Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

Nu hävdar ju alla Klassisk Dressyr inriktningar att dom bygger på de la Guerniere. Det tyska systemet är EN tolkning av alla tolkningar.

Jag vet. Men det blev så mycket tal om "tyskt". Bent bygger ju f ö på i stort sett allihop han......eeu.

Intressant:idea: för intrycket är ju (mitt alltså, av att ha sett enbart filmer självklart) att man gärna har den där lite showiga kvickheten och vakenheten, och det kan se "bra" ut (dvs mjukt, lydigt, kvickt och engagerat på en gång) på den typen av hästar.
Så är det ju.

De vill inte ha storgångade hästar som inte kan vändas blixtsnabbt. En helt annan funktion.
Sen är ju dessa herrar vana vid de iberiska hästarnas gång o finner den mest normal o praktisk- genom avel.

Här har vi ju nästan gått ifrån "Schwedengang" till en nyare kvickare sporthäst.

Men varför talar du om press för att man har en linje som man följer som säger dej i vilken ordning du behöver arbeta med saker för att komma vidare?

Gör jag? :confused: Jag pratar om när en tränare inte kan "släppa" en sak för att byta strategi, om inte annat för att slippa nöta, och då också växla svårighetsgrad + lägga in något totalt annorlunda för att ge ekipaget en break.

Du kan ju fortfarande träna på samma sak, alltså ha samma fokus, men träna det på hundratals olika sätt, i olika svårighetsgrad, och likaså upplever jag personligen att det ofta är i de mest otippade situationer man plötsligt kommer åt en förbättring i grunden. När ekipaget blir "lurat" att träna på något helt annat men fortfarande med syfte att förbättra det man var ute efter.

Frågan är väl snarare om man fokuserar på rätt saker för att komma vidare eller inte. Det är DÄR jag tycker att AR brister, man arbetar med fel saker, därför leder det inte vidare, det blir de brister man ser, hur noggrann och seriös och hänsynsfull träningen än är. Det är DÄR kärnfrågan ligger.

Och det är där jag tycker iaf "min" tränare är kanon. För att det verkligen finns en strategi - vi kan inte kräva **** förrän **** är mer befäst, med utgångsläge för viktiga grunder och hur hästen fungerar, men sen tränas ändå flera pusselbitar samtidigt för att underlätta för **** att förbättras, angripa det från flera håll, och sas inte glömma bort andra delar på vägen.
Och det är där jag tycker många andra, inom många discipliner brister, för att man missar att se realistiskt på hur man tar sig dit och vad man kan begära när.
Går inte att dra alla över en kam, men absolut finns det skillnad mellan olika tränare. :)

Ha, ha, nä det gör jag inte. Kvaliteten (om man kan kalla det kvalitet) det man har när man börjar är ju liksom det man har, och det är det man måste utgå ifrån - inte hur det borde vara i den bästa av världar.
Det blir mer och mer uppenbart att man lägger olika betydelser i orden beroende på massa olika saker bl a vad man sitter på för häst. Det var mest det jag ville påvisa.
Ridtermer är laddade ord, som du beskriver. Takt är inte bara takt, balans är inte bara balans som i ordböckerna osv. Vad man laddar termerna med skiljer sig från person till person verkar det som, jag förstår att det då är svårt att få till vettiga diskussioner.

men varför diskutera på en personlig lekmanna nivå när det finns vetenskapliga termer för att säkerställa att man pratar om samma sak

för oavsett vad man tycker om tyskar så går en hel del att sätta vetenskapliga termer på

Sedan en annan skillnad. Du och många med dig verkar diskutera utifrån ett personligt åsikts/tyckande plan, medan jag aldrig diskuterar utifrån mitt privata tyckande

men varför diskutera på en personlig lekmanna nivå när det finns vetenskapliga termer för att säkerställa att man pratar om samma sak

för oavsett vad man tycker om tyskar så går en hel del att sätta vetenskapliga termer på

Sedan en annan skillnad. Du och många med dig verkar diskutera utifrån ett personligt åsikts/tyckande plan, medan jag aldrig diskuterar utifrån mitt privata tyckande

Nu blir jag lite konfunderad.
Visa mig en enda vetenskapligt bevisad ridterm eller ord för den delen. Hur bevisar man vetenskapligt vad som ligger i ett ord? Det är ju någonting som man kommer överens om utifrån olika bevis och tolkningar, det är ju där i som tvisten ligger. Du säger att du inte diskuterar utifrån ditt privata tyckande, vems tyckande diskuterar du utifrån?
Vetenskap måste alltid tolkas och samma vetenskap kan bevisligen tolkas på väldigt många olika sätt. Se bara på diskussionerna i det här forumet...

Vem har rätt och vem har fel? Måste någon ha rätt el. fel? Vem avgör i så fall?

Vem har rätt och vem har fel? Måste någon ha rätt el. fel? Vem avgör i så fall?

Tja det synbara resultatet kanske? Vad annars kan vi gå efter i en sån här diskussion? Därför har jag försökt att mycket objektivt leta bra exempel på olika inriktningar. Men det är ju där det blir svårt. Det finns massor av dåliga exempel från alla inriktningar, och där kan vi säkert själva på forumet prestera en del:angel:

Men riktigt bra, som representerar den inriktningen? Eller i alla fall ok. Varför finns inte såna på AR-ekipage? Inte sökbara på youtube i alla fall. Från andra inriktningar har visats exempel där man kan se bra OCH dåligt, och vissa riktigt bra. Men om det FINNS filmer med AR-ryttare som har det som man säger på forumet att de VISST kan ha:mad: outtröttligt, och envist. Varför inte visa det:confused: Annars kvarstår slutsatsen att det inte går, systemet bäddar inte för det som en del företrädare säger att det gör.

Sen behöver man för det inte värdera vad folk väljer, det är helt ok, vi vill väl alla våra hästars bästa och ha roligt i ridningen.

Hur hamnade vi på AR i denna diskussionen????

Tillägg: Håller SÅ med om detta: "Sen behöver man för det inte värdera vad folk väljer, det är helt ok, vi vill väl alla våra hästars bästa och ha roligt i ridningen." :)

Senast ändrad:

Det handlar nog mest om hur man förhåller sig till utbildningsskalor ("rules" eller "guidelines" som de säger i Pirates of the Caribbean") - inte att man inte bryr sig om kvalitet, stuntar i hur hästen arbetar eller nöjer sig med mindre.

Men det var kanske inte så du menade?

Nej, jag menar att man inte är fyrkantig eller rigid vilket talet om det "tyska" antydde....lättköpta poänger att kalla det tyska "ordnung", liksom.

Och ja precis, det handlar om hur man förstår och förhåller sej också.

Vet inte om jag förstår hur du menar, men det beror kanske på att några som "företräder" det systemet envist hävdar att det inte är stora skillnader i vad man vill ha fram under hästens träning. Man rider "precis som förr"..

Andra inriktningar har diskuterats av dem som känner till det, för och emot, vad man ser och har erfarenhet av, positivt och negativt. Man har visat filmer som gått att diskutera. Men när det gäller AR så blir problemet att de som står för det systemet här inte anser att det är skillnader i vad man prioriterar osv, och DÅ blir det ett problem utifrån vad som finns att visa av inriktningen på tillgänliga filmer..

Annars tycker jag det är mest intressant och givande att jämföra mellan en rad olika system.

Så är det ju.

De vill inte ha storgångade hästar som inte kan vändas blixtsnabbt. En helt annan funktion.
Sen är ju dessa herrar vana vid de iberiska hästarnas gång o finner den mest normal o praktisk- genom avel.

Här har vi ju nästan gått ifrån "Schwedengang" till en nyare kvickare sporthäst.

Ja - jag håller med. Tror jag. Traditionen är stark och jag hoppas tillräckligt stark för att hålla emot så att aveln inte börjar gå åt "storgångshållet".

Fast alla hästar tränas ju inte för tjurfäktning och jag tycker att "ridbarhet" är mer fokus än "snabbhet".

Senast ändrad:

Ridbarhet är ju mycket, men ja absolut, jag tror dej ang att man lägger fokus på det!
Ang det så är högre takt lättare att rida i dessutom, (ja om det inte är ren symaskin på bogarna som hackar på i 180 förstås) bekvämare än en takt som innebär mer vila på steget och i förlängningen med mera på plats, också mera sväv och en häst med bra trav dessutom på det, blir ju svår då att sitta bra på.... Det är då ryttaren verkligen behöver sin stabilitet och det finns anledning att titta på HUR man använder bålen:idea:. Går inte att åka med, bekvämt. (Menar inte att man "åker" inom någon inriktning nu)

Smart :D

Men jag är nog för stressad för att fatta kopplingen till det du skrev? :confused:

För mej handlar det inte om att tro på, utan fakta om att få igång motorn som ger energin och kopplingen genom hela kroppen - eller inte. Rida kan man ju göra ändå givetvis, det går uppenbarligen utmärkt!:laugh:

Jag menar att ditt trick kan visa precis det jag och andra säger:idea: Balans och regelbundenhet, (symmetri), är nödvändig:bump:

Jag rekomenderar dig boken; "The dynamic horse", där presenteras olika grundbegrepp inom den biomekaniska forskningen

Ang det du skrev om statiskt arbete.

Ja det måste man träna på, men en häst som inte arbetrar dynamiskt får i vissa muskler jobba statiskt hela ridpasset igenom

Jag måste fråga dig. Känner du Sommarsmurf sedan tidigare? Eftersom du uttalar dig väldigt bw-aktigt mot en person med 40 inlägg. Måhända att Sommarsmurf har enormt mycket kunskap men kanske vill uttala sig med ödmjukt och respektfullt än vad du gör. :idea: Jag vet inte, vet du?

Bent bygger ju f ö på i stort sett allihop han......eeu.

Hur mycket av Bents böcker har du studerat?
Hur många av hans kurser har du deltagit i?
Hur många av hans teorilektioner har du lyssnat på?

Jag bara undrar, eftersom du uttalar dig så tvärsäkert.

Skriver Bent på hemsidan vilka han grundar sin filosofi på så behöver jag inte läsa 17 böcker för att veta det:)

Ridbarhet är ju mycket, men ja absolut, jag tror dej ang att man lägger fokus på det!
Ang det så är högre takt lättare att rida i dessutom, (ja om det inte är ren symaskin på bogarna som hackar på i 180 förstås) bekvämare än en takt som innebär mer vila på steget och i förlängningen med mera på plats, också mera sväv och en häst med bra trav dessutom på det, blir ju svår då att sitta bra på.... Det är då ryttaren verkligen behöver sin stabilitet och det finns anledning att titta på HUR man använder bålen:idea:. Går inte att åka med, bekvämt. (Menar inte att man "åker" inom någon inriktning nu)

Jepp. Erkänner rakt av att det är exakt det jag saknar nu (min j-a bål är f n skit!). Och ja, jag HAR svårt med för mycket "luft". Det finns en anledning till nicket!

Men jag jobbar på det! Och se mig nu för sjutton inte som representant för något! "System" spelar liksom ingen roll i mitt fall. ;)

Skriver Bent på hemsidan vilka han grundar sin filosofi på så behöver jag inte läsa 17 böcker för att veta det:)

Tja, jag kan inte förstå vad det är för fel på nedanstående (saxat från ridderskapets hemsida):

The Academic Art of Riding is based on the knowledge of great riding masters such as Xenophon, Guerinière, Pluvinel and Steinbrecht and means to bring the Historical Art of Riding from the past back to life again.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka