Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

Jag skulle vilja fråga dig en sak, men har lite svårt att formulera min fråga.

Om jag använder mig själv som exempel så försöker nog jag både IRL och URL känna av vem jag har framför mig. Är det en person som kan mer än mig eller en jämlike eller en som kan mindre. Jag försöker anpassa mitt beteende till detta

Kan den mer - är jag tyst och lyssnar, och processar innan jag svarar, är det en jämlike så kan man diskutera, kan den mindre kan jag anpassa mitt språk så det blir mer pedagogiskt, och jag kan också ta bort "the edge" dvs jag kan tala mycket mjukare

Jag skulle då tex aldrig ens yttra vad jag ser hos ett ekipage om jag står bredvid Kottas eller ens en Dressyrdomare, för även om jag inte alls kanske håller med en Dressyrdomare så har jag en möjlighet att få en pusselbit där i alla fall.

Detsamma gäller Carde, Borba, och en mängd andra tränare också - dvs jag vet att här lyssnar man till 95 % och talar till 5 % max :eek:

Ovanstående är en del av social kompetens tycker jag.

Om jag överför detta till bukelivet så finns det även här Bukare som kan mer än mig, det är något jag alltid lämnar öppet för, men ibland verkar det här som "en ann ska vara lika god som en ann"

Jag har sett dig rida - jag har sett fio rida, och jag undrar förstår du inte hur långt hon har kommit?

Eller är det så enkelt att man kan dissa allt som inte är AR? Att den kunskapen inte är något värd?

Eller är det så att du är så ledsen och känner dig så angripen, så du inte vill höra ett ord till?

Jag undrar detta helt seriöst.

Kommunicera utanför debatten :d Det är den feges väg och verkar inte vara din stil. Dessutom gör du inte det.

Ja. "Man" menar så. :laugh:

Kommunicera är svårt det vet du - och nu kom inte budskapet fram

Jag försöker igen;
Jag vill inte kliva ned i sandlådan - om jag uttrycker mig så då. jag kan diskutera sak men inte vara i lådan

Så ok - vill du att fio eller jag skall definiera målen?

Aha. Tack för ditt svar. Det kanske inte är mer komplicerat än så. Inte-western-ridning. I engelsk sadel. Men varför just England-syftar det på sadeln bara? (och att "engelska" sadeln började tillverkas i England om jag fattat rätt).

Precis så enkelt. Occam´s razor. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv)
Och det var ju inte tyska eller franska dressyrryttare de såg i de engelska sadlarna.... ;-)

Kommunicera är svårt det vet du - och nu kom inte budskapet fram

Jag försöker igen;
Jag vill inte kliva ned i sandlådan - om jag uttrycker mig så då. jag kan diskutera sak men inte vara i lådan

Så ok - vill du att fio eller jag skall definiera målen?

OK. Nu förstår jag. Det var en s k känga jag fick av dig. Jag missar ofta sådana, även om de slängs med full kraft.

OK. Sandlåda tycker du. Det tycker inte jag. Det har skrivits sida upp och sidan ner om mål i alla möjliga trådar. Denna tråd handlar om olika stilar (inte klassisk dressyr vs AR). "Att ha eller inte ha samma mål" var redan på tapeten. Jag frågade Flash vilka mål hon själv har. För att jag var intresserad. Frågan ställdes i ett sammanhang för hennes inlägg var intressant. Då.

En fråga är inte detsamma som ett ifrågasättande.

Igen. Förutsätt ATT jag förstår och se frågan så här: Varför håller du på med hästar? Då hamnar svaret iofs väl mycket bortanför det jag menade - men du kanske förstår hur jag menar?

Vet inte om det är här du ställde frågan om mål till mej:confused: Har inte sett den annars, men det kan bero på att jag inte hängt med helt i tråden hela tiden. Kan ha missat m a o.

Jag håller på med hästar för att jag tycker om det och det har varit självklart sen jag var 8 eller 9 år och började rida. Har svårt att vara utan det helt enkelt. Tävla är underordnat, men jag kan mycket väl tänka mej att tävla också.Det har dock inte med denna diskussion att göra.

Men det kan ju många många svara ang varför. Sen kan man rida på alla möjliga sätt och ändå säga att man har målet en frisk sund och glad häst.:)

För mej är det självklart att arbeta mot målen i utbildningsskalan för att det är just grunderna för en häst som använder sin kropp på ett hälsosamt sätt och det kan man själv känna och förstå, det är svårt att göra, om man tar det på allvar, men lättbegripligt.

Jag har haft den grunden i botten de flesta åren, men varit väldigt okunnig ändå om vad det verkligen innebär trots att jag vetat vad skalan är osv, så det är bara utifrån mej själv som ryttare under massor av år som jag säger att det ÄR inte självklart att man fattar hur viktigt det är att verkligen lära sej vad det innebär i praktiken.

Många tror innerst inne att man kan hafsa förbi grunderna tex. (Eller har inte förstått vad det innebär)Jag har inte alltid verkligen förstått innebörden i begreppen i konkret ridning, och det tror jag att jag har gemensamt med massor av hobbyryttare, erfarna och oerfarna, det behöver man bara titta sej omkring för att se...dessutom behöver man RIDA för att ha det med sej på riktigt, alltså känna i praktiken, annars blir det lätt bara ord. När folk säger att dom har fått det här från början och har det glasklart för sej får man kanske gratulera men jag tillåter mej tivvla, så pass mycket har jag sett av ridning och träningar under alla år.

Så det är inte någon kränkning att säga att folk i diskussionen inte verkar att faktiskt förstå, det är tyvärr vanligt.

En fråga är inte detsamma som ett ifrågasättande.

Precis! Eller kanske snarare, det kan det väl få vara, i o f s men ifrågasättande är inte detsamma som att kränka person. En person ÄR inte sina åsikter. Eller sin inriktning....

Senast ändrad av en moderator:

men jag når fortfarande inte fram, jag försöker förstå vad du menar och vill ha svar på istället för att delta i detta som jag upplever polemiskt mellan dig och fio, och dig och flash

Ingen känga

alls

:)

Jag undrar bara om det duger med svar från mig?

Jag har sett dig rida - jag har sett fio rida, och jag undrar förstår du inte hur långt hon har kommit?

Eller är det så enkelt att man kan dissa allt som inte är AR? Att den kunskapen inte är något värd?

Eller är det så att du är så ledsen och känner dig så angripen, så du inte vill höra ett ord till?

Jag har också sett fio rida, och jag vet att hon har kommit långt. Jag vet också att jag själv kommit långt inom den akademiska ridkonsten.
fio och jag har inte samma mål, tävlingsridningen och den akademiska ridkonsten har inte samma mål även om det hävdas så ibland.

Jag dissar inte allt annat än AR (var har du fått det ifrån?), om jag inte haft de problem med min kropp som jag har så hade jag också varit ute och tävlat. Jag följer inte AR slaviskt, jag har mycket annan god ridning med mig sedan före AR-tiden.

Om du läser än en gång vad Gunnar skriver i den nålade tråden så kanske du förstår - om man anser att exempelvis Bent är helt ute och reser så har man inte i diskussionerna att göra. Det är inte meningen att vi AR-utövare jämt ska försvara vårt val.
De senaste dagarna har det blivit lite väl mycket hackande på Bent. Jag har bett Gunnar läsa igenom de aktuella trådarna och väntar på svar.

Jo jag tycker att han lurar i folk att systemen är lika i slutändan, men det går inte att rida t.ex dessa "skolor" o få ett högre betyg om man nu tävlar vilket Bigganl hävdar att en del gör. En skola måste ridas rätt för att få den effekten man vill ha- leda till samling, likväl som piaffen används som grund till skolor över marken.

Jag kan inte någonstans läsa att han påstår att systemen är lika, och jag har aldrig någonsin hört honom säga det heller. Var läser du det?

Självklart är det för mindre duktiga ryttare roligt att få mästra över mkt duktigare) jo så sker) att man rider skolor o även piaff- fast det inte är ngn kvalitet i det alls.

Något mästrande ser jag verkligen inte på träningarna, var har du fått det ifrån? Kvalitet på både skolor, piaffer och levader ser jag däremot.

Så nog tror jag att en del ser Bents system som ett försök till genväg- lättare sätt o sen förhoppningsvis förstår att så inte är fallet.

Säkert är det så. Jag har råkat på en och annan som kommit till en kurs och bara varit intresserad av piff och puff. Några har aldrig kommit tillbaks eftersom de fått erfara att man måste börja från början, andra har stannat kvar och jobbar sakta men säkert.

Återigen tror jag att det är bra för raser som inte är gjorda för tävlingsdressyr. De har svårt med takt, balans mm

Inte för att de får hjälp med det, men de får lära sig att gå lugnt o fint. Kan vara nog så bra.

Visst får de hjälp, de ryttare med ardenner, islandshästar, fjordingar och andra icke-tävlingsdressyrraser! För en tid sedan såg jag en ardenner som rörde sig fjäderlätt i galoppen och dansade fram i de halva stegen - när han började sin akademiska bana var det jordbävningsvarning i byn.

Sällan leder genvägar till ngt bra- man missar en massa basics- grunden att stå på

Fast den akademiska ridkonsten är ingen genväg - fungerar inte basic där så fungerar inte heller det andra.
Jag har sett några som suttit och laborerat hemma och sedan fått backa till basics när de kommit på kurs.

Denna tråd handlar om olika stilar (inte klassisk dressyr vs AR).

Nja den handlar om olika SYSTEM, vilket inte är detsamma som "stil" i min värld i alla fall.

Inte bara AR, det är sant. Men i ett system ligger det att målen för det systemet ingår, vad vill man uppnå och hur ska det gå till?

Det är där diskussionen har kommit att handla om AR vs klassisk dressyr.

Vet inte om det är här du ställde frågan om mål till mej:confused: Har inte sett den annars, men det kan bero på att jag inte hängt med helt i tråden hela tiden. Kan ha missat m a o...//

Nej. Nu vet jag inte längre vem det var jag frågade :crazy: Ibland känner jag mig som Mr Bean här (i öppningsscenen). Jag svarar på ett inlägg. Någon klipper ut en mening och ifrågasätter den. En tredje kommenterar den andra och hela diskussionen (det jag svarade på) försvinner någonstans på vägen.

Jag tror att val av dressyr "system" (och då även INOM klassisk dressyr) beror på
  • vad man har för mål med hästeriet (rida till hästar och sälja, avelsverksamhet+inriktning, träna ekipage, ha så kul som möjligt, tävla + nivå, få mina hästar att utvecklas så bra som möjligt, hålla hästen frisk och stark, få ordning på min häst som har problem med xxx., .)
  • Vilka hästindivider /-raser som kommer i ens väg. Tävling har för mig delvis att göra med det - man köper inte i första hand en iberisk hästras om man ska tävla i dressyr. Därmed inte sagt att man inte kan tävla i dressyr med iberisk hästras.... You know what I mean.

Bla bla. Ärligt talat vet jag knappt vad jag menade längre......

I alla fall - för att ta ingångsfrågan - NEJ. Jag tror inte heller att man kan hävda samma målsättning och samma mål. Inte klassisk dressyr vs AR eller inom klassisk dressyr/ridkonst.

Däremot finns det vissa mål som är mer allmängiltliga (ingen har ju dålig ridning eller spänd häst som mål).

Nepp. Sorry rörigt - hinner inte läsa igenom så läs snällt. Sista sem dag och jag ska med dotter på kulturkalaset i Gbg. Mitt mål med dagen :laugh:

Ok så indirekt så svarade du på min fråga

du och fio har kommit lika långt - fast med olika stilar enligt dig?

Förstår jag dig rätt då?

det var det jag ville ha svar på.

och anledningen till att jag skrev som jag skrev till Ponnytant - var att även jag upplever att det kantrar lite - dvs att det blir för mycket hetsjakt på AR - jag ville ställa mig utanför det

men det känns som alla är så på defensiven att kommunikation blir heltidsjobb här

tävlingsridningen och den akademiska ridkonsten har inte samma mål även om det hävdas så ibland.

Du talar om tävlingsridning trots att flera har sagt att det inte handlar om specifikt tävling? Menar du då den ridning som grundar sej på den klassiska utbildningsskalan? (för den gäller ju inte bara dressyr utan i används i utbildning av hästar öht) För i så fall är vi ju alldeles överens:idea:

Det ÄR inte samma mål, inte samma grund och inte samma krav, varken i utbildningen eller i enskilda rörelser. Det är något helt annat, ett annat system från grunden och vidare? Då är vi överens, och då kan man i så fall diskutera, om man vill, hur man ser på skillnaderna:laugh:

Nja den handlar om olika SYSTEM, vilket inte är detsamma som "stil" i min värld i alla fall.

Inte bara AR, det är sant. Men i ett system ligger det att målen för det systemet ingår, vad vill man uppnå och hur ska det gå till?

Det är där diskussionen har kommit att handla om AR vs klassisk dressyr.

Du har rätt. System och Stil är inte samma sak. Jag förstår att det kan uppfattas fel.

Hur skulle du benämna ex vis "klassisk dressyr a la Borba". Kan man kalla det "klassisk dressyr med portugisisk inriktning" och om man vi hålla det kort - vad? KD-inriktning XX? .

Däremot finns det vissa mål som är mer allmängiltliga (ingen har ju dålig ridning eller spänd häst som mål).

Precis det var ungefär det jag skrev också.:)

Men sen när man benar ner till vad man egentligen menar med det, det är DÅ diskussionen börjar:D

Ha det så trevligt:laugh:, jag måste iväg också, ska nog rida två hästar idag ev och måste hinna annat också:cool:

och anledningen till att jag skrev som jag skrev till Ponnytant - var att även jag upplever att det kantrar lite - dvs att det blir för mycket hetsjakt på AR - jag ville ställa mig utanför det

Om du nu uppfattar frågor om klargörande som hetsjakt så visst;)

Hade det kommit mer konkreta svar så hade diskussionen varit över för länge sen. Eller det Immer skrev nu om olika mål. Helt ok för mej. Sen kan jag ha synpunkter på det systemet ändå. MEn då kan jag behålla dom för mej själv. Och jag läser intresserat det som dyker upp även om det systemet.:)

Du har rätt. System och Stil är inte samma sak. Jag förstår att det kan uppfattas fel.

Hur skulle du benämna ex vis "klassisk dressyr a la Borba". Kan man kalla det "klassisk dressyr med portugisisk inriktning" och om man vi hålla det kort - vad? KD-inriktning XX? .

Ja Borba är betydligt närmare. Men jag är inte så insatt där, andra kan det bättre. Kanske blir en Borba-diskussion nu då! Jag får se när jag är tillbaka ikväll:rofl:

fast om folk uppenbart är stressade så brukar jag backa
fast det är ju olika hur man tolkar signaler

men jag når fortfarande inte fram, jag försöker förstå vad du menar och vill ha svar på istället för att delta i detta som jag upplever polemiskt mellan dig och fio, och dig och flash
Ingen känga
alls
:)
Jag undrar bara om det duger med svar från mig?

Jag tror det mest är jag som inte följer trådarna ordentligt eller har med mig historien till vissa resonemang.

Nu - till stan'!

Något mästrande ser jag verkligen inte på träningarna, var har du fått det ifrån? Kvalitet på både skolor, piaffer och levader ser jag däremot.
Nej det är för att jag inte håller på med AR-inte med i församlingen- o kan då inget om dressyr alls.

Jag har varit uppriktigt nyfiken o frågat när ihopkopplingen ska ske- dvs rakriktningen, men de har själva inte vetat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka