ökenråttor

N

nemi_baby

går dom att få tama? jag tog emot en gammal ökenråtta från en jag känner annars hade dom avlivat den. för att Fru Råtta inte skulle känna sig ensam så skaffade jag en liten kompis till Henne, Zelda. Och ett motionshjul. dom bor i ett akvarium som fungerar perfekt för ökenråttor eftersom att dom gräver så mycket. Men hur får man dom lite mindre nervösa/rädda?

Sv: ökenråttor

Det är jättebra att du har ett akvarium till dem! Berätta gärna lite om hur dom har det :) Storlek på buren, mat, vad du har för bottenmaterial m.m.. Motionshjulet bör du ta bort, det är inte alls bra motion för små djur. De får dessutom väldigt lätt ryggskador av dom. För att få dom tama är det bara att hålla på med dom mycket, lyfta upp dom (är du rädd för att tappa dem så kan du lyfta upp de men hålla dem över buren) och klappa mycket. Det beror självklart också på föräldrarna om de blir tama eller inte. Var föräldrarna rädda av sig blir ungarna förmodligen också det.

Pink_0702 skrev:
Det är jättebra att du har ett akvarium till dem! Berätta gärna lite om hur dom har det :) Storlek på buren, mat, vad du har för bottenmaterial m.m.. Motionshjulet bör du ta bort, det är inte alls bra motion för små djur. De får dessutom väldigt lätt ryggskador av dom. För att få dom tama är det bara att hålla på med dom mycket, lyfta upp dom (är du rädd för att tappa dem så kan du lyfta upp de men hålla dem över buren) och klappa mycket. Det beror självklart också på föräldrarna om de blir tama eller inte. Var föräldrarna rädda av sig blir ungarna förmodligen också det.
storlek på buren vet jag inte men det är ett ganska stort akvarium. dom har vanlig råttmat och sågspån

Här är min lilla ökis...men han är inte så tam, man kan hålla honom, men han vill hellre springa fritt!

vilkenlckerbitva6am.jpg

Gerbiler brukar gilla att bada i fin sand, så ha gärna en grund skål eller liknande till det (typ stor kanimatskål om du inte har nåt annat). Du kan även ha det som hel grund iom att du har terrarie. :)
Dom gillar att ha stor bon och behöver hö och liknande att bygga av, kanske kan du lägga in en liten tygbit (dom brukar vara effektiva med att trasa sönder och använda et som bomaterial iaf..) också. Släng inte bona, de flesta gerbilerna vädrar ur när det behövs. Du kan ju slänga om det blir äckligt förstås.. :p

Det är AKTIVA djur, dom gillar att gräva och klättra, därför kan det vara bra med lite grenar och liknande. Leksaker i plast är förbjudet, det mals ner till spånflisor snabbt av små vassa tänder. Rekomenderar äv att du tar bort djuret, har sett gerbiler som klämt av svansen, sdat ryggen etc. De har lite av en ödlesvans, den kan mao gå av, så använd den inte som handtag :D

Sök runt litepå nätet och försök hitta info om deas naturliga miljö, och försök efterlikna det så mkt som möjligt :)

Vad bra att du skaffat en kompis!

Gerbiler trivs bra i stora akvarium, sålänge det är bra luft.
Nätöverdel kan vara bra.
Hjul ska inte gerbiler ka, de kan klämma svansarna i mellanrummen, det är bättre att aktivera dem på andra sätt. Mkt att gnaga på, som toarullar, grenar, osv, och olika saker att klättra på, gömma sig bakom osv. Viktigast är ett typ av bo och en skål med jättefin sand. De behöver sand för att hålla pälsen ren. Sen blir tyvärr många gerbiler allergiska mot dammet i kutterspånet, det yttrar sig genom röd nos. Istället kan man använda ett pelleterat strö, Toa-lätt är ett bra:)

Royal_724 skrev:
Här är min lilla ökis...men han är inte så tam, man kan hålla honom, men han vill hellre springa fritt!

vilkenlckerbitva6am.jpg
lite mera gulaktig och det hade avrt Zelda!

mysecretgarden skrev:
Gerbiler brukar gilla att bada i fin sand, så ha gärna en grund skål eller liknande till det (typ stor kanimatskål om du inte har nåt annat). Du kan även ha det som hel grund iom att du har terrarie. :)
Dom gillar att ha stor bon och behöver hö och liknande att bygga av, kanske kan du lägga in en liten tygbit (dom brukar vara effektiva med att trasa sönder och använda et som bomaterial iaf..) också. Släng inte bona, de flesta gerbilerna vädrar ur när det behövs. Du kan ju slänga om det blir äckligt förstås.. :p

Det är AKTIVA djur, dom gillar att gräva och klättra, därför kan det vara bra med lite grenar och liknande. Leksaker i plast är förbjudet, det mals ner till spånflisor snabbt av små vassa tänder. Rekomenderar äv att du tar bort djuret, har sett gerbiler som klämt av svansen, sdat ryggen etc. De har lite av en ödlesvans, den kan mao gå av, så använd den inte som handtag :D

Sök runt litepå nätet och försök hitta info om deas naturliga miljö, och försök efterlikna det så mkt som möjligt :)
okey du gav mej massa idéer. men annars r dom väl inte så olika tamråtter?

nyponros skrev:
Vad bra att du skaffat en kompis!

Gerbiler trivs bra i stora akvarium, sålänge det är bra luft.
Nätöverdel kan vara bra.
Hjul ska inte gerbiler ka, de kan klämma svansarna i mellanrummen, det är bättre att aktivera dem på andra sätt. Mkt att gnaga på, som toarullar, grenar, osv, och olika saker att klättra på, gömma sig bakom osv. Viktigast är ett typ av bo och en skål med jättefin sand. De behöver sand för att hålla pälsen ren. Sen blir tyvärr många gerbiler allergiska mot dammet i kutterspånet, det yttrar sig genom röd nos. Istället kan man använda ett pelleterat strö, Toa-lätt är ett bra:)
nätöverdel har ja tyvärr inte utan bara en vanlig överdel som ja säkrat lite grann eftersom ja har katt å hund som är väldigt intresserade av dom. ok, ja ska nog ta bort hjulet då. i zoo sa dom inte att hjul gjorde sånt me dom. toarullar får dom så ofta som vi kan ge dom men dom "försvinner" lika snabbt! :D och sand, det var en bra idé! de ska ja skaffa!

kompisen var antagligen det bästa som hänt Råtta på länge. hon had een kompis tidigare men den dog. men nu när hon fått zelda är hon mycket gladare!

Okej, se bara till att lufttillförseln är god nog nere i akvariet om du har tät överdel.
Ja, jag vet flera djuraffärer som har hjul till sina ökenråttor, men de kan tyvärr inte så mkt som de borde kunna alla gånger.
Tex säljs ju flockdjur utan problem ensamma i för trånga burar utan hus och med ett foder som inte är lämpligt... det gäller nästan överallt. Men jag kan ju inte tala för alla..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 180
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 798
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka