Okej, halshugg mig!

Och jag har stött på väldigt få människor som tycker att ett handslag i form av hälsning, är intimt och "kroppskontakt åt höger och vänster".

Som du framstår i den här tråden, och andra där jag läst dina inlägg tidigare, får jag intryck av att du inte är en person som skulle märka andras obehag om de inte väldigt tydligt markerar det? Så jag känner nog att din observation om "väldigt få" inte är helt pålitlig, mer än som just att det är hur du tolkat det...

Då läser vi olika eller så visas olika trådstartsinlägg.
Jag ser detta:
"När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna."
Han vill inte ta i hand. Det är inte samma sak som att inte hälsa. Han kan ju ha nickat eller vad som helst som han ansåg vara en hälsning.
Att "inte hälsa" är för mig synonymt med att helt ignorera en persons existens.
Jag gömmer också undan händerna om någon sträcker fram handen. Ibland förklarar jag, ibland ser jag bara till att ta ögonkontakt, nicka, le och säga hej. Betyder det för dig alltså att jag inte hälsar?
Du har helt rätt, jag läste slarvigt.

Dock tycker jag ändå frågan är viktig.

oförskämt av dig att misstänkliggöra mig på det sättet.
Men du är vanligen ganska eftertänksam och nyanserad, så jag ska svara.

Jo, det är klart att mitt yrke kan ha viss betydelse - om inte annat så för att folk troligen är mer förberedda på att viss kroppskontakt kommer att ske. Och att då handslaget är en väldigt "o-intim" kroppskontakt jämförelsevis.

Och jo, personer som är så avogt inställda till kroppskontakt, att ett handslag känns "närgånget" verkar vara rädda för kroppskontakt i onormalt hög grad.

Att hälsa formellt, och då också i hand, ser jag verkligen inte som att "ha kroppskontakt till höger och vänster". Nej. Och jag har stött på väldigt få människor som tycker att ett handslag i form av hälsning, är intimt och "kroppskontakt åt höger och vänster". De enda undantagen är enstaka muslimska män.

Kanske särskilt med tanke på mitt jobb, som sagt.
Hur menar du att jag misstänkliggör dig? Du skriver att du får vissa associationer och jag ifrågasätter det.

Att alla som inte tycker om kroppskontakt skulle ha någon sjukdom/diagnos som det beror på är verkligen ett inskränkt tankesätt och jag kan inte förstå varför det skulle ha någon betydelse varför någon inte vill ha kroppskontakt? Att någon inte vill det behöver inte bero på något alls eller så kan det bero på allvarliga trauman, sjukdomar eller vad som helst. Grejen är att det kvittar varför en människa inte vill ha kroppskontakt i onödan vilket ju ett handslag är och då ska personen respekteras för det och det utan att läkaren gör associationer till sjukdom/diagnos som inte ens är relevant.

Hur menar du att jag misstänkliggör dig? Du skriver att du får vissa associationer och jag ifrågasätter det.

Att alla som inte tycker om kroppskontakt skulle ha någon sjukdom/diagnos som det beror på är verkligen ett inskränkt tankesätt och jag kan inte förstå varför det skulle ha någon betydelse varför någon inte vill ha kroppskontakt? Att någon inte vill det behöver inte bero på något alls eller så kan det bero på allvarliga trauman, sjukdomar eller vad som helst. Grejen är att det kvittar varför en människa inte vill ha kroppskontakt i onödan vilket ju ett handslag är och då ska personen respekteras för det och det utan att läkaren gör associationer till sjukdom/diagnos som inte ens är relevant.

Nja, det kan ju vara att du har andra associationer än de du skriver ner.
Här handlar det om kroppskontakt i första hand i form av handslag.
Och du verkar se det som vanligt att även den formen av kroppskontakt är obehaglig?

Jo, i en vård-situation anses det som en relevant beskrivning av "psykiskt status" om en person inte vill ha kroppskontakt. Eller undviker ögonkontakt, för den delen.

Så vi associerar helt klart till olika situationer. Och gör därför helt olika tolkningar.

Jag utgår inte ifrån var jag befinner mig, utan ifrån den andre parten: jag hälsar på andra människor så som de vill hälsa på mig. Det är handslag här och kramar där, kindpussar här och leenden där, bugande här och nickande där. En hälsning är en kontakt och känner jag att vi får kontakt så är ju allt bra.

Fast för att DU upplever det som ointimt betyder inte att andra känner likadant.
Jag träffar tex muslimska kvinnor som kört någon slags "döda fisken" med handskar på även när de hälsat på mig ( kvinna). Det har synts att de tyckt det varit obehagligt. Så då har jag inte heller propsat på är skaka hand efter mitt första försök utan vi nickar och ler istället. ( De ser ungefär ut som jag gör om nån försöker krama mig)
Det går hur bra som helst.
Och jag har träffat flertalet svenskar, både män och kvinnor (även inom vården) som kör med "döda fisken".

Blir alltid svårt att få in att behandla män och kvinnor olika i ett land där vi försöker uppnå jämlikhet, jämställdhet och likabehandling.

Hade personen hälsat likadant på alla kön så fungerar det även om det hade varit utanför hälsningsnormen. I sverige värderas jämställt behandling högre än korrekt traditionsenlig behandling. Det är mer socialt ohyfsat att hälsa olika än att hälsa fel (sen är det fel att hälsa olika men det är sekundärt i sammanhanget).

Jag antog att det var ett muslimskt land och dom brukar ha seder som vi här i Europa kommit förbi sen århundraden.

För att normalintelligenta människor behandlar inte kvinnor och män olika, framförallt inte när man är i Sverige.
Intelligens har ingenting med kulturer att göra och oavsett om han var muslim eller inte så kan han faktiskt vara lika mycket svensk som du eller jag. Jag försvarar inte det uteblivna handslaget, men din syn på saken är rent vidrig!

Och jag har träffat flertalet svenskar, både män och kvinnor (även inom vården) som kör med "döda fisken".

Jag med. Men inte till denna grad. Man får liksom en horisontal lös dutt med fingrarna.
Det är rätt spännande hur olika folk hälsar. Jag har övat mig på att skaka hand för att försöka få till ett någorlunda okey handslag.

Och jag väljer en död fisk hundra gånger hellre än gubbdjäklarna som ska klämma sönder ens händer. Fy farao.

Men helst skulle jag vilja slippa handslag helt.

Jag blir också redigt förbannad på det.

Så sunkigt.

Hoppas verkligen att invandrare får någon lektion i hur man beter sig mot människor(kvinnor) i Sverige och att vi alla är lika värda, annars har Sverige svikit oss kvinnor, stort.
Ja ena gången kämpar vi för jämnställdhet mellan könen, sedan är det helt plötsligt ok av muslimska män att ej ta kvinnor i hand ?? Nää skitsnack blir också heligt förbannad. Har varit med om detta inte bara en gång i mitt eget yrke.

Nja, det kan ju vara att du har andra associationer än de du skriver ner.
Här handlar det om kroppskontakt i första hand i form av handslag.
Och du verkar se det som vanligt att även den formen av kroppskontakt är obehaglig?

Jo, i en vård-situation anses det som en relevant beskrivning av "psykiskt status" om en person inte vill ha kroppskontakt. Eller undviker ögonkontakt, för den delen.

Så vi associerar helt klart till olika situationer. Och gör därför helt olika tolkningar.

Möjligt men jag associerar eller funderar inte på vilka diagnoser någon har beroende på hur hen beter sig när det inte ens är relevant. Jag väljer att se och lyssna på personen jag har framför mig och utgår ifrån vad jag kan hjälpa henom med (om det nu är hjälpa jag ska göra).

Menar du att varje gång någon kommer till vårdcentralen så görs det en beskrivning av psykisk status även när det överhuvudtaget inte är relevant?

Jag har aldrig skrivit något om hur vanligt förekommande något är och det är inte heller relevant. Det relevanta är att du som läkare gör de här associationerna vid så simpla saker som att någon inte vill ta i hand.

Haha va? Jag har alltid blivit hälsad på av svenska, norska och engelska män, aldrig ett problem.
Hur många muslimer har du hälsat på då? Jag har träffat på ett antal svenska skitstövlar som antagit att de kunde uppföra sig respektlöst mot mig antingen pga ålder, kön och/eller vad de antagit varit mitt yrke. Jag antar att de kan kallas som kristna men jag frågade inte vilken religion de bekänner sig till, det är inte religionen utan deras uppförande som gör mig förbannad.

Möjligt men jag associerar eller funderar inte på vilka diagnoser någon har beroende på hur hen beter sig när det inte ens är relevant. Jag väljer att se och lyssna på personen jag har framför mig och utgår ifrån vad jag kan hjälpa henom med (om det nu är hjälpa jag ska göra).

Menar du att varje gång någon kommer till vårdcentralen så görs det en beskrivning av psykisk status även när det överhuvudtaget inte är relevant?

Jag har aldrig skrivit något om hur vanligt förekommande något är och det är inte heller relevant. Det relevanta är att du som läkare gör de här associationerna vid så simpla saker som att någon inte vill ta i hand.

Nu har vi nog missförstått varandra. För vi tänker oss olika situationer när vi tänker.
I situationen i trådstarten: ingen tanke om psykisk avvikelse. Enbart upplevelse av oartighet.

Det som fått mig att associera mot psykiska problem är de mer extrema situationer som beskrivits senare i tråden, där man framför att människor (till varje pris) vill undvika all kroppskontakt.
Det ser jag som rätt ovanligt, att människor är så angelägna att undvika kroppskontakt att till och med handslag ses som närgånget/påträngande. Oavsett om det är på min arbetsplats, eller privat.

Vad gäller beskrivning om psykiskt status: tja, det beskrivs inte alltid i journal beroende på kontaktorsak, men personers vilja eller motvilja mot "kontakt" är ofta relevant. "undviker ögonkontakt" är en inte helt ovanlig kommentar om en person som på ett genomgående sätt undviker just ögonkontakt. Det säger en del om situationen, det säger antagligen en del om individen. Eftersom det är ovanligt att en person i en vårdsituation - nu har alltså diskussionen överflyttats till ett generellt plan och till en vårdsituation - helt undviker ögonkontakt med vårdpersonalen.
Liksom det är ovanligt att en person "hajar till" eller markerar att all "kroppskontakt" är helt oönskat.
I en vårdsituation.

Sedan har det framförts att handslag är "kroppskontakt åt höger och vänster" och den åsikten, jag tror det var du som framförde den, har jag svårt att relatera till över huvud taget.
Så våldsamt ofta hälsar man väl inte formellt på människor?
I vilken situation befinner man sig i för att "ha kroppskontakt åt höger och vänster" vid handhälsande?
Eller tänker du mer sammanlagt under en viss tidsperiod??

Som sagt; kan inte relatera till någon "normal" situation där det skulle vara så, utom om jag presenteras för ett gäng personer i ett socialt sammanhang där jag är relativt ny.
I en sådan situation skulle jag inte heller se det som besvärande att handhälsa på alla.

Ett högst konkret exempel som inträffat idag.
Ung man som drog sig bakåt när jag skulle hälsa och i vanlig ordning sträckte fram handen.
Nej, jag reagerar inte över ospecificerade muslimska mäns uppförande i hypotetiska icke-verkliga situationer.
Jag reagerar över något som inträffade idag.

Jag släppte ner min hand, hälsade och presenterade mig - förstås - ändå.

Och nej, du har rätt.
Jag vet inte om han är muslim men agerandet tillsammans med namn och utseende, gjorde att jag drog den slutsatsen. Fördomsfullt.

Frågan är väl vem som har mest inskränkt reaktion: jag som blir lite "tagen på sängen" av ett köns-markerande beteende, eller han som valde att använda ett köns-markerande beteende.

Eller så ville han inte hälsa på dig, och det hade inget med religion att göra. Du gissar ju bara hejvilt.

Jag mötet troligen mer muslimska män med högst tveksam kvinnosyn än de flesta. Ingen har hitills vägrat att ta mig i hand. Jag skulle dock inte på minsta vis ta det personligt om de gjorde det. Att ta i hand är för mig ganska egalt när det handlar om respekt. Den dag de skulle vägra tala med mig eller vägra lyssna på mig enbart för att jag är kvinna däremot - då kan vi börja tala om respekt och värden.

Jaså? Många jag känner gör såhär (när de träffar nån de känner):
Kvinna träffar kvinna: *kram*
Kvinna träffar man: *kram*
Man träffar man: *Handslag, alternativt med dunk i ryggen.*

Misstänker att det har något med homofobi att göra eller så...

Konstigt nog tycker ingen i tråden att det är upprörande att män och kvinnor hälsar olika på män och kvinnor även i Sverige.

Jag har noterat att män och kvinnor vinkar på lite olika vis när man tex möts i bil på landet. Jag har också noterat att i alla fall i trakter där jag är van att vistas, används ordet Tjenare som hälsning i princip enbart av män till män. Och så tenderar då män att ta andra män i hand, och att krama kvinnor.

Man kan även i stort sett se om två män som hälsar på varandra är hetero eller homo. Om heteromän kramas, dunkar de varandra i ryggen. Homomän kramas som vanligt.

Du gissar ju bara hejvilt.

Eller så vill jag inte lämna ut viss information.
Men visst, det är fullt tänkbart att han "bara" inte ville hälsa på mig men det hade varit väldigt konstigt utifrån situationen. Ännu konstigare, faktiskt än att kunna förklaras av hans ursprung kontra mitt kön.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 155
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 202
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 660
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka