte är felunderrättad så harvas (eller gör vad som är nödvändigt) 1 gång i timmen (minst) dygnet runt om vädret kräver det. Dom har vad jag har hört ha personal där 24/7 från nov/dec till någon gång på vårkanten för att köra banan om det krävs.

Sen skriver du att en galoppbana är större och ja det är den ju men det jag menar är att "problem" med banorna inte är något unikt för galoppen eller beroendes på hur stor banan är (även om problemen blir större när det är en så pass stor yta som en galoppbana som det gäller) utan finns inom alla ridsportgrenar. Jag vet att det problemet finns inom dressyr/hoppning/fälttävlan och voltige (då jag har jobbat med underlag på sådana tävlingar) och det skulle förvåna mig om det inte fanns inom western, körning eller distans också.
Men det underlag som är bra för en häst kan för en annan häst vara "dåligt" (dom gillar inte att gå på den typen av underlag).

Men det är ju också så att ATG äger ingen av ombuden!

Ombuden äger ju sina egna butiker och det är ju dom som ofta kan påverka kundernas spel!

Det måste ju vara på det viset att ju mer spel galoppen får ju mer pengar får också galoppsporten!

Nej, ATG äger inte ombuden men det är ATG som ser till vilken information som ombuden får från ATG.

Och det är inte riktigt så enkelt med fördelningen av pengarna, ATG har en fördelningsnyckel som innebär att banorna får en andel av spelet i sin region oberoende på vad spelet kommer i från, det är väldigt komplicerat och det var länge sedan jag fick den förklarad för mig men det finns inte ett direkt samband om spelet är på trav eller glopp.

Det var länge sedan jag jobbade inom organisationen så jag vet inte hur det fungerar nu men jag har själv jobbat med att förse både press och ombud med info om galoppen men vi kan inte tvinga enskilda företagare att anväda den informationen. Tyvärr! Men om du visar intresse är jag säker på att du kan få all info du någonsin önskar. Kolla med Anna som sagt var!

Och varför inte gå in på sidan för galoppspportens Framtidssatsning och lämna dina förslag! Det känns faktiskt som det kan komma något gott från den satsningen och de lyssnar på alla förslag.

Kan inte adressen i huvet, och har dessutom inte glasögon på, men det finns länk från Skandinavisk Galopp!

Jättekul att du har fått dina kunder att spela på galopp! Det finns en fadderverksamhet också, som Anna håller i, och om du har nån Nisse som vill bli fadder så fick dom en del förmåner. Förr i alla fall..

Håller helt med dig. Banan har sina bra och dåliga dagar men att säga att den är otjänlig är grovt överdrivet! Idag var den kanonfin och i helgen helt ok. Jag rider många varv på dt:n varje dag (även julafton) och precis som alla jockeys som rider regelbundet på Täby så vet jag precis hur banan fungerar vid olika väderförhållanden. Det är tränarna som beslutar om hästarna ska starta eller ej och det är inga problem att stryka om man anser att banan är skadlig för sin häst.

Men jag tycker att det är trist att oinsatta genast skyller på underlaget så fort en häst går sönder. Det kanske inte har slagit dem att hästar kan ha svagheter i skelettet eller bara ha otur och trampa snett. Alla människor som bryter benen kan väl inte skylla på isfläckar många har klantat sig och trampat snett... Likaväl kan en häst klanta sig speciellt i en sväng när mjölksyran börjar komma.

Rätt mej någon om jag har fel...
Men är det inte så att ryttarna har en egen kommite (eller vad den ska kallas) som har rätt att säga att idag rider inte vi för vi anser att det inte är säkert. Så det finns allt hästar som strykts och tävlingsdagar som ställts in för att ryttarna inte anser att dom känner sig säkra på banan.

Angående travbanor så skulle inte jag cantra långsamt på en ens en gång, dom är stenhårda, ett under att travarna håller så bra som dom gör tycker jag. Har en granne som är travtränare han travar på asfalten förbi oss och säger att det är för att härda hästarna. Det vill inte jag behöva göra med mina...

Jag tror ju som några andra att denna olyckan inte hade något med banan att göra men är det så att det är flera olyckor i den svängen under en kort tid som ni skriver så behöver ju det göras en utredning varför det har blivit så.

Gott nytt år på era alla och jag hoppas verkligen att Rebecka och Teres tillfrisknar snart.

Vi är helt på samma linje.
Alla har sina bra och dåliga dagar, även våra "kära" ridbanor.
Men oftast när något inträffar så skyller man på banan/underlaget eller så och ser inte riktigt till helheten, speciellt om man inte är insatt i ämnet. Jag är inte alls något proffs på ridbanor och ridunderlag men jag försöker ta till mig all information jag kan för att när jag jobbar meb banor ska ha så många förutsättningar som möjligt att göra underlaget så bra som möjligt.
Jag tror (är övertygad) om att dom som håller på med banorna gör sitt yttersta (med dom medel dom har att tillgå) för att göra ett så bra jobb som möjligt. Sen finns det massor av andra uppgifter som ledningen/dom anställda har att jobba med varje dag. På en del inlägg här känns det lite som om att det är "fel på banan" så ska allt annat arbete på Täby stoppas och all fokus läggas på detta.

Det håller jag inte riktigt med om. Jag har varit på travbanor(tävlingsdagar) och ridit galoppörer för att göra promotion för sporten. Jag skulle klassa travarnas underlag som STENHÅRT... Vår asfaltsparkering är mjukare.

Visst har travbanorna mkt mindre ytmaterial än Täbys Galoppbana som består av drygt 2-3 dm sand men travbanorna har svikt i bärlagret för i annat fall skulle ingen travare komma i mål oskadad eller oxå skulle alla travbanor som du beskriver det ha asfalt som underlag. Skillnaden mellan en travbana och Er asfaltsparkering är dock att det finns inte den mängden av hål och gropar på en travbana som på Eran asfaltsparkering.

Du skriver att du gärna vill träna in i det längsta även på en tävlingsdag och det förstår jag. Ser du några problem med att halva banan stängs av och du bara kan träna på den yttre halvan så den inre delen som ni alltid befinner Er på i tävlingarna får vila och prepareras i lugn och ro. Min tanke är att den delen av banan endast ska få brukas under tävling. Som det är nu så är det den som slits mest både i träning och tävling.

Jag tjatar inte om banans beskaffenhet för egen vinnings skull då jag aldrig mer kommer äga en galopphäst i träning på Täby Galopp. Varför jag tjatar är dels för din skull och alla dina övriga kollegors säkerhet som ryttare även om ni nu valt detta yrke helt själva.

Vi är helt på samma linje.
Alla har sina bra och dåliga dagar, även våra "kära" ridbanor.
Men oftast när något inträffar så skyller man på banan/underlaget eller så och ser inte riktigt till helheten, speciellt om man inte är insatt i ämnet. Jag är inte alls något proffs på ridbanor och ridunderlag men jag försöker ta till mig all information jag kan för att när jag jobbar meb banor ska ha så många förutsättningar som möjligt att göra underlaget så bra som möjligt.
Jag tror (är övertygad) om att dom som håller på med banorna gör sitt yttersta (med dom medel dom har att tillgå) för att göra ett så bra jobb som möjligt. Sen finns det massor av andra uppgifter som ledningen/dom anställda har att jobba med varje dag. På en del inlägg här känns det lite som om att det är "fel på banan" så ska allt annat arbete på Täby stoppas och all fokus läggas på detta.

Jag förstår inte vart du vill komma. Förstår du inte att nederbörden och dom hastiga väderomslagen är boven i dramat samt att Tävlingsbanan ligger på en gammal sjöbotten. Får man bort nederbörden på själva bankroppen så har man löst problemet med 40cm vatten som under inga omständigheter kan dreneras bort i ett ytsandlager på drygt 20cm. Omväxlande kyla/värme under vinterhalvåret är ett mkt mindre problem så länge man även inte har vattensammlingar att bekämpa. Det vet väl alla och främst du som arbetar med underlag hur en vattensjuk tävlingsbana påverkas efter endast ett fåtal starter. Antingen har man resurser eller oxå får man på ett eller annat sätt skaffa sig resurser för finns det bara en tävlingsbana som ger otaliga skador på hästarna/ryttarna så kommer hästägarna tröttna på att ha galoppörer i träning och finns det inga hästägare så finns det inga hästar i träning och i slutändan inga tränare som kan livnära sig.

Man kan inte jämföra hoppbanor,dressyrbanor,fälttävlandsbanor,travbanor,islandshästbanor,mm med en tävlingsbana för Galoppörer. Det är som att jämföra en Volvo med en Ferrari.

Visst talas det om enorma pengar för att göra ngt åt det som i alla fall jag anser som det största problemet denna årstid på Täby Galopp.

Men trots att jag tidigare profilerat för alla som har travare i träning att det är mkt mer eronomiskt försvarbart att ha en Galoppör i träning i stället då startstatestiken säger att drygt 80% av alla Galoppörer kommer till start medans siffran inom travet endast är drygt 45% så kommer jag aldrig mer att rekomendera en vän att investera i en Galoppör innan man från Täbys sida kan erbjuda en bankropp i träning/tävlings mässigt jämnare skick.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: Lucifer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat