Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Men de ekipage du ser på bilder i ett forum vet du ju inte mycket om. Utan att ha sett vare sig dem eller deras hästar i rörelse vet man inte mycket om dem. Det skulle i alla fall inte jag dra någon sådan slutsats av.
Det kan ju inte vara ett problem som finns överallt i vårt land eftersom jag ser ekipage ofta från olika delar av Värmland (och på vissa kurser ekipage från olika delav av Sverige) och jag känner inte igen ett dugg av det du beskriver. Det måste ju vara ett mera lokalt problem i så fall. Här rider ekipagen på basicnivå på tränsbett och i de sällsynta fall en stång används i ett tidigt skede av hästens utbildning så är det en ryttare som har stor erfarenhet och av någon speciell orsak.
Sen finns det ju som sagt ryttare inom alla kategorier/inriktningar som slänger på ett stångbett utan att kunna hantera det. Tyvärr. Men inom just AR verkar det snarare vara färre eftersom de flesta (häromkring i alla fall) som tränar AR har tät kontakt med tränare. Det finns många som sitter hemma och tränar för sig själva men det gör sällan AR ryttare. Sen tillkommer det faktum att man använder handen/tygeln annorlunda vid den sortens ridning.
Jag är ju gammal dressyrryttare och tänker inte hugga på den vanliga dressyrridningen, jag trivdes med den väldigt länge, men jag använder inte alls min hand/tyglarna på samma sätt idag som jag gjorde innan.
Det är en väldig skillnad att rida på ett stångbett om man rider med stöd i handen eller om man rider med lätt kontakt. Många ryttare vill ju ha ett stöd i handen och tar man ett stöd på ett stångbett så verkar det ju bakåt och allt blir fel.
Ryttarna runt dig borde verkligen hitta en bra tränare som hjälper dem använda sin hand bättre (och hur bett fungerar i munnen på hästen)

Senast ändrad:

Jag har funderat en del kring vart alla akademiska ryttare tog vägen, faktiskt. För ett antal år sen anordnades det kurser/clinics i varje by, det fanns relativt många ryttare man såg försökte introducera AR, men nu ser jag nästan aldrig någon?

Vart tog alla vägen? Jag har inte sett en akademisk ryttare på flera år, och jag tkr ändå att jag bor i hästtätt område (Skåne, ca 1 mil från Flyinge), och jag kikar runt mycket!

Oj då! Det kryllar av AR-folk i nordvästra Skåne!
Det är hit tränarna (Bent och hans riddare) kommer, nämligen :p
Vi har fulla kurser varenda månad!

Men de ekipage du ser på bilder i ett forum vet du ju inte mycket om. Utan att ha sett vare sig dem eller deras hästar i rörelse vet man inte mycket om dem. Det skulle i alla fall inte jag dra någon sådan slutsats av.

Har sett både bilder och filmer och tycker nog att man gott kan bilda sig en uppfattning om ekipagets utbildnings ståndpunkt utifrån det. Det är många, inte bara isolerade bilder från användare, utan många och regelbundna, inklusive filmklipp. Varför skulle dessa inte säga ngt?

Sen finns det ju som sagt ryttare inom alla kategorier/inriktningar som slänger på ett stångbett utan att kunna hantera det. Tyvärr. Men inom just AR verkar det snarare vara färre eftersom de flesta (häromkring i alla fall) som tränar AR har tät kontakt med tränare. Det finns många som sitter hemma och tränar för sig själva men det gör sällan AR ryttare. Sen tillkommer det faktum att man använder handen/tygeln annorlunda vid den sortens ridning.

det är detta jag inte känner igen alls. Jag vet inte en ENDA "vanlig" dressyr ryttare som slänger på ett kandar utan att tränaren sagt att de är redo och bör börja introducera detta. Skulle aldrig ens förekomma på ett ekipage som inte är etablerat i låga LA klasser.
Och just det där du skriver ang. att man använder handen annorlunda inom AR, det är ju just det jag har hakat upp mig på att jag INTE ser, på dessa ryttare på grundnivå som envisas med att rida på stång. Jag ser TVÅhandsfattning på samtliga, och så är inte tanken att ett stångbett ska användas, ens inom "vanlig" dressyr, där man heller aldrig dessutom rider på blank stång.

Här i Värmland är det gott om AR ryttare och blir bara fler och fler.
Det beror säkert på att vi har bra tränare både som finns här och som kommer hit ganska ofta och har träningar och kurser.

det är detta jag inte känner igen alls. Jag vet inte en ENDA "vanlig" dressyr ryttare som slänger på ett kandar utan att tränaren sagt att de är redo och bör börja introducera detta.
Jag vet flera. Har sett detta många gånger genom åren, men tycker inte det är speciellt vanligt inom dressyren. Däremot är det mycket mera vanligt när det gäller hoppryttare och fritidsryttare som inte rider för tränare alls. Såna exempel ser jag stup i kvarten. Det sitter jaktstänger, delade pelham och pessoabett både här och där och ryttarna har (i de fallen) noll koll på hur bettet verkar. Det är mycket dragande i tyglar osv. Men det betyder ju inte att det är norm för hopp eller tränarlösa fritidsryttare att dra i stångbett. Det är ryttare med bristande kunskap och såna finns överallt. De här sk AR ryttarna du har i din närhet verkar ha stora brister i sin kunskap om ridning. De verkar tro/gissa att det är AR de håller på med.
Och just det där du skriver ang. att man använder handen annorlunda inom AR, det är ju just det jag har hakat upp mig på att jag INTE ser, på dessa ryttare på grundnivå som envisas med att rida på stång.
men då HAR de ju missuppfattat hela grejen. Rider dessa ryttare verkligen för tränare? Om de gör det så måste det vara sällsynt dåliga tränare. Är ryttarna på grundnivå i sin utbildning eller hästens? för är det ryttarna själva som är på en grundnivå ska de inte använda stångbett alls tycker jag. Det låter inte AR alls för mig. Har dessa ryttare ridit mycket innan? Vad har de egentligen för förkunskaper?
Jag ser TVÅhandsfattning på samtliga, och så är inte tanken att ett stångbett ska användas, ens inom "vanlig" dressyr, där man heller aldrig dessutom rider på blank stång.
Tvåhandsfattning är vanligt. (precis som inom vanlig dressyr) Jag rider själv oftast med tvåhandsfattning och med dubbla tyglar. (använder mig av enhandsfattning emellanåt när jag har dubbla tyglar, men oftast tvåhandsfattning) Om jag jämför med tidigare när jag red vanlig dressyr och red på kandar så använder jag stångtygeln mycket mindre nu. Det är stor skillnad (men det är ju annat i träningen/ridningen som skiljer också) Vi tränar ibland på blank stång med enhandsfattning, men det är som sagt sällan än så länge. Ridning på blank stång kräver ju en hel del av både häst och ryttare.

Senast ändrad:

Vill bara passa på att slå ett slag för att man faktiskt kan rida enhand även på tränsbett! Jag antar att majoriteten av oss ryttare inte är proffs, och då säger enhandsridningen oss massor om vad som saknas i sätet, i tajming, i snabbhet, i korrigering. Man behöver inte sätta på stång för att rida på enhand, det går utmärkt på tränsbett också. Visst, man får ju inte till den där sista finishen som jag antar man är ute efter med ett stångbett, men man lär sig jättemkt om hur hästen är eller inte är på sätet. :idea:

Jag tycker enhandsfattning är ett jättebra verktyg att lära sig mer om sin egen ridning och ridningens biomekanik. Speciellt om man bemödar sig om att handen INTE får drifta, utan bara användas för halvhalter. :laugh:

:bow::bow::bow:

Bra inlägg Jacko! Håller med dig.

Kan lägga till att det kan vara riktigt spännande och utvecklande att rida på en tygel också - bara i skritt, sakta, för att känna effekten av varje tygel för sig. Kräver mycket timing för att det inte ska bli total pannkaka...

Jag ser samma saker som Mackan och vi bor inte ens i närheten av varandra, så det är nog inte ett så särskilt lokalt problem ändå. Lika lite som annan sämre ridning är lokala probelm utan förekommer överallt. Har för övrigt länge haft samma frågeställning som Mackan, men jag har lärt mig att detta forum aldrig kommer att ge något bra svar iom att man gärna använder fraser som att "handen bestämmer hur skarpt bettet är", vilket ju är en sanning med viss modifikation. Och att hänvisa till att det är något som är så lokalt förekommande att det endast förekommer omkring denna användare är ju tyvärr att stoppa huvudet i sanden.

Håller med dig om att det är en bra koll att rida på en hand. Det går ju även på ett tränsbett OM det är ett oledat tränsbett. Ett ledat bett vill jag inte använda med enhandsfattning. (för luddiga signaler till hästen då)
Det blir automatiskt att man är tvungen att ha kontroll på sin kropp vid enhandsridning. Det är bra att byta fokus ibland. Speciellt om någonting krånglar. Då kan det plötsligt fungera mycket bättre.

Jag ser samma saker som Mackan och vi bor inte ens i närheten av varandra, så det är nog inte ett så särskilt lokalt problem ändå.
Det kan ju förekomma på flera platser och ändå vara lokalt. Det jag menar är att det inte är så i hela Sverige. Det är ju inte så i Värmland och inte i någon del av skåna som någon skrev. (Axel kanske?)
Lika lite som annan sämre ridning är lokala probelm utan förekommer överallt.
Visst finns det mer eller mindre överallt som sagts tidigare. Men vad det finns för tränare i närheten spelar ganska stor roll. På platser som har bra tränare brukar det förekomma i mindre skala. Speciellt när det gäller AR ryttare eftersom de nästan alltid rider för tränare regelbundet. Tränarlösa ryttare brukar ju vara överrepresenterade när det gäller fel och missuppfattningar. De har ingen vägledning och sitter hemma och tror att saker och ting blir rätt. (och det brukar istället leda till en massa felaktigheter) Här finns riktigt bra tränare + att det kommer duktiga tränare från andra delar av Sverige regelbundet. Så ser det antagligen inte ut överallt i vårt land. (det gör det ju inte med hopp och dressyrtränare heller)
Har för övrigt länge haft samma frågeställning som Mackan, men jag har lärt mig att detta forum aldrig kommer att ge något bra svar iom att man gärna använder fraser som att "handen bestämmer hur skarpt bettet är", vilket ju är en sanning med viss modifikation.
Om du läser ordentligt i tråden finns det massor av svar. Varför de ryttare du ser använder stångbett utan att de är redo för det är inte en AR fråga. Det är en fråga som handlar om varför ryttare öht använder bett (utrustning) som de inte kan använda. Det har inget med AR att göra. Det är ju lika dumt som att skriva på hoppforumet och fråga dem varför det finns hoppryttare som använder pelham utan att kunna använda det. Det kan väl inte de övriga hoppryttarna svara på? Det har ju ingenting med hoppning i sig att göra. Det blir samma sak här. Bara för att vi tränar dressyr på ett lita annorlunda sätt betyder inte det att vi kan svara på varför det finns ryttare som gör sådant de saknar kunskaper om. Även om de säger att de rider AR så gör de uppenbarligen inte det. Vi som inte sett dem/träffat dem kan ju omöjligt veta varför de gör som de gör. Det är inte vårt sätt att träna sina hästar som är orsaken till det.
]
Och att hänvisa till att det är något som är så lokalt förekommande att det endast förekommer omkring denna användare är ju tyvärr att stoppa huvudet i sanden.
Nix ocvh nej! jag stoppar inget huvud i sanden. Jag talar bara ärligt om hur det ser ut här i Värmland på alla träningar och kurser jag ser. Det är inget som jag känner igen alls. Om det förekom här skulle jag också undra varför och framförallt skulle jag vilja veta varför de blandar i AR i det hela.
De enda som kan ge er ett riktigt svar i den här frågan är ju faktiskt de ryttare som ni pratar om. De måste kunna svara på varför de gör som de gör. Ta och fråga dem istället.

Jag rider inte på så superhög nivå att min häst störs av luddiga signaler då jag rider på en hand på tränsbett. Det är inte i handen 99% av mina problem sitter, det är i sätet. :o

p.s
det där med svårighet att få upp manken känner jag inte igen. det kanske är något lokalt?

KL

Inte specifikt till dig

För att var insatt i svårigheten att få upp manken så kanske man en gång åtminstonde måste ha lyckats :o - så man känner skillnaden - och då inser man också hur svårt det är

Här på buke verkar många ryttare förutsätta att en massa saker är på plats - som lyser med sin frånvaro

det sätt som man märker på en bild ( i den stund den är tagen) eller en film att manken är uppe - är att halskotpelaren är en fortsättning på ryggraden och att fulkroken har rätats ut

Som ryttare märker man det att hästen välver sig hela vägen bakifrån IN i handen
( och som sagt det gör hästen inte på stången)
Stången är till för annat :p

det hänger ihop med rakriktad och man fått frambenen lika ( bakbenen först givetvis) då hissas man helt plötsligt upp 1 dm

och jag garanterar att man känner när denna fjädring går ur

Gör man inte det så har man aldrig fått till den :o

OM jag ser en sådan rinding - hajjar jag till

för den är inte legio

Inte hemma hos mig heller för det är svårt att få till allt som skall var på plats

Ett bukefenomen verkar vara att den egna ridningen är facit på precis hur bra som det kan bli...

Själv tror jag att det finns mycket kvar - det är inte bara att smacka på termer som låter bra

Vilket annars är lätt hänt här på buke

I denna goda anda :angel: önskar jag God Natt

Senast ändrad:

Jag rider inte på så superhög nivå att min häst störs av luddiga signaler då jag rider på en hand på tränsbett. Det är inte i handen 99% av mina problem sitter, det är i sätet. :o

Det sitter nog i sätet för de allra flesta ryttare. Det är jag säker på. Men i vilket fall som helst vill jag vara tydlig i mina signaler till hästen. Det blir inte alls samma signaler med ledat eller oledat bett. Eftersom mitt mål (ett av dem) är att kunna rida hästen på blank stång med enhandsfattning finns ingen anledning att plötsligt använda ett delat bett. För de ryttare som normalt rider på delat bett finns det givetvis en nytta med att rida med enhandsfattning ibland. Just för att få fokus på sin egen kropp.

Även om det inte var till mig så kan jag svara.
För att var insatt i svårigheten att få upp manken så kanske man en gång åtminstonde måste ha lyckats :o - så man känner skillnaden - och då inser man också hur svårt det är
visst är det så.
Här på buke verkar många ryttare förutsätta att en massa saker är på plats - som lyser med sin frånvaro
Det gäller nog ryttare lite överallt och inte specifikt ryttare på Buke.

Som ryttare märker man det att hästen välver sig hela vägen bakifrån IN i handen
( och som sagt det gör hästen inte på stången)
Stången är till för annat :p
Om hästar inte skulle kunna välva sig in i handen med en stång i munnen skulle inga ryttare kunna rida på stång.
Jag vill självklart att hästen ska välva sig ända fram mot bettet. Jag har inte haft något hinder av stången där. (förstår inte varför jag skulle ha det heller)

och jag garanterar att man känner när denna fjädring går ur
JA! Det känns väldigt tydligt. Den härligt svingande ryggen blir plötsligt rätt stum då.

Ett bukefenomen verkar vara att den egna ridningen är facit på precis hur bra som det kan bli...
Det där förstår jag inte riktigt. man kan väl inte utgå bara från sig själv. Det finns ju mängder av ryttare att titta på och det finns ju alltid ryttare som är bättre än en själv.
På tal om hur bra det kan bli. Jag satt och tittade på en gammal videofilm med Sven Rothenberger och Andiamo från 1991 (tror jag) Det är nog så bra som det kan bli för mig. (lite OT men det är verkligen nåt att se:love:)

Om du läser ordentligt i tråden finns det massor av svar. Varför de ryttare du ser använder stångbett utan att de är redo för det är inte en AR fråga. Det är en fråga som handlar om varför ryttare öht använder bett (utrustning) som de inte kan använda. Det har inget med AR att göra. Det är ju lika dumt som att skriva på hoppforumet och fråga dem varför det finns hoppryttare som använder pelham utan att kunna använda det. Det kan väl inte de övriga hoppryttarna svara på? Det har ju ingenting med hoppning i sig att göra. Det blir samma sak här. Bara för att vi tränar dressyr på ett lita annorlunda sätt betyder inte det att vi kan svara på varför det finns ryttare som gör sådant de saknar kunskaper om. Även om de säger att de rider AR så gör de uppenbarligen inte det. Vi som inte sett dem/träffat dem kan ju omöjligt veta varför de gör som de gör. Det är inte vårt sätt att träna sina hästar som är orsaken till det.

Fast jag tycker att du har gjort ämnet till ngt annat än det är. Min frågeställning var specifikt just varför inom AR, stångbettet används på rutin, oavsett ryttarens eller hästens utbildningsnivå. För det GÖR det. Ingen annan stans, inom ngn annan gren, ser man ett och samma bett användas i regelrätt dressyr arbete, såsom stången gör inom AR.
Problemet är inte lokalt, bara att kolla alla film och bildtrådar här på AR genom åren, med folk ialla delar av landet, som rider på sina outbildade hästar på stång, eller som har grundproblem själva som ryttare och ändå rider på stång.

att blanda in pessoa och andra hoppbett inom hoppning är INTE vad ämnet handlar om, för den handlar inte om dressyr arbete och det man vill åstadkomma just inom dressyren. Trådens ursprungsämne var vilken stång som puttar fram nosen bäst, och det var där jag kom in i debatten, för stångbettets konstruktion i sig, är inte konstruerat så att ngn nos mirakulöst puttas framåt, - för att den ska göra det krävs utbildning hos häst och ryttare.

Jag ser INGA svar, utom dina, på varför detta stora antal AR ryttare rider på sina stänger. Både sina unghästar och sina outbildade hästar.

ang. tvåhandsfattning på stång så är detta inte syftet med stången, särskilt inte inom AR faktiskt : ) som jag nämde tidigare i tråden, tillochmed western hästarna jag red som mestadels gick tur ridning i USA när jag bodde där, även om de var rätt välskolade, var det ett stort NONO om ngn ryttare ens tänkte tanken att rida på stången med tvåhandsfattning. Och som sagt, inom AR så är målet med stången enhandsfattning, och även att stången skall vara "fin lir" på en välutbildad häst och i handen på en välutbildad koordinerad ryttare.

men jag har lärt mig att detta forum aldrig kommer att ge något bra svar iom att man gärna använder fraser som att "handen bestämmer hur skarpt bettet är", vilket ju är en sanning med viss modifikation. Och att hänvisa till att det är något som är så lokalt förekommande att det endast förekommer omkring denna användare är ju tyvärr att stoppa huvudet i sanden.

tyvärr inser jag detsamma, att jag inte kommer få ngra som helst svar här, det är bara Biggan som tålmodigt är engagerad och försöker delta, och det tackar jag för. Övriga ligger lågt.

Har väl inte egentligen lust att ge mig in i den här diskussionen, har inte så mycke koll på andra AR ryttare i mina trakter. Jag är en sån där HEMSK ryttare som mest sitter och tragglar för mig själv hemma på ridbanan.

Om jag ska se till mig själv så var det så här...
Jag hade bara ridit på vanligt tränsbett (i ca 20år) tills jag stötte på AR. Jag började min AR bana på tränsbett, men efter ca 1,5 år så blev jag sugen på att prova hur det skulle vara att rida på stång eftersom så många andra AR ryttare gjorde det. Rådfrågade inte någon tränare, åkte och köpte en "vanlig" stång. Första gången jag provade bettet red jag inte, det vågade jag inte eftersom jag inte hade en aning om hur hästen skulle svara på bettet. Jag gjorde felet att rida tvåhändigt på blank stång, märkte fort att det inte funkade så bra. Läste att man skulle rida enhändigt på stången och införskaffade även en kapson. Min häst funkade väldigt dåligt på kapson så då köpte jag ett akademiskt bett som har möjlighet till att fästa en tygel mitt för bettdelen. Sen gick resan vidare till ett spanskt stångbett med hög tungfrihet (min häst har en rejäl tunga) även det med möjlighet att fästa en tygel för bettdelen. Så idag rider jag på det bettet, använder mest bettygeln, stångtygeln hänger löst och används de gånger min häst blir spänd och för hög i formen för att länga ut honom igen. Rider även ibland enhändigt på blank stång, fast vi kanske inte är tillräkligt skolade för det, men det är bra träning för mig.

Det bästa med stången för mig är att jag har lärt mig att rida MYCKET mer med säten och mindre med handen.

Blev kanske lite OT men ändå.

Så jag tror att många andra precis som jag provar stång för att "alla" andra AR ryttare gör det.

Det kan ju förekomma på flera platser och ändå vara lokalt. Det jag menar är att det inte är så i hela Sverige. Det är ju inte så i Värmland och inte i någon del av skåna som någon skrev. (Axel kanske?)
Visst finns det mer eller mindre överallt som sagts tidigare. Men vad det finns för tränare i närheten spelar ganska stor roll. På platser som har bra tränare brukar det förekomma i mindre skala. Speciellt när det gäller AR ryttare eftersom de nästan alltid rider för tränare regelbundet. Tränarlösa ryttare brukar ju vara överrepresenterade när det gäller fel och missuppfattningar. De har ingen vägledning och sitter hemma och tror att saker och ting blir rätt. (och det brukar istället leda till en massa felaktigheter) Här finns riktigt bra tränare + att det kommer duktiga tränare från andra delar av Sverige regelbundet. Så ser det antagligen inte ut överallt i vårt land. (det gör det ju inte med hopp och dressyrtränare heller)

]
Nix ocvh nej! jag stoppar inget huvud i sanden. Jag talar bara ärligt om hur det ser ut här i Värmland på alla träningar och kurser jag ser. Det är inget som jag känner igen alls. Om det förekom här skulle jag också undra varför och framförallt skulle jag vilja veta varför de blandar i AR i det hela.
De enda som kan ge er ett riktigt svar i den här frågan är ju faktiskt de ryttare som ni pratar om. De måste kunna svara på varför de gör som de gör. Ta och fråga dem istället.

Ja, frågan får mer än gärna besvaras av någon av dem den berör. Du behöver inte alls känna dig träffad. Jag tycker du skriver bra och tror inte alls att du sitter o rider på stång hipp som happ.
Vad hoppryttare gäller så undrar jag var dessa kommer in någonstans? Frågan gäller ju varför så många som säger sig sysslar med AR använder stång, men utan att vara klara för det. När det gäller hoppryttare, eller andra ryttare för den delen, så är det en fråga andra forum och hör inte hit alls.

För övrigt så vet jag att värmlänningar är ett stolt folk. MEN, såväl Värmland som Skåne är ändå en mycket liten del av Sverige...

Vill lägga till, om jag verkar rabiat, att jag är ganska vidsynt när det gäller olika bett. Har tom haft en häst i mitt liv som faktiskt inte funkade på tränsbett o där vi, i samråd med skicklig tränare, fick komma fram till en annan lösning.

Fast jag tycker att du har gjort ämnet till ngt annat än det är. Min frågeställning var specifikt just varför inom AR, stångbettet används på rutin, oavsett ryttarens eller hästens utbildningsnivå. För det GÖR det.
Men det är ju det jag säger, att det används INTE på rutin inom AR av outbildade ryttare på outbildade hästar. Det är inte AR. Det är enbart okunskap och finns inom alla inriktningar.
Ingen annan stans, inom ngn annan gren, ser man ett och samma bett användas i regelrätt dressyr arbete, såsom stången gör inom AR.
Vi anavänder stång på hästar som kommit lite längre i utbildningen JA. Det är för att stång är ett utmärkt sätt att kommunicera med sin häst på om man kan använda detta instrument på ett bra sätt. Det är ingenting man ska använda om man inte har en hel del rutin som ryttare. Dressyrryttare rider på kandar av precis samma anledning. Westernryttare rider också i stort sett allt arbete på stångbett. (såg en westerngrupp ute och red i går och det var barn i ca 8-9 årsåldern som alla satt och red på stångbett med långa skänklar. Det kändes inte riktigt bra att se)
Problemet är inte lokalt, bara att kolla alla film och bildtrådar här på AR genom åren, med folk ialla delar av landet, som rider på sina outbildade hästar på stång, eller som har grundproblem själva som ryttare och ändå rider på stång.
Du hävldar att det inte är lokalt. Jag hävdar att så ser det inte ut på alla träningar och kurser jag är med på. Om det såg ut så som du beskriver överallt skulle jag också sett detta på kurser och träningar, men det gör jag alltså inte. Alaltså är det inte så över hela landet. jag tror fortfarande att detta är ett problem där ryttare sitter själva och tränar utan att ha kontakt med en bra och kunnig tränare.
att blanda in pessoa och andra hoppbett inom hoppning är INTE vad ämnet handlar om, för den handlar inte om dressyr arbete och det man vill åstadkomma just inom dressyren.
Jo det blir samma sak för stångbett och oerfarna ryttare är inte AR och stångbett och oerfarna hoppryttare är inte hoppning.
Trådens ursprungsämne var vilken stång som puttar fram nosen bäst, och det var där jag kom in i debatten, för stångbettets konstruktion i sig, är inte konstruerat så att ngn nos mirakulöst puttas framåt, - för att den ska göra det krävs utbildning hos häst och ryttare.
Trådens ursprungsfråga uppfattade i alla fall jag som vilken stång som har en inverkan som ger impuls mera framåt. Eftersom stänger har olika tyngdpunkter har de lite olika inverkan. Det är ingen jätteskillnad men om du provar att hålla en sång i handen (utan tränset då förstås) så ser du hur vissa hänger rakt och andra roterar lite framåt med underskänklarna. De små skillnaderna kan göra ganska stor skillnad vid ridning. Hästar är ju känsliga individer.
Jag ser INGA svar, utom dina, på varför detta stora antal AR ryttare rider på sina stänger. Både sina unghästar och sina outbildade hästar.
Mitt svar är fortfarande att häromkring rider inte outbildade ARryttare med stång. Alltså kan jag inte svara på varför de ryttare du ser gör det. Det är inte AR. Det är bara okunskap.
ang. tvåhandsfattning på stång så är detta inte syftet med stången, särskilt inte inom AR faktiskt : ) som jag nämde tidigare i tråden, tillochmed western hästarna jag red som mestadels gick tur ridning i USA när jag bodde där, även om de var rätt välskolade, var det ett stort NONO om ngn ryttare ens tänkte tanken att rida på stången med tvåhandsfattning. Och som sagt, inom AR så är målet med stången enhandsfattning, och även att stången skall vara "fin lir" på en välutbildad häst och i handen på en välutbildad koordinerad ryttare.
Där är vi överens. Målet är inte att rida med tvåhandsfattning utan enhands. Innan man kommer dit rider de flesta med dubbla tyglar och använder då inte stångtygeln så mycket vilket gör att de då använder tvåhandsfattning eller 1+3 fattning. Vilken tygelfattning man använder beror främst på ryttare och häst. Man använder sig av det som fungerar bäst helt enkelt.
tyvärr inser jag detsamma, att jag inte kommer få ngra som helst svar här, det är bara Biggan som tålmodigt är engagerad och försöker delta, och det tackar jag för. Övriga ligger lågt.
Jag tycker hästvärlden är så proppfull av missförstånd och fördomar mot olika inriktningar och träningssätt. Det är väl därför jag är så ihärdig. Jag rider ju själv enligt AR principer sedan 3,5 år. Har ridit vanlig dressyr i 30 år före det (och varit väldigt nöjd med det) innan jag hittade vad som för mig blev en stor utveckling och gav mig jättemycket mer. Det här sättet att tänka och praktisera träning passar inte alla. Det passar mig, men det betyder ju inte att alla andra tycker likadant. Däremot tycker jag det är så synd när fördomar flödar om vårt sätt att rida och träna. jag vill utvecklas och här hittade jag vägen till min utveckling.
Hur det än är så finns det mycket mer likheter än skillnader mot vanlig dressyr. Ju längre man kommer i hästens utbildning ju mer lika blir det. Vi tar bara en helt annan väg fram. Vi tränar från andra håller sas.
Vi (de flesta) tävlar inte vilket gör att vi inte har TR att ta hänsyn till. Vi behöver bara tänka på vad som tränar, stärker och gymnastiserar våra hästar bäst och kan använda den utrustning som passar häst och ryttare bäst.
Om en stång fungerar bättre än ett tränsbett så använder vi det, men inte om en ryttare inte kan hantera stången. Då fungerar det ju inte bättre. Inte heller på bekostnad av något i ridningen eller hästens sätt att använda sin kropp. Som sökningen till handen, böjningen, bakbenens framsvingande, hästens lösgjordhet och ryggens välvning från bakben till nacke ända fram i handen. Tappar man något av det så måste man byta tillbaka.

Senast ändrad:

Ja, frågan får mer än gärna besvaras av någon av dem den berör. Du behöver inte alls känna dig träffad. Jag tycker du skriver bra och tror inte alls att du sitter o rider på stång hipp som happ.
Nej personligen känner jag mig inte träffad. Jag vill ha bort missuppfattningen om att alla AR ryttare rider på stång även om de inte kan hantera en stång.
Vad hoppryttare gäller så undrar jag var dessa kommer in någonstans? Frågan gäller ju varför så många som säger sig sysslar med AR använder stång, men utan att vara klara för det. När det gäller hoppryttare, eller andra ryttare för den delen, så är det en fråga andra forum och hör inte hit alls.
Frågan är ställd så felaktigt. Där kommer hoppryttarne in som ett exempel. Det blir lika tokigt att fråga om varför hoppryttare använder stångbett när de inte kan för det har ju inte med hoppningen i sig att göra. Likadant här. Det är inte AR att använda stång när man inte kan. Det är en felaktig uppfattning av de ryttarna i så fall och inte AR.
För övrigt så vet jag att värmlänningar är ett stolt folk. MEN, såväl Värmland som Skåne är ändå en mycket liten del av Sverige...
Ja men det visar att det inte är ett problem över hela Sverige. Både i Skåne och Värmland har vi uppenbarligen bra tränare som ryttarna träffar och som inte sprider felaktigheter. Nu vet jag att det finns bra tränare på fler stället i landet också så det är nog inte bara skåne och värmland som inte ser problemet som ni gör.
Vill lägga till, om jag verkar rabiat, att jag är ganska vidsynt när det gäller olika bett. Har tom haft en häst i mitt liv som faktiskt inte funkade på tränsbett o där vi, i samråd med skicklig tränare, fick komma fram till en annan lösning.
[/QUOTE] Nej då. Du verkar inte alls rabiat.
Jag antar att du inte själv hör till ARryttarnas skara. Innan jag gick över till AR hade jag själv en mängd föreställningar. Det är så lätt att tycka saker och till verkar konstigt eller ologiskt när man inte har hela bilden. för flera år sedan skrev jag själv en mängd rätt kritiska trådar här på Buke för att jag inte förstod helt enkelt.
Men med kunskap rätades frågetecknen ut. Jag behövde en helhetsbild för att alla bitar skulle falla på plats. (och en ny värld öppnades för mig) Jag har ofta frågor till westernryttare och islandsryttare nuförtiden. De rider och tränar på sätt som jag inte förstår och då måste jag fråga för att få veta. Jag är uppriktigt intresserad. Problemet när man frågar är att många känner sig påhoppade och bara går in i försvarsställning. De tror man är ute efter att kritisera när syftet bara är att få veta varför. Men det finns alltid en och annan som vill svara. (som tur är). Jag har märkt att mycket som jag själv kopplade till westernridning inte alls var typiskt western utan det handlade helt enkelt ryttare som var okunniga.
Vill man veta mer om en speciell inriktning ska man nog titta på/prata med ryttare som kommit ganska långt.
Nej. Nu ska jag rida ut i skogen och njuta av höstsolen.
Ha en bra dag allihop!:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka