Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

Alltså, å ena sidan kan jag förstå frustrationen. Å andra sidan - är det inte ofta så att den som svarar "diplomatiskt" faktiskt försöker undvika att hamna i onödiga gräl på grund av olika åsikter? Att man visar respekt för att alla inte tänker just som denne.
Så gör jag personligen då och då, men även att jag tänker att olika åsikter inte behöver vara fel, beroende på helheten man sätter det i och utifrån något annat ekipage, beroende på utgångspunkt och preferenser.

Faktiskt, så tycker jag det blir åt mucka gräl-hållet om man sitter och påstår att det finns bara ett rätt och allt annat är fel, eller antingen kan man eller så kan man inte, och allmänt inte respekterar att olika personer är på olika nivåer med olika inriktning/erfarenheter osv.

Mucka gräl är jag inte intresserad av och helt ärligt får man oftare såna vibbar av icke AR-ryttare än AR-ryttare på detta forum, vilket jag tolkar som att AR-ryttare har ett mer diplomatiskt förhållningssätt och inte "vill mucka gräl". Och då blir de som vill diskutera utifrån "den enda sanningen" och "fakta" irriterade och tar det som en anledning att hacka? :confused:

Själv brukar jag kunna tycka olika än andra personer utan att behöva bli osams för det? Så länge man är saklig och inte angriper andra användare personligen. OCh det behöver vi väl inte börja göra för att man delar med sig av hur man tänker och gör:eek::crazy::confused:

:bow::bow: Du är klok

Något som ofta slår mig när jag läser de här trådarna är att detta aldrig händer irl. Jag träffar mycket tränare på olika nivåer och av olika inriktningar, dressyrdomare och både tävlande och tränande ryttare. Vi kan diskutera massor. Vi kan ha olika åsikter eller olika syn på saker i ridningen, vi har olika strävan osv, men det går hur bra som helst att diskutera. Det ger dessutom väldigt mycket. Det handlar aldrig om att racka ner på någon annan utan samtal med respekt. Vi kan lära något av alla. Önskar det kunde vara mer av en sådan atmosfär här ibland.

Senast ändrad:

Mucka gräl är jag inte intresserad av och helt ärligt får man oftare såna vibbar av icke AR-ryttare än AR-ryttare på detta forum, vilket jag tolkar som att AR-ryttare har ett mer diplomatiskt förhållningssätt och inte "vill mucka gräl". Och då blir de som vill diskutera utifrån "den enda sanningen" och "fakta" irriterade och tar det som en anledning att hacka? :confused:

Exakt så uppfattar jag det också...

Det fungerar alldeles utmärkt, och mitt sto är ett bra exempel på att det är så. Hon skulle säkert kunna bedömas vara korrekt även enligt den utbildningsskala du syftar på. Som jag tidigare skrivit, filmer kommer med tiden.

Vad är det som hindrar dig från att lägga ut videon på unghästen?

Jo jag har förstått att du tycker det..

Vad skulle jag uppnå med att lägga in videon på min unghäst? Det finns liksom inget att illustrera som är värt att visa än , det skulle bara bli ja här är han och han kan trippa runt :rofl:

Fast enda anledningen som jag ser det till att du och flera tolkar det som att mucka gräl, är inte att det bara finns enda sanning, utan det är att inte ens ett konkret svar eller motivering till vad den andra sanningen är erbjuds, utan bara lösa filosofiska svar.

Jag blir så förbaskat trött på såna kommentarer, vad är syftet??

Lika okonstruktivt som att ideligen undvika konkreta diskussioner genom yttranden som "allt går att tolka" "ingen har sanningen", "min häst går så bra", "gå på kurser".

Vad i all världen gör det så svårt att bemöta diskussionsargument med andra argument:eek: Sakliga konkreta diskussioner, precis som mackan skriver.

Det är som att försöka se nåt i ett jäkla dimtöcken man får inte ett enda konkret bemötande, inte ett enda svar som beskriver "så här gör vi". Jag begär inga sanningar, bara en saklig diskussion om vad man vill uppnå och hur?
Men det blir bara snömos av alltihop. Beskriver man något konkret får man inte svar, lägger man in citat som är mer konkreta än t o m Kyras ABC så är det bara obegripligt i alla fall, :confused:

.

:bow::bow::bow:

Tror inte det är så enkelt faktiskt. synd i och för sig, men jag har många många gånger varit med om att det ställs konkreta frågor. Jag svarar på dessa och försöker vara så tydlig som möjigt (för att undvika missförstånd) och ändå får jag bara till svar "varför svarar du inte på frågorna?" I någon tråd räknade jag och jag hade svarat på samma frågor 6 eller 7 gånger. Det verkar som att svarar man inte det frågeställaren vill höra så räknas inte svaret alls. Det är jobbigt och leder knappast en diskussion framåt.

. Oavsett om man tävlar eller inte så har väldigt många som tränar vanlig dressyr tävlingsmålen framför sina ögon. Om man har det så blir det smalt. Man ser och söker just vad som är det uppvisningsmässiga. På det här forumet har de flesta hästen träning för ögonen och det blir ett mycket vidare perspektiv. Jag är övertygad om att det ställer till det mycket. Jag vet ju hur jag resonerade själv om jag går 7-8 år tillbaka. Jag hade ett mycket smalare perspektiv då. Att jag hade det märkte jag inte alls förrän jag fick ett vidare perspektiv. Därför kan jag förstå många av kommentarerna, åsikterna och de bergfasta övertygelserna, för jag har ju själv varit där. Det är ju så för alla att det är svårt att se utifrån på något som man befinner sig mitt i. Med lite distans är det mycket lättare. Alla här har olika stor erfarenhet. Alla ska hitta sin väg till utveckling, förståelse och insikter och ridning är inte lätt. Inte på något vis.

Tror det mestadels beror på olika stora erfarenheter.

För min del blir jag frustrerad just över avsaknaden av det konkreta. Det nedtryckande och totalsågande som ofta kan läsas här är allt annat än konkret. DET är frustrerande.
Men jag håller med dig om att om det kunde diskuteras med respekt så skulle diskussionerna bli bättre och trevligare. Förmodligen leda mera framåt också. :)

Sicket jäkla bullshit svar :mad: Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag och andra för att just få en förståelse för vad du tycker är bra eller för att vi skall komma vidare eller närmare i diskussionen har vi bett dig kommentera filmerna som har lagt ut , vad du tycker om dom eller bett dig lägga in någon film där du tycker ja men det här är okey i mina ögon.

Svar från dig i runda lag OM du överhuvudtaget svarar.. ( tror flash bad dig 7ggr i en tråd att försöka få ett svar): Jag tänker inte titta på några filmer och inte kommentera dom heller och inte heller tänker jag lägga ut något för att förklara vad jag tycker är bra.

Konkret?? Nä du knappast...

KL

Men okej då. Jag är väl nån sorts diplomat, jag vet inte. Men jag känner att jag verkligen känner sympatier för alla här. Jag förstår frustrationen över att inte få svar på frågorna, och jag förstår rädslan att faktiskt försöka svara på frågorna. Den som vågar ge sig in i att svara löper väldigt stor risk att bli "pepprad" och då kan det lätt hända att känslan av att bli ställd mot väggen infinner sig. Istället för att hålla huvudet kallt känns det som påhopp och kränkningar för det är ju så att alla inte här väger alla sina ord på guldvåg (det har ju konstaterats :D ) . Jag tror, för att få svar från någon som är rädd, behövs det stor inkänningsförmåga och även förstå att den som svarar säkert inte eg har alla svar helt klara för sig själv ännu. Detta gör att modet lätt blir borttappat, och känslan av att bli kränkt tar över - även om det aldrig var menat att kränka.

Jag tror faktiskt, ni som vill få svar på era frågor kanske får bäst svar av bent själv. Jag tror även mycket av frustrationen då kan försvinna, för då kommer ju svaren så som de är menat. Inte en tolkning alltså. Så kan alla glada AR-utövare få andas ut och fortsätta sin resa mot sin kunskap. Alla är vi ju under utveckling, och vägen vi väljer väljer vi helt enkelt.

Det är ju fantastiskt bra om man kan känna sig förtogen med sin kunskap och man vet med sig själv att man är på rätt spår. Men jag tror det är viktigt att låta alla få utforska sitt eget spår. När det vänder, så vänder det med en käftsmäll.

Nu måste jag umgås med min sambo, som kommit hem efter en veckas fiskesemester. Hurra!!!

Kämpa på! Alla!! (och då menar jag verkligen alla) :laugh:

Så vad du säger är att ingen vet vad dom sysslar med eller kan förklara vad dom sysslar med så fråga Bent ;)

Nä heder åt Zahlo här på forumet säger jag hon har helt klart för sig vad hon sysslar med och att det INTE är en strävan efter "vår" utbildningsskala och att det är helt klart annorlunda mål som hon har med sin ridning.

Även om hon inte tror det själv så har jag full respekt för henne att hon gör det hon tror på och kan stå för det :bow:

Men när folk säger att "jag har samma mål" Det skall vara samma som utbildningskalan och det helt klart är annorlunda och inte ens i närheten av vad utbildningsskalan innebär ... japp då blir det oreda i diskussionerna särskilt när svaren låter "men vem bestämmer hur det skall se ut" eller "enligt min tolkning" osv osv

Skäms AR-ryttarna för sitt system eftersom dom har ett sådant jäkla behov av att försvara sig hela tiden? Eller att faktiskt INGEN har lyckats hitta ett enda ynka bevis på att det fungerar.

Jag behöver inte försvara mitt system på det viset eftersom jag vet att det finns massvis med bevis på att det fungerar, även om just jag inte kan utföra allt..

Det handlar inte om att någon här måste rida eller visa upp något perfekt... det handlar bara om systemet funkar eller inte funkar.... eller att det iallafall är på någorlunda rätt väg, och en förklaring på varför och hur.... Jag begär definitivt inget annat iallafall.

:bow::bow: Du är klok

Något som ofta slår mig när jag läser de här trådarna är att detta aldrig händer irl. Jag träffar mycket tränare på olika nivåer och av olika inriktningar, dressyrdomare och både tävlande och tränande ryttare. Vi kan diskutera massor. Vi kan ha olika åsikter eller olika syn på saker i ridningen, vi har olika strävan osv, men det går hur bra som helst att diskutera. Det ger dessutom väldigt mycket. Det handlar aldrig om att racka ner på någon annan utan samtal med respekt. Vi kan lära något av alla. Önskar det kunde vara mer av en sådan atmosfär här ibland.

Och jag önskar precis som du.. men man får ju aldrig ett svar eller ens ett hum :(

Jag behöver inte försvara mitt system på det viset eftersom jag vet att det finns massvis med bevis på att det fungerar, även om just jag inte kan utföra allt..

Men. Det är väl just det?

Bevis för att VAD fungerar? Och fungerar FÖR vad? Skulle du kunna konkretisera vilka mål DU har? Och vilka är bevisen?

Jag tror inte heller att målen är desamma. Jag tror också att man måste inse och "erkänna" det.

Men inte i termer av "jag vill ha en frisk, vältränad och harmonisk häst som är i harmoni med mig och lever ett aktivt och långt liv". För det vill alla ha.

Vad i all världen gör det så svårt att bemöta diskussionsargument med andra argument:eek: Sakliga konkreta diskussioner, precis som mackan skriver.

Men problemet är ju att vissa användare i dessa diskussioner går till personangrepp och tom idiotförklarar oliktänkande.

Förklara gärna på vilket sätt nedanstående uttalande av fio skulle kunna leda diskussionen framåt...Vilket sakligt och konkret argument tror du skulle funka?

Sicket jäkla bullshit svar Jag vet inte hur många gånger i ordningen jag och andra för att just få en förståelse för vad du tycker är bra eller för att vi skall komma vidare eller närmare i diskussionen har vi bett dig kommentera filmerna som har lagt ut , vad du tycker om dom eller bett dig lägga in någon film där du tycker ja men det här är okey i mina ögon.

Svar från dig i runda lag OM du överhuvudtaget svarar.. ( tror flash bad dig 7ggr i en tråd att försöka få ett svar): Jag tänker inte titta på några filmer och inte kommentera dom heller och inte heller tänker jag lägga ut något för att förklara vad jag tycker är bra.

Konkret?? Nä du knappast...

Eller tycker du att dessa uttalandena av dig själv är sakliga och väl grundade och därmed inspirerande för en god diskussionsatmosfär....med en AR-utövare....:eek:

Men som jag ser det så har han antingen insett hur bra det är att vifta med kända namn eller så har han gjort som många här gillar och plockat lite bitar här och var ur helt olika system och travat "russin" på rad, utan att vara så noga med hur de olika russinen passar ihop, eller ha minsta problem med att bortse från hela inriktningars grundpelare.

När jag får se en enda ynklig liten film på en AR-ryttare och elev till BEnt eller på Bent som rider sin häst igenom i kroppen med de kvalitéer som hör till det, då ska jag anse det värt att diskutera med Bent. Annars är det i bästa fall vackra välmenta ord utan verklighetsförankring för mej. Rökridåer av en vältalig man som säkert vet vad han talar om men som inte hittat fram till praktik.

Och det här uttalandet av fio...Skulle du vilja diskuter "sakligt och konkret" med ett sånt uttalande...?

Jag är inte ett dugg förvånad att du får inte ihop texten eftersom du inte överhuvudtaget har en susning om vad begreppen egentligen innebär eftersom begrepp för dig är vad du själv utgår ifrån hela tiden..Skulle väl bli ungefär som att läsa fjärde året på läkarlinjen utan att ha gått de 3 första...

...Och detta är bara ett axplock i denna tråd....

... om jag är ute efter att omvända som Fiador tror så kan väl ni försöka omvända mej istället:p genom argument då.

:rofl:
"När eleven är redo framträder läraren" (eller how it goes). Jag TROR inte det är någon större idé att omvända dig. :) Det skulle i så fall vara om du köpte dig en lusitano.....

Någon (klok person) rådde någon i någon av dessa trådar (kul mening va?) att inte ha med sig hjärtat i diskussionerna utan se det för vad det är - ett diskussionsforum.

Jag minns inte riktigt hur det löd - men jag tog åt mig direkt (även om det inte var riktat till mig).....

......och började genast andas lättare :)

Så sant. Och tur är väl det att man faktiskt kan diskutera IRL utan att hårtussar ryker hejvilt. :p

Absolut....jag andas lugnt och sansat...:angel:

Tycker bara att det är så himla fånigt att vissa först "sparkas och slåss" och sedan "skriker högt" för att ingen vill leka den leken längre...:rofl:

Kl
Början av slutordet i "Akademisk Ridkonst":
Så snart du rider din häst bakifrån och framåt med ställning eller böjning inåt, varvid din hästs ryggrad får en sund form och intar en bra hållning för att bära dig, accepterar jag ditt grundläggande hantverk som bas. Då ser jag inte varför du inte skulle tolka en del övningar annorlunda än jag.

Men. Det är väl just det?

Bevis för att VAD fungerar? Och fungerar FÖR vad? Skulle du kunna konkretisera vilka mål DU har? Och vilka är bevisen?

Jag tror inte heller att målen är desamma. Jag tror också att man måste inse och "erkänna" det.

Men inte i termer av "jag vill ha en frisk, vältränad och harmonisk häst som är i harmoni med mig och lever ett aktivt och långt liv". För det vill alla ha.

Men allvarligt :confused:

Kvaliteterna enligt utbildningsskalan givetvis, hur har du kunnat missa det i alla otaliga trådar :confused:

kl
Ställde en fråga för några sidor sen som jag inte fått svar på.
Eftersom denna tråd egentligen handlar om de olika systemen inte bara om AR.

Vad är egentligen sk engelsk dressyr? Vem? När? Hur?
:laugh:

Men problemet är ju att vissa användare i dessa diskussioner går till personangrepp och tom idiotförklarar oliktänkande.

Förklara gärna på vilket sätt nedanstående uttalande av fio skulle kunna leda diskussionen framåt...Vilket sakligt och konkret argument tror du skulle funka?

Eller tycker du att dessa uttalandena av dig själv är sakliga och väl grundade och därmed inspirerande för en god diskussionsatmosfär....med en AR-utövare....:eek:

Och det här uttalandet av fio...Skulle du vilja diskuter "sakligt och konkret" med ett sånt uttalande...?

...Och detta är bara ett axplock i denna tråd....

Efter åratal av flummande runt och eget filosoferande och egentillverkade begrepp utan någon förankring i verkligheten förutom sitt eget tyckande och utan något som helst konkret innehåll märk väl så har det blivit sådana uttalanden ja...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka