Olyckan idag...

Sv: Olyckan idag...

Nej, ATG äger inte ombuden men det är ATG som ser till vilken information som ombuden får från ATG.

Vi får INGEN information alls från ATG vad gäller själva spelet på hästarna.

De sk väggtidningarna får man KÖPA själv, finns vad jag vet 2 att välja på varav vi har den ena.

Den enda info som ges är om det kommer nya kuponger, är nya tider för spelstopp, information ocm spelkortet och så naturligtvis jackpotar!

De träffar vi blir inbjudna på i bland har enbart var för att redovisa hur förbaskat duktiga och vinstrika ATG är samt hur mycket deras nya reklamfilm som spelades in långt bort kostade.

Jag förstår inte vad som stoppar Galoppen från att tex faxa information till ombuden.?

Men, visst är det omöjligt, ja då ger jag upp då.

För om det sen inte alls gynnar galoppen att det spelas mer, då spelar det ju ingen roll om jag promotar er sport, då kan jag ju lägga min tid på annat..

Provisionen är ju dessutom så låg på själva spelet att tex min chef inte tycker det är värt att själv sätta sig in i spelet alls.

Förtjänsten görs på annat som kioskvaror och i vårt fall kombinerad lunchservering och grill.

Jag förstår inte vad som stoppar Galoppen från att tex faxa information till ombuden.?

Men, visst är det omöjligt, ja då ger jag upp då.

Jag skulle tro att det är vad som har hänt;-) folk har gett upp! Jag satt, som sagt var, i början av 90-talet på Jägers och försökte intressera folk för att informera om galopp men en del var direkt otrevliga.:crazy:

Därför är det så kul att höra någon efterlysa information :bow:. Och jag tycker verkligen att du ska gå inte på http://www.galoppsportensframtid.nu/ och berätta hur det fungerar, eller inte fungerar, i verkligheten. Ju fler olika synvinklar som bidrar desto bättre resultat!

Hoppas verkligen att du får tag på Anna, annars kan jag kontakta henne för din räkning men då får du ge mig en adress!

Lycka till och om det är något jag kan göra så säg bara till!;)

Senast ändrad:

*kl*

Jag såg den ruskiga olyckan i V75 sändningarna i lördags. Såg riktigt otäckt ut. Min första tanke gick till jockyerna, min andra tanke till hästarna.

Det verkar som om det gått, med tanke på omständigheterna, rätt väl med tjejerna som red. Värst för Teres, såklart, men inte så katastrofalt som jag trodde. Hoppas hon återhämtar sig snabbt och utan men.

Att tänka på människorna först, tycker jag är normalt. Vi människor utsätter oss för faror varje dag, vi kör bil, vistas i trafik som fotgängare etc, vi rider och hanterar hästar, vi åker slalom, vi kör skoter m.m. m.m. Vi väljer alla att utsätta oss för faror, och det är empati att känna medlidande vid olyckor.

Sen vill jag lämna en synpunkt angående trav kontra galopp. Det är sant att travsporten är så oändligt mycket större än galoppen, men det har sina förklaringar.

Dels att ATG är till största delen ägt av travet så klart. Men jag tror inte att det är så enkelt. Trav är en folksport med "långa anor". Trav finns från norr till söder. Galopp finns i söder...

Vi har glada travamatörer som tränar sina löss, och njuter av det. Precis som det finns glada ridamatörer som njuter av sina hästar. Det är folkligt. Galoppen är inte folklig på samma sätt. Jag tror inte att det har med snobberi att göra, eller vilken hatt publiken har. Jag tror att det handlar om att galoppen inte finns landet runt.

Sen tror jag att själva tävlandet är annorlunda. I travet är det taktik, det är lättare att följa och förstå ett travlopp. Även om man inte är hästmänniska. Galoppen verkar mer vara "fullt ös medvetslös", i alla fall för en oinvigd.

Sedan tror jag att travet har en bättre återväxt. Det finns bla travskolor och gymnasier med travinriktning landet runt.

Norrland

rebecka hade punka på en lunga och teres hade skadat 10 ryggkotan men skulle bli helt bra tror dom men inte helt säkert !

Men jag vill återigen påpeka att jag själv inte anser att banförhållandena orsakade olyckan. Roc de France gick omkull för att han trampade upp i bakbenen på framförvarande häst vilken bromsades upp traftigt pga spårbyten och trängningar i fältet. En så kallad kedjereaktion.

Jag håller helt med dig och jag hoppas att även måldomarnämnden är av samma åsikt för det skulle lätta den enorma skuldbörda som P.W. tagit på sig utifrån den tävlingsutrustning R.de F. gick med i loppet vilket inte hade någon som helst skuld till det inträffande.

Jag vet hur illa P.W. tog vid sig som tränare och hur väl han vill både hästarna och ryttarna.

Nu firar vi Ny ÅR !!

Gott Nytt Galopp År 2008 !!:bow:

Vart jag vill komma är att få så många som möjligt att se på saken ur så många perspektiv som möjligt.
Men vad vill du, lägga ner galoppsporten helt i Sverige?
Dom förslag på ändringar du har för täby´s bana är helt sanslösa, bygga tak över hela banan, ta bort ytskikten för att lägga ner en gummimatta (eller vad du skrev). Men eftersom problemet ligger kvar under denna matta så kommer problemet inte att försvinna. Situationen kommer nog att förenklas lite men den kommer vara långt ifrån löst.
Vem ska stå för ett sådant kalas och vad ska galoppörerna tränas under den tiden en sådan "ombyggnation" tar, vi pratar om månader, säkert runt ett halvår.
Att stänga halva banan är nog en riktigt farlig lösning. Ska banpersonalen ge sig ut med sin traktor och 11meters harv och harva banan samtidigt som det tränas på den. Det gör dom väl redan i nuläget lite då och då men så händer det också mer eller mindre allvarliga olyckstillbud. Jag har tex. hört att dom har fått en häst mitt i harven en gång och det låter inte som någon rolig situation.
Stänga Täby på vinterhalvåret, vad skulle det ge för resultat? Tränare som flyttar eller helt lägger av? Eller vad ska dom som jobbar (tränare, med dess personal och Täby´s personal) hur ska dom kunna få en vettig ekonomi i sitt arbete/företagande?
Har Jägers bättre utrustning för att kunna ha vintertävlinga, varför har dom inte det då?
Men då får vi väl tyvär se våra galoppmänniskor flytta söderut, ut i Europa då och då kommer intresset för galoppen nog verkligen minska i Sverige.

Varför går det inte att jämnföra olika typer av ridbanor? Eller jämnföra och jämnföra, jag har försökt ge den bilden att det inte är banan där det stora problemet sitter utan i grundmarken och det problemet tampas alla som håller på med olika typer av anläggningsjobb på med. Från banskötaren på täby och på andra ridanläggningar till byggarbetaren som bygger norrortsleden eller byggarna som ska bygga nya fotbollsarenan i Solna till den privatperson som vill lägga en uteplats av stenplattor på sin tomt. Markförutsättningarna har så mycket att säga till om oavsett vad som ska placeras på ytan.

*kl*

Galopp finns i söder...

Vi har glada travamatörer som tränar sina löss, och njuter av det. Precis som det finns glada ridamatörer som njuter av sina hästar. Det är folkligt. Galoppen är inte folklig på samma sätt. Jag tror inte att det har med snobberi att göra, eller vilken hatt publiken har. Jag tror att det handlar om att galoppen inte finns landet runt.

Att galopp finns i söder beror säkert till viss del på att galopp tradition har ridits på gräsbanor och som framgår av ovanstående diskussion är det lättare att hålla banor för trav under vinterhalvåret.

Galoppens snobbstämpel hänger kvar sedan någon gång på 50-talet. Idag ägs merparten av galoppörerna av sina tränare. Har inga siffror här men antalet amatörtränade är jätthögt och dom är ju definitionsmässigt tränarägda. Det finnns även proffstränare, som Erna van Doorn och Claes Björling, som äger i stort sett alla sina hästar själv. Alla i familjen Reuterskiöld har ett antal egna hästar likaså Bodil Hallencreutz.

En rolig anekdot från Danmark. Jag, Anki Svedberg och Helene Strömstedt satte oss vid ett bord på cafeet Höjen. Efter en stund kommer en dam, av typen HÄSTÄGARE, och påpekade att hon hade suttit vid bordet innan. Vi förklarade, vänligt, att bordet var tomt när vi kom osv. Damen stompar i väg och fnyser att hon minnsan var HÄSTÄGARE. Vi log i mjugg för vi hade säkerligen fler starthästar än vad hon hade. Men vi var riktiga hästägare, i gummistövlar och skitiga jeans.:bump:

Detta är inte sagt till nån på denna sida!!

Jag vill ge STOR JÄVLA spark i arslet på galoppsidan via atg samt övriga medier som inte rapporterat snabbt o bra för oss som satt o såg den hemska olyckan på lördagen.
Förstår inte dessa att man snabbt vill veta hur det gick för de inblandade???????
Fy farao va dåligt men det är likadant när det händer inom travet oxå för den delen.
Jag menar inte att frossa i det hela utan bara snabbt o enkelt tala om hur det gick. När jag såg det så befarade jag faktiskt det värsta.
Skrivet av oro o inte av elakhet.

Kan inte riktigt hålla med om allt det du skriver. Täby har inte skrivit något om olyckan på sin hemsida men jag kan inte dra mig till minnes att jag har läst något om någon olycka på Täby på deras hemsida. Lägger dom upp sådan information alls?

I inlägg 11 som skrevs 21:43 så länkas det till aftonbladets hemsida där man kan få en rapport på hur det var med ryttarna och det är runt 4-5 timmar efter att olyckan hade inträffat. Mycket snabbare än så kan man knappt få information om utgången av olyckan. Det tar ju sin tid för läkarna att göra alla undersökningar bedöma skadorna, sen ska den informationen sedam ges ut/spridas till dom som är intresserade av den.
Kl. 23:17 så hade jag tagit del av olyckan på flera tidningars hemsidor och på text-tv så jag tycker informationen kom ut snabbt nog.

Sen att Täby inte har skrivit något om olyckan på sin hemsida kanske beror på att Täby medvetet valt att inte ta upp olyckor på sin hemsida.
ATG, täby galopp med övriga galoppspecifika aktörer har inte som tidningarna/tv folk som jobbar dygnet runt med att uppdatera sina hemsidor eller bevaka specifika händelser.

Om ni någonsin har varit på en akut över helgerna så vet ni hur långa väntetiderna är! Och sen tar det tid med undersökningar och röntgen.

På Skandinavisk Galopp, som är svensk galopps officiella hemsida, fanns det information om hur det gick för tjejerna nästa morgon.

Vart jag vill komma är att få så många som möjligt att se på saken ur så många perspektiv som möjligt.

Perspektiv??? Vad man än skriver och vilka tips man än kommer med så svarar du ju med att det inte är tekniskt/ekonomisk genomförbart. Är det att se saken ur perspktiv???

En sak förvånar mig och det är att det inom travet går att harva banan samtidigt som hästarna värmer/gör provstarter. Är kraven större på "styrbara" hästar inom travsporten??

Jag har aldrig sagt att det är "billigt" att göra en åretrunt bana inom Galoppen i Sverige.

Då återstår väl bara att som du skriver, stänga ner Täby Galopp under vinterhalvåret, det blir på kort sikt billigare för ledningen.

Ser du inte att Galoppen i Sverige håller på att kväva sig själva och är du helt omedveten om det redan "flytt" flera otroligt skickliga tränare till andra breddgrader enbart p.g.a. otjänliga tränings/tävlings förhållanden under främst vinterhalvåret. Det finns även mer än en Tränare som helt lagt av.

Jag börjar känna vibbar av att du är ganska väl invoverad i själva Täby Galopps "underlag".

Jägers har långt tidigare sagt att man inte kan erbjuda en säker vinterbana för Galopp och klokt nog tagit beslutet att inte genomföra Galopptävlingar under denna årstid. Klokt enligt mitt tycke och seriöst ur djurskydds synpunkt och en seriös säkerhets åtgärd för både ryttarna,och övrig personal.

OK mitt sista förslag som jag presenterade för drygt tio år sedan.

Sälj marken till Täby Kommun och bygg en ny tävlingsbana på Angarn där dom "grundliga" marförhållandena är bättre och den kostnaden kommer långt understiga det marknadsvärde som Täby Galopps mark är taxerat för.

Min grundtanke när jag presenterade denna ide va att även Solvalla skulle sälja sin mark till Solna Kommun som dom så länge viljat lägga beslag på och Täby Galopp sälja till Täby kommun. Sedan skulle man slå ihop Travet och Galoppen på själva Angarn med en jätteanläggning i Stor Stockholm med eftersom Travet inte behöver hjälp från Galoppen så fanns det inget intresse.

Man kan inte jämföra en ridbana med en Galoppbana och jag ska ge dig fyra orsaker till detta.

1. Underlag.
2. Hastighet.
3. Gångart.
4. Markförutsättningarna på en gammal sjöbotten.

Jag bor ju på en liten ort där alla känner alla nästan, men det är ju också så atyt på en liten ort så kan det ju vara riktigt envist och enkelspårigt.

Jag ser nog på det viset att kan lilla okunniga jag få gamla gruvjobbare att satsa sina stålar på galoppen, då kan nog de allra flesta fixa till det.

Men det behövs ju att man blir informerad, av de som verkligen kan.

OM två veckor ska ju alla ATG-ombud ut och åka Ålandsbåt med ATG, då kan ju du eller er representant passa på att ta upp frågan. :idea:

Sen att Täby inte har skrivit något om olyckan på sin hemsida kanske beror på att Täby medvetet valt att inte ta upp olyckor på sin hemsida.
ATG, täby galopp med övriga galoppspecifika aktörer har inte som tidningarna/tv folk som jobbar dygnet runt med att uppdatera sina hemsidor eller bevaka specifika händelser.

Nog har i alla fall jag sett att Täby Galopp har uppdaterat sin hemsida på helgerna och att dom väljer att tala i tystnad om olyckorna på sin hemsida säger väl en hel del om Styrelsens "policy"

Man kan inte anses som seriös om man endast skriver om allt som glimmar och väljer att svara med tystnad när solen går i moln.

Jag hoppas pressen ser saken i en annan dager för det är på tiden att även dom mörka sidorna är mogna att belysas.

Travet har förstått sedan länge att all information är informativ information.

Jag har inte skrivít att det inte är ekonomiskt/tekniskt genomförbart utan dessa åtgärder du ger förslag på kräver stora uppoffringar/satsningar från allt galoppfolk runt Täby och resultatet som kan bli knappast står i relation till vad som måste offras.

Enligt dom jag har pratat med på täby så känner sig ingen av dom bekväma med den idéen att ha träning samtidigt som dom åtgärdar banan för tävling. Enligt dom så har det hänt några gånger att dom har fått hästar i harven. Är inte det säkerhetstänkande?

Vad jag tror är att stänga Täby vintertid är en verklig dödsstöt för galoppen.

Jag är inte ett dugg inblandad i underlaget på täby, känner folk i personalen och har haft dom som bollplank när jag har jobbat med dom ridunderlag som jag jobbat med och då har av naturliga skäl täby´s underlag varit en del av samtalet.

Är markförhållandena på Angarn bättre? Är det ditt vetande eller vad får dig att skriva så. Är du geolog som har gjort geologiska undersökningar på marken där ute eller har så omfattande undersökningar redan gemonförts där?

Men om du nu har ett så bra förslag att sälja Täby och bygga en ny anläggning på Angarn så är det väl bara för dig att börja jobba med detta. Eftersom du verkar antyda att alla verksamma på Täby utom personalen är trötta på underlaget och hur allt styrs så borde du inte ha några problem som helst att få med dig alla på din idé.
Sen har du väl kollat upp att marken på Angarn får exploateras så pass att man kan bygga en ny anläggning där och att det inte finns restriktioner med tex fågelskyddsområde, fornlämningar mfl.
Jag förstår absolut om travfolket inte var med på idén för jag tror knappast att alla besökare till solvalla orkar åka så långt bort som till Angarn för att se på trav.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag inte försökt jämnföra olika typer av banorna med varandra (ursäktar om jag har uttryckt mig felaktigt tidigare) utan försökt förmedla det att alla banor/underlag oavsett vad dom används till måste tampas med väder och vind och andra yttre omständigheter som gör arbetet med dom allt annat än enkelt.

Sen i ditt inlägg 17:55 så antyder du att jag inte har sett att täby´s hemsida uppdateras på helger. Men om du då läser det inlägget som du har citerat till där så skrev jag att dom inte har folk dygnet runt. För mig är det en himla skillnad på dygnet runt och helger.

Detta är inte sagt till nån på denna sida!!

Jag vill ge STOR JÄVLA spark i arslet på galoppsidan via atg samt övriga medier som inte rapporterat snabbt o bra för oss som satt o såg den hemska olyckan på lördagen.
Förstår inte dessa att man snabbt vill veta hur det gick för de inblandade???????
Fy farao va dåligt men det är likadant när det händer inom travet oxå för den delen.
Jag menar inte att frossa i det hela utan bara snabbt o enkelt tala om hur det gick. När jag såg det så befarade jag faktiskt det värsta.
Skrivet av oro o inte av elakhet.

Den informationen dom finns om tjejernas tillstånd är ju redan ute på nätet. Det finns inte så mycket mer att säga för dagen. Precis som Calle skrev så tar det tid på akuten även om man kommer in med ambulans och eftersom alla mobiltelefoner måste vara avstängda så är det inte så lätt att få ut någon information förrens anhöriga kan åka hem och sätta på dem igen. Jag åkte från Danderyd 21.30 på kvällen och skrev ett inlägg här söndag morgon med info. Då fanns redan aftonbladet artiklar etc. Jag pratade med flera journalister på lördagskvällen och Hans G Lindskog var i stallet på söndagen för att kolla läget och rapportera i Söndagens tv-sändning vilken jag inte hade möjlighet att se.

Jag har inte skrivít att det inte är ekonomiskt/tekniskt genomförbart utan dessa åtgärder du ger förslag på kräver stora uppoffringar/satsningar från allt galoppfolk runt Täby och resultatet som kan bli knappast står i relation till vad som måste offras.

Enligt dom jag har pratat med på täby så känner sig ingen av dom bekväma med den idéen att ha träning samtidigt som dom åtgärdar banan för tävling. Enligt dom så har det hänt några gånger att dom har fått hästar i harven. Är inte det säkerhetstänkande?

Vad jag tror är att stänga Täby vintertid är en verklig dödsstöt för galoppen.

Jag är inte ett dugg inblandad i underlaget på täby, känner folk i personalen och har haft dom som bollplank när jag har jobbat med dom ridunderlag som jag jobbat med och då har av naturliga skäl täby´s underlag varit en del av samtalet.

Är markförhållandena på Angarn bättre? Är det ditt vetande eller vad får dig att skriva så. Är du geolog som har gjort geologiska undersökningar på marken där ute eller har så omfattande undersökningar redan gemonförts där?

Men om du nu har ett så bra förslag att sälja Täby och bygga en ny anläggning på Angarn så är det väl bara för dig att börja jobba med detta. Eftersom du verkar antyda att alla verksamma på Täby utom personalen är trötta på underlaget och hur allt styrs så borde du inte ha några problem som helst att få med dig alla på din idé.
Sen har du väl kollat upp att marken på Angarn får exploateras så pass att man kan bygga en ny anläggning där och att det inte finns restriktioner med tex fågelskyddsområde, fornlämningar mfl.
Jag förstår absolut om travfolket inte var med på idén för jag tror knappast att alla besökare till solvalla orkar åka så långt bort som till Angarn för att se på trav.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag inte försökt jämnföra olika typer av banorna med varandra (ursäktar om jag har uttryckt mig felaktigt tidigare) utan försökt förmedla det att alla banor/underlag oavsett vad dom används till måste tampas med väder och vind och andra yttre omständigheter som gör arbetet med dom allt annat än enkelt.

Sen i ditt inlägg 17:55 så antyder du att jag inte har sett att täby´s hemsida uppdateras på helger. Men om du då läser det inlägget som du har citerat till där så skrev jag att dom inte har folk dygnet runt. För mig är det en himla skillnad på dygnet runt och helger.

Jag tycker vi lägger ner detta då det påminner om att försöka påverka själva styrelsen eller Svensk Galopp. Maken till tunnelseende har jag aldrig i ngn annan sport uppleft.

Vill man att dagens Galopp ska leva kvar på femtiotalet så inte mig emot för det är inte min grav som grävs utan Eran som ni så enträget gräver djupare och djupare genom enträget upprepande att vi kan inte göra ngt eller påverka.

Om vi återgår till själva ämnet och slutar se oss blinda på att en tävlingsbana behöver vara i tävlingsmässigt skick oavsett vilken årstid dessa tävlingar utförs på och att Jägersro har förstått skillnaden genom att helt enkelt inte ha några Galopp tävlingar vintertid liksom flera tidigare verksamma tränare på Täby Galopp som valt att flytta eller avsluta sin träningsverksamhet där så undrar jag.

Är det ngn här som har aktuell information om hur Ryttarna för dagen mår utifrån dom omkullridningar och spårbyten som banan den aktuella dagen föranledde genom otjänliga "siktförhållanden" (läs vattenmättad sandlstrand)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: Lucifer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka