Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

Fast ihopkopplingen som S förklarar ser man hos de tyska hela tiden.. men aldrig hos Bent eller någon av hans elever. Problemet är att "ni" tycker det är ihopkopplat men det kan ju vem som helst se att det inte är.. inte minst i alla filmer som visats i den andra tråden.

Akta dej för att dra alla AR-utövare över en kam. Det finns en hel del av oss som är duktiga på att bedöma hur en häst rör sig - alla har inte kommit direkt från landet eller efter två terminer på ridskola.
Jag tycker inte heller att Bents filmer är några skolexempel, men jag kan intyga att de hästar som visades under den offentliga aftenträningen i onsdags verkligen hängde ihop.
Likaså de som var på kursen igår.

Jag förstår hur du menar Totola. Jag kan tänka mig att det kan dyka upp fler frågor ju mer texten läses, vilket ju är bra! Frågor är bra och leder framåt. Jag kan även tänka mig att det är många olika frågor hos olika människor. Precis som du säger så läser alla olika på grund av sina olika erfarenheter.

Så här tror jag: Om man har känt känslan (att hästen är through) genom liknande ridning som författaren rider och utgår ifrån så får man bekräftelse genom texten, och förstår texten. Orden synliggör detaljerna och orden sätter ihop detaljerna/delarna och visar helheten på ett sätt. Det är som framsidan på locket till ett pussel som man själv försöker lägga men man känner sig inte riktigt säker på himlen. Så tittar man på locket och fattar att pusslet ligger rätt. Så egentligen så ger inte texten någon instruktion, utan den är mer som en guide, en överblick på en uppfattad verklighet, en bild eller en förklaring. Den visar en av författaren upplevd verklighet på hur en häst är när den är through, och läsaren kan läsa den och antingen känna igen sig och få hjälp till förståelse och ge öka på läsarens förtrogenhet till sin ridning, eller så kan den förvirra läsaren som helt enkelt inte känner igen sig. Pusslet och bilden har för många olikheter. Det kanske inte ens är rätt lock på lådan :D .

Men absolut, texten ger ingen exakt beskrivning, utan författaren förväntar sig att läsaren redan har viss förståelse för ridningen så som författaren tänker sig att det ska gå till.

Hoppas du fattar vad jag menar... :)

Det är ju just det, att ingenstans i något jag hittat om AR finns detta beskrivet och har du inte det så kommer du aldrig i livet till någon äkta samling hur mycket trampande man än sysslar med.
Då måste jag ha gjort något fel, för det var äkta samling min häst visade igår.

Nu har jag som påpekats inte läst BB:s böcker men OM det finns där kanske någon kan citera och samtidigt ge mej en bra förklaring på varför inget av det syns på en enda film, varken ny eller äldre, varken Bent eller elever:confused:
Vad är tanken med det? OBS att jag inte dömer utövare men ställer frågor som det vore intressant att få svar på.

Det finns flera duktiga elever som jag känner till som inte lägger ut filmer till allmänt beskådande eftersom de inte har behov att visa upp sig. Jag har många filmsnuttar i min egen kamera, men skulle av hänsyn till ryttarna inte lägga ut filmerna.
Någon gång - när jag gått ner sådär en 30 kilo i vikt, kanske jag kan visa er hur fint min häst samlar sig.

Och ang vinkeln, så ja, bara där kommer rörelsen att rent fysiskt kunna gå igenom hela överlinjen är det han menar, det är ingen diktatorisk föreskrift om vinkel som du verkar tolka det som utan en beskrivning av hur rörelsen rent fysiskt ska kunna gå igenom hela vägen, varken mer eller mindre.

Det är exakt detsamma som Bent beskriver under sina teorilektioner.

Jag valde detta citat men det finns många, som lika tydligt och logiskt beskriver ridning enligt utbildningsskalans kvalitéer, och jag valde det för att det är ETT av många exempel på där BB:s ridning och AR:s trappa inte är i närheten av vad S stod för. Ett annat är tidigare citat ang stångbett och ridning på en hand, samt synen på den gamla stridsridningen. Ja som sagt, det kunde bli en egen tråd med skillnader...

Som jag skrivit tidigare - ta dej tid att lyssna på Bent. Vill du inte offra pengar på att vara med på en kurs så kanske du skulle kunna ta och maila honom och delge honom dina tankegångar? Jag tror nog han skulle svara dej.

Akta dej för att dra alla AR-utövare över en kam. Det finns en hel del av oss som är duktiga på att bedöma hur en häst rör sig - alla har inte kommit direkt från landet eller efter två terminer på ridskola.
Jag tycker inte heller att Bents filmer är några skolexempel, men jag kan intyga att de hästar som visades under den offentliga aftenträningen i onsdags verkligen hängde ihop.
Likaså de som var på kursen igår.

Men tycker du inte själv att det är märkligt att de examplar som påstås finnas enbart är dom som inte har behov av att visa upp sig offentligt på film.. det finns hur många filmer som helst på you tube på sk. "duktiga" AR - ekipage och bara på sådana som visar hästar som inte är ett dugg ihopkopplade.

DET tycker jag är extremt konstigt.

det håller jag med dig om förutsatt att man erkänner att skolorna skiljer sig, och det gör man inte ofta i detta forum, så ditt inlägg är en positiv aspekt som jag ser det : )

utöver detta så håller jag fortfarande med dig om att även om man erkänner att skolorna skiljer sig, så kan man fortfarnade inte argumentera att inga ord eller teorier har ngn vikt eller mening alls, för att precis ALLT skiljer sig och är relativt. Eller visst - det kan man ju argumentera i och för sig, men då ifrågasätter jag syftet med varför man finner ngt utbyte med debatten, eller hur man kan tycka att debatten ger en något, och varför man då deltar, om man varken bekänner sig till ngn skola,eller känner igen ngt som beskrivs,men likväl besttrider det som skrivs.

Totola: som jag skrev i inlägget tidigare samt ovan, förutsätter jag att argumenterar man aktivt i en tråd så känner man igen sig, kan relatera, och har en åsikt baserad på konkret fakta. Har därför svårt att se din parallell till varför en western eller islands ryttare tex skulle finna särskilt engagemang i just denna tråd. faktiskt.

Det finns flera duktiga elever som jag känner till som inte lägger ut filmer till allmänt beskådande eftersom de inte har behov att visa upp sig. Jag har många filmsnuttar i min egen kamera, men skulle av hänsyn till ryttarna inte lägga ut filmerna.
Någon gång - när jag gått ner sådär en 30 kilo i vikt, kanske jag kan visa er hur fint min häst samlar sig.

Men du har ju lagt ut filmer på dig själv när du rider upp för var det väpnarprovet ? för något år sedan. Det har vi ju alla sett.. och du kan inte ha gått upp 30 kg efter det ;)

Att du inte vill lägga upp privata filmer på andra ryttare förstår jag.

Har därför svårt att se din parallell till varför en western eller islands ryttare tex skulle finna särskilt engagemang i just denna tråd. faktiskt.

Tja, jag tycker att det är intressant i alla fall, rent historiskt har vi mycket gemensamt....rent ridtekniskt också, det är nog främst filosofin (tänket) som skiljer sig....och så förstås användandet....

Jo men, "helt igenom, lösgjord och siter ihop" är ord och begrepp som kan ha väldigt olika "praktisk" betydelse beroende på vilken tidsperiod och/eller vilken inriktning som tolkar dem..:idea:

*kl*
För mig tex, så finns inte ens begreppen "helt igenom" eller "sitter ihop" med i vokabuläret och ordet "lösgjord" har förmodligen en helt annan betydelse än den har för en VD- och/eller AR-utövare.

Dessutom rider/tränar jag med sätet som den primära hjälpen, för mig är hand- och skänkelhjälper sekundära....jag kanske då tolkar "sitter ihop" som att det är ett "mekaniskt" tillstånd....:angel: Eftersom texten säger att hästen "sitter ihop" och "är igenom" först när när det finns "kontakt" mellan hand och skänkel....:D Jag skulle troligtvis ignorera den här delen av Steinbrecht texter om jag hade intresse att studera dem, eftersom det inte passar in i mitt tankemönster....för mig "sitter hästen ihop" och "är igenom" när den FÖRSTÅR, KAN och VILL följa ryttarens signaler....och jag skulle rätt och slätt kalla det för "jag har gjort min ide till hästens ide" och sedan låta hästen använda sin kropp på det sätt han vet bäst själv....helst utan hand och skänkel...

Sen kan vi diskutera i all oändlighet hur rätt eller fel MITT tankemönster är....:devil:

Men slutsatsen av det hela blir ju att din och Totolas lära inte bygger ett dugg på Steinbrecht lära om hur saker och ting sitter ihop och det var väl egentligen det diskussionen började med?

KL

Något jag nyss kom på som jag tror är bra för ridningen är detta. Nu tänker jag ju att vi alla läser böcker och får inspiration från dessa. Jag tror jag har insett något viktigt. Jag tror avståndet för att börja ge sig på att försöka förstå och kroka på sin egen ridning med den ridning som gamlingarna skriver om (gueriniere o alla tjommar) är för stort. Jag tror det är bättre att börja göra sig en förståelse för hur den egna ridningen ser ut idag och utgå ifrån det, och sen sakta men säkert knata sig bakåt i historien för att få svar på frågorna. Tex. varför gör jag så? Vart kommer det ifrån? Vilken skola är det som har den typen av hjälpgivning? Försöka leta lite närmare sig själv. Jag tror det blir lättare att få förståelse för var allt kommer ifrån och hur allt hänger ihop om man börjar där man står och forskar sig bakåt i tiden. När man sen kommer bak till Gurra så fattar man nog mer, just för man har följt hela kedjan länk för länk. Det blir lite som att släktforska :idea:

Det är iaf något viktigt jag har kommit på. Får väl se om några år om jag tycker samma :)

Men slutsatsen av det hela blir ju att din och Totolas lära inte bygger ett dugg på Steinbrecht lära om hur saker och ting sitter ihop och det var väl egentligen det diskussionen började med?

Fast den tolkning av Steinbrechts "sitta ihop" som jag tog som exempel är ju en ganska vanlig missuppfattning INOM det system som som säger sig bygga på "skalan"....tex på ridskolor, inom tävlingsdressyren, tränare....:angel:

Det är DET jag menar med att man KAN tolka saker olika trots att man går i "samma skola"...

Senast ändrad:

Du är klok du...:)...nästan lika klok som jag...:D

Nej skämt åsido, det är väl ungefär där jag är nu.....försöker förstå hur allt "sitter ihop"...både historiskt och praktiskt...

Men till vardags tycker jag det är roligare att "jaga" kossor...:d

Jo, det finns en film från väpnarprovet, men där är jag så långt borta att det inte riktigt syns hur tung jag är.
Och sen - tro mej eller ej - så har det hänt mycket med hästen sedan vi gjorde väpnarprovet :p

Men absolut, texten ger ingen exakt beskrivning, utan författaren förväntar sig att läsaren redan har viss förståelse för ridningen så som författaren tänker sig att det ska gå till.

Tyskar i ett nötskal... dom förväntar sig att tex grunder och annat redan är på plats.. det har vi sett inte minst när dom kommer hit och har lektion :angel:

Säger man att man är på en viss nivå ja då tror dom inte att det innebär en massa om och si och så utan då förväntar dom sig att det är på ett visst sätt som inte innebär en massa egna tolkningar av saker och ting.

Jo, det finns en film från väpnarprovet, men där är jag så långt borta att det inte riktigt syns hur tung jag är.
Och sen - tro mej eller ej - så har det hänt mycket med hästen sedan vi gjorde väpnarprovet :p

Jo du är rätt nära där tycker jag ;)

Jag förstår hur du menar Totola. Jag kan tänka mig att det kan dyka upp fler frågor ju mer texten läses, vilket ju är bra! Frågor är bra och leder framåt. Jag kan även tänka mig att det är många olika frågor hos olika människor. Precis som du säger så läser alla olika på grund av sina olika erfarenheter.

Så här tror jag: Om man har känt känslan (att hästen är through) genom liknande ridning som författaren rider och utgår ifrån så får man bekräftelse genom texten, och förstår texten. Orden synliggör detaljerna och orden sätter ihop detaljerna/delarna och visar helheten på ett sätt. Det är som framsidan på locket till ett pussel som man själv försöker lägga men man känner sig inte riktigt säker på himlen. Så tittar man på locket och fattar att pusslet ligger rätt. Så egentligen så ger inte texten någon instruktion, utan den är mer som en guide, en överblick på en uppfattad verklighet, en bild eller en förklaring. Den visar en av författaren upplevd verklighet på hur en häst är när den är through, och läsaren kan läsa den och antingen känna igen sig och få hjälp till förståelse och ge öka på läsarens förtrogenhet till sin ridning, eller så kan den förvirra läsaren som helt enkelt inte känner igen sig. Pusslet och bilden har för många olikheter. Det kanske inte ens är rätt lock på lådan :D .

Hoppas du fattar vad jag menar... :)

Japp, jag är med (tror jag! ;) ). Jag tycker det hade varit jättespännande att se författaren utföra och demonstrera det som skrivs, för att veta att jag sitter på hyfsat rätt "bild". Vilket tyvärr är svårt med vissa författare! :D
För att ha något att utgå ifrån, veta hur tanken var från början. Även om det ibland visar sig att man inte till fullo håller med, eller är intresserad av samma resultat, så får man en annan typ av förståelse att dra lärdom av.

Pusslet och locket? :angel:

Släktforska var ett bra ord!! :bow: Försöker jag också göra. :D Har en låååång önskelista med böcker om ridkonst. :)

När det gällde olika system har jag funderat på en grej...
Vissa pratar om engelsk dressyr. Vad innebär det? När/vem kommer det ifrån?

Det är exakt detsamma som Bent beskriver under sina teorilektioner.

Som jag skrivit tidigare - ta dej tid att lyssna på Bent. Vill du inte offra pengar på att vara med på en kurs så kanske du skulle kunna ta och maila honom och delge honom dina tankegångar? Jag tror nog han skulle svara dej.

:bow: :bow: :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka