Sv: Olyckan idag...
Vart jag vill komma är att få så många som möjligt att se på saken ur så många perspektiv som möjligt.
Perspektiv??? Vad man än skriver och vilka tips man än kommer med så svarar du ju med att det inte är tekniskt/ekonomisk genomförbart. Är det att se saken ur perspktiv???
En sak förvånar mig och det är att det inom travet går att harva banan samtidigt som hästarna värmer/gör provstarter. Är kraven större på "styrbara" hästar inom travsporten??
Jag har aldrig sagt att det är "billigt" att göra
en åretrunt bana inom Galoppen i Sverige.
Då återstår väl bara att som du skriver, stänga ner Täby Galopp under vinterhalvåret, det blir på kort sikt billigare för ledningen.
Ser du inte att Galoppen i Sverige håller på att kväva sig själva och är du helt omedveten om det redan "flytt" flera otroligt skickliga tränare till andra breddgrader enbart p.g.a. otjänliga tränings/tävlings förhållanden under främst vinterhalvåret. Det finns även mer än en Tränare som helt lagt av.
Jag börjar känna vibbar av att du är ganska väl invoverad i själva Täby Galopps "underlag".
Jägers har långt tidigare sagt att man inte kan erbjuda en säker vinterbana för Galopp och klokt nog tagit beslutet att inte genomföra Galopptävlingar under denna årstid. Klokt enligt mitt tycke och seriöst ur djurskydds synpunkt och en seriös säkerhets åtgärd för både ryttarna,och övrig personal.
OK mitt sista förslag som jag presenterade för drygt tio år sedan.
Sälj marken till Täby Kommun och bygg en ny tävlingsbana på Angarn där dom "grundliga" marförhållandena är bättre och den kostnaden kommer långt understiga det marknadsvärde som Täby Galopps mark är taxerat för.
Min grundtanke när jag presenterade denna ide va att även Solvalla skulle sälja sin mark till Solna Kommun som dom så länge viljat lägga beslag på och Täby Galopp sälja till Täby kommun. Sedan skulle man slå ihop Travet och Galoppen på själva Angarn med en jätteanläggning i Stor Stockholm med eftersom Travet inte behöver hjälp från Galoppen så fanns det inget intresse.
Man kan inte jämföra en ridbana med en Galoppbana och jag ska ge dig fyra orsaker till detta.
1. Underlag.
2. Hastighet.
3. Gångart.
4. Markförutsättningarna på en gammal sjöbotten.