Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Kan det vara så att det är ett utbildnings syndrom? :confused:
dvs att de som är ute lite och tränar aktivt för tränare osv, ofta är bättre insatta och förstår och kan analysera sin häst ståndpunkt och sin egen ridning, (förhoppningsvis med input från en duktig tränare) så pass att de har koll och därmed inte använder stången förräns det passar i ekipagets utbildnings skala/nivå? Jmf med den som tragglar på lite för sig själv och endast exponeras för tränare väldigt sporadiskt, eller haft oturen att inte ha en riktigt insatt utbildare? :confused:
Där tror jag du har en poäng. Så kan det mycket väl vara.
När jag ändrade min inriktning på träningen till AR red jag på tränsbett i 1,5 år innan jag ens tänkte på att introducera ett stångbett. Men vissa jag träffat verkar inte ha så mycket ridbakgrund bakom sig innan de hitttat AR och då tror jag de är betydligt mer beroende av en duktig tränare för att det ska bli rätt. Det blir för mycket gissningar och tro annars och det blir inte bra. De som syns på uppvisningar och liknande rider ju nästan alltid på blank stång. Det kanske är lätt att tro för den icke helt invigde att det är så det ska vara?

Kan ju också tillägga att många rider ju stång med dubbla tyglar och inte enbart med stångtygeln.
För den som inte är helt insatt kan jag rekommendera att läsa Branderups bok; Ridning på kandar. Det är läsning som kan vara till nytta i en sån här diskussion.
(Jag hade också liknande frågor innan jag själv satt mig in i AR träningen och hela tanken med det sättet att träna/rida. När saker tas ur sitt sammanhang kan det verka konstigt men får en helt logisk förklaring när man har hela bilden.)

Men alltså, det där med att man får samma svar på sina knappar om knapparna är likadana, håller ju inte alls, det blir ju hur olika utslag som helst just pga att nivån på ekipagen och kompetensen för hur man trycker på knapparna varierar. Argumentet håller om man som sagt använder sig av en viss NIVÅ som ekipagen ska ha uppnått, då kan man argumentera som den tränaren, men inte annars, då faller hela resonemanget.

Jag skulle kunna försöka förklara mer ingående varför, men det blir knasigt med tanke på att jag själv inte stödjer stilen/metoderna i det fallet.
Tränare/ryttare har olika filosofier helt enkelt och just i det här fallet snackar vi ett koncept där jo, alla knappar ska fungera likadant och användas i samma situationer för att man lär kusen det helt enkelt och utgår från ett fungerande helhetskoncept. Inner tygel - betyder använd kroppen si, inner skänkel - använd kroppen så, osv.
Egentligen tycker jag inte det är särskilt konstigt att man använder kombinerad stång även på lite lägre nivå (inte nybörjarnivå) vilket "vi" som sagt inom AR verkar vara mer avdramatiserande/accepterande över stången i kombination med andra verktyg. Men att använda det systematiskt och instruera alla ekipage att använda det är inget jag stödjer, rätt verktyg till rätt ekipage.

förrutom att du säger att din häst inte gillar tränsbett, vilket som sagt jag inte riktigt köper som en slutgiltig förklaring, vad skulle anledningen vara att rida den på stångbett? den är varken utbildad eller bärig och du själv har problem med sitsen och hjälpgivningen ? jag förstår inte, förklara gärna.

Nej, bara de här meningarna säger mig att nej, det tänker jag inte diskutera med dig.

Ärligt talat, Att diskutera varför ryttare använder stång trots att de inte kan rida på den är som att diskutera varför så många hoppryttare stoppar skarpa bett i munnen på hästen och sen sätter igåg att dra i tyglarna.
Så ser det ut på många tävlingsplatser och på hoppträningar, men det betyder ju inte att det är norm för hoppryttare, eller hur?(eeler ihopsnörda nosgrimor inom dressyr eller vad du vill)
Det betyder bara att det finns ryttare inom alla inriktningar som inte förstått vad de håller på med. Ren okunskap helt enkelt.
varför det är så gott om ryttare som inte vill ta till sig kunskap det är en annan diskussion.

Fast i hoppning håller man inte på med formgivning så som man gör i dressyr(AR, Klassisk, TR eller vilken typ av dressyr som helst). När man har skarpt bett i hoppning är det oftast en broms. Jag kanske inte tycker det är ultimat. Men ska man rida på fort och inte har dressyrhäst så kanske det kan behövas.
Att däremot jobba med formgivningen för att få in ultimat form i hästen på stång tycker jag är en helt annan femma. Det blir väldigt mycket svårare att få en ärlig sökning framåt nedåt och man får otroligt svårt att få upp manken. Och med väldigt mycket svårare menar jag så svårt att de flesta riddare alt ryttare på GP-nivå har svårt med det. Det spelar ingen roll om man vet att något är svårt och tränar för att klara det när det är så mycket för svårt.
Det är som om jag skulle satsa på att vinna SM i kortdistanslöpning inom en snar framtid. Det skulle bara inte gå.

Jag har träffat många, många hästar som ska vara omöjliga att få i form eller gå på tränsbett(av ngt slag alt bridong). Samtliga har det varit ryttarproblematik och inte fråga om något prolem med hästens mun eg. Dock är vissa hästar så otroligt känsliga att även hyfsat bra ryttare stör dem i munnen. Och oftast är ryttaren omedveten om handproblematiken.
En del behöver det inte heller vara endast handen. Det kan vara att de inte är helt igenom(bla manke upp och underhals upp) och då börjar de kärva i munnen. Då är det lätt att säga att det är bettet iom att man faktiskt inte inverkat "för mkt/hårt" i munnen.

Ärligt talat, Att diskutera varför ryttare använder stång trots att de inte kan rida på den är som att diskutera varför så många hoppryttare stoppar skarpa bett i munnen på hästen och sen sätter igåg att dra i tyglarna.
Så ser det ut på många tävlingsplatser och på hoppträningar, men det betyder ju inte att det är norm för hoppryttare, eller hur?(eeler ihopsnörda nosgrimor inom dressyr eller vad du vill)
Det betyder bara att det finns ryttare inom alla inriktningar som inte förstått vad de håller på med. Ren okunskap helt enkelt.
varför det är så gott om ryttare som inte vill ta till sig kunskap det är en annan diskussion.

Nja, jag förstår vad du menar principiellt, men med hoppning är det ju så att isåfall används en mångfald av olika bett, inte ett och samma bett, idogt, och som sagt, då är anledningen broms eller förhålling, inte ngn form i sig, än mindre ryggaktivitet eller att putta fram någon nos.

Inom just AR är det ju just stång som gäller i den aspekten, och det är där jag är fascinerad och intresserad av ett verkligt konkret motivering, annat än att "alla andra gör det", eller "min häst funkar inte på tränsbett". Jag har bara så svårt att se att 90% av utövarna av en särskild skola skulle ha bettproblem på samtliga sina hästar, köper det inte helt enkelt. Jag håller helt med Thuaphua ang. just detta.
och det här att "stångbettet puttar fram nosen på hästen" verkar ha blivit en ren och skär myt som sagt, när man oavsett nivå letar efter en stång som ska åstadkomma detta. Helt bakvänt! Och ren tvåhandsfattning på ett stångbett är som sagt ett stort NONO överallt internationellt vad jag vet, men här rider folk glatt på : )

Tack för sansade synpunkter och perspektiv från dig och flera andra i övrigt! :bow: Tyvärr verkar många svar utöver dessa just tankar osv, lysa med sin frånvaro så jag kommer fortsätta att vara skeptiskt och kritisk just runt detta ämne.

Senast ändrad:

oavsett om man hoppar, tävlar dressyr, rider western eller tränar utan att tävla så tycker jag att man ska träna för att hästen ska gå i en ändamålsenlig form.
Alla ryttare, oavsett inriktning, som rider på bett de inte behärskar visar stor okunskap tycker jag.

p.s
det där med svårighet att få upp manken känner jag inte igen. det kanske är något lokalt?

Självklart så ska hästen gå i en ändamålsenlig form. Men rider man tex GP-hoppning kan inte hästen gå lång och låg tex. Och man behöver ett annat tempo för att komma över vissa hinder. Då kan det bli svårt att ta tillbaks.
Säger jag som dressyrryttare som hoppar katastrofalt illa. Men så mycket har jag förstått iaf.
En ändamålsenlig form är inte samma form för alla inriktningar och tillfällen.
Den minst slitsamma formen för en häst är väl kanske tyvärr inte alltid den form den måste gå i för att prestera i en viss gren. Men jag tror man strävar efter att slita minsta möjligt på hästen i den disciplin den nu utövar. Och ingen hoppar ju jättehinder varje dag tex.
Självklart gäller det att alla ryttare oavsett gren/inriktning kan missbruka utrustning eller rida illa eller bra. För mig är etiketter inte det viktiga. Dock brukar det faktiskt finnas vissa likheter bland fler personer generellt inom samma inriktning än annars. Det säger ju dock inte att alla är lika. För vi är alla individer, hästar som människor.

Det där med manken får vi nog enas om att vara oense helt enkelt. :D
Lokalt är det inte. Det är biomekanik som stämmer jorden runt.

ja självklart är det inte ett lokalt problem, hur skulle det kunna vara det? stångens utformning, fel använt, eller i fel skede av hästens utbildning, har den effekt du säger, utifrån sin konstruktion, dvs det blir svårt att få upp manken, därför att hästen helt enkelt böjer in nacken utan att komma bakifrån, pga ryttares oförmåga, alternativt att hästen inte är balanserad/stark nog att bära sig för bakdelen. Detta blir värre på en häst som inte orkar/har balansen, med hjälp av effekten av stången på huvudet/nacken/halsen.

ja självklart är det inte ett lokalt problem, hur skulle det kunna vara det? stångens utformning, fel använt, eller i fel skede av hästens utbildning, har den effekt du säger, utifrån sin konstruktion, dvs det blir svårt att få upp manken, därför att hästen helt enkelt böjer in nacken utan att komma bakifrån, pga ryttares oförmåga, alternativt att hästen inte är balanserad/stark nog att bära sig för bakdelen. Detta blir värre på en häst som inte orkar/har balansen, med hjälp av effekten av stången på huvudet/nacken/halsen.

Här har vi helt olika uppfattning. Det är inte svårt att få upp manken med en stång. Inte alls. men sen skriver du att det är för att hästen böjer in nacken utan att komma bakifrån och så ska ju hästen inte gå. Klart ingen manke kommer upp om hästen rids i en felaktig form. Hästen ska givetvis arbeta bakifrån och fram och det ska inte, absolut inte vara någon inböjd nacke. Då är ju stången använd felaktigt. Då handlar det ju om ryttare som inte kan använda ett stångbett och följdaktligen inte borde använda det alls. Det är en rätt använd stång jag pratar om i mina inlägg. Med en häst som arbetar bakifrån och fram med en sökning FRAMÅT/nedåt kommer manken upp.
Det är ju inte bettet i sig som gör att manken kommer upp (eller inte) det är ju det faktum att hästen arbetar rätt, bär mera vikt på sina bakben och blir lättare fram som gör att manken kommer upp.

Senast ändrad:

Självklart så ska hästen gå i en ändamålsenlig form.
Ja, alltså formgivning.
En ändamålsenlig form är inte samma form för alla inriktningar och tillfällen.
Nej tvärtom. formen ska anpassas efter hästen och tillfället.

Såg att jag uttryckte mig lite illa när det gäller manken. Jag pratar om att det kan vara ett lokalt problem med ryttare som använder stång fast de inte borde/är redo för det. DET kan vara ett lokalt problem eftersom det uppenbarligen inte är så överallt i landet. och är det vanligt på vissa platser med såna ryttare så har de ju också problem med att få upp manken eftersom deras hästar inte arbetar korrekt. Det ena ger det andra.

Senast ändrad:

Det är ju inte bettet i sig som gör att manken kommer upp (eller inte) det är ju det faktum att hästen arbetar rätt, bär mera vikt på sina bakben och blir lättare fram som gör att manken kommer upp.

Nej det är inte bettet i sig som gör att manken kommer upp, däremot så försvårar ett hävstångsbett ytterligare att få upp manken, om häst/ryttare inte är utbildade och har balansen, koordinationen och styrkan som sagt.

Fast ärligt talat - och nu är jag en person som inte alls fattar varför många slänger på vare sig stång eller kandar för tidigt - men det där med att inte få upp manken är inget problem som är begränsat till AR väl? Så himla vanligt är det inte att gemene man sitter och får upp manken på sina hobbyhästar?

Mindre suverän ridning finns ju överallt!

Fast ärligt talat - och nu är jag en person som inte alls fattar varför många slänger på vare sig stång eller kandar för tidigt - men det där med att inte få upp manken är inget problem som är begränsat till AR väl? Så himla vanligt är det inte att gemene man sitter och får upp manken på sina hobbyhästar?

Jag tror du missförstått diskussionen. Självklart är att få upp manken ett problem oavsett skola. Det som diskuteras är att det blir ÄNNU svårare med ett stångbett, om hästen eller ryttaren inte är på en nivå där de endera kan hantera stången, alternativt att hästen inte har en bärighet/balans, - eller en kombination med bägge.

*KL*

Det som är lite tragiskt är att så många börjar rida mycket på stång innan de har utbildat någon häst såpass långt att de förstår VAD det är de riskerar att förstöra med stången och HUR lång tid det tar att rätta till det sedan.

Och så en kommentar till den som skrev att tränsbettet inte var bra för att få sökning framåt-neråt eftersom det verkar uppåt: Den bästa sökningen framåt-neråt får du när hästmunnen spelar mot ett tryck som kommer bakifrån-uppifrån. Det låter kanske vansinnigt, men tänk efter - linjen som går framåt - neråt FRAMFÖR hästens mun fortsätter bakåt - uppåt BAKOM hästens mun. Det är alltså ett tryck som kommer bakifrån - uppifrån som hästen ska söka sig fram för att möta.

Stångbettet verkar neråt - bakåt eftersom trycket tack vare kinnkedjans inverkan kommer uppifrån - framifrån. Här ska alltså hästen möta bettet genom att söka sig framåt - uppåt. Problemet är att bettet är såpass skarpt att de inte lockar hästen att möta, utan snarare att backa undan. Därför är den blanka stången så farlig. Det är så oerhört lätt att hästen hamnar bakom hand, att hästen bryter kommunikationen, och att man då tappar sambandet mellan hand och bakben.

Sökningen framåt är som en blomma, den måste vattnas, gödslas och underhållas, annars blir plantan svag och faller ihop. Det är därför de verkliga mästarna i klassisk dressyr rider på blank stång så sällan - som utbildningskontroll, vid uppvisningar, någon enstaka gång för njutningens skull.

I övrigt är tränsbettet mjölet och stången saltet.

Nej det är inte bettet i sig som gör att manken kommer upp, däremot så försvårar ett hävstångsbett ytterligare att få upp manken, om häst/ryttare inte är utbildade och har balansen, koordinationen och styrkan som sagt.

Ja. Alltså, om en ryttare som inte kan använda bettet rätt, inte är utbildad och har balans och koordination, då är det klart att ingen manke kommer upp. Men det är ju inte stångbettet som är problemet där utan att en ryttare som inte är redo för att rida på stång ändå gör det. Felaktigt använd utrustning fungerar aldrig bra.
Men detta att många använder stång som inte är redo för det verkar ju vara ett lokalt problem. Finns det duktiga tränare inom AR i det område där detta är vanligt? Dessa ryttare verkar ju ha missuppfattat en hel del grundläggande inom ridning i mitt tycke. En bra tränare kanske kan rätta till den felaktiga inställningen?

Visst är det så. Det är inget som är vanligare inom AR. snarare tvärtom.
Det har sagts förr men god ridning är god ridning oavsett inriktning.
Tittar man på en hopptävlingsplats ser man mängder av delade palham som dessutom används med deltan och likaså pessoabett i flertal. Det är ingen trevlig syn.
oavsett vad och hur man tränar så borde mängder av ryttare lära sig hur man använder sina händer bättre och hur betten verkar i hästens mun. Där finns många kunskapsluckor att fylla.

Sökningen framåt är som en blomma, den måste vattnas, gödslas och underhållas, annars blir plantan svag och faller ihop.
Väldigt vackert beskrivet och så sant. :bow:

Hur ser en stång ut som har en liten tendens att putta fram nosen.
:confused:All inverkan med stång för nosen bakåt- handen.

Övrig ridning tar fram näsan eller om man ger 17 i att ta in den.

Knäpper den av- sitter det i bakbenen som inte tar för sig- jobbar- för att den antagligen hålls i/ har hållts i där fram. Har för stor respekt för bettet.

Ju mer energisk hästen är desto mer kommer den att vilja ha fram näsan-samma med samling- ärlig sådan.

Ja. Alltså, om en ryttare som inte kan använda bettet rätt, inte är utbildad och har balans och koordination, då är det klart att ingen manke kommer upp. Men det är ju inte stångbettet som är problemet där utan att en ryttare som inte är redo för att rida på stång ändå gör det. Felaktigt använd utrustning fungerar aldrig bra.
Men detta att många använder stång som inte är redo för det verkar ju vara ett lokalt problem. Finns det duktiga tränare inom AR i det område där detta är vanligt? Dessa ryttare verkar ju ha missuppfattat en hel del grundläggande inom ridning i mitt tycke. En bra tränare kanske kan rätta till den felaktiga inställningen?

Nej jag bildar min uppfattning på 1) de få ekipage jag känner som rider AR, samt 2) de hundratals ryttare på buke som rider AR som jag sett alla dessa år på bilder, som rider på stångbett och gärna berättar att det INTE är en engångsförteelse i samband med fotograferingen. 90% av dessa verkar inte redo att rida på stång, endera själva, eller beroende på deras hästars utbildnings ståndpunkt, eller en kombination av bägge. Så jag tycker inte problemet verkar vara lokalt alls, utan väldigt utbrett, därav min frågeställning här i tråden.

Jag är inte med på denna framåt-nedåtsökning som man är ute efter:confused: Det är ju vad en riktigt ung häst ska klara av.
Om hästen bara rids o lösgörs så söker den sig dit.- om man låter den göra så. Den bör oxå där få ett litet stöd. Skit i formen sålänge, så kommer den med Posten.

Att hästen går på tygeln är en början o man kan variera formen under passet.
Blir den för låg i trav o galopp kommer den att tappa sin rygg- för att den är så lång- blir framtung.
Den måste ju vara i balans.

Jag är även ytterst tveksam till att påverkan av käken skulle leda till något gott. Den måste ju ha ett gott förtroende för bettet.
Stelhet o spänningar kommer sig som regel från hela kroppen o inte sällan mer nacke/ hals.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka