Olagligt utan pass

Sv: Olagligt utan pass

vart har du fått de ifrån? Jag har inte hört något om att det skulle bli lag på att alla hästar ska vara chipmärkta.

Däremot har vissa rasföreningar krav på att hästarna ska bli chipmärkta när de får sitt pass! Centaurs häst tillhör antagligen inte ett sådant rasförbund!

Dessutom kostar det inte "bara" 100kr extra att chippa. Det är individuell prissättning på dessa tjänster. Jag tar 350kr + moms extra om hästen även ska chipmärkas!

Ang det sista att det är rekommenderat så borde man inte behöva?

Hade ut en som ritade pållen för några år sen o sa att han va lite äldre så behövde inget chip. Nu har jag pratat med dem o de har itne ens fått in passet o säger nu att jag även måste chippa. känns sådär på en 20åring som väntat på sitt pass i över två år nu..

Har ett russ som skall få pass snart, dock har jag kollat så att hon inte behöver chip. Alltid ngt..

Oj, vad står det någonstans. Kan bara hitta att ägaren är ansvarig (jordbruksverket) :confused:

Ang det sista att det är rekommenderat så borde man inte behöva?
Krav på chipmärkning
Russ - alla russ som nyregistreras skall chipmärkas fr o m 2004-01-01.
Connemara - alla connemara som nyregistreras skall chipmärkas fr o m 2005.
Dartmoor - alla nyregistreringar från 2006 och alla som byter från registreringsbevis till pass.
Islandshästar - föl födda fr o m 2003 skall chipmärkas vid registrering.
Knabstrupper - födda from 2004 skall chipmärkas vid registrering.
Ardenner - föl födda from 2006 ska chipmärkas.
Halvblodshingstar som skall delta i avelsvärdering fr o m 2005 - skall chipmärkas innan röntgen sker.
Halvblodsföl födda 2006 -skall chipmärkas och DNA-typas med härstamningskontroll.
Tävlingsponnyer enligt Svenska Ridsportförbundets TR
Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta. Som chipmärkare ska du klistra en streckkodremsa på mätintyget om ponnyn har en sådan. Räcker inte streckkodsremsorna går det bra att skriva in koden på mätintyget

vad menas med nyregistrerade? (ang gotlandsrussen)
Hm men då borde jag inte behöva chipmärka min gamla halvblodsvalack?
Väl?!
Hur är det med shettisaar då? lika bra o fråga =)

*KL*
Jag tkr personligen det är skitlöjligt, jag har varit nere på helsingborg en massa massa gånger och även tagit ut nödslakt och jag har aldrig nånsin ens behövt ta fram passet. Dom enda som fyller i det är disktriktarna.
O det där om att behöva ha det till tex en 20 årig häst är ju helt sanslöst. Hade väl iaf kunnat ha någon åldersgräns.
Vet dock inte om man kan bli straffad om man inte har det

Jag köpte precis en häst utan pass men jag var medveten om vad jag gjorde. Alla papper var dock i ordning och hästen var chippad.

Måste bara tillägga att det inte alltid är en liten kostnad för pass för en häst. I mitt fall t ex, en äldre SWB-valack, ej registrerad sedan tidigare. DNA-typning av häst + sto = 1000 kr, Id-kontroll + chip = 500 kr, passet 1700 kr = 3200 kr. En inte helt liten summa tycker jag.

Sen vet jag inte om jag tycker passen verkligen gör någon nytta. Jag har avlivat en häst utan pass. Vi har fyra gånger varit in med en häst till kliniken som fått läkemedel med livstids karens utan att någon frågat efter pass. Sen får ju de vuxna hästar som får pass nu "blanka" pass. Min häst är opererad som tvååring med allehanda läkemedel med livstids karens inpumpade i sig, men hans pass är ju blankt eftersom det är gjort efter det.

Jag köpte precis en häst utan pass men jag var medveten om vad jag gjorde. Alla papper var dock i ordning och hästen var chippad.

Var DNA-typningen gjord på häst och sto? För övrigt är det bra om alla papper är iordning.

Hoppas det går bra med nykomligen :)

/Lizzie

Sen vet jag inte om jag tycker passen verkligen gör någon nytta. Jag har avlivat en häst utan pass. Vi har fyra gånger varit in med en häst till kliniken som fått läkemedel med livstids karens utan att någon frågat efter pass. Sen får ju de vuxna hästar som får pass nu "blanka" pass. Min häst är opererad som tvååring med allehanda läkemedel med livstids karens inpumpade i sig, men hans pass är ju blankt eftersom det är gjort efter det.

Min pålla fick förra året butta av en klinikveterinär. Jag fick verkligen ta passet och springa efter veterinären och KRÄVA att han skrev in läkemedlet i passet. Dessutom ifrågasatte han om jag verkligen ville ha det inskrivet eftersom jag då aldrig kunde sälja hästen till slakt??!!!

Är det inte därför man har pass... för att man INTE ska slakta hästar till mat som fått läkemedel med livstidskarens. Man kan verkligen fundera....

/Lizzie

Näpp men proverna var tagna och de är skickade till ASVH nu tillsammans med alla papper. Stoet är inte i livet längre så jag vet inte hur de ställer sig till det.

ni som tänker slakta era hästar får även tänka på att utan pass, ingen slakt. förmodligen därför det blivit så poppis att låta vilda djur äta upp ens hästar. :crazy:

Är det OK att lämna hästar utan pass till Kolmården? Eller hästar som har pass där det är inskrivet att de behandlats med medel som ger livstidskarens?

Näpp men proverna var tagna och de är skickade till ASVH nu tillsammans med alla papper. Stoet är inte i livet längre så jag vet inte hur de ställer sig till det.

Är proverna tagna och inskickade till ASVH så borde allt vara klart och bara vänta på passet.

/Lizzie

*knapplån*
Har nu fått reda på att jag slipper chippa russet.
Men hur gör jag nu med halvblodet?
Menar jag skickade ju in hans registreringsbevis i orginal till dem som de har slarvat bort.. Har bara kopian kvar?
Tror ni det funkar?
Stod att redan registrerade hästar skulle slippa chippning iaf och han är ju redan registrerad!

Meningen med pass är ju att man ska ha koll på vilka mediciner som pållarna får så att det inte blir mat av pållar som fått i sig medel med livstids karens.

Det där har jag funderat på.
I mitt stall har 3 av hästarna fått läkemedel med livstids karens sedan passkravet infördes. En av dem i 5 månader, dom andra i kortare perioder. Inte i något av fallen har vet noterat detta i passet. Dom har inte ens bett att få titta i passet alls.

:bow::bow::bow:
Det är precis det jag menar också.

EU lag från Bryssel gäller från 1 Juli 2009.

Detta är det långa EU dokumentet. (i pdf form)
KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EG) nr 504/2008

Artikel 3, Identitetsbehandlingar

Artikel 26, Övergångsbestämmelser

"Denna förordning träder i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens
officiella tidning.
Den ska tillämpas från och med den 1 juli 2009.
Denna förordning är till alla delar bindande och direkt tillämplig i alla medlemsstater.
Utfärdad i Bryssel den 6 juni 2008.*

Titta det där var ju jättebra :laugh:
Diger lunta att läsa ....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024