Sv: Olika stänger. Bakåtvinklad, neutral osv???
Hade det varit en stång utan kedja- som ger hävstång via underkäken- kan man ha kontakt.Vad??? Men självklart vill man ha kontakt vid ridning på stång.
Detta håller jag helt med om. Men jag har inte sett ryttare rida som "lämnar hästen därhän och tror att den ska lära sig själv" Vad menar du med det?
[Folk som åker häst o anser att felen- ligger hos hästen.B]Detta håller jag helt med om. Men jag har inte sett ryttare rida som "lämnar hästen därhän och tror att den ska lära sig själv" Vad menar du med det? [/B]
det är nog så illa med folk som för sin egen skull stryper travtempot o då får en häst som bara kan bära sig genom att bli markbunden o en del verkar tro att det är av godo- att den inte skjuter på. Nej då får du inget i handen, men den jobbar heller inte.
det är ju det som är svårt- att låta hästen arbeta med energi o hjälpa den med att stämma av- tillbaka till balans, så ofta som den behöver.
Då får man styrka. Den bär sig.
Tycker att det är minst lika illa när man har för stort fokus på "nedåtsökning".
Det gör hästen av sig själv om den är genomarbetad- sträcker ut sig- stretchar. Om man då även där rider utan att hästen bär sig- arbetar, blir den bara framtung.
Det är iofs lika illa som när man vill ha hästen "NER" på tygeln
Inga bett eller snarare stänger- hävstång med kedja, går att jämföra ens med Pessoa - som ger tryck i nacken o bettet kan rotera uppåt i munnen. Andra tränsbett går mer att påverka den ena eller båda sidorna av betthalvorna. Ger ett tydligare språk till hästen.
Stång som stång. Men skarpheten ligger i tjockleken av mundelen, längden av skänkeln o sen vidare utformning- tungfrihet, lutning av ev. port osv.
En för löst spänd kedja blir oxå skarpare om den har port- åker mer upp i gommen.