Oldenburgare

D

Dexin

Hur är Oldenburgaren som rid/körhäst?Temperament?Är rasen mer av den lugnare typen eller...?Det jag har läst hittills verkar att rasen är lugn och mer av den coola typen.Någon speciell gren som rasen är mer till lämpad?Rider själv western för hemmebruk.Har nu hittat en 3 årig Oldenburgarvalack,inridning påbörjat utan problem och får hem denne kille idag.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oldenburgare

Vilken sorts oldenburgare är det? Det finns den gamla rejäla vagnshästtypen fast den är ovanlig idag. På 50-talet började man blanda in lättare blod i rasen så de flesta ser ut som moderna ridhästar. T ex så var den kände Donnerhall oldenburgare fast hans far var hannoveranare och han hade mycket fullblodsinslag på mödernet.I Danmark har man en egen variant som kallas oldenborgare som du kan läsa mer om här http://danskoldenborgavl.dk/ De danska oldenborgare jag träffat på har sett ut som vilket halvblod som helst och haft stort fullblodsinslag.

Den oldenburgaren jag brukade rida förut var en väldigt stark och taggad sak, men trevlig ändå. Vid hoppning var det i princip omöjligt att trava mot hinder då den började galoppera på stället om det gick "för långsamt" xD. Sen kan ju detta berott på hästen som individ och mig som ryttare men så var det iallafall!

Men det var en väldigt trevlig häst att ha att göra med i allmänhet. Inte nervig eller så, men kunde vara lite bufflig ibland. Men "cool" skulle nog vara ett ord att beskriva honom med så ja :D

Hästen fick tas bort senare på grund av kronisk hälta. :'(

Jag har en oldenburgare! Tysk-imp. Han är av den modernare typen, ser ut som ett halvblod. Heeelt underbar är han! Perfekt på alla sätt och vis, extremt bra i huvudetv är han, men har ändå ganska mkt nerv, men är ändå den mest vettiga häst jag har stött på. Lättlärd, nyfiken, försiktig, hoppar super och har fina gångarter! Perfekt allround häst, har även gått mkt fälttävlan. Men det ord som stämmer bäst in på honom är snäll, han är så extremt snäll, vill alltid göra sitt bästa:)

På ridskolan där jag rider har vi en oldenburgare, han är ganska grov överallt men han är världens lugnaste.
Han gör inte en fluga förnär och är lagom pigg dock lite stel och jag tror han har gått upp till 1.10 hoppningardock är han lite ''tung'' i galoppen
Han har även gått med på handikappslektioner och han är verkligen lugnet själv, en super trevlig häst verkligen.
Hoppas det itne gör något om jag slänger in en bild?
pic_show_id26850604.html

pic_show_id26850494.html

Nu för tiden kan man ju itne tala om Oldenburgare som ras utan bara som ett geografiskt förbund. Min är inskiven i Oldenburgs förbund - men har allt möjligt i stamboken.

Man får nog numera kalla den "tyskt halvblod"

Tidigare var det mer en vagnshäst - men förbundet vill ju konkurera och har skapat en modern sporthäst med de hingstar de valt att godkänna för sin avel från andra förbund

Jag köpte min Oldenburgare för precis en vecka sen idag,en tre årig valack,jätte snäll,lugnet själv,har två hästar sen tidigare,en arab eoch ett vbl,ser verkligen fram mot att han börjar lägga på sig ordetligt och trevliga ridturer,kanske inom western:laugh:

skriver som ngn annan här skrev att oldenburger mer är ett förbund än en ras. min e oldenburgare på pappret men är till 70% hannoveranare, har även hollsteiner, angloarab mm i sig! men hon är född i området oldenburg därför reggad som det.
hon har mkt mkt nerv, är skarp i pysket men väldigt mysig. svår på alla sätt..:p en riktig märr.

Hej!
Jag har en tysk Oldenburgare och de är enligt min mening som de flesta tyska halvbloden. Oldenburgarna är lite "bulligare" än kanske Holsteinerhästarna. Oldenburg har delat sitt förbund i två, en för hopp- och en för dressyrhästar. http://www.oldenburger-pferde.com/ är deras hemsida. Kända oldenburgare är Donnerhall, Florencio 1, WeltHit, Stediger, Sandro Hit, Rubinroyal, Rohdiamant. Kända Oldenburg hästar är Bonfire, Arko III, Anka, Sterntaler Unicef, Escapado mfl. De har även stora auktioner varje år. Sportmässigt är Oldenburgarna i framkant i avel och prestationer.

Min oldenburgare är världens raraste dressyrhäst. Vi tävlar dressyr men han hoppar även riktigt bra. Han är personlig, kärleksfull och gör alltid sitt bästa. Det finns ingen i stallet som kan emot stå honom :)

Jag tycker att oldenburgare är superfina! En vi hade på ridskolan förut var jättetrevlig. Han var dock ganska slö att rida, men han hade stått på ridskola ett tag så det var antagligen därför. Han hade ett fint steg och var jätteduktig på att hoppa. Väldigt trygg och säker!

Jag har bara ridit en, och den var väldigt pigg, arbetsvillig och lättlärd.

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 990
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 717
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar