Okändstam-panik

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LiitenPrinsessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 009
L

LiitenPrinsessa

Har kollat runt efter ny häst ett tag, endast svenska halvblod. Men har nu förälskat mig i ett holländskt sto, som är 4 år och utan stam, vilket suger eftersom jag tänkt behålla henne som avelssto efter karriären. Hur stor är sannolikheten att man får reda på rätt stam om man skulle DNA-typa henne? Och vad kostar det?

Sv: Okändstam-panik

För att det ska vara lönt att DNAtypa så måste du ha troliga föräldrar att testa henne mot, det går inte att "hitta stammen" genom DNAtest.

Sannolikheten, om du inte har några troliga föräldrar, är i princip NOLL

Vi tänkte göra detta med vårt förra sto, men precis som ameo skrev behövs det någon
att testa det mot vilket är ganska otroligt att man lyckas med.
Framförallt när det gäller hästar från andra länder (vår var Dansk).

Och det är väldigt dyrt.

Hon är chipad men det visade igenting. Förstår inte hur det kunnat bli så. Ska försöka spåra gamla ägar till henne.

Hon kan vara imp. Holland, men född i ytterligare ett annat land, så försök att lokalisera från vilket land chipet är

det är inte alla chip som har rätt "landskoder", så det är inte säkert att det hjälper.

(fast testa att skriva in chipnumret på SHs databas, det kanske inte ens är nån import...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 742
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Lavinia
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka