Okej, halshugg mig!

Sen som lite utveckling. Majoriteten av de muslimska män jag mött har behandlat mig bättre än svenska män om man ska börja bedöma respekt i gester och beteenden etc.

Men något som också gällt för många har varit att de kunnat ha en riktigt usel kvinnosyn rent när vi talar jämställdhet, han talat om sin kvinna etc. Men det har inte märkts gentemot mig. De har tillsynes en bedömningsskala för svenska jämställda kvinnor. Och en annan bedömningsskala för kvinnor de skulle kunnat gifta sig med. Och jag tillhör absolut inte den sista kategorin, men det nedvärderar mig inte. Utan jag tycks snarare hamna i samma fack som någons mor eller liknande, dvs en kvinna som ska respekteras på nivån att de inte sätter sig före mig, inte går igenom en dörr före mig, är väldigt artiga etc.

Samma män som när man samtalar med dem utan att blinka kan beskriva en kvinnosyn som gör en mörkrädd. Där "hans" kvinna självklart är underordnad, inte får göra ditt, ska göra datt.

Så det är lite farligt att anta att visst beteende från en muslimsk man säkert beror på ditt. Det är en enkel slutsats som lika ofta kan vara rätt som fel.

Eller så vill jag inte lämna ut viss information.
Men visst, det är fullt tänkbart att han "bara" inte ville hälsa på mig men det hade varit väldigt konstigt utifrån situationen. Ännu konstigare, faktiskt än att kunna förklaras av hans ursprung kontra mitt kön.

Du skrev själv att du inte visste men antog utefter namn och ursprung osv att det berodde på religion. Gissade alltså.

Ja ena gången kämpar vi för jämnställdhet mellan könen, sedan är det helt plötsligt ok av muslimska män att ej ta kvinnor i hand ?? Nää skitsnack blir också heligt förbannad. Har varit med om detta inte bara en gång i mitt eget yrke.
Man kan ju för skojsskull läsa Me2 tråden innan man läser denna för att få lite distans.
Patriarkatet gäller enbart svenska män, alla andra undantaget.

Du skrev själv att du inte visste men antog utefter namn och ursprung osv att det berodde på religion. Gissade alltså.

Ja, gissade som i "frågade inte vad han har för religion". Men låt oss för allt i världen kalla det för en synnerligen kvalificerad gissning.

Senast ändrad:
Man kan ju för skojsskull läsa Me2 tråden innan man läser denna för att få lite distans.
Patriarkatet gäller enbart svenska män, alla andra undantaget.

Med risk för urspårning av tråden.

Men jo, om man är man från annan kultur än den svenska, ursäktas mycket sådant beteende som aldrig skulle accepteras från en svensk man.
I kultur- och traditionsnamn.

Till viss del kan jag tycka att det är rätt: vi bör kunna kräva mer av jämställdhet från dem som bott i Sverige i hela sitt liv, jämfört med en person som kommit från ett land med helt annat kulturellt och traditionellt mönster, som nyligen kommit till Sverige.
Vi bör kunna kräva full jämställdhet av alla dem som bott länge i Sverige.
Vi bör också kunna kräva full respekt för jämställdhet från dem som inte bott här lika länge, och det är avsiktligt som jag använder en mindre skillnad i uttryckssätt.
På sikt borde vi kunna kräva full jämställdhet globalt, men dit är det en väldigt lång väg.

Konstigt nog tycker ingen i tråden att det är upprörande att män och kvinnor hälsar olika på män och kvinnor även i Sverige.

Jag gillar det verkligen inte när jag ser det men det händer inte särskilt ofta och framför allt är det inget systematiskt. I några kretsar kanske det är så att man hälsar olika på män och kvinnor men då finns det väl inga regler om det som förhindrar att män kramas och kvinnor skakar hand? I min umgängeskrets är det med ytterst få undantag så att man kramar de man känner väl, skakar hand med de som man bara är bekant med/inte träffat tidigare. Oavsett kön.

Jag känner inte igen dina övriga iakttagelser heller.

Jag gillar det verkligen inte när jag ser det men det händer inte särskilt ofta och framför allt är det inget systematiskt. I några kretsar kanske det är så att man hälsar olika på män och kvinnor men då finns det väl inga regler om det som förhindrar att män kramas och kvinnor skakar hand? I min umgängeskrets är det med ytterst få undantag så att man kramar de man känner väl, skakar hand med de som man bara är bekant med/inte träffat tidigare. Oavsett kön.

Jag känner inte igen dina övriga iakttagelser heller.

Det är ju olika i olika sociala sammanhang, förstås.
Men situationen jag beskrev (lite väl rapsodiskt, kanske), handlade om en mer formell hälsning.
Inte kompis-gäng.
Jag håller med om din beskrivning av "hälsnings-ceremonier" i umgängeskretsar, med skillnaden att man i de flesta av mina olika sociala sammanhang övergår från handskakning till kram efter sådär 4-5 gånger. Oavsett kön.

Antar du. Och det antagandet kan vara helt korrekt. Men du vet inte. Det är min poäng.

Jo, jag har förstått vad som är din poäng.
Och du vill ha sagt?

Att det är OK att särbehandla pga kön, oavsett bakgrund?
Eller, mer välvilligt tolkat från min sida, att hans bakgrund är oväsentlig och att han "bara" betedde sig oartigt?

Men situationen jag beskrev (lite väl rapsodiskt, kanske), handlade om en mer formell hälsning.
Inte kompis-gäng.
Jag håller med om din beskrivning av "hälsnings-ceremonier" i umgängeskretsar, med skillnaden att man i de flesta av mina olika sociala sammanhang övergår från handskakning till kram efter sådär 4-5 gånger. Oavsett kön.

"Man" gör inte det. Många gör det.

Jag avskyr "kulturen" med kramande som hälsning. Något för övrigt 99% av mina arbetskollegor uppfattat. Utan att ta det som att jag inte vill hälsa på dem eller liknande.

Jag avskyr "kulturen" med kramande som hälsning. Något för övrigt 99% av mina arbetskollegor uppfattat. Utan att ta det som att jag inte vill hälsa på dem eller liknande.

Som jag skrivit, i MINA UNGÄNGESKRETSAR gör MAN på beskrivet sätt.
MAN specificerades till mina umgängeskretsar, inte till något generellt.

menar du att kramar är normal hälsning på din arbetsplats?

Bland arbetskamrater på min arbetsplats är "god morgon!" eller "hej!" normal hälsningsfras.
Utom efter semestrar eller andra längre frånvaroperioder då "välkommen tillbaka!" är mer normalt.

menar du att kramar är normal hälsning på din arbetsplats?

Bland arbetskamrater på min arbetsplats är "god morgon!" eller "hej!" normal hälsningsfras.
Utom efter semestrar eller andra längre frånvaroperioder då "välkommen tillbaka!" är mer normalt.
Efter lång frånvaro på jobbet av en eller en annan orsak så brukar jag skaka hand med mina kollegor och hälsa dem välkomna till jobbet med frågan om de är nyanställda. :D

öh, menar du att kramar är normal hälsning på din arbetsplats?

Jodå jag såg att du skrev i dina. Men med ditt "man gör" så riskerar du att även där anta. Att "man" vill kramas mm. Dvs du ger inget direkt intryck av lyhördhet.

Och ja det är en utbredd kramkultur på min arbetsplats. Kanske för man arbetar så nära och tätt inpå. Eller för att de bara är väldigt förtjusta i kramar lite till mans. Jag vet inte. Jag bara har noterat det - och noterat att 99% av kollegorna snappade att jag inte gillar det. Den sista procenten kramar vidare och tycks inte så bra på att läsa av. Elmer generaliserar.

I våras var det en riktig kulturkrock på jobbet.

Kom en lastbilschaufför (vet inte vilket land, han pratade inte svenska eller engelska) med material, en lossare kommer i sin truck och mannen stället sig i vägen och hon i trucken får inte lossa utan mannen ställer sig och pekar på några av vår manliga personal med andra arbetsuppgifter.

Efter velande med olika chefer fick hon äntligen lossa bilen och åkerit får inte köra hit mer.

Gjorde vi rätt eller skulle företaget anpassa sig till chaufförens att få en manlig lossare?
Själv tycker jag det var helt rätt som företaget gjorde.

Kan ju säga att liknande saker har hänt mig. Tyvärr.

Jodå jag såg att du skrev i dina. Men med ditt "man gör" så riskerar du att även där anta. Att "man" vill kramas mm. Dvs du ger inget direkt intryck av lyhördhet.

Du är allt rolig, du.
Jag försöker inte ge intryck av lyhördhet.
Jag försökte beskriva hur "man" gör i mina umgängeskretsar.

Och nej, det är inte jag som lagt "kram-ribban".
Jag hör nog - tro det eller inte - till dem som är mer kram-restriktiva i de gängen.

Inte kompis-gäng.

Mitt svar var riktat enbart till @Petruska och handlade alltså inte om situationer som i ditt ursprungsinlägg.
Där är nog min enda synpunkt att jag tycker att samhällets ståndpunkt bör vara att kvinnor och män ska behandlas lika. Handskakningen som sådan kan dock ersättas av vilken hälsning som helst. Om någon ändå väljer att hälsa olika på kvinnor och män kommer jag inte att bli upprörd över det så länge hälsningen är artig men jag kommer betrakta det som ett socialt snedsteg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 155
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 202
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 660
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka