Ojämnt musklad och öm i bakdelen

Sv: Ojämnt musklad och öm i bakdelen

Jag insåg rätt snart efter att jag postat tråden att jag borde uttryckat mig bättre, men det var ju förstås för sent och ni två har ju inte halshuggit mig iallafall.

Det jag borde ha frågat är:
När musklerna tensor fascia latae är mindre på ena sidan än den andra, och det finns ömhet i ursprunget till biceps femoris samt runt höftkölen - vad kan man tro att felet kommer ifrån? Och vad är hönan och ägget - är muskeln underutvecklad för att leden gör ont eller gör lederna ont för att muskeln är så svag eller spänd?

En veterinär tycker jag ofta letar ledfel men glömmer resten, tyvärr, och därför vill jag fundera själv också.

Nu har jag inte läst alla svar så jag ber om ursäkt om jag upprepar saker som redan sagt.
Jag har haft en häst med samma problem som din, alltså mindre musklad på ena sidan i bla den muskeln du nämner. Ömhet runt höftknölen fanns också. Samma med haser (vilket länge misstänktes vara gundfelet).

Vi körde många olika behandlingar på hästen men själva roten till det onda kom från knäet, vilket jag skulle misstänka att din häst onda också gör. Det skulle underlätta att få se en bild på hästen dock. Har de problem i bakknäna är det vanligt att de brukar se ut och bete sig som din häst.
Det blir problem båda med haser, rygg och slutligen även kotor och framkärra. Det går ju runt allting.
Min häst hade pålagringar i ena bakknäet vilket var vad som orsakade urtunningen samt även hans hasproblem. vi fick bra resultat genom att köra laser på knästräckarmuskeln ända upp till höftknölen (på bägge sidor om den, ner mot knäet). Vi körde enligt ett speciellt schema med lasern där det skulle köras längre än vad som är "normalt". Jag kan se om jag hittar schemat någonstans.
Den behandlingen gjorde hästen fin, även om själva grundproblemet alltid fanns kvar.

Ofta är det ju så att permanenta förändringar i en led ger dessa problem men det kan ju vara åt andra hållet också. Att muskelspänningar och rörelsestörningar ger onda leder i sig. Men ofta är det ju så att man får behandla måånga delar av kroppen innan man lokaliserar grundfelet..

Hästen har en kraftig muskelatrofi och bör därmed undersökas. Det låter inte bra.

Du skriver att han vid besiktningen behandlades i vänster bakknä pga överansträngning = ledinflammation. Vad jag föstår skedde inga återbesök eller kompletterande behandlingar?

Hälta från bakknä ger sällan upphov till en regelrätt hälta, alltså att hästen linkar. Istället fås ovilja att utföra vissa rörelser samt stelhet, muskelömhet, muskelatrofi osv. På vilket sätt "spökar" vänster bak? Problemen brukar vara tydliga i galoppfattningar, på voltarbete och vid hoppning.

Pålagingarna i halskotpelaren kan men behöver inte ge några problem. Det låter ju iofs så när du beskriver stelheten, men den kan lika gärna härstamma från en gonit.

Jag tycker inte att en häst med de besvär du beskriver ska ridas.

Det är också svårt att veta om problemet verkligen kommer från ett bakknä eftersom även knäproblem ofta är sekundära. Något kommer det ju ifrån, varför skulle en häst överanstränga ETT bakknä om det inte finns obalanser på annat håll? (Nu var det en retorisk fråga, vill bara inflika att alla är såklart lite ojämna helt naturligt, men om det "naturligt" ska till en överansträngning bak, då ska ansträngningen vara ganska onaturlig eller väldigt hög - tänker jag.)
En sparkskada eller sträckning det är ju en sak, en belastningsskada (ledinflammation) är mer som regel än undantag ett sekundärproblem, vare sig det kommer från "dålig" träning i kombination med lite fysisk obalans eller om det kommer från en regelrätt skada någon annanstans.
Sen kan man iofs fundera på vart pålagringarna kom ifrån.

Man vill så gärna tänka ett plus ett är likamed två. Den enkelheten. Och så är det ibland, "hästen blev sparkad i hagen" är ett sånt enkelt fall, ffa om man t o m sett när det inträffat. Fast verkligheten är ofta betydligt mer komplex, gissar på att det är många (ffa ledinflammationer) som man aldrig kommer fram till någon grundorsak till, eller "tillverkar" en som i själva verket är en ren och skär gissning.

Det är också svårt att veta om problemet verkligen kommer från ett bakknä eftersom även knäproblem ofta är sekundära.

Jag håller inte med riktigt där. Eller, jag tror vi missuppfattar varandras ord.

Bakknäproblem är vad jag har fått erfara INTE oftast sekundära. Tvärtom. Oftast är det där det börjar för att sedan vandra vidare. Svaga bakknän är inte ovanligt och inflammationer är inte alltid lätt att hitta i bakknäna. Som någon också sagt så yttrar det ju sig inte i ren hälta. Då finns det ju också risk att hästen går med problemen länge och så är karusellen igång.
Pålagringar eller andra förändringar i tex menisk och muskler (i direkt anslutning till knäet) är ofta orsaker till att ETT knä kan spöka. Då blir resultatet som TS häst. Självklart är det inte alltid så, det finns ju lika många orsaker som hästar. :)

Däremot håller jag med dig om att knäproblem oftast är ett sekundärproblem, dvs att den uppstår pga något som är fel i -oftast - träningen eller belastningen. För hård träning för tidigt tex. DÅ är knäproblemen sekundära eftersom de kommer efter det primära som ju är felet i träningen.

Men Sekundärskador har jag aldrig upplevt att knäproblem oftast är, som du säger. Tex att problemen börjar i en kota och sedan sätter sig i knäna. Men det är klart att de tockså förekommer.
Ryggproblem däremot brukar ofta sätta sig i bakknän - som en sekundär skada. Så jag antar att det är lite både och och man har ju alla olika erfarenheter. :)

Man kan vrida och vända på allt! :D
Och det var så jag menade, att problemet knappast kommer ursprungligen från "ett svagt knä", helt enkelt för att det låter som en förenklad förklaring. Då börjar man ju tänka varför det knäet var svagt och hur det då belastats (vad i rörelsemekaniken t ex eller vad i träningen) som gjort att det blivit överbelastat. Men är det fysiskt, att hästen t ex pga krampande muskler och felaktig rörelsemekanik iom det belastar sig felaktigt - vilket då visar sig när man anstränger hårdare, då kommer ju problemet med stor sannolikhet komma tillbaka igen när man vill belasta lite hårdare även om man lagt upp träningen bra. Ingen skada det är frågan om då heller, men ändå ett fysiskt trauma på ett eller annat sätt. Knäna upplever jag är känsliga på så vis att de lätt tar stryk av andra obalanser, just vid lite hårdare ansträngning (om det inte är rejält).

Som sagt - erfarenheterna är nog lite olika. Men tänker man alltid ett steg till så långt det går, då är som sagt knäna sällan "hela sanningen", det är så jag tänker. Ska man hårddra det så kan man iofs tänka så om det mesta. Det finns ju alltid en anledning till sjukdomar/skador/andra fysiska problem även om det ibland/ofta kan vara grymt svårt att komma fram till. Huvudsaken att strävan alltid är att försöka tänka ett steg längre i orsak/verkan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 989
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar