Sv: Olyckan idag...
Jag måste bara få fråga en sak, varför måste du alltid ha rätt och varför blir du så arg när andra har åsikter som inte stämmer överens med dina?
För det första om du nu tycker att det är så hemskt på Täby och med galopp, vad gör du där över huvudtaget?
Du säger att hästarna inte valt detta yrke men det har människorna, ja det är sant, men fälttälvlans hästen som ramlar i en vattengrav eller liknande och gör sig illa har inte bett om att få bli fälttävlanshäst, hopphästen som kraschar i ett gigantiskt hinder har inte bett om att få bli hopphäst, travhästen som trasslar in sig i en konkurrents sulky har inte bett om att få bli travhäst, ridhästen som halkar omkull i skogen med sin ägare har inte bett om att få bli ridhäst. Så egentligen borde vi släppa alla hästar fria, undrar om de blir lyckligare då...
Om nu en tränare har startat en häst med flisblinkers på slabb bana och själv säger att det
kan ha orsakat olyckan så behöver du inte gå ut och försvara denne med näbbar och klor, man kan ju faktiskt nästan tro att det var du som lade på utrustningen....
Skulle inte själv lagt på flisblinkers på den banan som var i lördags.
Du säger att någon häst utanför/framför Rebecka som pullades upp hårt och föll in på rail, det syns på filmen, men det behöver inte betyda att den hästen blev skadad (vilket du andtyder) Det var riktigt trångt och folk har ridit över varandra i mindre täta situationer förr. Minns en incident på Jägers när en jockey fullkomligen tog frambenen på en konkurrent vilket slutade med att jockeyn på den hästen som föll skadade sig rejält, och mej veterligt berodde det inte på någon dålig bana eller någon annan häst som skadat sig.
Varför måste du hoppa på Annikas svar om tränare som flytt landet, dom som åkt har ju fått kanon erbjudanden som inte går att tacka nej till och de gamla som slutat har gjort det pga ålder eller hur? Eller har du någon annan info som du kan dela med dig av?
Och så detta med svensk hockey att de unga spelarna inte kommer till NHL utan att Hockeyförbundet promotar dom, sant MEN för att har kommit så långt så måste det ha funnits ett gäng eldsjälar från början. Någon som uppmuntrat 4åringen att det är kul även om man ramlar hela tiden, någon som kan peppa 7åringen till att han/hon faktiskt är duktig även om han inte är snabbast i laget, någon som stöttar och hjälper till när ungarna kommer direkt från skolan till hockeyträningen, ser till att de får i sig mellis och får på sig hela utrustningen, att skridskorna är slipade osv. Dessa eldsjälar är att jämföras med galoppens glada amatörer, glada stalltjejer/killar och glada tränare, de som tränar eller rider och älskar sin häst även om den inte vinner derbyt eller kanske inte vinner alls, de som utövar sporten för att det är roligt. Tillbaka till hockeyn, så har vi dom ungarna i hockeyn som blir duktiga, riktigt duktiga. Ryktet om den snabbfotate, puckskicklige och spelläsande 14 åringen i mörkaste skogen i småland går rätt fort, han/hon får chansen att visa vad han/hon går för i bla TV-pucken, där finns det någon från en stor klubb som ser en, tar kontakt med spelare och föräldrar och sedan är förhoppningsvis drömmen om spel i ett storlag sann. Därifrån till draftingen i NHL ja det kan jag svamla på om i evigheter. För att dra en parallell med galoppen, Equip Hill
, Funny Legend
mfl listan kan göras lång, ägd av sin uppfödare som följt dessa mirakel från allra första stund. Eller den lilla fula hästen som kom in i träning hos en tränare på täby för några år sedan, alla skrattade åt den för den var så liten och ful. Men den lyckades vinna 7 raka segrar om jag inte minns fel. Eller den slaktfärdiga hästen som köptes på auktion i england för nästan inga pengar alls för några år sedan som kom till Sverige och blev en ny häst och lyckades tom bli champion.
Men om vi skall gå på din linje så springer väl hästarna fort för att dom har ont och är rädda, inte för att dom tycker att det är skitkul och att dom är asduktiga när dom vinner lopp????
Du får gärna ha dina åsikter men då måste du låta andra ha sina.
Själv kan jag säga att jag är en galoppmänniska, jag älskar galoppen, har testat mycket annat men det är galoppen som är skoj! Och det verkar som att det bara är lilla Sverige i hela stora världen som inte fattat att galoppen är grejen! Nu ska jag ut och cantra i snön!!!!