Olika åsikter

Sv: Olika åsikter

Så är det inte riktigt för mig.. Jag har ingen stanns att "sitta och nöta" klokt på.. På vintern (och när marken är våt) så har jag inte tillgång till någon ridbanan. Så just nu är vi ute i skogen och rider.

Jag hade det likadant tidigare... Man får helt enkelt se det som att man bygger sin relation till hästen - den är i långa loppet viktigare än tekniken i ridningen.. och man kan göra mkt "dressyr" träning ute i skogen.. :bump: Inga spins direkt, men väl öppnor, slutor, bakdels förflyttningar, sidepasses, bog förflyttningar och galoppombyten.. :D Man får ju givetvis ta d lite lungt med take på underlag å sånt.. men oftast är det batra fantasin som sätter gränser..

Vi har inte kommigt så långt (och håller inte på med western). Vi kan början till öppna, skänkelvikning är inte min starka sida häller.. Men just nu rider vi i ganska mycket övergångar och lite "serpentinbågar" över grusvägarna.

Vi har inte kommigt så långt (och håller inte på med western). Vi kan början till öppna, skänkelvikning är inte min starka sida häller.. Men just nu rider vi i ganska mycket övergångar och lite "serpentinbågar" över grusvägarna.

Jag håller på med lite av varje :D i mångt och mycket det min häst och jag kommer överens om funkar, om det är western eller dressyr handlar lite om dagsformen :D

Men övergångar är underskattade i träning tycker jag, så d e ju kanon att du gör det! Och serpentinbågar är ju kalas det med :bump:

Mitt sto, som är seg på banan, har jag gjort så här med; Jag sitter upp, sitter still en stund, så vi får en hyfsad gemensam tyngdpunkt.
Hästen är tacksam för det.
Sedan behöver jag bara nästan tänka att hon ska gå fram.
Mycket halter, och igångsättningar direkt efter halterna, nästan så den blir överraskad.
För mig och mitt känsliga sto funkar detta tusen ggr bättre än att sätta hårt mot hårt.

...Nope, rider HELT utan sporrar. Dom ska inte behövas. Har sagt det förr och jag säger det igen "Kan du inte rida din häst (dvs - samlad, med fint frammåtbjud och taktmässig gång) utan sporrar, spön eller hjälptyglar så SKA du INTE rida din häst". Ridning ska för både häst och människa vara ROLIGT annars får du aldrig en ärlig frammåtbjudning - du kan få frammåtstressande, men inte frammåtbjudning. Lägg undan sporrarna och börja BYGG upp din häst innan du tvingar fram den i rörelser den inte är i kondition för att klara av....

ursäkta mitt lilla inhopp...
menar du nu sporrar som missbrukas? eller sporrar som används som ett kommunikationsmedel?

För om man hårddrar det så tycker faktiskt jag att man bör kunna rida sin häst utan vare sig bett/spö/hjälptyglar/sporrar och alla andra artificiella hjälpmedel.

Ett bett kan ju även det missbrukas enormt mycket (sett alltför ofta), precis som sporrar.
Ett spö kan vara ett tortyrredskap medan det också kan vara en förlängning av din arm som kan förmedla en signal.

Även om vi tar bort all utrustning sitter vi fortfarande på hästen och påverkar den med en skänkel, som kan vara lika lätt/hård (typ) som en sporre.

Egentligen borde vi bara släppa hästarna lösa, för ingenting är försvarbart tycker jag, varken bett, sporrar, tryck, inlåsning i trånga celler (sk. boxar) :idea:

...jag väntar på denna "horse revolution" och det är därför jag enbart har minishettis som jag vet klarar sig oavsett om de går på asfalt och äter några granbarr varannan vecka :rofl:

Ärligt talat, visst sporrar/spö/hjälptyglar och bett finns där för att - förhoppningsvis minska dina hjälper och göra dig tydligare i din ridning. INTE som en bestraffning. Nej, jag lägger inte på sporrar på en lat häst - jag sporrar mig själv ist för det är JAG som gjort den lat. Hårt + Hårt = Hårdare. Enkelt som bara den, men jo visst, jag kan också "toucha" till min häst med tygeländarna, eller för den delen peta till den på höften med ett spö - i synnerhet i skänkelvikningar.

Men jo - Jag kan mkt väl rida min häst utan sadel, sporrar eller spö, med eller utan bett, med eller utan grimma. Bettet för mig är i mångt och mycket en nödbroms, mest av allt rider jag med sätet. Trevligare för hästen, trevligare för mig. Tja, min häst spenderar större delen av året som lösdriftshäst, hon går barfota och jag behöver inte grimma och grimskaft för att leda henne. Men när det är mörkt, kallt och halt vill jag ha henne innte på nätterna för att jag vill vara säker på att hon inte fastnar och sliter sönder sig de tolv timmar det inte är någon i närheten. Grimma och grimskaft vill jag ha för att kunna "pausa" henne om hon blir rädd då E22an går precis nedanför stallbacken och det sista jag vill ha är en påkörd häst.

Och Nej - jag är INGEN "fy lilla gubben så får man inte göra" hästperson, långt ifrån. Men det är stor skillnad mellan att jaga fram en häst vid ridning och "diciplinera" din häst vid träning. Säger jag galopp så är det galopp, säger jag stanna så är det stanna - men det sitter i MIG inte i bett, sporrar eller spö. Utan det ligger - som du själv sa - i kommunicationen med hästen.. och behöver du sporrar att lägga an så har du en fatal miss i kommunicationen mellan häst-ryttare.

Tycker jag iaf, med det inte sagt att du ska dalta sönder din häst.. Lagom är bäst - och att ALLTID se till sig själv när det går fel. Det är DU som gör HÄSTEN till det den är.. inte HÄSTEN som gör DIG. Kom ihåg det - i 90% av fallen är ALLA problem baserade på ryttar/hanterar misstag/fel - INTE på hästen.

Usch, nu lät jag så där elak och sur igen... Du förstår ju vad jag menar - det är jag övertygad om... just när det kommer till sporrar/spö/hjälptyglar diskutioner blir jag lätt lite väl "igång" för jag är så hjärtinnerligt trött på alla hästar (oavsett disciplin) med sporrmärken, spörädsla och hårda munnar.. Tycker bara helt enkelt att du ska lära dig RIDA din häst innan man lägger till en massa förstärkningar så man inte har dålig koll på vad man gör med benen och sporrarna, eller för den delen det skarpa kombinationsbettet i "kombo" med fladdriga hårda händer.. eller ett spö som trillar på arlset på en redan rädd häst.. gah, du vet ju vad jag menar juhe! :D

>.<

Senast ändrad:

Ärligt talat, visst sporrar/spö/hjälptyglar och bett finns där för att - förhoppningsvis minska dina hjälper och göra dig tydligare i din ridning. INTE som en bestraffning.
Det var precis så jag tänkte också.

...jag är så hjärtinnerligt trött på alla hästar (oavsett disciplin) med sporrmärken, spörädsla och hårda munnar.. Tycker bara helt enkelt att du ska lära dig RIDA din häst innan man lägger till en massa förstärkningar så man inte har dålig koll på vad man gör med benen och sporrarna, eller för den delen det skarpa kombinationsbettet i "kombo" med fladdriga hårda händer.. eller ett spö som trillar på arlset på en redan rädd häst...

Det är ju detta som är totalt fel och syns alltför ofta, ville bara framhäva att sporrar vid rätt användning och med rätt kunnande är lika illa/ok (vad man nu vill tycka) som att rida med ett bett. Ett bett borde eg. vara värre eftersom många snor igen nosen med grimmor och det inte ens finns utrymme över för ett bett många gånger (självklart beroende på smal/tjocklek också och typ etc. etc) Men det kanske inte går att jämföra egentligen...missbruk som missbruk...

Sen är det väl så att många inte känner var de har sina egna ben/hästens ben/ sina sporrar/spö precis som du säger. TYVÄRR :mad: Men detta var kanske lite OT från min sida, du ville väl bara säga att det inte är ok att "kicka igång" hästen med sporrar bara för den är lat, jag svävade väl ut litegrann :o :D

Men jo - Jag kan mkt väl rida min häst utan sadel, sporrar eller spö, med eller utan bett, med eller utan grimma. Bettet för mig är i mångt och mycket en nödbroms, mest av allt rider jag med sätet. Trevligare för hästen, trevligare för mig. Tja, min häst spenderar större delen av året som lösdriftshäst, hon går barfota och jag behöver inte grimma och grimskaft för att leda henne. Men när det är mörkt, kallt och halt vill jag ha henne innte på nätterna för att jag vill vara säker på att hon inte fastnar och sliter sönder sig de tolv timmar det inte är någon i närheten. Grimma och grimskaft vill jag ha för att kunna "pausa" henne om hon blir rädd då E22an går precis nedanför stallbacken och det sista jag vill ha är en påkörd häst.

HERREJISTANES!!! Du låter ju exakt som mig :eek: Så gör vi med o det funkar kanon, dock måste man tänka på säkerhet som du säger vid vägar osv, helt 100% koll får man aldrig och det är inte kul att få hästen överkörd av en långtradare...

Tycker jag iaf, med det inte sagt att du ska dalta sönder din häst.. Lagom är bäst - och att ALLTID se till sig själv när det går fel. Det är DU som gör HÄSTEN till det den är.. inte HÄSTEN som gör DIG. Kom ihåg det - i 90% av fallen är ALLA problem baserade på ryttar/hanterar misstag/fel - INTE på hästen.

JAPP :)

Jupp, du förstod mig precis :D :banana:

Bättre att få folk att gömma sina sporrar och spön tills dom kan använda dom än att se genom fingrarna med korkad användning av dylika mofjänger.. Och det första jag gör är att plocka bort nosgrimmor från träns... :rofl: Dom ska inte behöva vara där - gapar hästen så är det något som är Seriöst Fel :D Och då kan minsann herr/fru ryttare behöva fundera en stund medan en arg blondin hoppar upp och ner av ren frustration :rofl:

jag var lite rädd för att få flygande föremål i skallen efter det där inte fullt så ödmjuka och trevliga inlägget från min sida... :crazy:

jag var lite rädd för att få flygande föremål i skallen efter det där inte fullt så ödmjuka och trevliga inlägget från min sida... :crazy:

:rofl: jo man vet aldrig här på buke, ärligt talat tycker jag det är SK*TSVÅRT att göra inlägg för folk ser inte ens ansiktsuttryck och allt kan gå direkt åt pipsvängen :eek: :p :D

edit: nosgrimmor borde förbjudas om man får välja en sak att börja förbjuda skulle jag säga det. Det är mycket som tvingas till att "döljas under ytan" med dom på. Men en människa som har ett bra hästöga ser ju på hästen hur den upplever det, man behöver inte vara Einstein direkt. Och tungor behöver inte hänga utanför munnen för att man ska fatta!

Senast ändrad av en moderator:

:rofl: jo man vet aldrig här på buke, ärligt talat tycker jag det är SK*TSVÅRT att göra inlägg för folk ser inte ens ansiktsuttryck och allt kan gå direkt åt pipsvängen :eek: :p :D

edit: nosgrimmor borde förbjudas om man får välja en sak att börja förbjuda skulle jag säga det. Det är mycket som tvingas till att "döljas under ytan" med dom på. Men en människa som har ett bra hästöga ser ju på hästen hur den upplever det, man behöver inte vara Einstein direkt. Och tungor behöver inte hänga utanför munnen för att man ska fatta!

Jag kan inte hålla med mer än jag gör på båda punkterna! :bow: :bow:

Någonstans tycker jag att folk borde börja tänka...

När jag rider min häst så kan han vara svår att få fram (mest på banan, eller när man tränar volter). Jag håller inte på med western men tänkte kolla hur ni skulle ha gjort för att få hästen att gå fram för små fina hjälper..

Fick tipset inne på "Dressyr" att skänkla honom, lyder han inte eller lägger av efter en liten stund i gen, får han en varning till. Händer det ingenting då så "väcker" jag honom med hjälp at spöet, samtidigt som jag använder sjänklarna..

Men hur skulle ni gjort?

Gå tillbaka till ruta ett.
Kolla igenom häste. Gå igenom grunderna. Stärk ute. Och BERÖM när det är jobbigt och hästen gör det den ska, om det så bara är ett steg. Beröm på en gång.

Om det blir förbud på nosgrimmor, får jag dispens att ha kvar min nosgrimma på mitt bettlösa träns..? :p

Blir lite svårt att rida med det bettlösa utan den.. :D

om du har kollat igen om hästen och vet att inget är fel så kanske du kan prova att göra tempoökningar och övergångar, det brukar fungera på min lite smålata :P fjording. skritt i 3 steg sen trava 4 och en halt sen trav igen osv. korta övergångar så att det är kul och att det händer något hela tiden. efter en 10 min är han jättepigg och alert för hjälperna, då kan man börja arbeta.

Om det blir förbud på nosgrimmor, får jag dispens att ha kvar min nosgrimma på mitt bettlösa träns..? :p

Blir lite svårt att rida med det bettlösa utan den.. :D

MÄH kvitta huvudlaget, onödigt o hålla på o fippla, RID UTAN!!! :idea:

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 493
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar