Okunniga hästmänniskor?!

Sv: Okunniga hästmänniskor?!

Det är helt fel att köpa häst till sitt barn om man inte har hjälp av nån kunnig.
Däremot om man själv är kunnig och köper en lugn häst som man är bäred att hjälpa barnet med i ur och skur så är det bra :)

Uscha! Jag hatar när sånt där händer :mad:
Hade förra hästen i ett stall där det var ungefär likadant.
Stallägaren hade tre egna hästar som hans ungar (som totalt saknar respekt till nåt levande) fick göra precis som dom ville med :eek: Dom kunde till exempel ta ut hästen, dra en vända i galopp (kunde dessutom vara på asfaltsväg) och sedan ställa in den som den var, ibland fick till och med vi andra ta ut den till hagen. Kan även säga att spring och skrik inte var helt ovanligt i det stallet. Några av ungarna skrek t.o.m shettisen i öronen :cry:
När vi försökte säga till ungarna att dom inte fick hålla på som dom gjorde och att vissa saker kunde vara direkt livsfarliga om dom inte slutade gick det in i det ena örat och ut genom det andra.
När vi sa till deras pappa (stallägaren) sa han bara: Ääh, låt dom hålla på, dom tycker ju att det är roligt. Sköt er själva!
Han satte till och med upp sin treåriga dotter på en av unghingstarna (som stod lös!)
Det var så himmla hemskt att se på och inte kunna göra nåt åt det. Jag vet att det pågår än idag där, så jag har varit väldigt väldigt frestad att skicka djurskyddsinspektören på dom.
Det är ett under att dessa hästar har överlevt den behandling dom får. En häst som stod inhyrd där dog tyvärr ganska nyligt på grund av förgiftning, men dom andra hästarna lever, hur dom mår kan ju alltid diskuteras.
Finns så mycket hemskt att berätta om därifrån, men nu ska jag inte förstöra tråden helt :o

Men det finns bara ett ord för sånt där: SINNESSJUKT!

gå fram och erbjud dem hjälp, om du nu kan tänka dig att hjälpa dem. de kanske inser att de fattat ett dåligt beslut och kanskei inte vill erkänna det för sig själva...
erbjud dem hjälp om du har tid och lust.
förstår att man blir galen på sådant där, jag är jätte duktig på att hettsa upp mig men man får hälla en hink kallt vatten över sig

KL

Jag är själv en sån som kan jaga upp mej ohc hästmänniskor är experter på att besserwissra om vad andra ska göra. Bakom ryggen.

Prata med dem det gäller och erbjud hjälp coh förklara vänligt vad ni tycker så kanske mycket löser sig till det bästa för hästen och barnet.

Sen tycker jag minst lika illa om föräldrar som tycker sig vara kunniga och köper dyra tävlningsponnies tilll sina barn och tävlar och tränar jämt jämt jämt i okunnighet och entusiasm äver sin duktiga lilla stjärna (barnet) och drar på ponnyn förslitningssskador mm.
Inte ens tränare vågar ofta säga till folk med mycket pengar som köper fina hästar och betalar dyra träningar och nöter ut ponny efter ponny.

Det är lika illa som den andra sorten som det handlar om här.

Ska försöka göra det igen.... har faktiskt sagt till dem att om det blir så att deras nuvarande häst inte blir frisk så hjälper jag dem gärna när de ska ut i hästdjungeln igen...eller bett dem att ta med någon kunnig som de litar på....
När det gäller hanteringen försöker alla i stallet hjälpa dem tillrätta....tex genom att säga "så här skulle jag gjort om det vore min häst...."

Håller fullständigt med dig om detta med dyra ponnies som avverkas en efter en....när jag red ponny för sådär 100 år sen.... stod jag i ett stall där stallägarens barnbarn fick precis allt hon pekade på... dessutom fick vi andra höra till leda hur duktig tjejen var, som till råga på allt bara åkte ponny då den gjorde jobbet....:)

Och alla föräldrar som skaffar foderhästar till sina barn,för att de ska få prova hur det är att ha häst!(Hästarna blir försökskaniner) I mitt stall har det varit flera stycken,och alla har varit varmblod.Trevliga individer,men tyvärr inte lämpliga till okunniga barn! Jag har t.o.m hört föräldrar säga:"Min dotter har inte tid att komma till stallet i veckan,för hon har 2 prov!" Vi andra har fått mocka och sköta hästen!

Jag tror faktiskt att detta är ett mycket vanligare problem än att föräldrar köper dyra tävlingsponnies till sina barn! (Då har de nog för det mesta ett intresse själva!)

KL

Men det finns solskenshistorier också, måste jag bara säga.

Vi stod i ett större stall med många seriösa ryttare i olika åldrar när en totalt okunnig familj flyttade in med en ponny de fått billigt. I början var det som ni beskriver i tråden med flängande på ridbanan och en massa konstigheter i hantering mm.

Vändningen kom när vi började prata med dem, men framförallt när vi bjöd med flickan att delta i träning för en hopptränare som vi tog dit. Han hade träningar både för häst o ponny och bla en grupp för några mindre erfarna ponnyryttare.

I och med det blev tjejen så glad och angelägen om att vara som de andra lite duktigare ryttarna och började "göra likadant", dvs vara noga med saker som de förr struntat i.
Hon putsade mer, blev mer prydlig själv, började även träna dressyr och hela hästhållningen blev mycket bättre. Och de blev mer en del av gemenskapen i o m det. Ingen mer flängridning eller konstigheter i övrigt utan de kom och frågade och bad om råd.

Jag tror dom kände innan att dom inte platsade och tyckte alla duktiga ungar och kunniga vuxna var stroppiga, faktiskt.

Men det finns alla sorter, ville bara ge lite hopp här att man faktiskt kan få en bättring om man inte bara snackar skit bakom ryggen och gaddar ihop sej, utan verkligen pratar med folk, fast med respekt.

Bra gjort !!
Inget skitsnack, utan respekt............
Det blir ofta otrevlig stämmning i stallen, med skitsnackare.
:mad:

*kl*

tyvärr är det ju ofta så att folk inte lyssnar!! Dom vet ju redan att dom är bäst! Eller så väljer dom vem dom lyssnar på...
Har en annan historia.. föräldrarna ska köpa häst till dottern, köper en travare (inget fel med det, men en oriden travare kanske inte är en lämplig förstahäst om man inte har ngn egen kunskap...), dom påstod att den var besiktigad, jag frågar om dom var med för hästen såg halt ut på alla benen! Men, nej, det var ju inget fel på hästen... en annan tjej som ansågs "duktig" i stallet (trotts att hennes egna 2 hästar var ohanterliga och halta, men hon hade ju tävlat 150 innan dom var halta... :/ ) skulle hjälpa, hon red o red, inget blev bättre, men när hon hörde mig säga att hästen var halt så tog det nån dag till, sen sa HON det, och då var det ju plötsligt så!! Den var halt på alla 4, kotledsinflammation, blev behandlad, vet inte hur det gick för dom flyttade den sen..... :(

ja de verkar lite konstiga. De menar säkert inget illa men de borde kanske tagit hjälp av nån duktig tränare och kanske köpt en läromästare. Ingen är ju fullärd men jag förstår din frustration. Men jag kan förstå att hon lade på skänkeln när hästen backade och hoppade, det hade jag också gjort men först får hon ju kanske ta reda på varför hästen gör så, den kanske blev nervös för att de andra skrek på den.
lycka till och hade jag varit du så hade jag nog gett de små tips så att de kan bli bättre.

sorgligt..
ännu tråkigare då en familj ska köpa en ponny till barnen (5-9 år)och föräldrarna (som hade ridit i ca 1-2 år o inte kan så mkt om hästar) tar hjälp av en TRÄNARE som köper in en 3årig ponny åt dem.
Kan säga att de haft ponnyn i ca 2-3 år nu och barnen klarar fortfarande inte att rida den förutom i ridhus.

man ser ex på okunnigt folk varje dag. Det enda man kan göra är att på ett vänligt sätt erbjuda sin hjälp.

Idag fick jag höra något ännu vansinnigare.Min svägerska som inte har någon hästvana alls,hyr en ponny till sin trettonåriga dotter.
Familjen har den inhyrd i ett stall där fodring ingår och in och utsläpp.Då ponnyn tydligen är för mager enligt folk i stallet,jag har aldrig träffat den ,framkom att ponnyn fodras en gång om dagen!!
Inget hö ges i hagen,hela givan ges på kvällen vid insläpp.De flesta där ger ett par kilo hö per dag enligt min svägerska,däremot ger de flera kilo kraftfoder.
Hon ger åtta kilo per dag och det är O.K.tycker jag,men allt ges i en enda giva!Det är alltså tolv timmar mellan fodringarna.
Hur kan stallägaren låta denna misskötsel äga rum och hur kan folk hyra ut sina hästar till vem som helst utan att förvissa sej om att djuren mår bra?

-kl-
Intressant tråd detta! Det verkar vara med hästhållning som med barn - det är alltid andras ungar och egna barn, och Gud nåde den som kritiserar mina. Det är tydligen en otroligt känslig sak att säga till andra hur de ska göra, och sen är det väl så att det finns lika många sätt som det finns hästägare. Själv hade jag ridit i 25 år innan barnen fick sin första ponny, och då hade de ridit på ridskola i 5 år. Tyckte ändå det var otäckt med det stora ansvar man tog på sig, men med god hjälp från tränare mm så verkar de må alldeles utmärkt.
Men visst har också jag många åsikter om hur andra sköter sina hästar. Men man kan ju inte säga till folk, "Hör du du, du kommer att rida sönder den här också om du inte börjar rida den i rätt form emellanåt, utan bara ut och hoppa o galoppera". Jag brukar försöka med föräldern, lite oskyldigt "och vem tränar h*n dressyr för?" Eller "den ser lite mager ut, det var vår också innan vi började ge lucern, har ni försökt med det" Ibland lyckas man väl så ett frö iaf.

Oftast har folk väldigt svårt att lyssna till andras tips och idéer om hur deras häst ska skötas.
Har själv blivit kallad både det ena och det andra för att jag inte kunnat knipa käft när folk misshandlar sina hästar.
I ett av fallen erbjöd jag mig dessutom att hjälpa till, men var ändå en "sur liten jävla kärring". Håhåjaja.

Bara att vänta ut dom. Om dom inte lär sig kommer det snart händad en olycka, och då blir du av med dom, och hästen kommer förhoppningsvis till ett för den bättre ställe.

Olyckan har nu varit framme, tur att ingen blev allvarligt skadad... hästen som nu haft boxvila i snart 4 veckor pga kotledsinflammation+ sår som är sytt... tjejen tar ner hästen för att le den på banan samtidigt som min medryttare rider min häst där. Givetvis börjar hästen stegra (har gjort det varje gång de ska le den), mamman till tjejen som höll hästen ramlar och släpas med i flera meter innan hästen sticker. Hästen i panik, nära att springa rakt in i en transport, vidare in i stallet i 180 knyck i timmen... hade inte stallägaren varit där och hejdat hade både häst och stall varit demolerat nu.....tjejen+ mamman kommer skrikande upp efter hästen som står med svansen rakt upp och bara frustar....på helspänn alltså... bara ren tur att min medryttare och pålle inte blev påsprungna!!
Nu har åtminstone stallägaren sagt att tjejen får hålla sig i rundpaddocken tills hon kan hantera hästen.

Ytterligare lite uppdatering... stallägaren tyckte att hästen i fråga hade väl mycket mat för de 6 kg per giva som tjejen betalar för- varför stallägaren vägde ensilaget = drygt 10kg....samt att 3 av hästägarna tycker sig sakna spånbalar...trist när man börjar bli lite paraonid...:(
Tjejen har nu fått en del ledarskaps övningar av stallägaren som hon ska arbeta med, när hon behärskar dem ska hon få nya att jobba med.....har fått ridförbud av stallägaren tills hon kan hantera hästen från marken. Så nu får vi väl se om hanteringen bli bättre- fortfarande är det en hel del gapande och skrikande....

Bra gjort av stallägaren att säga ifrån. Klart man inte ska rida om man inte kan hantera hästen. Hoppas det blir bättre!

*KL* och lite off topic....

Visst är det för bedrövligt när det blir helt fel vid hästköp. Men jag kan ha en viss förståelse för att det kan bli fel...

Har själv ett exempel. Jag lovade att hjälpa till att köpa en häst till dottern i en bekants familj. Föräldrarna inte tillräckligt hästkunniga och de gjorde ju rätt när de bad om hjälp.
Kravet var minst en C-ponny och den skulle vara inkörd. Just inkörd var viktigt då hela familjen skulle kunna utnyttja ponnyn.

Vi gav oss ut i hästdjungeln.... Jisses säger jag bara :eek: ... Det är lätt att bli lurad på en häst så mycket kan jag säga. Även den erfarna kan bli lurad om man inte håller huvudet kallt :cool: Vi for södra Sverige runt och tittade på den ena ponnyn efter den andra... Alla utlovades vara precis det denna familj letade efter. Jag kan lova att det inte är så roligt att sitta med en besviken 11 åring i bilen helg efter helg... Som ex, när vi skulle titta på en ponny, i annonsen lovades den vara både riden och körd... 15 mil enkel resa och när vi kommer fram visar det sig att hästen inte ens haft sele på sig... än mindre gått i ett par skaklar.

Inte är det heller trevligt att bli utskälld av hästhandlare som blir arga för att man avslöjar deras *bluffar* och konfronterar dem med att ljuga om saluponnyn... :mad:
Hur många vågar stå på sig när en hästhandlare uppträder både hotfullt och våldsamt skriker och gapar okvädningsord efter en... och dessutom då ha styrka att stå kvar tillräckligt länge för att kräva tillbaka handpenningen. Jo vi hade kommit så långt i det köpet.... innan det visade sig att vissa saker utlovade saker inte stämde..

Jag var nära att ge upp... för att inte tala om familjen.... Det tog nästan 6 månader... och denna familj hade en hel del erfarenhet om hur hästköp kan/bör gå till innan vi hittade rätt ponny.
Hade de inte haft stöd av mig hade de förmodligen stått här idag med en ponny som vore helt fel för denna dotter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar