Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???

Men det är ju det jag säger, att det används INTE på rutin inom AR av outbildade ryttare på outbildade hästar. Det är inte AR. Det är enbart okunskap och finns inom alla inriktningar.

Vi anavänder stång på hästar som kommit lite längre i utbildningen JA. Det är för att stång är ett utmärkt sätt att kommunicera med sin häst på om man kan använda detta instrument på ett bra sätt. Det är ingenting man ska använda om man inte har en hel del rutin som ryttare. Dressyrryttare rider på kandar av precis samma anledning. Westernryttare rider också i stort sett allt arbete på stångbett. (såg en westerngrupp ute och red i går och det var barn i ca 8-9 årsåldern som alla satt och red på stångbett med långa skänklar. Det kändes inte riktigt bra att se)
Du hävldar att det inte är lokalt. Jag hävdar att så ser det inte ut på alla träningar och kurser jag är med på. Om det såg ut så som du beskriver överallt skulle jag också sett detta på kurser och träningar, men det gör jag alltså inte. Alaltså är det inte så över hela landet. jag tror fortfarande att detta är ett problem där ryttare sitter själva och tränar utan att ha kontakt med en bra och kunnig tränare.

Vi är helt överrens om det du säger att det är så det bör vara i teorin. Men jag tror att du just klassade 3/4 av buke som att de inte rider AR i och med ditt uttalande :D

Vi (de flesta) tävlar inte vilket gör att vi inte har TR att ta hänsyn till. Vi behöver bara tänka på vad som tränar, stärker och gymnastiserar våra hästar bäst och kan använda den utrustning som passar häst och ryttare bäst.
Om en stång fungerar bättre än ett tränsbett så använder vi det, men inte om en ryttare inte kan hantera stången. Det är ju detta jag ifrågasätter, då jag ser mängder här på forumet som uppenbarligen inte är färdiga att rida på stång, samt de ekipage jag har i närheten. Om de tävlar eller ej är orelevant, då målet ändå är god dressyr ridning och främjande av hästens förmåga att bära sig och jobba harmoniskt under hjälperDå fungerar det ju inte bättre. Inte heller på bekostnad av något i ridningen eller hästens sätt att använda sin kropp. Som sökningen till handen, böjningen, bakbenens framsvingande, hästens lösgjordhet och ryggens välvning från bakben till nacke ända fram i handen. Tappar man något av det så måste man byta tillbaka.

som sagt, på papper låter din teori helt underbar, och då finns det inget att debattera. Mina frågor kommer sig som sagt av att jag ser en stor avvikelse från teorin, här på forumet och i verkligheten.
När tillochmed ens tränare rekommenderar att man inte ska rida på stång, varför envisas man då med att göra det ändå?

Senast ändrad:

Om hästar inte skulle kunna välva sig in i handen med en stång i munnen skulle inga ryttare kunna rida på stång.
Jag vill självklart att hästen ska välva sig ända fram mot bettet. Jag har inte haft något hinder av stången där. (förstår inte varför jag skulle ha det heller)

Det är skillnad på blank stång och kandar

Rider man hästen korrekt med kandar så för det första så sätter man på det när det är befäst att hästen sträcker nosen framåt - och så lägegr stängen till det där lilal extra inverkan mellan skalle och halskotpelare

om man kan rida med kandar så kan man då också justera vilket av betten man inverkar med och allså reglera detta

Det funkar inte med kapson och stång

De finns de" i andra länder" som rider hästar med blank stång

Ingen av dessa hästar tänker framåt med halsen - och kommr följaktligen inte upp med manken.
Inte ens Hempfling som rider med hängande tygel

Touche

Jag har sett hur denna medgörlighet skapas

det är hela orsaken till min upprördhet över AR

Jag ser ingen större skillnad på denna ridning (som var på den kliniken) och RK

Ja den stora skillnaden är att Anky har timing så hästen belönas när den gör som hon vill
- det skedde inte här

KL lånar din text

som sagt, på papper låter din teori helt underbar, och då finns det inget att debattera. Mina frågor kommer sig som sagt av att jag ser en stor avvikelse från teorin, här på forumet och i verkligheten.

Allting kan man sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt
Skit är skit ävenom det är inslaget i silkespapper som Dadde säger

Och om kan bara lite biomekanik osm är föranknrad i forskning och inte bara något som någon påstår för att det låter bra.......

så SER man NÄR Kejsaren är NAKEN:devil:

just det: AVVIKELSE. Det finns lika många avvikelser från teorin inom alla träningsinriktningar. Det är inget specifikt inom AR. Och vad är det för vits med att diskutera avvikelser annat än att isåfall diskutera med dem som avviker. Annars kan ingen få reda på varför de gör som de gör.
När tillochmed ens tränare rekommenderar att man inte ska rida på stång, varför envisas man då med att göra det ändå?
Ja den frågan kan de ju bara svara på själva. eller hur? :)

Jag har trianglat tråden på grund av personangreppen.

Helt onödiga dessutom, eftersom det finns tillräckligt många goda argument för att vara försiktig med stången utan att ta till så fula metoder.

Susan kanske kan prestera bilder på sig själv som föredömligt exempel på tränsridning i stället? Eller varför inte ett par filmer? Det tror jag att många här skulle uppskatta.

Även jag tycker det är lågt att dra in en person som inte deltar i debatten.

Jag håller med om att visa tränare i Sverige eller världen är dåliga ryttare/tränare och mycket bättre på att prata. Jag ser det ofta lite här och var.
Men jag skulle för den skull aldrig offentligt göra ner dem så där.
Det finns andra sätt att lära människor något än att trycka ner andra i skiten och framhäva sig själv.
Lär man människor saker så kan de själva tänka och i sin tur välja bättre tränare, saker, whatever.
Det är väldigt få dessutom som vill höra ens budskap om man framför det på ett trist sätt. Där tappar man människor och får dem att fortsätta i gamla hjulspår och bli ännu mer övertygade om att deras väg är den enda rätta.

Just med stångbettet finns det ju dessutom så mycket fakta som talar emot det.

Bara det Svea sa om att MÄSTARNA rider SÄLLAN på blank stång för att det FÖRSTÖR så torde ju vara ett vinnande argument. Om inte ens de klarar det, hur skulle vi vanliga dödliga fixa det?

Susan, du borde kunna få ur dig mer biomekaniska orsaker till varför det är fel utan att förnedra någon annan så.

/Tua, som visserligen inte rider AR eller förespråkar blankstång, men iaf tycker det går över gränsen

***Knapplån***

Nu har jag rensat i tråden, på grund av de direkta personangrepp som förekom.
Låt oss hålla diskussionen på en sansad nivå i fortsättningen!

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst

Jag har trianglat tråden på grund av personangreppen.

Helt onödiga dessutom, eftersom det finns tillräckligt många goda argument för att vara försiktig med stången utan att ta till så fula metoder.

Susan kanske kan prestera bilder på sig själv som föredömligt exempel på tränsridning i stället? Eller varför inte ett par filmer? Det tror jag att många här skulle uppskatta.

Bra. Nu kanske tråden får fortsätta. Det är ju en ganska intressnt diskussion om den hålls på en trevlig nivå.

Tack! Jag trodde länken skulle vara klargörande för diskussionen här, men det ledde bara till en tråkig stämning tyvärr. Bra att den är borta:bow:

Touche

Jag har sett hur denna medgörlighet skapas

det är hela orsaken till min upprördhet över AR
Medgörlighet är i det här sammanhanget det samma som samarbetsvillighet. Alltså en häst som bjuder till arbete bakifrån och ända fram mot handen. Det är inte vad du pratar om nu. Vi talar alltså inte om samma sak och då pratar vi bara förbi varandra.
Jag själv letade ett bra tag blend olika bett för att hitta något som min häst accepterade. Hon mer eller mindre attackerade betten och slängde tungan över hela tiden och det gick alltså inte att få till någon kommunikation att tala om den första tiden. Så provade jag ett tränsbett av westernmodell. Det fick ligga stilla i munnen på henne. Det bettet utvecklade vi vår kommunikation på och nu kan jag stoppa vad som helst i munnen på henne tror jag. Det tog sin tid men det fick det göra. Hon har gått från att attackera bett till att ha en otroligt fin mun. Hästen måste få vara med och tycka också. De trivs inte alltid med vad vi människor tycker skulle/borde vara bäst. Man får helt enkelt se hur hästen beter sig och det som fungerar bäst, det använder man. Så tänker jag.

Den vanligaste anledningen till att den hugger på bettet är att det sitter för lågt. Hästen försöker att få upp det till där det är bekvämt o ligger stadigt.

Ser mkt av det nu när modet säger- ha bettet längre ner.:mad:
Sen urminnes tider:angel: har man sagt att unghästar som har en liten mun- ska ha det ngt högre för att inte börja hugga eller lägga över tungan.

Då får den en bra erfarenhet av bettet o är tillfreds.

Susan, du borde kunna få ur dig mer biomekaniska orsaker till varför det är fel utan att förnedra någon annan så.

Jag har vid ett flertal tillfällen länkat till AnnA_'s helt utmärkta förklaringar på hur stången fungerar utifrån ett vetenskapligt perspektiv enligt fysikens lagar

Men folk förstår inte i alla fall - de väljer att tro på den de gillar - inte på vetenskapens lagar

Därför blri upp ner - och ner upp
och jorden är platt vad man än kan hänvisa till

Svea

Den dag jag jag skaffar hemsida, och marknadsför mig själv så kommer jag nog ställa krav på att jag skall kunna visa vad jag utger mig från att kunna.

Jag tänker heller inte frisera sanningen som vissa gör. Dvs säger sig vara elev till ngn som de ridit för vid ett tillfälle.... :o

;)

det är så mycket som låter bra, så bra så att det blir en visa i hästvärlden...

Ni glömmer att det finns en levande varelse i detta.

Som betalar för att vissa hellre lyssnar på det som låter bra, än det som är förenligt med hästhälsa och gammaldags Hästmannaskap. Att sätta hästen i första rummet

Ingen rider perfekt alla gör fel och råkar göra sin häst illa.

men det är ett aktivt val att välja att lära sig mer om hur hästkroppen fungerar på ett seriöst sätt.

Istälelt för att lyssna på den som står närmast

och detta är helt i förenligt med tråden

Ingen stång petar fram näsan - den fungera tvärtom, genom hävstångsverkan så ändrar den ganaschvinkeln åt andra hållet dvs näsan in

Senast ändrad:

Hästen kanske hugger mot bettet beroende på hur handen som håller i det inverkar

Rätt kontakt med bettet är det ju två som skall lära sig :idea:

det kan ju vara så simpelt som axel säger...

Man kanske inte behöver börja med släggan, om man skall sätta upp en affisch på väggen

KL
Jag ser att alla mina inlägg plockats bort och jag ber om ursäkt om jag varit synnerligen otrevlig, det har inte varit min mening.

I alla fall, medgörlighet är även för mig detsamma som en samarbetsvillig häst och som arbetar genom kroppen med en lätt kontakt med handen. Det jag funderar på är om inte medgörlighet ibland misstolkas, att hästen upplevs samarbetsvillig o lätt i kontakten när den i själva verket undandrar sig bettet genom att visserligen se vacker ut o kännas riktigt bekväm, men den är bakom hand. Ett för skarpt bett med hävstångseffekt kan ju lätt få den effekten om inte häst o ryttare är redo för detta.

Beträffande bett så hör jag själv till dem som inte hade hästen befäst i LA innan kandaret togs fram. Jag började dock använda kandar under övervakning av mycket skicklig tränare, och jag använde aldrig stången överhuvudtaget. Anledningen att vi la undan tränset var att inga signaler alls gick fram till mitt sto, det var fullt ös medvetslös eller tvärstopp, inget mittemellan, hon lyssnade inte på några hjälper alls. Och, ja, visst berodde det på att hennes bakdel inte alls var med. Hon kastade sig på bettet som en tiger. Med kandaret blev det helt annorlunda, hon började lyssna på mig, signaler från säte o skänkel gick helt plötsligt fram. Och jag fick alltså fatt i bakbenen o därmed en betydligt bättre arbetande häst.
Med henne fortsatte jag att oftast använda kandar (eller bridongen egentligen) vid arbete på bana, men bytte till tränsbett vid uteridning samt ibland på bana. Det funkade bäst för oss.

Den vanligaste anledningen till att den hugger på bettet är att det sitter för lågt. Hästen försöker att få upp det till där det är bekvämt o ligger stadigt.
Orsaken till att min häst inte var tillfreds med bett när jag köpte henne var nog att hon ridits med ett 14,5 cm jättetjockt tränsbett och hon har 12,5 i storlek. Det skapade nog ett obehag mot bett kan jag tänka mig.
Rätt storlek och rätt placering ska det vara.
Ser mkt av det nu när modet säger- ha bettet längre ner.:mad:
Sen urminnes tider:angel: har man sagt att unghästar som har en liten mun- ska ha det ngt högre för att inte börja hugga eller lägga över tungan
.
Håller med dig om att rädslan hos vissa för att sätta bettet för högt upp gör att de sätter det så långt ner att det slår i framtänderna. Lika illa. De borde lära ut att bettet ska sitta där det finns plats för det.

Hästen kanske hugger mot bettet beroende på hur handen som håller i det inverkar

Rätt kontakt med bettet är det ju två som skall lära sig :idea:

det kan ju vara så simpelt som axel säger...

Man kanske inte behöver börja med släggan, om man skall sätta upp en affisch på väggen

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om. Min häst attackerade bettet när hon stod i stallgången och enbart var tränsad. Ingen alls som höll i tygeln alltså. Hon visade stort obehag mott bett öht. Jag hittade som sagt ett tränsbett som hon trivdes med och där utvecklades vår kommunikation mycket bra. Hon har en otroligt fin mun och har inte attackerat ett bett på över 4 år. (inte sedan jag hittade tränsbettet hon trivdes med)
Hurdana händer tidigare ryttare före mig hade vet jag inte så mycket om.
Om du liknar ett tränsbett vid en slägga. Vad hade du själv valt istället. Bettlöst?

Senast ändrad:

Jag har vid ett flertal tillfällen länkat till AnnA_'s helt utmärkta förklaringar på hur stången fungerar utifrån ett vetenskapligt perspektiv enligt fysikens lagar

Men folk förstår inte i alla fall - de väljer att tro på den de gillar - inte på vetenskapens lagar
Det som är vetenskapligt belagt borde man lyssna till tycker jag. Det är ju trots allt bevisat att det ÄR så det fungerar. De som inte vill lyssna på sådant är nog de som egentligen inte vill lära sig. De vill tro att de radan kan allt. (såna finns det ju lite överallt)
Den tränaren som hela tiden refererar till vad som är vetenskapligt gillar jag. Han menar ju att för honom är akademisk ridning det samma som att man rider och tränar sin häst på det sätt som fungerar enligt vetenskapen. (nu vet jag inte om jag förklarar det på lika bra sätt som honom. Troligen inte, men andemeningen är ändå att man måste träna på ett sätt som är vetenskapligt möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka