ojämnt musklad, puttar över schabraket på ena sidan.

B

BeastieBabe

Jag rider en häst nu, valack 11 år, han var ridskolehäst fram tills för 2 veckor sedan och nu rider jag med en bomlös sadel innan en bomsadel inköpts.
för att slippa tvätta specialpadden så använder vi ett vanligt schabrak under specialpadden.

Problemet är att hästen ofta puttar över oss ryttare på vänstersidan, sadeln glider lätt lite åt vänster när man rider, men schabraket glider åt höger. Han väljer helst vänstergaloppen och är starkare i vänstersidan, men varför puttas sadeln över åt vänster då?

Han rids 5-6 dagar i veckan nu och har mycket energi, vi tränar på sidvärtsrörelser, öppna, sluta, övergångar och travbommmar för att försöka jobba honom mera liksidig. Har någon något tips på en bra övningsslinga för att jobba honom liksidig mer aktivt?

:)

Sv: ojämnt musklad, puttar över schabraket på ena sidan.

Jag skulle ta ut en ET som kan mjuka upp hästen och hjälpa till med att få bort spänningarna, man brukar även få ett hjälp med bra stretchövningar och vart man ska massera :)

För att han hellre vill bära ryttaren på den sida han är starkast.

spänningar finns det inga problem med, han skrittas fram och värms upp länge (15 min) arbetas lösgjord och skrittas av ordentligt, han är bara ojämnt musklad.. vi hade massageundervisning för ca ett halvår sedan och hästen somnar nästan när man masserar :)

stretch ska vi börja med när han blivit mera liksidig :)

aha, ja så är det ju, logiskt sett.. då har man ju iallafall fått klarhet i vilken sida som ä'r starkast, det blir till att träna på.. :)

tack

Den kan ha blivit sned i höfterna efter att ha rullat i hagen. Ta dit en equiatriker.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 112
Senast: lillamy73
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst är ett halvblod 12 år som jag haft i snart 3 år. Dressyrblod och jag tror tanken var god när man avlade men resultatet blev...
2
Svar
25
· Visningar
5 316
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar