Olika System

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika System

Svårt att diskutera det då det utgår ifrån att "alla som kan tycker lika". Visst stämmer det i grova drag, men själv instämmer jag inte med påståendet då jag till skillnad från några andra i tråden fortfarande vill vara öppen för att det kan finnas flera "rätt" även om det uttrycks lite varierande i praktiken.

Jag är inte förvånad att du inte instämmer i påståendet... Jag tycker du gör det onödigt svårt för dig som skall komplicera till allt hela tiden när det faktiskt kan vara ganska enkelt..

Men tänk om vissa tycker hästarna på vissa av filmerna ÄR hopkopplade... Vem har då rätt? Det kanske ser lite annorlunda ut än det man är van att se i tävlingssammanhang, men hopkoppling är hopkoppling som sagt; definititionen är samma. Om man tex tycker hästen ser lösgjord ut och den skulle kännas lösgjord om man satt på, varför har då den rätt som säger att den inte ser lösgjord ut?

Vad går du efter för mätbara kriterier? Vad finns det för "bevis"? Är det bara en känsla, så kan ju uppfattningen skilja sig som den gör här och vem har då rätten att säga vad som är rätt och fel?

Förlåt om du tycker det är tjatigt eller "dumma frågor". Är bara nyfiken. :)

Nej jag tycker inte alls det är dumma frågor.

Man kan inte TYCKA om hästen är ihopkopplad eller inte. För antingen är den det och då syns det och det känns eller så är den det inte.

Det GÅR alltså att se på tex Bents filmer att så är det inte. Punkt. Det finns inte förutsättningar heller, det är viktiga delar som saknas.

En mjuk och lydig häst är inte automatiskt hopkopplad. Det kan man tro och luras av. Det KÄNNS bra. Men för att vara ihopkopplad ska hästen fysiskt sitta ihop och arbeta som en enhet (det som Totola tex undrade över vad som menades med) Dess fram och bakdel ska s a s arbeta i samarbete med varandra, inte var för sig. Hela kedjan av muskler arbetar symmetriskt och regelbundet från huvud/hals till bakfötter.

Tror också det förklarades i annan tråd.

Det här förutsätter helt enkelt grunderna i utbildningsskalan, takt (balans regelbundenhet, rytm) lösgjordhet (att rörelsen inte stoppas av spänningar i musklerna, - vilket takten ger grunden och förutsättningarna för, hästar blir mer avspända av att arbeta i balans) samt den lätta fjädrande kontakten som hästen söker och som är en del av kommunikationen med ryttaren, en avspänhet även i hästens mun, annars går inte kontakten igenom hela vägen.

Du känner när rörelsen verkligen går igenom hela kroppen, på rätt sätt, både i ryggen, rörelsen och även i den lätta fjädrande kontakten i handen där du bara behöver krama ytterst lite för att få ett svar som inte känns i handen, inget "stopp" i handen utan den lilla kramningen går igenom i en sviktande känsla i hela hästens kropp. Hästen får mera svikt i steget när man har de grunderna och kontakten med bettet är mjukt och "levande", = kommunikation.

Det är inget man kan "tycka" om, det finns eller inte. Det är inte lätt, man får alltid backa och inget som kommer och bara finns, man måste hela tiden själv arbeta med att ge hästen förutsättningarna och det är färskvara och skitsvårt, men för att ens kunna tänka att komma till verklig samling behövs den här grunden, sen ifrån den går man vidare. Finns den inte kommer det aldrig att vara en ihopkopplad häst och aldrig samling enligt den definition som många här säger är gemensam:confused:. Samling förutsätter att hästen sitter ihop.

Så ja, man kan säga om det är rätt eller fel. Det är fysiska fakta i hur hästen rör sig och det var just det här man hade insett redan långt tillbaka i tiden. När man studerade och arbetade med många många hästar.

Inom AR kan JAG inte se en logisk linje som leder till detta. Jag väntar fortfarande på att någon ska citera avsnitt där det talas om och hur man tänker att det går till. Under tiden är det som visas det man får gå efter.(må vara att allt som visas offentligt inte är det som är läran egentligen:confused:)

Senast ändrad av en moderator:

Precis det jag ville komma fram till. Och många av dessa anser sig följa ex. Steinbrechts lära. Men han gick inte att feltolka eller tolka på olika sätt enligt Flashlight´s resonemang?
Det var där diskussionen började.

Jag talade om det citatet och om annat som är väldigt väldigt konkret, jordnära och inte ett dugg komplicerat att tolka. Det är en ridlära som till stora delar skulle kunna användas än idag, väldigt praktisk och detaljerad.

Jag tycker att du istället för att försöka sätta dej in i vad det handlar om försöker vända på ord som för att slippa ta ställning öht:confused::confused:

Nu är jag inte jätteinsatt men... AR bygger ju inte enbart på Steinbrecht, det är vi nog alla överens om. Bent har honom som EN av sina förebilder. Samma som att han tagit inspiration av Baucher, Oliveria och Neindorff mm. Men den han kallar ridkonstens fader är ju Gueriniere. :) Om det är nån som är insatt i ridkonstens historia så är det ju Bent som ägnat ett halvt liv åt att studera den.:angel:

Ja och bara det att han säger sig grunda på både Baucher och Steinbrecht blir ju lite lustigt om man känner till den stora skillnaden och att Seeger, Steinbrecht mfl samtida som arbetade i Guerinieres anda tog rejält avstånd från Baucher mfl, och hans metoder som skilde sig rätt avsevärt. De ansåg t o m att han förstört den franska skolan.

Men som jag ser det så har han antingen insett hur bra det är att vifta med kända namn eller så har han gjort som många här gillar och plockat lite bitar här och var ur helt olika system och travat "russin" på rad, utan att vara så noga med hur de olika russinen passar ihop, eller ha minsta problem med att bortse från hela inriktningars grundpelare.

Det förklarar i så fall mycket i mina ögon, för precis så uppfattar jag AR, plockat lite här och var och hopsatt efter eget tycke och med huvudsyfte att ha historisk touch och ge ryttare en känsla av att vara duktiga utan att behöva traggla med en massa tråkigheter:o lätt o bekvämt och trevligt. Men det är min bild, andra kan väl gärna ge en annan, men gärna då konkret vad som sägs och var.

Immer:

Jag tycker det blir knepigt att man inte kan ta en seriös diskussion om konkreta ridfrågor istället för att så fort det blir frågor hävda att de som frågar mest är intresserade av "tävlingsdressyr" och därför ska hålla sig borta:confused:

Berätta gärna istället HUR systemet är uppbyggt när det gäller att förbereda hästen för samling och vad som måste finnas för att en häst ska utföra svåra rörelser i samling? (som på många filmer av Bent tex) HUr definierar man en ihopkopplad häst, vad har den som gör att ni kallar den ihopkopplad? (som alla de på kursen tex) Det är ju konkreta frågor, precis som jag bla försöker svara på tex det Ellyne undrade, ur mitt sätt att se, det är det enda jag kan göra.

Jag talade om det citatet och om annat som är väldigt väldigt konkret, jordnära och inte ett dugg komplicerat att tolka. Det är en ridlära som till stora delar skulle kunna användas än idag, väldigt praktisk och detaljerad.

Jag tycker att du istället för att försöka sätta dej in i vad det handlar om försöker vända på ord som för att slippa ta ställning öht:confused::confused:

Olika tycker olika! :)

Man kan inte bara hävda förtal bara för att man inte håller med, ... jag har rätt goda källor inom AR och klassisk ridkonst som har rätt mkt på fötterna vad det gäller Bent och hans utbildning. Jag står bakom klassisk ridkonst a´la SRS och anser tex att de tongivande tränarna inom den verksamheten vet vad dom talar om.. dom skulle nog dock oxå ifrågasätta Bent tex så det har inget med tävlingsridning att göra så det citatet har ingen verkan här.

Vem har nämnt ordet tävlingsridning?
Du och några till gör ju inget annat än att ideligen svärta ner Bent och den akademiska ridkonsten. Det är därför citatet passar in.

Immer:

Jag tycker det blir knepigt att man inte kan ta en seriös diskussion om konkreta ridfrågor istället för att så fort det blir frågor hävda att de som frågar mest är intresserade av "tävlingsdressyr" och därför ska hålla sig borta:confused:

Berätta gärna istället HUR systemet är uppbyggt när det gäller att förbereda hästen för samling och vad som måste finnas för att en häst ska utföra svåra rörelser i samling? (som på många filmer av Bent tex) HUr definierar man en ihopkopplad häst, vad har den som gör att ni kallar den ihopkopplad? (som alla de på kursen tex) Det är ju konkreta frågor, precis som jag bla försöker svara på tex det Ellyne undrade, ur mitt sätt att se, det är det enda jag kan göra.

Det handlar, som sagt, inte om att ni som är intresserade av tävlingsdressyr skulle hålla er borta. Läs mitt tidigare inlägg.

Återigen: läs Bents böcker. Delta i någon av hans kurser och framför allt lyssna på teorilektionerna, där han gärna svarar på frågor. Och har du inte lust att lägga pengar på en kurs så kan du alltid maila honom. Han är en mycket ödmjuk och vänlig person så han svarar dig säkert.

Själv har jag annat att göra än att ständigt försvara den akademiska ridkonsten. Just nu har jag en alldeles nyhämtad valp i huset (och min man ropar att middagen står på bordet).

Vem har nämnt ordet tävlingsridning?
Du och några till gör ju inget annat än att ideligen svärta ner Bent och den akademiska ridkonsten. Det är därför citatet passar in.

Forumet innefattar väl MER ridkonster än AR? Om man nu skall kalla AR för en ridkonst eller ett ihopplock vilket det faktisk mest är.

Ifrågasätta ett system, inte tycka som du = svärta ner :confused:

Man bör nog ifrågasätta mer särskilt med tanke på det sista jag skrev...

Bent har ju arbetat/ridit/studerat (lite oklart vad) på den kungliga ridskolan i Jerez i sin ungdom. En bekant känner folk där och har frågat om Bent och de minns honom som märklig med helt egna idéer. Han vägrade i princip läsa de böcker de rekommenderade och envisades med att läsa riktigt gamla ridläror och komma med (för dem) konstiga citat och ännu märkligare idéer om hur det ska se ut. Han passade helt enkelt inte in, och var tydligen inte intresserad av att verkligen ta till sig det man ville lära ut på skolan.

Forumet innefattar väl MER ridkonster än AR? Om man nu skall kalla AR för en ridkonst eller ett ihopplock vilket det faktisk mest är.

Ifrågasätta ett system, inte tycka som du = svärta ner :confused:

Man bör nog ifrågasätta mer särskilt med tanke på det sista jag skrev...

Javisst, ridkonst är mer än den akademiska. Men det är ständigt den akademiska ni rackar ner på. Jag kallar den akademisk, den må vara ett hopplock men ett mycket lyckat sådant.

Varför ifrågasätta en människa bara för att han har egna idéer och skapar något eget (som fungerar)?

Bent har ju arbetat/ridit/studerat (lite oklart vad) på den kungliga ridskolan i Jerez i sin ungdom. En bekant känner folk där och har frågat om Bent och de minns honom som märklig med helt egna idéer. Han vägrade i princip läsa de böcker de rekommenderade och envisades med att läsa riktigt gamla ridläror och komma med (för dem) konstiga citat och ännu märkligare idéer om hur det ska se ut. Han passade helt enkelt inte in, och var tydligen inte intresserad av att verkligen ta till sig det man ville lära ut på skolan.

Låter som en skröna...:angel:

*kl*
För övrigt undrar jag om vissa användare i den här tråden (och i nästan alla andra trådar här på klassiska forumet) har startat ett eget "heligt korståg" med avsikt att omvända alla "onda" AR-utövare och leda in dem på den rätta vägen...:devil:

Lite tankar, både till dig men allmänt knapplån också.

Jag tror att det återkommande i dessa diskussioner, som ofta slutar i sånt här, dvs skola mot skola, bottnar i just det flera varit inne på senaste sidorna, dvs en frustration över att en diskussion ang. AR alltid landar i att alla kommentarer eller åsikter alltid möts med att "allting är relativt", istället för konkreta beskrivningar och motiveringar exakt hur man jobbar.

teori möts av filosofi, och filosofi enbart, aldrig förankrat i teori, fakta, och konkreta motiveringar och förklaringar runt filmer som anses vara bra, VAD gör dem bra, VAD ser man exakt på bilden eller filmen som gör det bra osv osv.

detta ständiga filosofierande att "det som är bra i någons ögon behöver inte vara det i någon annans" eller "alla har olika rätt eller fel", "olika definitioner, olika glasögon" osv osv.

Förr eller senare blir de som vill diskutera konkret, irriterade och då höjs frågor och fortsätts ställa frågor för att få konkreta svar, och när man då fortfarande bara får filosofiska svar om alltings relativitet, så höjs irritationen och debatten tightas åt.

jag tror faktiskt inte det är svårare än så. Kom med konkreta deltaganden så att det kan ske en diskussion, så är jag säker på att debatten skulle kunna förflyta tämligen mycket smidigare, vare sig folk är ense eller oense. Det funkar ju på de flesta andra forumen här, oavsett ämne i trådar, så länge folk är konkreta och kan motivera sig med annat än relativistisk filosofi? Folk är oense varenda dag i trådar, men så länge någon kan motivera sig konkret och visa konkreta exempel, så uppstår inte den frustration som alltid uppstår här, som i mina ögon bottnar i att man aldrig kan komma med något konkret annat än att hänvisa till alltings relativitet och sen förstås, det övergripande ang. utbildnings skalan i punkt form.

Senast ändrad:

Javisst, ridkonst är mer än den akademiska. Men det är ständigt den akademiska ni rackar ner på. Jag kallar den akademisk, den må vara ett hopplock men ett mycket lyckat sådant.

Varför ifrågasätta en människa bara för att han har egna idéer och skapar något eget (som fungerar)?

Fungerar till vad?

Inte till något som skulle ha med korrekt ridning enligt utbildningsskalan iallafall.

Det är ju hela tiden det påståendet som gör att det är enkelt att racka ner på hans system eftersom det bevisligen inte alls fungerar eftersom det inte finns ett resultat så långt ögat kan nå av att det skulle fungera.

Alltså jag skulle kunna lägga in en video på min unghäst visserligen hopphäst som absolut inte sitter ihop än och ändå sitter han ihop mer än alla de piaff och hopp och skuttfilmerna som visats i den andra tråden..

Fungerar till vad?

Inte till något som skulle ha med korrekt ridning enligt utbildningsskalan iallafall.

Det är ju hela tiden det påståendet som gör att det är enkelt att racka ner på hans system eftersom det bevisligen inte alls fungerar eftersom det inte finns ett resultat så långt ögat kan nå av att det skulle fungera.

Alltså jag skulle kunna lägga in en video på min unghäst visserligen hopphäst som absolut inte sitter ihop än och ändå sitter han ihop mer än alla de piaff och hopp och skuttfilmerna som visats i den andra tråden..

Det fungerar alldeles utmärkt, och mitt sto är ett bra exempel på att det är så. Hon skulle säkert kunna bedömas vara korrekt även enligt den utbildningsskala du syftar på. Som jag tidigare skrivit, filmer kommer med tiden.

Vad är det som hindrar dig från att lägga ut videon på unghästen?

För övrigt undrar jag om vissa användare i den här tråden (och i nästan alla andra trådar här på klassiska forumet) har startat ett eget "heligt korståg" med avsikt att omvända alla "onda" AR-utövare och leda in dem på den rätta vägen...:devil:
[/QUOTE]
:rofl: ja.... man kan ju undra....:rofl:

Alltså, å ena sidan kan jag förstå frustrationen. Å andra sidan - är det inte ofta så att den som svarar "diplomatiskt" faktiskt försöker undvika att hamna i onödiga gräl på grund av olika åsikter? Att man visar respekt för att alla inte tänker just som denne.
Så gör jag personligen då och då, men även att jag tänker att olika åsikter inte behöver vara fel, beroende på helheten man sätter det i och utifrån något annat ekipage, beroende på utgångspunkt och preferenser.

Faktiskt, så tycker jag det blir åt mucka gräl-hållet om man sitter och påstår att det finns bara ett rätt och allt annat är fel, eller antingen kan man eller så kan man inte, och allmänt inte respekterar att olika personer är på olika nivåer med olika inriktning/erfarenheter osv.

Mucka gräl är jag inte intresserad av och helt ärligt får man oftare såna vibbar av icke AR-ryttare än AR-ryttare på detta forum, vilket jag tolkar som att AR-ryttare har ett mer diplomatiskt förhållningssätt och inte "vill mucka gräl". Och då blir de som vill diskutera utifrån "den enda sanningen" och "fakta" irriterade och tar det som en anledning att hacka? :confused:

Låter som en skröna...:angel:

*kl*

Jag blir så förbaskat trött på såna kommentarer, vad är syftet??

Lika okonstruktivt som att ideligen undvika konkreta diskussioner genom yttranden som "allt går att tolka" "ingen har sanningen", "min häst går så bra", "gå på kurser".

Vad i all världen gör det så svårt att bemöta diskussionsargument med andra argument:eek: Sakliga konkreta diskussioner, precis som mackan skriver.

Det är som att försöka se nåt i ett jäkla dimtöcken man får inte ett enda konkret bemötande, inte ett enda svar som beskriver "så här gör vi". Jag begär inga sanningar, bara en saklig diskussion om vad man vill uppnå och hur?
Men det blir bara snömos av alltihop. Beskriver man något konkret får man inte svar, lägger man in citat som är mer konkreta än t o m Kyras ABC så är det bara obegripligt i alla fall, :confused:

Immer: Nej jag tycker inte att man ska behöva gå kurser för att på ett diskussionsforum kunna vrida och vända på frågor och diskutera sakligt och berätta om hur man gör det som man säger att man gör? Hur hänger det ihop om man då lyssnar på Bent som du säger? ÄR det så himla svårt att berätta själva? Särskilt när du och Biggan säger att ni inte tycker att ni ser någon skillnad i grunden.
Jag förstår om du just nu har hundvalpen att ta hand om, men du är ju inte ensam om att rida enligt Bent här. Kanske någon enda kan lägga in en liten liten beskrivning som svar på mina frågor i förra inlägget? Hur kan det vara så svårt?

fio:

Det förvånar mej inte ang BB, och Jerez, det är ju precis det intryck man får, att han blundar totalt för grundläggande delar pch plockar lite här och var med idealen i den gamla stridskonsten utan att där heller bry sig om att förutsättningarna var helt andra och hur utvecklingen sen såg ut.
Plocka fram lite gamla mästare och lite gamla sadeltyper och locka med att kunna göra "det svåra" inom sin och hästens livstid:o
Och sen kalla det klassiskt:confused:

KL
Men få mej gärna att inse att jag har fel genom att berätta om hur BB får ihop det hela i alla fall teoretiskt, (och helst även praktiskt i någon tidigare aldrig visad film..) om jag är ute efter att omvända som Fiador tror så kan väl ni försöka omvända mej istället:p genom argument då.

Jag tror att det återkommande i dessa diskussioner, som ofta slutar i sånt här, dvs skola mot skola, bottnar i just det flera varit inne på senaste sidorna, dvs en frustration över att en diskussion ang. AR alltid landar i att alla kommentarer eller åsikter alltid möts med att "allting är relativt", istället för konkreta beskrivningar och motiveringar exakt hur man jobbar.

teori möts av filosofi, och filosofi enbart, aldrig förankrat i teori, fakta, och konkreta motiveringar och förklaringar runt filmer som anses vara bra, VAD gör dem bra, VAD ser man exakt på bilden eller filmen som gör det bra osv osv.
Tror inte det är så enkelt faktiskt. synd i och för sig, men jag har många många gånger varit med om att det ställs konkreta frågor. Jag svarar på dessa och försöker vara så tydlig som möjigt (för att undvika missförstånd) och ändå får jag bara till svar "varför svarar du inte på frågorna?" I någon tråd räknade jag och jag hade svarat på samma frågor 6 eller 7 gånger. Det verkar som att svarar man inte det frågeställaren vill höra så räknas inte svaret alls. Det är jobbigt och leder knappast en diskussion framåt.

detta ständiga filosofierande att "det som är bra i någons ögon behöver inte vara det i någon annans" eller "alla har olika rätt eller fel", "olika definitioner, olika glasögon" osv osv
. Oavsett om man tävlar eller inte så har väldigt många som tränar vanlig dressyr tävlingsmålen framför sina ögon. Om man har det så blir det smalt. Man ser och söker just vad som är det uppvisningsmässiga. På det här forumet har de flesta hästen träning för ögonen och det blir ett mycket vidare perspektiv. Jag är övertygad om att det ställer till det mycket. Jag vet ju hur jag resonerade själv om jag går 7-8 år tillbaka. Jag hade ett mycket smalare perspektiv då. Att jag hade det märkte jag inte alls förrän jag fick ett vidare perspektiv. Därför kan jag förstå många av kommentarerna, åsikterna och de bergfasta övertygelserna, för jag har ju själv varit där. Det är ju så för alla att det är svårt att se utifrån på något som man befinner sig mitt i. Med lite distans är det mycket lättare. Alla här har olika stor erfarenhet. Alla ska hitta sin väg till utveckling, förståelse och insikter och ridning är inte lätt. Inte på något vis.

Förr eller senare blir de som vill diskutera konkret, irriterade och då höjs frågor och fortsätts ställa frågor för att få konkreta svar, och när man då fortfarande bara får filosofiska svar om alltings relativitet, så höjs irritationen och debatten tightas åt.
Tror det mestadels beror på olika stora erfarenheter.

Folk är oense varenda dag i trådar, men så länge någon kan motivera sig konkret och visa konkreta exempel, så uppstår inte den frustration som alltid uppstår här, som i mina ögon bottnar i att man aldrig kan komma med något konkret annat än att hänvisa till alltings relativitet och sen förstås, det övergripande ang. utbildnings skalan i punkt form.[/
För min del blir jag frustrerad just över avsaknaden av det konkreta. Det nedtryckande och totalsågande som ofta kan läsas här är allt annat än konkret. DET är frustrerande.
Men jag håller med dig om att om det kunde diskuteras med respekt så skulle diskussionerna bli bättre och trevligare. Förmodligen leda mera framåt också. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka