Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

KL

Något jag nyss kom på som jag tror är bra för ridningen är detta. Nu tänker jag ju att vi alla läser böcker och får inspiration från dessa. Jag tror jag har insett något viktigt. Jag tror avståndet för att börja ge sig på att försöka förstå och kroka på sin egen ridning med den ridning som gamlingarna skriver om (gueriniere o alla tjommar) är för stort. Jag tror det är bättre att börja göra sig en förståelse för hur den egna ridningen ser ut idag och utgå ifrån det, och sen sakta men säkert knata sig bakåt i historien för att få svar på frågorna. Tex. varför gör jag så? Vart kommer det ifrån? Vilken skola är det som har den typen av hjälpgivning? Försöka leta lite närmare sig själv. Jag tror det blir lättare att få förståelse för var allt kommer ifrån och hur allt hänger ihop om man börjar där man står och forskar sig bakåt i tiden. När man sen kommer bak till Gurra så fattar man nog mer, just för man har följt hela kedjan länk för länk. Det blir lite som att släktforska :idea:

Det är iaf något viktigt jag har kommit på. Får väl se om några år om jag tycker samma :)

Det är lite därför jag tagit det lugnt med Steinbrecht! ;) Eller snarare, tagit historien och inspirationskällorna pö om pö, i etapper. För jag tror det blir för mycket att ta till sig, för mig, just nu, eller snarare för mycket åt gången att sluka böcker.
För att det skulle vara roligt när jag kommit såpass långt att jag kan känna igen mig i mer än vad jag inte känner igen mig i pga oförståelse (långa kopplingar), ha mer distans och förståelse för det jag inte känner igen.

Också därför jag inte riktigt gillar utvecklingen av forumet där väldigt få diskussioner faktiskt är AR-diskussioner. Om alla diskussioner består av sånt som är "långt bort" och blir att få tänka utanför lådan/vardagen, istället för att hitta sina egna bitar i lådan till att börja med, då upplever jag att pusslet blir mycket svårare att få ihop. Därmed inte sagt att det inte är utvecklande och stundvis mycket intressant. :)

Fast den tolkning av Steinbrechts "sitta ihop" som jag tog som exempel är ju en ganska vanlig missuppfattning INOM det system som som säger sig bygga på "skalan"....tex på ridskolor, inom tävlingsdressyren, tränare....:angel:

Det är DET jag menar med att man KAN tolka saker olika trots att man går i "samma skola"...

Lite det jag är inne på, ja. De otaliga feltolkningarna som uppenbarligen redan finns ganska utspritt, och tyder på att det är lätt att ta till sig information baserat på felaktiga tolkningar/bilder.

Men slutsatsen av det hela blir ju att din och Totolas lära inte bygger ett dugg på Steinbrecht lära om hur saker och ting sitter ihop och det var väl egentligen det diskussionen började med?

Exakt:idea: Så började det.

Och till alla som rider med en hand och stång nu eller som mål, kan jag inte låta bli att lägga jag in följande citat:

However, guiding a horse with the left hand alone requires a completely trained horse that is capable of responding to the curb only. The old masters, who had time and means for such thorough work, knew only the curb as the bit for the well-ridden horse --------- Today, since we have once and for all added the bridoon and its two reins to the curb bit, we admit right from the start that we do not intend to, or are not able to work our horses to such perfection that they can be mastered under all circumstances with only the curb reins in the left hand.

Jag antar att ni alla då som har detta mål med en hand och stång har så fullkomligt perfekt välutbildade hästar som inte ens denne man eller hans lärare eller elever, ansåg sig ha tid och möjlighet att få fram:o

Immer: När jag får se en enda ynklig liten film på en AR-ryttare och elev till BEnt eller på Bent som rider sin häst igenom i kroppen med de kvalitéer som hör till det, då ska jag anse det värt att diskutera med Bent. Annars är det i bästa fall vackra välmenta ord utan verklighetsförankring för mej. Rökridåer av en vältalig man som säkert vet vad han talar om men som inte hittat fram till praktik.

Jag TROR att du och jag ser olika på vad ihopkoppling är, och vad äkta samling är. Det finns ingen annan förklaring när allt tillgängligt material visar att konceptet inte leder till detta. Det är väl underligt att inte någon, inte ens BB själv har lagt ut en film som visar det?

Och för alla som pratar om olika tolkningar så ja vad säger man? Jag kan inte hjälpa er.

kookaburra: jag har läst om detta för att jag blev fascinerad av hur himla klart och tydligt saker beskrivs, så självklart som om det vore skrivet idag, många gånger.
Ja jag kan lära mej mycket av det, tycker jag, men jag tror inte på att (enbart) läsa sej till ridkunskap, om det nu verkar så. Tvärtom.man måste rida och lära sej irl av tränare. Däremot skadar det inte att veta varifrån det man lär sej kommer:) Där har ju AR hittat något, då som kanske lockar många.

Senast ändrad av en moderator:

Lite det jag är inne på, ja. De otaliga feltolkningarna som uppenbarligen redan finns ganska utspritt, och tyder på att det är lätt att ta till sig information baserat på felaktiga tolkningar/bilder.

OCh sen kan man snurra in sej i kvasifilosofiska grubblerier istället för att ta reda på vad som verkligen står och vad det innebär också.... Visst kan man tolka allt olika beroende på, men det jag menade med det citatet var att man inte på något sätt kan tolka det som förebild för AR - tyvärr. Eftersom den grunden inte finns uttryckt på samma sätt, eller visad. Ang kontakt så menar han inte heller hängande tyglar som man drar i emellanåt, utan han menar kontakt. Det ser man på de bilder som finns, ej lång hängande tygel. Samt att det som beskrivs i citatet inte går att åstadkomma med hängande tyglar.

Senast ändrad av en moderator:

Enhandsfattning o om man vill rida - hjälpa hästen att kunna vara tydlig o utföra det rätt går knappast på en hand o iallafall inte att träna så. Ställning i nacken går ej heller med stång- varav man har satt till bridongen.

titta bara på eliten som kan göra en enda rörelse på en hand o för att gå ur den o göra annat måste gå tillbaka till 2 händer.

Man måste vara extremt fingerfärdig eller vara bläckfisk för att vara så exakt o snabb.

Enhandsfattning innebär trängning o vändande består mkt av att föra tygeln mot halsen- a la western med långa tyglar.

Det är ju därför som Bent sitter o gör stora tygeltag för att han inte har ngn jämn kontakt med bettet. Inget fingerlir där inte.

När man inte har armbågarna intill sidan så blir det mer armridning än vad som är tänkt. Man sitter ej heller i samma balans när dessa rör sig.
Är övertygad om att det känns för hästen.

Enhandsfattning är ju bruksridning- för att ena handen måste göra annat.
Visst kan sånt vara imponerande- spanska cowboys eller vad de nu kallas för:angel:

Oavsett om man har ridning på en hand som mål eller inte, så går det ju faktiskt att rida hästen ställd/böjd på en hand. När man lärt den böja sig för sittbenen. :idea: Och tygeltag mot halsen används ju som vändande hjälp inom AR, när det behövs, kallas trängande men de ska inte gå förbi manken. Samtidigt som man ska behålla kontakten, inget glappande! Därmed inte sagt att det är lätt... :angel:

Oavsett om man har ridning på en hand som mål eller inte, så går det ju faktiskt att rida hästen ställd/böjd på en hand. När man lärt den böja sig för sittbenen. :idea: Och tygeltag mot halsen används ju som vändande hjälp inom AR, när det behövs, kallas trängande men de ska inte gå förbi manken. Samtidigt som man ska behålla kontakten, inget glappande! Därmed inte sagt att det är lätt... :angel:

Ännu ett exempel på att AR inte bygger på Steinbrecht...

Men tänk om vissa tycker hästarna på vissa av filmerna ÄR hopkopplade... Vem har då rätt? Det kanske ser lite annorlunda ut än det man är van att se i tävlingssammanhang, men hopkoppling är hopkoppling som sagt; definititionen är samma. Om man tex tycker hästen ser lösgjord ut och den skulle kännas lösgjord om man satt på, varför har då den rätt som säger att den inte ser lösgjord ut?

Vad går du efter för mätbara kriterier? Vad finns det för "bevis"? Är det bara en känsla, så kan ju uppfattningen skilja sig som den gör här och vem har då rätten att säga vad som är rätt och fel?

Förlåt om du tycker det är tjatigt eller "dumma frågor". Är bara nyfiken. :)

Nu är jag inte jätteinsatt men... AR bygger ju inte enbart på Steinbrecht, det är vi nog alla överens om. Bent har honom som EN av sina förebilder. Samma som att han tagit inspiration av Baucher, Oliveria och Neindorff mm. Men den han kallar ridkonstens fader är ju Gueriniere. :) Om det är nån som är insatt i ridkonstens historia så är det ju Bent som ägnat ett halvt liv åt att studera den.:angel:

Inte svårare än så om man redan har samma bild i huvudet nej. Hur vet man det?

Det vet man om man anser att citatet är konkret och klockrent dvs det finns inget utrymme för andra tolkningar

Hur får den icke-invigde denna bild i huvudet? Hur vet jag ens vad du har för tanke med "helt igenom, lösgjord och sitter ihop."? Det är när man gissar, eller så att säga tror att man har bilden klar för sig som de stora misstolkningarna kan ske.

Den icke invigde läser citatet men förstår det inte eftersom denne inte kan koppla ihop det med verkligheten och med den känslan i hästen som finns kopplat till citatet.

Även, så har vi ju t o m konstaterat att för att läsa en historisk bok räcker inte att noggrannt studera text och ev. bilder. För att egentligen förstå så krävs förståelse för så mycket runtomkring. Särskilt när det rör sig om en helt annan tid och del av världen, men även om det "bara" skulle röra sig om en tränare som rör sig i en helt annan liga och har sin krets som redan utvecklat gemensam förståelse för termerna, så skulle jag som utomstående fortfarande få luckor att fylla i.
Som sagt, då blir de lättaste fallgroparna när man tror att man förstår.

Jag är inte ett dugg förvånad att du får inte ihop texten eftersom du inte överhuvudtaget har en susning om vad begreppen egentligen innebär eftersom begrepp för dig är vad du själv utgår ifrån hela tiden..Skulle väl bli ungefär som att läsa fjärde året på läkarlinjen utan att ha gått de 3 första...

Det krävs en ganska bra grund för att citatet skall bli begripligt och författaren antar att den där grunden redan är befäst..

Men tänk om vissa tycker hästarna på vissa av filmerna ÄR hopkopplade... Vem har då rätt? Det kanske ser lite annorlunda ut än det man är van att se i tävlingssammanhang, men hopkoppling är hopkoppling som sagt; definititionen är samma. Om man tex tycker hästen ser lösgjord ut och den skulle kännas lösgjord om man satt på, varför har då den rätt som säger att den inte ser lösgjord ut?

Vad går du efter för mätbara kriterier? Vad finns det för "bevis"? Är det bara en känsla, så kan ju uppfattningen skilja sig som den gör här och vem har då rätten att säga vad som är rätt och fel?

Förlåt om du tycker det är tjatigt eller "dumma frågor". Är bara nyfiken. :)

Ägnade inte Susan sjutton sidor av förklaringar för dig angående det här i den andra tråden med filmer i? Gå tillbaka till den och läs..

Vad tyckte du själv om de där katastrofala filmerna som du la in? Tyckte du det var bra eller??

Nu är jag inte jätteinsatt men... AR bygger ju inte enbart på Steinbrecht, det är vi nog alla överens om. Bent har honom som EN av sina förebilder. Samma som att han tagit inspiration av Baucher, Oliveria och Neindorff mm. Men den han kallar ridkonstens fader är ju Gueriniere. :) Om det är nån som är insatt i ridkonstens historia så är det ju Bent som ägnat ett halvt liv åt att studera den.:angel:

Det kanske hade varit bättre att han hade ägnat det där halva livet för att sätta sig in i begreppen ordentligt och koppla det till praktiken istället för att slänga sig med vackra ord som hans elever blir störtimpade av...

Ägnade inte Susan sjutton sidor av förklaringar för dig angående det här i den andra tråden med filmer i? Gå tillbaka till den och läs..

Vad tyckte du själv om de där katastrofala filmerna som du la in? Tyckte du det var bra eller??

Jag postade min fråga till flashlight... Jag har redan skrivit om vad jag tycker om dem i den andra tråden, orkar inte leta fram det nu. Du kan väl söka om du är nyfiken.
Jag påstår mig inte vara nån fantastisk ryttare eller nåt, jag försöker bara förstå kritiken och bryta ner tyckande till fakta. :) Det kanske ligger nåt i det ni säger, hjälp mig då förstå. Och när ni har gjort det har man märkt att åsikterna går isär ändå, för åsikter är vad det är. Men då får det väl vara så. Jag är nog inte den enda som tycker vissa filmer ser trevliga ut, kanske finns andra som inte vågar säga nåt. Jag kanske har tok-fel på synen, vem vet. Eller känslan, när jag känner att min häst kan jobba ihop sig när vi får ihop de elementära grundbitarna. I så fall har min(a) tränare fel också. Jag litar på dem men försöker vara kritisk efter mitt eget kunnande som ju hela tiden vill öka. :)

Det kanske hade varit bättre att han hade ägnat det där halva livet för att sätta sig in i begreppen ordentligt och koppla det till praktiken istället för att slänga sig med vackra ord som hans elever blir störtimpade av...

Och här hävdar jag att du har fel, och att det du påstår är på gränsen till förtal.
Bent vet vad han talar om.

Jag påminner, inte bara dig utan samtliga inblandande i tråden, om vad Gunnar skriver i den nålade tråden:

I detta forum diskuterar vi klassisk ridKONST

--------------------------------------------------------------------------------

Inte tävlingsdressyr.

Om man anser att de som rider akademisk ridkonst, barockridning och liknande icke tävlingsridning är helt fel ute och att de tongivande tränarna inom denna ridkonst inte vet vad de pratar om så anser jag att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av klassisk ridkonst.

Senast ändrad:

Jag är inte ett dugg förvånad att du får inte ihop texten eftersom du inte överhuvudtaget har en susning om vad begreppen egentligen innebär eftersom begrepp för dig är vad du själv utgår ifrån hela tiden..Skulle väl bli ungefär som att läsa fjärde året på läkarlinjen utan att ha gått de 3 första...

Det krävs en ganska bra grund för att citatet skall bli begripligt och författaren antar att den där grunden redan är befäst..

Precis, men min huvudfråga blir= vems grund?

Om du har två totalt olika ryttare som rider väldigt olika och ändå "instämmer" om klockrent citat. Hur stora är oddsen för att tolkningen och bilden i huvudet är likadan? Och om den inte är det - vilken av bilderna/tolkningarna är "rätt"? Vem avgör det?

Precis, men min huvudfråga blir= vems grund?

Om du har två totalt olika ryttare som rider väldigt olika och ändå "instämmer" om klockrent citat. Hur stora är oddsen för att tolkningen och bilden i huvudet är likadan? Och om den inte är det - vilken av bilderna/tolkningarna är "rätt"? Vem avgör det?

Oddsen är ganska stora för att tolkningen och bilden i huvudet är densamma i samma skola sas om ryttarna har kommit till den nivån där man kan koppla ihop hästen korrekt.

När hästen arbetar igenom kroppen ihopkopplat på ett korrekt sätt så finns det inte så mkt tveksamheter om att den gör det oavsett inriktning.

Tveksamheterna här ligger ju i att många tycker att hästarna är ihopkopplade när dom inte är det och då kommer vi ju tillbaka till mitt inlägg som du just citerade.

Tveksamheterna här ligger ju i att många tycker att hästarna är ihopkopplade när dom inte är det och då kommer vi ju tillbaka till mitt inlägg som du just citerade.

Precis det jag ville komma fram till. Och många av dessa anser sig följa ex. Steinbrechts lära. Men han gick inte att feltolka eller tolka på olika sätt enligt Flashlight´s resonemang?
Det var där diskussionen började.

Precis det jag ville komma fram till. Och många av dessa anser sig följa ex. Steinbrechts lära. Men han gick inte att feltolka eller tolka på olika sätt enligt Flashlight´s resonemang?
Det var där diskussionen började.

Och då kommer vi då som sagt tillbaka till mitt inlägg som du svarade på , eller har du glömt det :confused:

Ursprungligen postat av fio Det vet man om man anser att citatet är konkret och klockrent dvs det finns inget utrymme för andra tolkningar

Den icke invigde läser citatet men förstår det inte eftersom denne inte kan koppla ihop det med verkligheten och med den känslan i hästen som finns kopplat till citatet.

samt

Oddsen är ganska stora för att tolkningen och bilden i huvudet är densamma i samma skola sas om ryttarna har kommit till den nivån där man kan koppla ihop hästen korrekt.
När hästen arbetar igenom kroppen ihopkopplat på ett korrekt sätt så finns det inte så mkt tveksamheter om att den gör det oavsett inriktning.

Och här hävdar jag att du har fel, och att det du påstår är på gränsen till förtal.
Bent vet vad han talar om.

Vet han?

Man kan inte bara hävda förtal bara för att man inte håller med, ... jag har rätt goda källor inom AR och klassisk ridkonst som har rätt mkt på fötterna vad det gäller Bent och hans utbildning. Jag står bakom klassisk ridkonst a´la SRS och anser tex att de tongivande tränarna inom den verksamheten vet vad dom talar om.. dom skulle nog dock oxå ifrågasätta Bent tex så det har inget med tävlingsridning att göra så det citatet har ingen verkan här.

Visste du tex att...

Bent har ju arbetat/ridit/studerat (lite oklart vad) på den kungliga ridskolan i Jerez i sin ungdom. En bekant känner folk där och har frågat om Bent och de minns honom som märklig med helt egna idéer. Han vägrade i princip läsa de böcker de rekommenderade och envisades med att läsa riktigt gamla ridläror och komma med (för dem) konstiga citat och ännu märkligare idéer om hur det ska se ut. Han passade helt enkelt inte in, och var tydligen inte intresserad av att verkligen ta till sig det man ville lära ut på skolan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka