Olika behov av att umgås med varandra

Sansko

Trådstartare
Hur löser ni det med era partners som har olika behov av egentid, tid med kompisar och tid att umgås med varandra än ni?

Sv: Olika behov av att umgås med varandra

Nu är jag inte i en sån relation men skulle jag vara det ser jag det som en självklarhet att om den ena vill ha mer tid med kompisar eller för sig själv ska den få det. Det är ju inte så att man avlider om man ses en dag mindre i veckan eller så. Sen får det ju såklart inte gå till överdrift, men så länge man pratar om det har jag svårt att se det som ett problem.

För oss är det jätteviktigt att vi gör saker både med och utan varandra och att båda får den tid vi behöver både tillsammans och för oss själva. Vi tål både att umgås nära och intensivt under lång period, och att vara ifrån varandra i flera dagar utan särskilt mycket kontakt. Det är skönt.

Jag bor nu med min första sambo (sen 9 månade tillbaka).
Jag jar mer behov utav närhet och att ses än vad han har, men än så länge har det fungerat bra. Han har börjat förstå hur taskigt jag kan må om jag inte får träffa honom eller om jag är orolig för att han hittar på otyg så jag får lite lugnande sms eller så när han är borta längre stunder (över natten på fest eller iväg en helg eller så). Men sådär på vardaglig basis så fungerar det bra då jag lobbar för middag ihop om man inte kommer hem helt knasig tid eller ska käka nånannanstans. :)

Behöver partnen mer egen tid eller mer tid med kompisar än vad jag själv behöver ser jag inte som något problem. Det är ju bara att partnern lägger mer tid på dessa saker. Jag tycker det är svårare när behovet av tid tillsammans skiljer sig åt (för mycket). Hade nog haft svårt att få ett förhållande att fungera där detta behov skiljer sig mycket åt, faktiskt. Då måste ju någon ständigt gå runt och vara missnöjd.

Jag kan tycka att det är en ganska grundläggande grej som båda måste känna sig nöjda med i ett förhållande. Om det går att kompromissa utan att någon blir missnöjd så är ju det bra men om mancerkligen har helt olika behov kanske man inte passar så bra ihop..

Jag skulle inte alls må bra om jag kände mig tvingad att vara hemma mer eller mindre än jag ville..

Jag tycker att egen tid är viktigt. Nu jobbar min sambo väldigt mycket och när han väl är ledig så vill han hålla på med sin fotografering vilket är helt okej för mig. Jag spenderar ju mycket tid i stallet så de går rätt jämt upp i slutänden. Sen gör vi självklart saker tillsammans också :)
Man får kompromissa helt enkelt!

Min sambo har nog mer behov av umgänge med mig än vad jag har med han. :D
Pga jobb så kan jag ligga borta upp till 3 veckor i sträck, enligt han är det en ren plåga när jag "bara" är borta 4 dagar. Medan jag tycker det är skönt när han åker iväg på spelningar eller fiskeresor i ett par dagar. :angel:

Jag är dock världens avundsjukaste/oroligaste sambon ever när det gäller festande. Jag behöver lite uppdates under kvällens gång! Jag träffar sällan mina kompisar pga det är typ 10 - 30 mil mellan oss. :( Men det händer några gånger per år iallafall.

Lösning: Nja, jag ringer han varje natt och säger god natt, när jag sover borta. I bland har jag till och med skickat brev! :D Är han ute och festar på egenhand så uppdaterar han moi över sms! Han blir mest glad ifall jag åker och träffar vänner, det är något han vill att jag ska unna mig! :) Han kanske är lite dålig på att ge mig space ibland, men jag är själv dålig på att be om det! (Ensam vargdeluxe!)

+ alla andra!

Tack för era svar. :) Blev intresserad av hur andra tänker på saken då vi har fått fundera över saken med pojkvännen/blivande sambon.

Är väl inte så mycket att lösa egentligen. Man kollar lite med varandra om det är nåt inplanerat, annars planerar man vidare med kompisarna.
Jag ska tex iväg i fem dagar med några kompisar sen gymnasiet och fjällvandra. Då är det tjejgänget som gäller, sambon får vara hemma och vara djur- och husvakt. Inget konstigt alls.
Ibland har han åkt för att spela med sina brorsor och kompisar. Vi behöver båda lite egentid ibland, bara någon dag eller två, och så uppskattar vi varandras sällskap ännu mer sen :)

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 565
Senast: Palermo
·
Relationer Tittar på "Married at first sight, Australien" och slås av hur mycket som handlar utseende och yta. Är det verkligen så som människor...
22 23 24
Svar
477
· Visningar
13 235
Senast: Ruffe
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 727
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka