Ögonfärg sheltie

enilorak

Trådstartare
Har sett flera foto på Shetland sheepdog där ögonen är olikfärgade, ett blått öga och ett brunt öga.

Är det okej med olikfärgade ögon hos sheltie enligt ras-standard? Om man vill ställa ut?

Det är okej. I Sverige är det enbart merlen som får ha blå ögon. I andra länder är det vanligt med "sable-merle", vilket innebär att du parar en sobel med en merle, de kan då få sobelvalpar med blå ögon. Detta är inte tillåtet i Sverige. Här får du endast para merle med trefärgat eller svartvitt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 132
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 609
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 857
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård