Olja på magen??

P

Piffelina

Jag är gravid i v 16 och funderar på att smörja magen med olja för att ev kunna förebygga bristningar. Någon som vet vilken/vilka som fungerar?
 
Sv: Olja på magen??

Jag vet faktiskt inte om det funkar, men jag har gjort det både vid 1:a grav och vid denna.

Har använt babyolja, massageolja. Men har hört att olivolja ska vara bra också. (tror t.om det funkar med matolja)

Kan tillägga att jag fick inga bristningar på magen förra grav. och har inga än så länge vid denna, är i v.32
Däremot fick/har jag på utsidan av låren.
 
Sv: Olja på magen??

Min sambo smörjer min mage varje kväll med Weleda Havandeskapsolja, och den är jättskön.
Vet inte än om det funkar, men det är om inte annat väldigt mysigt :love:
 
Sv: Olja på magen??

Min sambo smörjer min mage varje kväll

Det gjorde min också vid första graviditeten, jag blev masserad och ompysslad hela tiden, denna gång får man tjata halva dagen för att ens få en liten fotmassage på kvällen :mad:
 
Sv: Olja på magen??

Det gjorde min också vid första graviditeten, jag blev masserad och ompysslad hela tiden, denna gång får man tjata halva dagen för att ens få en liten fotmassage på kvällen :mad:

:rofl:
Ja jag kan tänka mig det, därför ser jag till att få ut så mycket jag bara kan av hans välvilja nu. (Det kanske inte är lika lätt att lura honom senare :eek: )
 
Sv: Olja på magen??

Jag har smörjt in min mage varje dag, hela graviditeten, men fick bristningar ändå. Det handlar om hormoner och ärftlighet.

Fast det är skönt att smörja in magen när den börjar töjjas ut.
 
Sv: Olja på magen??

Jag smorde inte min mage en enda gång när var gravid och har ändå inte fått några bristningar, så jag undrar om det stämmer det där med att smörja...
 
Sv: Olja på magen??

Jag smorde inte min mage en enda gång när var gravid och har ändå inte fått några bristningar, så jag undrar om det stämmer det där med att smörja...

Gjorde inte jag heller och jag fick inte en bristning. Precis som någon skrev så har det med hormoner och ärftlighet att göra. Min mamma har fått fyra barn och hon har inte en bristning, inte mina systrar heller som fått 2 resp 3 barn.
 
Sv: Olja på magen??

Jag har inte smort min mage och har inga bristningar alls. (däremot har jag fått lite på låren :crazy: ) Läste att det faktiskt inte går att förhindra bristningar genom att smörja, men så vet man ju aldrig.
 
Sv: Olja på magen??

SOm flera påpekat: att kunna smörja för att förebygga bristningar är rent nonsens. Det beror på om man har anlag för att få det eller ej helt enkelt.

Sen kanske man gillar att smörja sig ändå, bara för att det är skönt, men då går väl vilken olja/hudlotion som helst bra.

Jag har ännu inga bristningar, konstigt nog för min mage är stor (SF-mått över normalkurvan nu, 37 cm i måndags, v 32). Men jag förväntar mig nog att få det; jag har bristningar på lår och rumpa (bara sådär, ingen direkt jätteövervikt eller så) sen tidigare så anlag tycks jag ha.
 
Sv: Olja på magen??

SOm flera påpekat: att kunna smörja för att förebygga bristningar är rent nonsens. Det beror på om man har anlag för att få det eller ej helt enkelt.

Sen kanske man gillar att smörja sig ändå, bara för att det är skönt, men då går väl vilken olja/hudlotion som helst bra.

Jag har ännu inga bristningar, konstigt nog för min mage är stor (SF-mått över normalkurvan nu, 37 cm i måndags, v 32). Men jag förväntar mig nog att få det; jag har bristningar på lår och rumpa (bara sådär, ingen direkt jätteövervikt eller så) sen tidigare så anlag tycks jag ha.
av de som är på gävle lasarett har färre gravid bristningar där än på något annat sjukhus i landet.. (stod i tidingen häromveckan, finns ej på nätupplagan)

gävleborna kanske har anlagen?
 
Sv: Olja på magen??

Jag smörjde magen men hudkräm med e-vitamin. Ingen aning om det funkade men jag fick inga bristningar på magen i alla fall. Fick lite på sidan om magen och lite på tuttarna (där jag inte smörjt lika noga) så kanske. Värt att prova i alla fall.
 
Sv: Olja på magen??

Bristningar är tyvärr hormoniellt och ärftligt men det kan vara skönt ändå att smörja magen. Åtminstone på mig kliar det när huden töjs ut och då är det bra att hålla den mjuk och smidig.

Men det hjälper inte mot bristningar om jag har förstått det rätt!
 
Sv: Olja på magen??

Jag använder alla sorters oljor till min mage (inga mineraloljor) typ avocadoolja, jordnötsolja, oliv och rapsolja.... Mest för att det är skönt och sen OM jag får bristningar så har jag iaf gjort allt jag kan för att förebygga. Men jag tror inte heller man kan påverka direkt. Det är mest skönt.
 
Sv: Olja på magen??

En kvinnas lott :crazy:??
Det där såg inte roligt ut.
Fast det finns ju räddning efteråt. Inte roligt med operation kanske men Filiduttan blev ju jättefin efter sin :)

Förmodligen!
Jag hoppas jag skall slippa operation.
Jag vill helst bli fin utan.. Först skall bebisen ut (helst igår).
 
Sv: Olja på magen??

Gjorde inte jag heller och jag fick inte en bristning. Precis som någon skrev så har det med hormoner och ärftlighet att göra. Min mamma har fått fyra barn och hon har inte en bristning, inte mina systrar heller som fått 2 resp 3 barn.


Inte jag heller och ingen bristning så långt ögat når... Däremot har jag massa på låren/rumpan sedan tonåren och det beror knappast på att jag var tjock - vägde 50 kg till mina 175 cm... Så det är nog hormoner!
 
Sv: Olja på magen??

Min syster köpte nån slags tvål eller liknande på Lush som tydligen skulle motverka bristningar. Vet inte om det berodde på produkten eller inte, men hon fick inga bristningar.
 
Sv: Olja på magen??

Ungefär så såg mina bröst ut, redan när jag var i 3:e månaden.... Som värsta spindelnäten...:( (kanske inte så konstigt då de växte från liten C- till stor F-kupa på bara någon månad...)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 322
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 183
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp