Ointresse för stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 451

Mabuse

Trådstartare
Hur stamintresserade och -kunniga skulle ni säga att hästfolk är? Jag ska erkänna att jag ibland blir lite förvånad, även över duktiga och mycket engagerade hästmänniskor, att man inte bryr sig mer om stammen när man köper häst, både på gott och ont. Varför bryr man sig inte?

Några exempel för att illustrera, både på gott och ont:

Köpare 1: Lite osäker ryttare, köper unghäst som förstahäst. Efter hingst som är känd för att lämna hårda och lite svårridna avkommor. Hästen visar sig med tiden vara *surprise!* hård och svårriden, häst och ryttare kommer inte överens, hästen blir farlig, döms ut och slaktas.

Köpare 1 skaffar sig en ny unghäst, med uttalad prestationsstam med viss skärpa. Hästen visar sig nervig och skarp, och går inte ihop med ryttaren.

Köpare 2: Köper häst för tävling i lätta klasser. På fråga om stam säger h*n att "Tja, det är nåt fullblod, det är nästan bara fullblod i den". Det visar sig vara inte bara "nåt fullblod", utan fullblod godkänt för halvblodsavel, därtill mycket bra möderne med flera syskon i medelsvår och svår klass.

Köpare 3: Köper snäll, gammaldags häst till ridskola. Inte hoppad alls, och man satsar inte direkt på att utbilda den heller. Hästen visar dock stor fallenhet för hoppning, och blir med hjälp av den "utbildning" den får av ridskoleelever på lektionerna en förhållandevis mycket duktig hopphäst. Det visar sig att mödernet lämnat mycket bra hopphästar, flera syskon i svår klass.

Sv: Ointresse för stam?

Jag håller med dig. Ser man till hoppryttare vet de vilka Cortez, Robin Z, Quite Easy och Cardento är, på sin höjd. Om man ska hårddra lite.

Ännu värre, det finns folk som avlar som har noll koll på stam. Vet en familj som avlat i alla tider, ungefär ett föl per år. Alltid betäckt med de "lokala hingstarna", oavsett om tidigare föl sett ut som en korsning mellan åsna och giraff. Nu har de inte betäckt på ett par år, och jag fick reda på nu att de skulle betäcka ett av åsne-stona, med en hingst som är sänkt till C! Det hade de ingen aaaaaaning om...:eek:

Visserligen är det deras problem, då de tenderar att behålla alla hästar. Men hittills under 20 år har jag aldrig sett någon av deras hästar gå i form, och jag vet 5 på rak arm som de fått ta bort pga kotledsinflammationer fram. Desutom är de helt oridbara och ryttaren suckar och tittar på unghästar som går naturligt i form och tycker det är orättvist...

Det borde ligga i varje ryttares intresse att ta reda på lite info om stammen!

Tränade förresten för en landslagsryttare för två år sedan tror jag det är, alltså en som rider aktivt nu också. Jag fick frågan om vad som då var hett i Tyskland, och nämnde Contendro och Stakkato. Personen såg HELT frågande ut. Hade aldrig hört de namnen innan. Visst, som ryttare är det viktigast att de hoppar, men denne person tävlar också många hingstar... :smirk:

Men sen är nog vi här lite extrema i vår koll på stammar! :D

Jo, det är klart, alla kan ju inte vara kalenderbitare, det får man ju inse!:D

I fall som 2 och 3 gör det ju mindre, hästarna är ju bättre än väntat.

Men i fall 1 så tycker jag lite synd om ryttaren - otroligt ambitiös, satsar all tid och alla pengar på sina hästar, och så blir det så snett ändå.

Jag kan ju bara tala för mig, jag som 18-åring som ridit på ridskola hela mitt liv i princip, där hörde man A L D R I G talas om några stammar och något om avel.
När jag väl skulle köpa egen häst blev det så att jag skulle ha ett sto, utifall att jag vill ta föl någon gång och då var det klart att jag försökte ta reda på hur stammen är. Det var väl också där i samma veva jag började tycka det var intressant, innan hade jag ju aldrig fått reda på något om det.
Jag kan i princip ingenting om stammar och så, men skulle absolut inte ha något emot att kunna, därför kikar jag in på Avel varje dag för att se om jag hittar nån spännande tråd.

det är inte bara ryttarna? ;)
Jag pratade med en exteriördomare (hbl), som inte visste vem Ferro var. Jag hjälpte till på traven med ryttare, OS och andra tävlingar han ställt upp i. Sedan gav jag mig på ett par söner...
Sedan fick det rinna ut i sanden....
Han var för den gamla typen ston "me starkt körss och körta skener", som han sa! :D
mvh

Varför egentligen inte börja prata avel på ridskolor? Och åka på studiebesök till uppfödare, hingsthållare osv.

Små fölungar om något skulle väl kunna sätta lite fart på svensk avel kanske? :)

Jag rabblade stammar på löpande band när jag var liten, och som tonåring var det new forestar för hela slanten, så jag har nog varit lika "skadad" hela tiden!

Ja, jag skulle tyckt det var intressant iaf, eftersom jag uppenbarligen tycker det nu.
Och precis, fölungar borde ju intressera ridskolebarn som då skulle bli intresserade av avel osv. osv.

Jag önskar att jag också hade fått vara "skadad" hela tiden, för intressant är det.

jag har alltid varit "skadad" som ngra nämnt ;) först var det araber för hela slanten. Kunde varenda hinngst och höll koll på alla resultat. Då jag själv ägt en NF så håller jag lite koll där med.

Nu är det bara halvbloden som gäller. Håller mig insatt, har koll på de flesta hingstar och håller till hos en uppfödare på vardagarna, så det är mest hingstar och stostammar som diskuteras där :D

jag tycker det är viktigt att hålla koll på stammen, även om den såklart inte är helt avgörande för en häst.

Jag har inte varit så intresserad men blivit det på senare tid. Har inte så mycket kunskaper, känner ju igen namn men kan inte räkna upp vad de gjort eller om de passar till hopp eller dressyr. Heller inte om de är små eller till vilka ston de passar till :angel:

Men sen när man skaffat sig "favorithästar" på ridskola och även privat har man ju börjat kolla upp lite. O nu när jag e sugen på att köpa häst tittar jag också. Bara på ett litet tag har jag hittat två hästar som haft Pilot som farfar och vad jag hört var han ganska skarp. Men var hittar man sån info? myter? Svårt o ha uppfattning när man aldrig träffat/sett hästen?

Skrev mycket stamtavlor när jag var lite förvisso, samlade sånt, men jag brydde mig inte så mycket om vilka föräldrarna var, bara att jag hittade en stamtavla ;)

Varför egentligen inte börja prata avel på ridskolor?

"Det man SKA veta om en häst innan man sätter sig på den är stam och ålder"
hävdade "min" ridskolechef när jag red för honom. (Mannen i fråga har fött upp en hel massa hästar/ponnyer med varierande resultat. En del stjärnor och en del kameler.) Vidare skulle man även känna till vad man kunde förvänta sig av den stammen ang temperament osv.
Han kunde ha förhör på stammen på hästarna vi red, och under skrittpauserna har mindre föredrag om bla avel/stammar osv.
ofta kom även en plötslig fråga i stil med "Malin - hur många hästar är det i den nionde generationen?" och liknande :rofl:

Så helt främmande är det inte på ridskolorna, men jag tror att det är den "äldre" generationen som är mer insatta och kunniga i det.
Att sen en av de finare ridponnyhingstarna i detta landet stod på ridskolan (inte som ridskolehäst givetvis) gjorde ju inte intresset mindre :)

Att man är intresserad av olika saker tycker jag inte är så farligt. Men att folk köper grisen i säcken på det sättet de gör tycker jag är mer konstigt - särskilt i de fallen man lägger ned tid, pengar och hälsa på att köpa fel häst. Typ att det kommer som en överraskning när en häst med Pilot nära visar sig ha lite humör.

Sen säger ju såklart inte stammen allt, men jag tycker det ger en utmärkt fingervisning om vad man kan vänta sig i temperament och prestation.

Varför egentligen inte börja prata avel på ridskolor? Och åka på studiebesök till uppfödare, hingsthållare osv.

Små fölungar om något skulle väl kunna sätta lite fart på svensk avel kanske? :)

Jag rabblade stammar på löpande band när jag var liten, och som tonåring var det new forestar för hela slanten, så jag har nog varit lika "skadad" hela tiden!

superidé :D I min ridgrupp, eller förra ridgrupp, visste de ingenting. Där kände jag mig som ett proffs ;) De visste vem Briar är men inte mer. De visste inte vem Rolf-Göran Bengtsson är.

Fast de flesta ridskoleryttare är i ärlighetens namn komplett ointresserade. De kommer aldrig köpa egen häst.

Tråkigare med dem som köper häst som grisen i säcken - desto konstigare när en ridskolechef gör det, i mina ögon. Men det är ju stamnörden jag, det...

att man aldrig kommer att köpa häst betyder ju inte att man behöver vara helt ointresserad och okunnig.
ridskolehästar har ju ofta åxå en härstamning, och iaf på de ridskolor jag har ridit/varit på har det funnits en hel del välbekanta namn på skyltarna.

/PF - som hade en del koll iaf på avel långt innan jag ens vågade drömma om egen häst

Jag var ridskoleryttare men köpte häst ;)
Jag tror ungdomarna kan vara intresserade, som jag när jag red på ridskola och skötte ridskolehäst hade vi stallmöten, teori, teoriprov och sådant, men aldrig sas det något om avel eller hingstar.
Nu tycker jag det är intressant, så det finns nog folk på ridskolorna som kan tycka det är intressant där också, om de får nys om det.

PF: Vilket bra sätt att få lära sig om det.
På ridskolan jag vet vet jag att det är tre hästar som de verkligen vet stammen på. Sen är resten i pricnip importer från utlandet.

Kan det vara så att de ridskolor som importerar hästar utan stam inte ser något i att lära ut om avel?

På min barndoms ridskola fanns det en några år äldre tjej som var svårartad stamtavlenörd och vi funderade på att anmäla henne till Kvitt eller Dubbelt på temat Svenska Halvblodsstammar men hon var inte så sugen. :angel: Hon grundlade nog iallafall mitt intresse för härstamningar och drog fram mina sköthästars stamtavlor i tionde led eller nåt. :D

PS Tack Görel! ;)

Jag kan tycka att det är tvärt om rätt ofta. Att folk stirrar sig blinda på stammen och glömmer att hästen är en individ. Och rider sen år efter år på sin "topp häst med superstam" utan att komma en cm.

Men det finns ju många som i dina exempel också. Speciellt i exempel 1. Det behöver kanske inte vara en första häst personin köper men det är många som köper på sig aldeles för skarpa hästar. Som man i förväg utan problem kunde vetat varit det om man hade ids kika lite på stammen innan.

Kan det vara så att många som ridit ponny fått lära sig att många av de bästa pållarna är e. okänd? :crazy: Lite skämt, men också allvar, alltså om det går fantastiskt bra utan stam, vad skall man med stam till?

Själv tycker jag förstås något annat ;)

Är det därför många uppfödare inte nappar på min hemsida om släktforskning på svenskthalvblod se här

Jag är en sån där inbiten stamtavlenörd ända in i hjärtat och tog till och med mina fina stamböcker till ridskolans skötarmöte och berättade hur man läste och fann släkt...mycket uppskattat...

Jag tror inte att man behöver kunna stammarna utantill, men är det en seriös köpare så tar man reda på allt om den stammen hästen har som man skall åka och titta på. Det anser jag nog tillhör ett sunt förnuft.

Men jag skulle vilja vinkla diskussionen lite och vilja påstå att säljaren har också ett stort ansvar i att hästen man säljer verkligen passar med köparen. Tänkte då på köpare 1, där härstamningen och temperamentet inte gick ihop med köparens erfarenheter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 908
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 495
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för... 9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 483
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 668
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka