Olagligt utan pass

M

mi_grandin

Visst är det enligt lag ett måste för dem som säljer en häst att den måste ha pass??
Hur kommer det sig då att man ser så många annonser där hästarna inte har pass, är lagligt att äga en häst utan pass men inte att sälja den?? Eller??

Och om jag skulle vilja köpa en häst utan pass och säljaren inte vill skaffa något, kan jag då "skvallra" för nån eller är det enklare att bara fixa ett själv..

Blir jätteglad om någon kan hjälpa mig i denna fråga :)

Sv: Olagligt utan pass

Hehe..
Det va väl kanske inte riktigt så jag menade..
Men eftersom det inte är helt gratis att skaffa ett pass och om det nu är säljarens uppgift ville jag bara veta om det lönar sig att bråka med dem om det eller om jag ska strunta i det och börja gräva i myntburken..

Om ägaren skaffar pass, lär väl den kostnaden läggas på priset på hästen, så det är ju ändå du som betalar i slutändan. Priset är väl antagligen satt med bristen på pass i åtanke.

Hej! det har ju tagit en himla massa tid från registrering och chipning till de färdiga papprena kommer, så det kan ju också vara så att passarbetet är igång men att själva passet inte är färdigt. jag har själv fått vänta riktigt länge, och veterinär och id kontrollant har sagt att det är inte är så hysteriskt bråttom därför registratörernas administration ligger på efterkälken och man kan få vänta i över ett år innan de är färdiga. och det är inte så dyrt ändå

Visst är det lag på att ALLA hästar ska ha pass i dag!!!
Men...vem skaffar egentligen et pass till "gamla Brunte" som ändå bara e på gården o aldrig ska åka någonstans...
Och som tidigare inl. sa, antagligen är priset satt utifrån d faktum att hästen inte har något...
Jag har pass på alla mina hästar men jag kan ändå förstå alla dem som faktiskt inte skaffat något...som sagt..vad göra...polisanmäla..? :crazy:
Vill man verkligen ha hästen så...men visst, jag tycker att man kan höra med säljaren om anledningen till att dom inte skaffat något... :)

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida (http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...agorochsvar.4.9357411063a5604d08000240.html):

Den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass. Sedan den 1 mars 2002 har det varit krav på pass för hästar som är födda efter detta datum. För övriga hästar har det krävts hästpass vid ägarbyte, införsel till landet/utförsel ur landet och vid slakt. Från och med årsskiftet blir det alltså obligatoriskt med pass för alla hästar. Passkravet gäller för hästar i hela EU.

Kl

Eftersom det är lag på att häst/ponny ska ha pass vid försäljning, vad händer om man INTE har pass vid försäljning.

Jag kan tycka att det borde finnas ett typ av "straff" för att man säljer utan pass. Eller ska hästköpare få skylla sig själva?

Någon som vet vad lagen säger?

/Lizzie

Precis det jag undrade!

Men man har ju läst om massa nyblivna hästägare som ska fixa pass till sina hästar, så det verkar ju inte vara någon stor grej..

Och som tidigare inlägg sa, att priset är satt därefter kan man ju lika gärna fixa själv. Om man har lust...

Precis det jag undrade!

Men man har ju läst om massa nyblivna hästägare som ska fixa pass till sina hästar, så det verkar ju inte vara någon stor grej..

Och som tidigare inlägg sa, att priset är satt därefter kan man ju lika gärna fixa själv. Om man har lust...

Meningen med pass är ju att man ska ha koll på vilka mediciner som pållarna får så att det inte blir mat av pållar som fått i sig medel med livstids karens.

Det är ju för vår hälsa så det är ju viktigt med pass.

Är det dessutom OLAGLIGT att sälja en häst UTAN pass - varför då köpa en häst utan pass. Man hjälper ju säljaren att vara olaglig sas.

Jag tror att många köpare inte VET vad det innebär att skaffa pass, men det kan bli en rätt dyr historia om man ska registrera med stam osv.

Såg t ex idag en annons på shettis för 8000 kr UTAN pass. Det priset tycker inte jag står i relation till det besväret som det faktiskt är att skaffa pass. Det är inte bara själva passkostnaden om man nu vill ha ett pass med okänd stam som är det billigaste. Man ska ha ut en som chip-märker ponnyn, finns det inga papper på ponnyn så måste en veterinär intyga med hjälp av tänderna på hästen vilken ålder det är på ponnyn. Skriva identitetsbeskrivning osv. Alla har ju inte semester de kan plocka med hur som helst för dylika besök. Och så får du antaligen vänta på passet och det kan ju ta tid innan det dyker upp. Jag skulle max betala 2000 kr för en shettis utan pass pga micklet med att skaffa pass.

Men kärnfrågan är ju ändå - vad händer med en säljare som sålt en häst/ponny utan pass?? Dryga böter borde ju vara rimligt.

/Lizzie

Det kan ju finnas omständigheter som gör att det inte är säljarens fel att det inte finns något pass. Är själv i en sådan situation. Har ett sto på 2,5 år som fortfarande inte är reggad eller har pass. Detta på grund av att uppfödaren inte har skickat in de uppgifter som krävs trots att det står i kontraktet att hon ska det. Hästen är renrasig och har ganska bra stam bakåt så det känns givetvis tråkigt att behöva regga henne som okänd. Har bråkat med uppfödaren i två år nu och hon har lovat gång på gång att hon ska fixa allt men inget har hänt. Jag har inte plats i min verksamhet för den här hästen och har nu beslutat mig för att sälja henne. Hoppet är fortfarande att uppfödaren ska skicka in alla uppgifter till slut men jag vågar inte garantera det för köparen och säljer henne därför väldigt billigt. Jag kan inte se att det vore rimligt att jag - förutom att förlora pengar på köpesumman pga uppfödaren - också skulle få dryga böter.

*knapplån*

En annan sak i detta med pass som säkert inte många box-uthyrare (stallägare) vet om är att nu är det dessutom stallägarens ansvar om det finns någon i stallet som inte har pass.

Så har man en häst utan pass och hyr in den någonstans så kan man ställa till det för stallägaren. :)

Det kan ju finnas omständigheter som gör att det inte är säljarens fel att det inte finns något pass. Är själv i en sådan situation. Har ett sto på 2,5 år som fortfarande inte är reggad eller har pass. Detta på grund av att uppfödaren inte har skickat in de uppgifter som krävs trots att det står i kontraktet att hon ska det. Hästen är renrasig och har ganska bra stam bakåt så det känns givetvis tråkigt att behöva regga henne som okänd. Har bråkat med uppfödaren i två år nu och hon har lovat gång på gång att hon ska fixa allt men inget har hänt. Jag har inte plats i min verksamhet för den här hästen och har nu beslutat mig för att sälja henne. Hoppet är fortfarande att uppfödaren ska skicka in alla uppgifter till slut men jag vågar inte garantera det för köparen och säljer henne därför väldigt billigt. Jag kan inte se att det vore rimligt att jag - förutom att förlora pengar på köpesumman pga uppfödaren - också skulle få dryga böter.

Himla tråkigt att du råkat ut för en oseriös uppfödare. Men egentligen skulle hästen ha haft ett pass redan när du köpte den.

Visst är det tråkigt att behöva registrera en häst ostammad om den har bra stam, men vad är alternativet om man inte orkar fortsätta bråka med uppfödaren.

Du kan sälja hästen med ett pass där stammen är okänd. Då gör DU inget olagligt. Om sedan nästa ägaren vill fortsätta krånglet med uppfödaren så är det upp till den nya ägaren.

Hur det än är så är det ju olagligt att sälja utan pass, och det är inte så att lagen är NY - den har funnits i några år.

/Lizzie

Hästen övergick i min ägo i samma stund som den avvandes från sin mamma. Uppfödaren sa då att allt var inskickat och att pass var på gång, vilket var lögn, visade det sig senare. Men det är inte ovanligt att passet inte är färdigt när man köper föl och nu i efterhand har jag lärt mig läxan att ringa och kolla att det är på gång.

Sen är det väl så att en häst bara kan få ett pass utfärdat, eller har jag fel? Om man då reggar henne och skaffar pass som okänd, hur blir det då om uppfödaren till slut skickar in papprena?

Jag skulle inte köpa en häst i dagsläget utan pass eller att passet är på gång och man kan få kopior på alla papprena som är inlämnade för passet. Är det så att passet inte är färdigt ännu kan man ju faktist ändra ägaruppgifterna under processen och då slippa skicka tillbaka passet igen för ägarbyte så fort man fått hem det. Det är ju faktiskt lika mycket köpare som säljares fel om en häst säljs utan pass, så om det ska finnas böter borde det ju vara till båda parter.

Hästen övergick i min ägo i samma stund som den avvandes från sin mamma. Uppfödaren sa då att allt var inskickat och att pass var på gång, vilket var lögn, visade det sig senare. Men det är inte ovanligt att passet inte är färdigt när man köper föl och nu i efterhand har jag lärt mig läxan att ringa och kolla att det är på gång.

Sen är det väl så att en häst bara kan få ett pass utfärdat, eller har jag fel? Om man då reggar henne och skaffar pass som okänd, hur blir det då om uppfödaren till slut skickar in papprena?

Visst är det så att om man köper ett föl så är det ju inte alls säkert att passet är klart. Väldigt tråkigt att du råkade ut för en oseriös säljare.

Jag är inte alls säker på hur det är med pass, men jag TROR att det går att få in stammen i passet, men att det är mycket jobb med det. Alltså blodtypning osv, ingen billig historia. Men om det är en välstammad häst och den ska användas i avel så kan det ju vara värt det jobbet.

/Lizzie

min ena häst fick pass i en ålder av 26 år.. skulle över gränsen och ville inte risikera att åka fast i tullen. ni som tänker slakta era hästar får även tänka på att utan pass, ingen slakt. förmodligen därför det blivit så poppis att låta vilda djur äta upp ens hästar. :crazy:

ang chip så är det inte ett krav. jag valde att inte chippa.

Jag har hört att alla hästar måste vara chippade f.o.m. nästa år, har dock inget belägg för det, någon annan som vet kanske? Fast jag förstår faktiskt inte varför man väljer att inte chippa om det inte är så att man har en hel hög med hästar, för det kostar ju bara 100kr extra att få det gjort.

Jag har hört att alla hästar måste vara chippade f.o.m. nästa år, har dock inget belägg för det, någon annan som vet kanske?

Hämtat från SJV:

"Förutom det obligatoriska hästpasset rekommenderar Jordbruksverket chip- eller frysmärkning. Ett hästpass i kombination med att hästen är märkt gör att det går att spåra hästen"

"Många rasföreningar kräver att hästar med okänd identitet ska chipmärkas."

Det är skillnad på olagligt och straffbart.

Här är en parallell.
Det är olagligt att gå mot röd gubbe men inte straffbart, går du mot röd gubbe ändå får du inget straff. Förstår ni?
Jag vet inte med säkerhet, men tror att det är olaligt att inte ha pass på sin häst, men att det inte är straffbart.
Därmed har jag inte sagt att jag tycker det är rätt :mad:
Om det inte är straffbart, finns det då någon ide att anmäla dem?

Hoppas att jag har rätat ur något frågetecken!
Elgen

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024