Jupp, samma verkar gälla för masar. Var på en större utställning med rätt många där var det bara stubbsvansade som domaren dömde fram.Japp, kortsvansade går bättre på utställning, trots att svansen EJ ska bedömas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jupp, samma verkar gälla för masar. Var på en större utställning med rätt många där var det bara stubbsvansade som domaren dömde fram.Japp, kortsvansade går bättre på utställning, trots att svansen EJ ska bedömas.
Tror det syftar till att svansen inte får benämnas som kort svans om det är längre. Men inte säker.Jag funderade lite över texten om svansen i rasstandarden. Hur ska man tolka den, egentligen?
Svansen ska vara rak, naturligt lång eller kort. Den kuperade (i länder där svanskupering är tillåten) eller naturligt korta svansen får inte vara längre än 10 cm.
Det låter litegrann som att en kort svans inte får vara längre än 10 cm, oavsett om den är kuperad eller naturligt kort. Och de flesta naturligt kortsvansade har väl längre svans än så?
Det var faktiskt inte kristallklart vad man menar. Åtminstone inte för mig.Tror det syftar till att svansen inte får benämnas som kort svans om det är längre. Men inte säker.
Det var faktiskt inte kristallklart vad man menar. Åtminstone inte för mig.
Antar att man inte gillar halvlånga svansar helt enkelt. Det är ju nämnligen svårt att veta om det är ett stubbsvans anlag som gjort den så då eller om det är en missbildad lång svans (klämd i magen eller utvecklingsfel). "Halvlånga" svansar förekommer ju i alla raser nämligen.Jag funderade lite över texten om svansen i rasstandarden. Hur ska man tolka den, egentligen?
Svansen ska vara rak, naturligt lång eller kort. Den kuperade (i länder där svanskupering är tillåten) eller naturligt korta svansen får inte vara längre än 10 cm.
Det låter litegrann som att en kort svans inte får vara längre än 10 cm, oavsett om den är kuperad eller naturligt kort. Och de flesta naturligt kortsvansade har väl längre svans än så?
Samma uppfödare som kuperade?!Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.
Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien...
Samma uppfödare som kuperade?!
SKK är verkligen helt kassa på att stå för en kvalitetsstämpel
Skyllde hen på tjuvparning tro?Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.
Wow. Jag är mållös. Vad krävs egentligen för att bli utesluten och hindrad från att registrera?!Jajjemen! Hon står som uppfödare
Skyllde hen på tjuvparning tro?
Wow. Jag är mållös. Vad krävs egentligen för att bli utesluten och hindrad från att registrera?!
Reggas men med avelsspärr va? Det är så man brukar göra iaf. Då kommer den inte kunna hävas åtminstone.Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Reggas men med avelsspärr va? Det är så man brukar göra iaf. Då kommer den inte kunna hävas åtminstone.
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
MEN WHAT ?!?! Var tvungen att kolla. Så hon har alltså tagit en 5e kull (varav 2 kullar år 2021) på tiken som hon i förhöret har sagt att hon är ”besviken på för hon inte kan lämna röda valpar”Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
MEN WHAT ?!?! Var tvungen att kolla. Så hon har alltså tagit en 5e kull (varav 2 kullar år 2021) på tiken som hon i förhöret har sagt att hon är ”besviken på för hon inte kan lämna röda valpar”
Hon har väl dessutom skrivit över hundarna på andra människor ?! Så då måste hon ha ”leasat” tiken också för att ta valpar på den nu. Snacka om att försöka gå runt reglerna..
Skulle tro att disciplinnämnden inväntar beslut från överklagan. Än så länge har hon inte inte dömts i disciplinnämnden iaf, jag håller koll på mailen som rasklubben får från SKK. Men detta var nog droppen..
Japp. Så det var ju trist att hon inte fick några röda denna gången heller..
Hade helt missat att det var femte kullen!
Sån sjuk soppa det här alltså.
Det tragiska är ju att hon givetvis kommer få dem sålda...