Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

:rofl:
"När eleven är redo framträder läraren" (eller how it goes). Jag TROR inte det är någon större idé att omvända dig. :) Det skulle i så fall vara om du köpte dig en lusitano.....

En lusitano om något behöver ju utbildas genom utbildningsskalan ;)

Och ja det funkar för min dressyrtränare vann och blev best in show eller nått på någon hingstvisning/premiering för nått år sedan på en häst utbildad på det viset OCH en jäkla massa portugiser blev imponerade över att hästen gick så fint...

En lusitano om något behöver ju utbildas genom utbildningsskalan ;)

Och ja det funkar för min dressyrtränare vann och blev best in show eller nått på någon hingstvisning/premiering för nått år sedan på en häst utbildad på det viset OCH en jäkla massa portugiser blev imponerade över att hästen gick så fint...

Vet inte vad ditt svar hänvisar till? Inlägget var till Flash. Jag har inga problem med några utbildningsskalor what-so-ever.

Du får se till att få iväg din dressyrtränare till Portugal så de lär sig hur lusitanos ska tränas. De är lite arroganta gällande det :)

Men allvarligt :confused:

Kvaliteterna enligt utbildningsskalan givetvis, hur har du kunnat missa det i alla otaliga trådar :confused:

Ja........... och? Resultatet är?

Läs igen så kanske du förstår. Om du väljer att träna hästen (strikt) enligt utbildningskalan. Vad/vilka är DITT/DINA mål?

KL

Har ar man borta i 2dgr o jaklar i min lilla lada vad sidor det blir att lasa ikapp :eek: (ursakta franvaron av prickar, men jag sitter med franskt tangentbord, o inte ens tangenterna finns dar de ska :) )

Det som ar frusterande ar nar det inte pekas pa nagot konkret. Om jag hade kunnat fa lasa t ex "Denna manover/rorelse/ovning syftar till att ________" eller "Detta ar hamtat fran X/Y/Z, men med den och den modifikationen pa grund av ditten eller datten", sa hade iaf jag haft mycket lattare att forsta konceptet.

Jag orkar inte delta i detta, men jag tycker nog att utbildningskalan inte är en stil utan ett försök att beskriva hur hästen tränas på ett ergonomiskt och hållbart sätt

Mycket av det de beskriver kan översättas i biomekaniska termer

och visst är det MIN tolkning, men det är den bild jag fått efter att ha upplevt en samstämmighet mellan olika tränare av dignitet

Vi kommer ju aldrig ifrån att det alltid handlar om tolkningar, jag tycker att ju mer bredd och ju mer gedigen utbildning folk har desto mer känns det som det finns en gemensam röd tråd, och att det är därför större tränare kan se likheter mellan varandra

Nu är ju jag lite oblyg och räds inte att fråga dessa (när och om jag träffar dem)

Jag är rätt färdig i min bild, men det hindrar inte att jag som person är en sökare som frågar och frågar igen, jag tycker inte så mycket själv utan försöker lägga ett pussel av andras bitar

Där är en stor diskrepans tycker jag -för många här "kan själv" och har alldeles för få källor - men hävdar bestämt att "de har koll"

vad säger man :grin:

*det fanns ingen "rycka på axlarna smiley*

Senast ändrad:

Läs igen så kanske du förstår. Om du väljer att träna hästen (strikt) enligt utbildningskalan. Vad/vilka är DITT/DINA mål?

Ja men nu har du nog missuppfattat vad utbildningsskalan innebär i och med din fråga :confused:

Vet inte vad ditt svar hänvisar till? Inlägget var till Flash. Jag har inga problem med några utbildningsskalor what-so-ever.

Du får se till att få iväg din dressyrtränare till Portugal så de lär sig hur lusitanos ska tränas. De är lite arroganta gällande det :)

Hon har varit där flera ggr :) Men nu har hon inte tid.

kl
Ställde en fråga för några sidor sen som jag inte fått svar på.
Eftersom denna tråd egentligen handlar om de olika systemen inte bara om AR.

Vad är egentligen sk engelsk dressyr? Vem? När? Hur?
:laugh:

Westernfolk i USA kallar vår "vanliga ridning" engelsk - alltså till skillnad från att rida i westernsadel. NH-folk i Sverige har tagit in begreppet till oss. :)

Återigen: läs Bents böcker. Delta i någon av hans kurser och framför allt lyssna på teorilektionerna, där han gärna svarar på frågor. Och har du inte lust att lägga pengar på en kurs så kan du alltid maila honom. Han är en mycket ödmjuk och vänlig person så han svarar dig säkert.

.
Jag är helt övertygad om att det står bra saker i hans böcker förutom att han inte tar rakriktningen på stort allvar, men det är inte så han praktiserar det. Precis som nu Parelli- peace, love and understanding"- fast på ett vidrigt sätt.
Bent har säkert svada o den fula rocken väcker auktoritet.

Jo jag tycker att han lurar i folk att systemen är lika i slutändan, men det går inte att rida t.ex dessa "skolor" o få ett högre betyg om man nu tävlar vilket Bigganl hävdar att en del gör. En skola måste ridas rätt för att få den effekten man vill ha- leda till samling, likväl som piaffen används som grund till skolor över marken.
Självklart är det för mindre duktiga ryttare roligt att få mästra över mkt duktigare) jo så sker) att man rider skolor o även piaff- fast det inte är ngn kvalitet i det alls.

Då blir det som man oftast hör- försvar, att domarna inte kan se GOD ridning.

Vet ngn som åkte till Norge för att tävla GP- ja i S. måste man kvala för att inte ta upp domarnas tid o publikens ork.

Denne fattade inte alls vad som felade.
Så nog tror jag att en del ser Bents system som ett försök till genväg- lättare sätt o sen förhoppningsvis förstår att så inte är fallet.

Återigen tror jag att det är bra för raser som inte är gjorda för tävlingsdressyr. De har svårt med takt, balans mm

Inte för att de får hjälp med det, men de får lära sig att gå lugnt o fint. Kan vara nog så bra.

De flesta som jag känner till har gått vidare från AR till en annan genväg- PK´s stil.

Att rygga hästen till samling.

Sällan leder genvägar till ngt bra- man missar en massa basics- grunden att stå på.

Ridning är svårt o alla har inte talang- bara att inse.
Jag har gjort det.

Senast ändrad:

Ja men nu har du nog missuppfattat vad utbildningsskalan innebär i och med din fråga :confused:

Om vi nu förutsätter att jag INTE missuppfattat utbildningsskalan - kan vi fortsätta då?

Det jag skrev i inlägget var ett medhåll till diskussionen om mål (att man inte kan ha samma.......). I det sammanhanget frågade jag dig vilka dina mål är med hästeriet. Är det en konstig fråga tycker du?

Aha. Tack för ditt svar. Det kanske inte är mer komplicerat än så. Inte-western-ridning. I engelsk sadel. Men varför just England-syftar det på sadeln bara? (och att "engelska" sadeln började tillverkas i England om jag fattat rätt).

Men problemet är ju att vissa användare i dessa diskussioner går till personangrepp och tom idiotförklarar oliktänkande.

Förklara gärna på vilket sätt nedanstående uttalande av fio skulle kunna leda diskussionen framåt...Vilket sakligt och konkret argument tror du skulle funka?

Om man i tråd efter tråd mött samma envisa påståenden om att det är samma krav, samma mål inom AR så blir man lätt trött och frustrerad kan jag säga dej, när alla svar blir undvikande och inte något enda konkret som jämförelse som är möjlig att diskutera utifrån. Det här är inte första tråden om man säger så....

Eller tycker du att dessa uttalandena av dig själv är sakliga och väl grundade och därmed inspirerande för en god diskussionsatmosfär....med en AR-utövare....:eek:

När det gäller Bent är han i en annan kategori än vi användare här. Om jag hade startat ett ridsystem som jag tog betalt för, rejält betalt dessutom, och för ut och marknadsför som ett företag, DÅ får jag räkna med att kritiskt granskas då är jag en offentlig person, samt måste kunna ta synpunkter på det jag företräder. Jag tror inte heller han sitter och gråter och tar illa vid sig, han är nog för mycker affärsman för det och ser antagligen all publicitet även på ett forum som reklam...i så fall.

Kl

Jag förstår inte denna lättstötthet ang den egna inriktningen helt ärligt. Om andra här skulle angripa det som jag anser att jag står för, så kan jag visserligen tänka en del om det, men jag bryter inte ihop och jag slutar inte skriva på buke eller andra märkliga reaktioner, jag vet vad jag väljer och varför, det räcker för mej. Jag kan diskutera det ( och har HÄR försökt att lägga fram en del viktiga grunder som jämförelse med AR....men det verkar inte lika intressant att diskutera här - av nån märklig anledning:o)

:rofl:
"När eleven är redo framträder läraren" (eller how it goes). Jag TROR inte det är någon större idé att omvända dig. :) Det skulle i så fall vara om du köpte dig en lusitano.....

Jag fattar inte vad du menar? Är lusitanon inte en häst:confused: Jag har bara sett ett par tävlas men dom hade både svans och fyra ben. Dom reds inte på annat sätt heller.

Jag har i stort sett bara ridit fulblodshästar under dom sista 24 åren i alla fall. Väldigt olika sinsemellan. Den här jag har nu är inte precis en halvblodshäst.....det leder till att man får anpassa arbetet men det är inget skäl att frångå grunderna. Dom gäller alla hästar. Jag undrar om du (och några andra) har satt dej in i vad utbildningsskalan verkligen är? Den beskriver inte en ideologi utan bygger på hur hästar använder sin kropp.

Om vi nu förutsätter att jag INTE missuppfattat utbildningsskalan - kan vi fortsätta då?

Fast det är det jag undrar? I all vänlighet, faktiskt. Att ha läst vad kvalitéerna heter är ju en sak, men att ha satt sej in i hur den är uppbyggd och applicerat det på sin egen ridning är en annan. Då inser man att den är väldigt enkel och logisk och inte så mycket att diskutera, det stämmer. Sen kan det självklart variera mellan hästar var man behöver lägga mest fokus, hästar är olika, man får anpassa efter varje häst, (och där är de gamla mästarna som grundat det här tänket också tydliga med att man ska se varje häst, samarbeta med varje häst, osv osv)
Men stegen är desamma, man kommer inte förbi något, det är inte ett tyckande, utan vissa saker måste finnas för att hästen ska kunna arbeta mot verklig samling, (där det sägs här på forumet av flera att vi har samma definitioner av vad det är....)

Senast ändrad av en moderator:

Utbildningsskalan är ingen stil. Helt överens. Har inga som helst invändingar till resten heller. Men jag kanske inte hängde med riktigt - skulle jag ha det? I vad? Om inte - notera "rycka på axlarna smiley" (BORDE ABSOLUT FINNAS :)).

Jag trodde verkligen att du skojade med din uppmaning att försöka omvända dig (jag la in citatet). Du menade väl inte det bokstavligt?????

Men OK. Jag förklarar.

1. Jag tror inte att det är någon större idé för någon att försöka omvända dig till något.

2. Vi har pratat om att "jaga kossor" m m. Jag tror verligen att de hästar man har påverkar ens val. Om man ex vis har en lusitano innebär det att man fördjupar sig i ursprung och historia om just den hästrasen. Lär sig och hittar nya "informationsslingor" att följa.

Jo då - de HAR fyra ben och en svans.

Din fråga om mål säger mej att du inte förstår. Du har målen där, rent ridmässigt, klart och tydligt. (Om man tänker tävla och vilken gren är ointressant i just det sammanhanget.)

Vill du förstå mera så lägger jag gärna in länkar igen, om du inte vill leta upp dem, där utbildningsskalan beskrivs och förklaras och dessutom har det förklarats här i många inlägg, att det är inte ett tyckande, det kräver inte att man har tävlingsmål, det handlar inte alls om det i grunden:confused:

(tror jag har skrivit det minst 20 gånger nu sista tiden och andra lika många:crazy:)

Jag trodde verkligen att du skojade med din uppmaning att försöka omvända dig (jag la in citatet). Du menade väl inte det bokstavligt?????

Jodå, jag menar det faktiskt. Då hade jag kanske i alla fall fått lite seriösa konkreta försök att förklara hur man når samma saker med Bents system.

Men det jag skrev var väl mera ett försök att få folk att bjussa lite mera på vad man faktiskt grundar sej på och GÖR i praktiken, som leder till att man har samma krav i slutänden, på hur hästen arbetar. Vad är det man gör och hur tänker man att man når samma mål, som det pratas om.:confused:

Igen, om vi kan enas om att det inte ÄR samma mål, man använder olyckligtvis samma begrepp och termer, men menar något helt annat, och har en annan väg, då är vi överens. Då kan vi släppa just den här diskussionen.

Allt det här är ju försök att diskutera vad vi menar med att vi har samma krav och mål, står man bakom det som man säger att man har bakom sig? Hur syns det, hur yttrar sig det? Därav citat bla från en av dem som Bent säger sig utgå ifrån men som råkar OCKSÅ anses vara den tyska skolans grundare och som verkligen i mycket konkreta ordalag beskriver det som faktiskt ÄR grunderna i utbildningsskalan, bland annat.( OCh hans lära ligger också till grund för den, vilket jag skrev tidigare) Det blir ju en aning motsägelsefullt, men jag trodde nån här kanske kunde reda ut det:confused:

Sen kan jag vara intresserad av vilka delar Bent anser sej själv grunda sej på hos Baucher, hos Steinbrecht, hos Guerniere, Oliviera osv. Men det kan jag väl i så fall fråga honom själv däremot, för det tycks ingen här ha minsta koll på ändå. Och det kanske han aldrig har utvecklat heller, det vet jag inte alls.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag skrev i inlägget var ett medhåll till diskussionen om mål (att man inte kan ha samma.......). I det sammanhanget frågade jag dig vilka dina mål är med hästeriet. Är det en konstig fråga tycker du?

Jag försöker kommunicera utanför debatten :)

Jag gissar att eftersom man säger att AR och ubildnings skalan inte har samma mål, så kanske man skall definiera målen?

ps i förra inlägget så kanske det skall vara knapplån - jag uttryckte mina reflexioner rent allmänt

Senast ändrad:

Din fråga om mål säger mej att du inte förstår. Du har målen där, rent ridmässigt, klart och tydligt. (Om man tänker tävla och vilken gren är ointressant i just det sammanhanget.)

Vill du förstå mera så lägger jag gärna in länkar igen, om du inte vill leta upp dem, där utbildningsskalan beskrivs och förklaras och dessutom har det förklarats här i många inlägg, att det är inte ett tyckande, det kräver inte att man har tävlingsmål, det handlar inte alls om det i grunden:confused:

(tror jag har skrivit det minst 20 gånger nu sista tiden och andra lika många:crazy:)

Igen. Förutsätt ATT jag förstår och se frågan så här: Varför håller du på med hästar? Då hamnar svaret iofs väl mycket bortanför det jag menade - men du kanske förstår hur jag menar?

Jag försöker kommunicera utanför debatten :)

Jag gissar att eftersom man säger att AR och ubildnings skalan inte har samma mål, så kanske man skall definiera målen?

ps i förra inlägget så kanske det skall vara knapplån - jag uttryckte mina reflexioner rent allmänt

Kommunicera utanför debatten :d Det är den feges väg och verkar inte vara din stil. Dessutom gör du inte det.

Ja. "Man" menar så. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka