Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

Ja det citatet tex. menar jag. Nej fel vet jag inte, men för MEJ låter det märkligt att med det som AR står för (och inte minst det du citerade i annan tråd) säga att man grundar systemet på bla Steinbrecht som anses vara den tyska dressyrens "fader" på många sätt och alltså bland annat borde förutsätta att man utgår från den klassiska utbildningsskalan. Annars har man missat något mycket viktigt, för att inte säga grundläggande, i Steinbrechts lära. Det är så jag menar.

Ja det citatet tex. menar jag. Nej fel vet jag inte, men för MEJ låter det märkligt att med det som AR står för (och inte minst det du citerade i annan tråd) säga att man grundar systemet på bla Steinbrecht som anses vara den tyska dressyrens "fader" på många sätt och alltså bland annat borde förutsätta att man utgår från den klassiska utbildningsskalan. Annars har man missat något mycket viktigt, för att inte säga grundläggande, i Steinbrechts lära. Det är så jag menar.

Var det Steinbrecht som utvecklade utbildningsskalan? Trodde den kommit till i modern tid...

Nej inte formulerade i nuvarande form, men den bygger helt på hans principer, (och även i mycket de la G:s) dessa låg till grund för utbildningsinstruktionerna för militärer från 1912 vilket senare ledde till formuleringen av skalan. I korthet och så som jag minns just nu, så ja ska man säga att man har dessa herrar bakom sitt system bör man nog acceptera den grunden också.
S var dessutom veterinärutbildad och grundade sig på dessa kunskaper bla.

KL

Orkar/Vill - kan ngn sätta samman systemen så som det var tänkt från början?

Eller det fungerar kanske inte att dela upp det så?

Jag är för usel på historia så jag lämnar det till någon som kan.

Hade varit fantastiskt att ha som en översikt att lära sig utav!

Gärna fler system in också!

:laugh:

Nej inte formulerade i nuvarande form, men den bygger helt på hans principer, (och även i mycket de la G:s) dessa låg till grund för utbildningsinstruktionerna för militärer från 1912 vilket senare ledde till formuleringen av skalan. I korthet och så som jag minns just nu, så ja ska man säga att man har dessa herrar bakom sitt system bör man nog acceptera den grunden också.
S var dessutom veterinärutbildad och grundade sig på dessa kunskaper bla.

Ja det var det jag också hade kommit fram till, och ser man det ur ett objektivt historiskt perspektiv så är utbildningsskalan EN tolkning av Steinbrecht...precis som Steinbrecht har EN tolkning av de la Guérinière's lära och Bacher hade en annan...

Den spricka som finns mellan dom olika klassiska "lägren" uppstod ju redan mellan D'Aure och Baucher....

För att få reda på VEM som har den SANNA tolkningen måste vi nog väcka upp de la Guérinière från det döda och fråga honom, varken AR eller VD eller D'Aure's eller Baucher kan avgöra det...inte ens Steinbrecht...

*kl*

Den Portugisiska grenen är väl den, sett ur ett historikst perspektiv, som ligger närmast det klassiska ursprunget. Lägger in ett citat från denna länk för att förklara:
http://www.classical-equitation.com/EquitationHistory.htm

Portugal became a sort of refuge for the old classical methodologies, as Portugal had a strong monarchy well into the 50s, and equitation was a part of court life there. Portugal was more "backward" and less influenced by the homogenization of the rest of the western world. The trainer Nuno Oliveira, and now after his death many of his students, continue to keep a lighter, more horse centered methodology alive.

Och om man ser till det klassiska ursprunget, att hästarna användes till "arbete" i krig och stridssituationer som rådde på 1600 och 1700-talet, så ligger ju VD långt ifrån det ursprunget idag...

...i det perspektivet kanske WE, Doma Vaquera och ja t o m westernridning, ligger närmare det klassiska ursrpunget...eftersom dessa inriktningar än i dag håller på med träning och utförande på en brukshäst....

Ja det var det jag också hade kommit fram till, och ser man det ur ett objektivt historiskt perspektiv så är utbildningsskalan EN tolkning av Steinbrecht...precis som Steinbrecht har EN tolkning av de la Guérinière's lära och Bacher hade en annan...

Den spricka som finns mellan dom olika klassiska "lägren" uppstod ju redan mellan D'Aure och Baucher....

För att få reda på VEM som har den SANNA tolkningen måste vi nog väcka upp de la Guérinière från det döda och fråga honom, varken AR eller VD eller D'Aure's eller Baucher kan avgöra det...inte ens Steinbrecht...

Visst det skrivna är bara skrivet, inte ens det du skriver nu vet jag ju om jag tolkar rätt:D

MEN både de la G och S har ju skrivit ner väldigt väldigt mycket och där det finns klara grundprinciper som återkommer och återkommer och där den där kavalleriinstruktionen ligger närmare i tid och tror jag utformats av efterföljare till S så kan man nog säga att grundprinciperna är så klara de kan bli om man inte kan fråga personen.

Håller med om KL-delen. Såvitt jag kan förstå då. Men det är ju också där som de senare läromästarna skilde ut sej, man såg inte längre enbart stridsridningen som syftet. Så ja, den tyska skolan då och kanske den portugisiska och franska bla ligger längre ifrån bruksridning. Tror jag. Inom den "tyska" skolan utvecklades det ju till att bli grund för utbildnng öht, all ridning, inte alls bara för strider.

Det har väl att göra också med kanske att striderna ändrades, strider från hästryggen var inte så aktuella längre, med andra vapen osv. Den "bruksridningen" försvann för väldigt länge sen.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Orkar/Vill - kan ngn sätta samman systemen så som det var tänkt från början?

Eller det fungerar kanske inte att dela upp det så?

Jag är för usel på historia så jag lämnar det till någon som kan.

Hade varit fantastiskt att ha som en översikt att lära sig utav!

Gärna fler system in också!

Nu är trådarna så sammanblandade men det finns nog lite här och var om bakgrunder...

Nej jag kan inte tillräckligt för att göra det. la ju in en bild i början av tråden när de "stora" fanns i alla fall. Det fanns ju fö även föregångare till Xenophon....Simon från Aten på 300-talet f kr som influerade X.

Det fanns också asiatisk mongolisk stridsridning som var annorlunda än "vår" mera stå i stigbyglarna och skjuta pilbåge samt rida i hög fart på andra sorters hästar.... samt tornerspel som krävde lite annat också.

Nej jag har inte koll alls hur allt hänger ihop:D

Nu är trådarna så sammanblandade men det finns nog lite här och var om bakgrunder...

Nej jag kan inte tillräckligt för att göra det. la ju in en bild i början av tråden när de "stora" fanns i alla fall. Det fanns ju fö även föregångare till Xenophon....Simon från Aten på 300-talet f kr som influerade X.

Det fanns också asiatisk mongolisk stridsridning som var annorlunda än "vår" mera stå i stigbyglarna och skjuta pilbåge samt rida i hög fart på andra sorters hästar.... samt tornerspel som krävde lite annat också.

Nej jag har inte koll alls hur allt hänger ihop:D

Attans :D

Tror vi kunde skapat en innehållsrik och lärorik Bok :idea: För nördar :angel:

Svårt att moderera :) Fast jag tycker det är roligt att du gjorde en tråd som är dedikerad till diskussioner om inriktningar. Tolkningarna är ju också intressanta.

Tja det synbara resultatet kanske? Vad annars kan vi gå efter i en sån här diskussion? Därför har jag försökt att mycket objektivt leta bra exempel på olika inriktningar. Men det är ju där det blir svårt. Det finns massor av dåliga exempel från alla inriktningar, och där kan vi säkert själva på forumet prestera en del:angel:

Men riktigt bra, som representerar den inriktningen? Eller i alla fall ok. Varför finns inte såna på AR-ekipage? Inte sökbara på youtube i alla fall. Från andra inriktningar har visats exempel där man kan se bra OCH dåligt, och vissa riktigt bra. Men om det FINNS filmer med AR-ryttare som har det som man säger på forumet att de VISST kan ha:mad: outtröttligt, och envist. Varför inte visa det:confused: Annars kvarstår slutsatsen att det inte går, systemet bäddar inte för det som en del företrädare säger att det gör.

Sen behöver man för det inte värdera vad folk väljer, det är helt ok, vi vill väl alla våra hästars bästa och ha roligt i ridningen.

Jag erkänner villigt att jag är ute på hal is nu för jag är ingen AR-ryttare men av olika anledningar så är jag intresserad av AR och har studerat det under några år. Som jag skrev i ett tidigare inlägg:
"Problemet är när man bara prövar hypotesen delvis, utan att sätta sig in i hela filosofin/konceptet. När man utgår från "sin egen" beprövade teori och försöker applicera den på något annat blir det liksom bara pannkaka och då spelar det ingen roll hur många filmer och bilder man tittar på för man kommer ändå inte att se."

Det är nog därför som så många AR-utövare envisas med att fråga om ni läst böckerna eller varit på någon kurs för annars är det svårt för att inte säga omöjligt att förstå, speciellt om man kommer från "traditionell dressyr".

Människans motsvarighet till AR är enligt min mening att gå på gym och styrketräna i maskin. Träningen är inte funktionell (träningsfysiologisk term som innebär att man isolerar specifika muskelgrupper) men den har ett syfte och det är att stärka upp en specifik muskelgrupp. Jag ska ta ett mkt förenklat exempel bara för att förklara hur jag menar: Säg att jag vill dansa balett men har en svag rygg och därför bestämmer mig för att gå till gymmet och sätta mig i roddmaskinen, varpå du kommer förbi och tittar på min träning och utbrister Det där är väl ingen dans! Förstår du vad jag menar? Det krävs ett annat tankesätt och andra glasögon.

Sedan har jag också fått en tankeställare vad gäller våra sinnen! I vår väldigt visuella värld är det lätt att synen får en framträdande roll men jag anser att synen är precis lika lättmanipulerad som våra andra sinnen. Vad jag menar med det är att man vänjer sig lätt vid att se saker på ett visst sätt och då blir allt annat fel och konstigt. "Duktiga ryttare" om vi nu ska kalla dem det är ett utmärkt exempel på hur man faktiskt kan parera och därför dölja "skavanker" som gör att "felaktigheter" ser bättre ut än de känns - vilket är då rätt och fel? Det man ser eller det som känns.

Hoppas att det inte blev för rörigt nu, långt blev det iaf. Sorry.

Jag rekomenderar dig boken; "The dynamic horse", där presenteras olika grundbegrepp inom den biomekaniska forskningen

Ang det du skrev om statiskt arbete.

Ja det måste man träna på, men en häst som inte arbetrar dynamiskt får i vissa muskler jobba statiskt hela ridpasset igenom

Boken finns i min hylla redan, mkt bra men ingen allsmäktig sanning:)

Jag förstår vad du menar med statiskt arbete - det var bara lite kul eftersom du säger dig vara så noggrann med termerna:devil:

Visst det skrivna är bara skrivet, inte ens det du skriver nu vet jag ju om jag tolkar rätt:D.

Nej just det:angel:

MEN både de la G och S har ju skrivit ner väldigt väldigt mycket och där det finns klara grundprinciper som återkommer och återkommer och där den där kavalleriinstruktionen ligger närmare i tid och tror jag utformats av efterföljare till S så kan man nog säga att grundprinciperna är så klara de kan bli om man inte kan fråga personen.

Vi måste också komma ihåg att det skrivna ordet har olika betydelser i olika tidsperioder....framför allt är det "filosofin" (tänkandet) som skiljer sig och som färgar betydelsen av orden...därför går det inte att med bestämdhet säga att det tex Steinbrecht har skrivit ner hade samma betydelse som det de la Guérinière skrivit ner, eller att utbildningsskalan är den "enda rätta" tolkningen av Steinbrecht...varför ett uttalande om att tex AR inte kan grunda sig på Steinbrecht egentligen inte håller.....för VEM kan avgöra det?

Håller med om KL-delen. Såvitt jag kan förstå då. Men det är ju också där som de senare läromästarna skilde ut sej, man såg inte längre enbart stridsridningen som syftet. Så ja, den tyska skolan då och kanske den portugisiska och franska bla ligger längre ifrån bruksridning. Tror jag. Inom den "tyska" skolan utvecklades det ju till att bli grund för utbildnng öht, all ridning, inte alls bara för strider.

Det har väl att göra också med kanske att striderna ändrades, strider från hästryggen var inte så aktuella längre, med andra vapen osv. Den "bruksridningen" försvann för väldigt länge sen.

Ja, det är ju här frågan uppstår, vad är klassisk dressyr? Jag skulle vilja påstå att DET faktiskt är en tolkningsfråga....speciellt idag när vi är så långt ifrån ursprunget och "sanningen" (om det nu ens funnits en sanning).:angel:

men jag förstår inte din attityd - för den beskriver ju i princip bara begrepp, och då kontrar du med "ingen allsmäktig sanning"

:confused:

aja

Förlåt, jag menar inte att ha attityd:)

Det är bara det att du kan vara så hård ibland, men du har mkt att säga och det är för det mesta intressant och kul att läsa det du skriver.

Jag är som en kokosnöt - hård utanpå, men mjuk inuti :)
(försöker ha lite humor :angel: )

Jag reagerade på att du skrev att man måset bryta ned för att bygag upp, för jag ser så många överkörda hästar. Visst har du rätt, men det är väldigt svårt att inte bryta ned för mycket
Det är den erfarenhet jag har haft som hovslagare, mååånga hästar är väldigt övertränade

Sedan så är min upplevelse av utbildningskalans kvalitet takt - klockrent beskriven under rubriken equilibrium i vår gemensamma bok

Förlåt själv förresten - för Susan har attityd :angel: :D Ibland ett måste: ibland i vägen

Delvis KL

Om jag får...Vicka lite på orden här..

Talar vi inte egentligen om Reprogrammering, och för att det ska funka så måste man Deprogrammera först?

För mig är det inte att bryta ner, bara att städa dåliga mönster innan man med nya funktionella mönster ersätter de destruktiva.

?

Jag vet inte vad du är ute efter Fiador. Det är inte jag som har kallat Steinbrecht för en av grundarna av den tyska skolan inom dressyren. Det är rätt vedertaget och du kan läsa det varsom helst om du söker information om honom och hans verk. Det är ju inte heller så att man hoppat från 1885 då han dog till idag och säger att han ligger bakom utbildningsskalan hux flux.

Det är inte jag som har hittat på att hans lära är grunden för den militärinstruktion som senare har utvecklats till den klassiska utbildningsskalan. Det har ju funnits elever till honom som fört hans idéer vidare, som i sin tur fört vidare i led framåt.

Är du ute efter att man skulle totalt ha missat vad han stod för? Det tror jag knappast eftersom det som sagts förts vidare i led efter led det är inte så att man gissar idag vad han stod för. Det är väl det som gör att man kan säga att de här tankarna som finns i hans verk är väl beprövade - minst sagt. Till skíllnad från nyare moderna uppfinningar och "system".

och ang tolkningar så kan vi ta det här:

The correct angle between head and neck not only produces the correct effect of the bit on the bars and thus contact, it also makes it possible for the impulsion generated by the hind legs to travel through the back and neck to the mouth, making the horse light on the bit and yielding in its poll. Only then is the path free between hindquarters and forehand, and now the hands are enabled to transmit their effect through the entire spinal column and to the haunches. In this way, forehand and haunches are connected with one another, the horse's body becomes a closed unit, hands and legs are able to interact correctly; the horse becomes "through".

Det här är något som man kunde skriva i vilken klassisk ridlära som helst idag också. Så konkret är han i sina beskrivningar. Det är en beskrivning av att uppnå grunderna i utbildningskalan. Och ang AR. Var skriver Bent om ihopkoppling av hästen så här detaljerat och initierat?

Det är bara ett exempel. Jag skulle kunna lägga in massor som är lika konkreta. Utrymme för tolkningar:confused: Nej inte särskilt, tycker jag.

Han själv byggde eeu på Guerniere. G:s verk finns på nätet jag har lat in länk nånstans i trådarna. Om du vill jämföra. S la till och ändrade en del och delvis tror jag med stöd av sina veterinärstudier.

Senast ändrad av en moderator:

Det här är något som man kunde skriva i vilken klassisk ridlära som helst idag också. Så konkret är han i sina beskrivningar. Det är en beskrivning av att uppnå grunderna i utbildningskalan. Och ang AR. Var skriver Bent om ihopkoppling av hästen så här detaljerat och initierat?

Hans böcker är inte speciellt omfattande, nej. (Ska man egentligen lära sig rida från vad man läser i en bok?)
Men hans lära är det, och jag rekommmenderar dig än en gång att lyssna på en av hans teorilektioner. Han är minst lika konkret som Steibrecht i ditt citat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka