Okunniga hästmänniskor?!

Sv: Okunniga hästmänniskor?!

Lite uppdatering...
Efter många turer valde tjejen och hennes föräldrar att i smyg flytta sin häst när stallägaren var i väg på kurs...

Efter ett tag har vi veta att tjejen nu flyttat till en ridskola, som privathäst antar jag.... och anledningen till att hon inte kunde vara kvar på förra stället uppges vara att "min" stallägare skurit hennes häst på benet ( alltså anledningen till skadan), eftersom stallägare är avundsjuk på tjejens stora häst....De har dessutom vägrat betala för fodret de använt under sista månaden....inte ett ord om att tjejen har stulit en massa....

Det som hände var att hästen fick en skada i hagen troligtvis från en sten eller liknande....

Jag bara undrar- sen när blev det status att ha den högsta hästen.... som de dessutom inte klarar av....

Lite uppdatering...
Efter många turer valde tjejen och hennes föräldrar att i smyg flytta sin häst när stallägaren var i väg på kurs...

Efter ett tag har vi veta att tjejen nu flyttat till en ridskola, som privathäst antar jag.... och anledningen till att hon inte kunde vara kvar på förra stället uppges vara att "min" stallägare skurit hennes häst på benet ( alltså anledningen till skadan), eftersom stallägare är avundsjuk på tjejens stora häst....De har dessutom vägrat betala för fodret de använt under sista månaden....inte ett ord om att tjejen har stulit en massa....

Det som hände var att hästen fick en skada i hagen troligtvis från en sten eller liknande....

Jag bara undrar- sen när blev det status att ha den högsta hästen.... som de dessutom inte klarar av....

Tyvärr så ger stor häst och bra stam hög status... :angel: :crazy: Nä, jag fattar inte vad folk håller på med..Skaffa en häst som dom klara av istället så skulle ridolyckorna minsa drastiskt med..

Antar att folk inte kommer att lyssna på tjejen, utan inse att hon bara snackar skit.. Det brukar äta ut sig. Då blir det ingen hjälp eller nåt med hästan av andra..

Hon ger åtta kilo per dag och det är O.K.tycker jag,men allt ges i en enda giva!Det är alltså tolv timmar mellan fodringarna.

12 timmar mellan fodringarna borde betyda att den fodras 2 gånger per dag.

Det viktigaste är inte hur länge det går mellan fodringarna utan hur lång tid det går från det att dom ätit upp tills nästa fodring.
Vid några tillfällen så har jag av en och annan orsak gett mina hästar 5 kg hö på kvällen och då har det alltid legat ca ett halvt kilo kvar i boxen när jag kommit på morgonen. Ger jag dom t ex bara 4 kg på kvällen så har dom ätit upp det tills morgonen. Jag morgonfodrar mina hästar med hö ca kl 6.00 på morgonen sedan åker jag till jobbet och har inte möjlighet att lunchfodra förrän närmare kl 17.00. Vilket är 11 timmar. Men dom får så pas mycket på morgonen att dom klarar sig under större delen av dagen. Så man ska inte haka upp sig på hur lång tid det går mellan fodringarna.

För att spekulera lite allmänt tror jag att många okunniga som köper häst har svårt att fråga om hjälp men villigt mottar den hjälp som erbjuds, så länge den inte framförs på värsta översittarsättet. Nånstans hoppas man kanske att det faktiskt verkar som om man vet vad man håller på med, och då vill man ju inte förstöra det genom att fråga värsta nybörjarfrågorna. Icke-hästkunniga människor inser väl inte fullt ut att det faktiskt är ett levande djur de har att göra med.

Det tror jag också i de flesta fall- tyvärr var dessa människor inte villiga att ta emot hjälp från alla i stallet som var villiga att ge dem det!
Ex hjälpte jag och en annan inackordering dem att tvätta såret efter skadan i hagen- efteråt var det vårt fel att hästen blev så allvarligt skadad eftersom vi inte talat om att det fanns en distriktsvet.......

I ett annat sammanhang skulle tjejen stämma den som hade mage att gå in till hennes häst utan att fråga...det var tacken för att man var snäll och fyllde på vatten alla de gånger ägaren själv glömt det...

Det gör jag också ska du veta..... fick nyligen veta att hon nu rider hästen i skritt och trav....efter vad jag såg är jag inte säker på att hästen är inriden ordentligt....vadå skritta igång en häst som stått minst 1 år......:eek:

Det gör jag också ska du veta..... fick nyligen veta att hon nu rider hästen i skritt och trav....efter vad jag såg är jag inte säker på att hästen är inriden ordentligt....vadå skritta igång en häst som stått minst 1 år......:eek:

Men herregud... rädda den nån :eek: Hur kan det bli så? Man skäms ju över att vara människa!

Jag säger bara det att om ni ser någon som inte riktigt har kunskapen så var ödmjuka och dela med er istället, jag ångrar fortfarande att jag inte sa ifrån när man kompis skaffade ett nyinridet russ och hon hade bara ridit i knappt ett år. Inga hästkunniga föräldrar och hästen fick gå med en tjur, hästen var död efter ett år. Jag ångrar mig så. Nu är vi dock inte vänner längre, devlis pga hela den här historien...

Men snälla, dlea med er av era kunskaper utan att försöka köra över personen, handlar nog mycket om att försöka vara ödmjuk och ge tips. Gör inte samma misstag som jag gjorde.

Suck jag blir så trött på att folk inte kan skaffa rätt kunskap innan.
Det är en sak om de är villiga att lära sig, och försöker ta in så mkt som möjligt redan från början, då brukar det (oftast) gå ganska bra.
Samt att man ställer hästen på ett ställe där man faktiskt kan få hjälp, och inte är rädd för att fråga.

Jag blev helt förskräckt när jag såg en av nybörjarna (!) i stallet (ridskola, hon rider lektion där) hade skaffat häst. Totalt okunniga föräldrar.
Men det har iaf hittils gått bra. Föräldrarna stället upp och tjejen fortsätter rida lektion, och häsetn verkar vara väldigt trevlig. :bow:

Däremot har jag en annan hemsk sak. :crazy:
Det är en familj, mamma med tre barn. Mamman är väl hästkunnig och så, men kanske inte vidare duktig.
Yngsta tjejen har en Aponny som är relativt välutbildad och det går jättebra. Men nu ska de tydligen sälja hästen och köpa en Cponny, unghäst som hon ska rida in själv :eek:
För det första är hon alldeles för liten för en Cponny (hon kommer lätt kunna rida Aponnyn några år till!), och för det andra är hon alldeles för okunnig.
Dotter nr 2 har fått en stor häst som hon absolut inte rår på. Dottern har även ngn sjukdom så hon har svårt att behärska sig = slår hästen och drar i tyglarna vilket har slutat med att hästen vägrar bli riden ute själv och bara backar (det gick jättebra i början). Usch. Tur i otuern (synd om hästen dock) så har hästen fått ont i ryggen så den inte kan ridas.. :crazy:

F.ö håller jag med zillax, HJÄLP dessa personer istället för att klaga på dem.
Även om de snäser av dig om ni försöker hjälpa dem, fortsätt för hästens skull om inte annat.
En vacker dag kommer de förmodligen förstå att ni bara ville väl, även om de inte är öppna för hjälp från början!

Lite uppdatering:
Fick nyligen veta att tjejen flugit av hästen rakt in i ridhusväggen. Tjejen fick en spricka i armen och hästen blev också skadad, hur vet jag inte... Tycker mest synd om båda parter...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar