Övertala?...

Sv: Övertala?...

Vi har eget stall men vi hyrde ut boxplatser ett tag, och vi tog 500 i månaden, då ingick in och utsläpp, hö och halm. Vi har egen ridbana med hinder och sånt. Jag tycker inte man ska betala mer än så för en boxplats!!

Varför då? Hur kan man som stallägare ha råd att tillhandahålla allt detta för 500 spänn, bara grovfodret kostar ju det i runda svängar för en stor häst. Vad ligger vitsen att ta in och ut en häst samt hålla halm och hö och sponsra hyresgästen så att man får ta ur egen plånbok. :confused: Det där känns inte trovärdigt i mina öron! El och vatten är ju inte gratis det heller, underhåll av bana, boxar, hage o.s.v. gör ni sådant som fritidsintresse?

Kicki :)
 
Sv: Övertala?...

Nä nu blir jag förbannad!!!!
Jag vet att man måste batala foder och sånt också, men nu pratade jag om enbart boxplatsen!!
Och Varmblod är en utmärkt hästras att rekommendera!! Även för en 13 åring
De är inte ett dugg svårare att rida än andra "ridhästar"
.....

Jag vet exakt hur mkt det kostar att ha häst!!
Det är inte dyrare än att alla med normal inkomst har råd att ha en.

Men hjälp vilket språk...:crazy:
500inkl är INTE representativt för vad det kostar men stallhyra och spec inte inkl hö/halm.

Jag har ett varmblod, världens snällaste att hantera, men verkligen inte en häst som jag skulle låta en 13-åring rida ut med. Hjälp alltså! Varmblod är ju heta att rida, fartigare och piggare hästras får man väl leta efter! Tänk lite på vad du rekommenderar!

Det kan faktiskt hända att hon lyder ditt råd och tjatar sig till ett varmblod ("mamma, den är ju sååå billig!"), och sedan står hon där med en häst hon ej kan rida, kanske trillar av och får hjärnskakning eller värre...:crazy:

Till TS:
Jag betalar 700, då ingår inget. Och det är ett billigt stall!
Hösilage: 1,55kr/kg*11kg*30 dagar
strö 200kr
kraft 400kr
hovvård ca 800kr
försäkring 300kr
Vaccinationer 3000 kr första året om den ej varit vacc tidigare.

PLUS vet-kostnader!! som lätt kan bli många tusen.
 
Sv: Övertala?...

Håller med!

I ett stall där jag red fick en 12-årig tjej en arabhäst som hon inte hade kunskap att klara. Hästen fick inte sin box ordentligt mockad, maten tog slut för mamman ville inte köpa så mycket mat till hästen (som tur var ingick hö/halm i stallhyran, annars hade väl hästen fått svälta). Den var utan kraft i flera veckor.

Tjejen blev rädd, vågade inte rida, och ingen hjälp hade hon av sina föräldrar- de kunde inget, och tjejen skulle ju sköta allt själv, tyckte de. :crazy:
 
Sv: Övertala?...

Håller med!

I ett stall där jag red fick en 12-årig tjej en arabhäst som hon inte hade kunskap att klara. Hästen fick inte sin box ordentligt mockad, maten tog slut för mamman ville inte köpa så mycket mat till hästen (som tur var ingick hö/halm i stallhyran, annars hade väl hästen fått svälta). Den var utan kraft i flera veckor.

Tjejen blev rädd, vågade inte rida, och ingen hjälp hade hon av sina föräldrar- de kunde inget, och tjejen skulle ju sköta allt själv, tyckte de. :crazy:

Det är alltid lika hemskt att höra sådant här, speciellt när man vet att det inte direkt är ovanligt.
I slutändan så är det föräldrarna som har ansvaret och det är fel både mot flickan och hästen att göra så här.

Vad jag blir arg på vuxna människor som inte kan ta ansvar! För oavsett om deras dotter/son bedyrar att de visst kan ta hand om hästen på egen hand och att det inte alls kostar pengar så har ändå föräldrarna skyldigheten att ta reda på att detta stämmer.

Dessutom är inte en häst en leksak. Fel häst i fel händer kan bli en fara både för ägare och allmänheten.
 
Sv: Övertala?...

Jo, det var hemskt att se. De andra hjälpte henne ibland, men de ville inte mocka jämt åt hennes häst. Hästen var för het för henne, hon kunde inte bromsa den och trillade ofta av.

(Så man skall verkligen inte rekommendera heta hästar till småtjejer...:mad: )

TS:
Mycket bättre att tala om vad det kostar, helst i lite pessimistiska kalkyler, än att ge tips om hur hon skall lyckas med övertalningen.

Jag tror inte arabtjejen fått sin häst om någon upplyst föräldrarna om vad det skulle kosta. Säger de nej så gör de det nog för att det inte finns pengar, inte för att de missunnar sin dotter en häst.

Leta medryttarponny istället, då får du pröva alla bra bitar av hästägande, och du slipper de stora kostnaderna. Om du är beredd att betala lite kan du nog hitta en bra medryttarhäst. Betala lär du ju få göra ändå när du får din egen häst.

Lycka till!
 
Sv: Övertala?...

Det är dyrt med häst och många av kostnaderna är sådana som man inte kan hålla nere på. Har mina hästar hemma och räknar jag bara på den vuxna hästen som rids ser kostnaderna ut ungefär såhär på ett år:
Hö: 6 000
Kraftfoder: 3 600
Spån: 1 500
Vaccinering: ca 500
Avmaskning: Olika
Hagar/bete: Egna hagar och tur som får låna bete gratis, (staketmaterial tillkommer..)
Försäkring: 2 000
Träningar: 10 000
Har säkert glömt en massa men, men..
Engångskostnader: Ny sadel för 20 000, nya täcken, träns, bett.... listan kan göras hur lång som helst.

Jag tycker T.Alsterfeldts inlägg var bra. :bow:
 
Sv: Övertala?...

Omskolat två varmblod? Ursäkta mej men tar inte du åt dej äran av andra människors arbete nu???
Mej veterligen var det jag som var med och utbildade dem.

jag har lust att svära men jag gör det inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertala?...

Men det finns ju lugna varmblod också. Jag hade ett varmblodssto som var riktigt lugnt och fint att rida, 6 år gammalt.
Hon var travtränad, men ville väl inte springa så fort. :)

Men det är klart att man måste ha en häst man klarar av, det gäller väl alla åldrar, bara att det är olika man klarar.

Jag fick min första häst när jag var 13, och jag var väl inte världens kunnigaste, o mina föräldrar kan ingenting, men hon jag hade hästen hos hjälpte mig o mina grannar.

Det var dock ett 21-årigt halvblodssto som var en riktigt bra första häst. Trygg o cool ute, men ändå framåt. Snäll som få. Min 4-åriga syster ledde ut henne i hagen, utan grimskaft (dumt jag vet) o hästen sänkte huvudet, gick med henne, stannade när hon stannade. Såå sött. :)
 
Sv: Övertala?...

jag tycker a tt du ska bli medryttare, du är bara tretton så det där med egen häst hinner komma. Många slutar också rida i kanske 15årsåldern för då brukar andra intressen komma. Jag säger inte att alla gör det, men många av mina kompisar gjorde det. sen när du börjar gymnasiet blir det himla mycket läxoe etc, även om det är långt kvar tills dess så bör man fundera för man skaffar ett djur för att för avsikt ha kvar det hela djurets liv. iallafall gör jag så.
 
Sv: Övertala?...

Mitt råd är helt klart att vänta med att skaffa häst. Hjälp till i stall, rid fler ridlektioner, åk på ridläger, bli medryttare, läs en miljon fakta böcker, lär allt du kan få lära där andra finns att fråga FÖRST. Med sin egen häst har man så stort ansvar att man måste kunna en hel del, inte minst om sjukdomar och vård, för att det ska bli bra.

Om man ska ha häst innan man bor själv och har egen ekonomi så MÅSTE man ha föräldrarnas fulla stöd.

Man måste det eftersom det blir så himla mycket kostnader med hästen om den ska må bra. Det behövs fodertillskott, ridlektioner, passande utrustning (som behöver förnyas och bytas med jämna mellanrum, t ex när hästen behagar slita sönder det nyinköpta täcket första dagen i hagen eller när den musklar sig så sadeln blir för trång). Att behöva övertala föräldrarna att ta ut en veterinär för återbesök om hästen sprattlat upp ett nytt sår, har en svårläkt vrickning eller bara verkar hängig är inte kul, varken för dem eller för dig - och inte för hästen om den går där sjuk utan att få vård. Du behöver föräldrarnas stöd för att transportera hästen, åtminstone till veterinären vid ett och annat tillfälle. Inte kul om de bara suckar och klagar på hästeriet, man behöver stöd, tröst, lite engagemang från deras sida.

Inte minst behöver du föräldrar som bryr sig om hästen så pass mycket att de lär sig en hel del om den. Du kommer att behöva råd och hjälp, du behöver att de förstår vikten av regelbunden hovvård, av fortsatta ridlektioner, av välpassande sadlar och kanske ett och annat tandläkarbesök.

Du behöver också deras hjälp att mocka ibland, fodra ibland och linda ett ömmande ben, tvätta sår och kanske spruta pencillin i halsen på hästen då och då - för att det blir så himla mycket jobb med den! Och det händer att man själv blir sjuk, har massa läxor eller vill åka och hälsa på en kompis en kväll - man måste ha aktiv hjälp och stöd.

Vad det kostar beror verkligen på, det kan variera väldigt. Man kan inte räkna med att ha en häst som är frisk hela tiden, man måste räkna med det värsta.
En bra försäkring som täcker all sjukvård är värd mycket, men det kostar fortfarande en viss jälvrisk, tid och pengar att åka fram och tillbaka till klinik, kanske hyra transport.

Det sista man vill är att rida sönder sin häst. De allra flesta hästägare vill ju sin hästs bästa, de tycker om den och så, men det räcker inte. Man kan inte allt från början, man lär sig mer hela tiden om man lyssnar på andra hästkunniga människor. I synnerhet tränare kan se saker du kanske missar: att hästen är stel (eller rentav halt!), och kan tipsa om hur du ska jobba (eller uppsöka vård, eller byta bett, eller kolla tänderna...) för att göra den bättre.

Du behöver duktiga hästmänniskor runt dig som du kan fråga om saker, som kan hjälpa dig och visa dig saker du känner dig osäker inför. Om dessa vana hästmänniskor inte är dina föräldrar bör du stå i ett kollektivstall där det finns tillgång till andra vuxna med erfarenhet.

Till sist kan jag säga att jag tjatade på mina föräldrar om häst i många år, men de hade inte råd. De sa allt jag sagt ovan och lite till. Jag tyckte mest de var dumma och gjorde glada kalkyler som skulle visa dem hur jag genom olika extraknäck skulle försörja hästen och dessutom hjälpa till i ett stall för att få ner kostnaden. De kontrade med att jag då inte skulle ha mycket tid kvar till hästen, plus att det fortfarande skulle kosta mer än jag trodde.
(Jag var istället medryttare och stallhjälp under större delen av ungdomstiden)

Väl på egna ben skaffade jag min häst, och fick en smärre chock då jag insåg att föräldrarnas version var sann och krockade med mina rosa drömmar om hästägeriet.
Jag visste ju mycket väl hur svettigt hästeriet är, hur kallt och blött och tungt det kan vara. Jag hade däremot inte räknat med hur okunnig och hjälplös man kan känna sig ännu efter 20 års hästvana när man stöter på ett nytt problem eller lär sig något nytt som välter omkull mycket av det man tidigare trott på (och tro mig, det finns mycket nytt att lära, för oss alla!). Man bortser gärna i kalkylen från hur läskigt det kan vara att rasta yster häst på isgata, när man inte har råd att stalla upp nära ridhus... osv. Hur ledsen man blir när något går snett med hästen - och det är bara man själv som måste lösa det. Det är tungt att mocka med maginfluensa, eller gå upp och morgonfodra med halsfluss och feber.

Det där med tiden och orken hade jag aldrig trott var ett problem om bara viljan fanns - men är man inte miljonär så måste man jobba, och jobba mycket för att försörja både sig själv och sin häst. Man kan köpa tjänsten att någon släpper in och ut, fodrar och t o m mockar i ett fullskötselstall - men det kostar ännu mer!
 
Sv: Övertala?...

Det har varit intressant att läsa denna lista som började med att hon vill ha hjälp med att övertala sina föräldrar. Därför vill jag ge er något nytt.

Här har ni mamman som köper häst till sin dotter för att mamma älskar dessa djur och vill att dottern ska få det jag aldrig fick. just en egen häst. Men min dotter får jobba här hemma för att få ha sin häst.
Det är allt från att vattna blommorna till att hjälpa till i kenneln.
Sen måste hon även städa och sköta sina läxor.
Man kan heller inte få alla kläder och saker man vill ha, för det kostar att ha häst och det måste hon lära sig.
När det är Jul och födelsedagar då är det saker till hästen och henne som gäller inte mp3 spelaren eller en ny mobil.

Jag ville för allt i världen ha en häst eller en hund men fick varken eller. Men jag gjorde allt för att få vara med dessa djur så jag stod ut.
När jag var 17 flyttade jag hemifrån och skaffade mig både hund och häst. Men jag fick jobba stenhårt för detta. Att ha råd är inte lätt när man pluggar etc. Tänk på den biten oxå innan man skaffar häst som barn. Det kommer en tid då du själv ska stå för alla utgifter, hur går det då?

Jag har nu många egna hästar men låter min dotter jobba för sin, vissa undrar varför då andra förstår precis. Allt handlar om att lära sig att ta ansvar. Snart ska min dotter fylla 13 men hon vet att det är tufft att ha häst och att det kommer kräva massor för att kunna ha det i framtiden. Jag kommer självklart hjälpa henne om hon då fortfarande vill ha sin kvar, men inget är gratis och det måste man lära sig som barn.

Jag hoppas det finns någon som kan låta dig bli medryttare på sin häst. Jag har haft flera tjejer i din ålder när jag själv var 18-19 år som kom och hjälpte mig med mina 2 hästar. Sätt in en annons om att du är en seriös medryttare trots din ringa ålder så kanske det finns någon som svarar.
Lycka till med häst drömmarna och ge inte upp.
 
Sv: Övertala?...

Men uppmuntra inte 13 åringar att trakassera sina föräldrar, säger de att det är för dyrt så är det.

:bow:

Det är många kostaner runt hästen som man borde också tänka på( försäkring, vetrinär, hovslagare)

Man måste räckna med att det finns pengar om något skulle inträffa..
 
Sv: Övertala?...

Förlåt om jag förstör eran diskussion nu men jag bara måste. Jag tror faktistk inte TS behöver hjälp då hon har skrivit detta i tidiagre trådar:crazy::


"Jag hoppar varje dag men då hoppar jag inte på samma häst utan jag har 3 olika hästar. En häst på ca 160cm, en D-ponny på 145cm och en C-ponny på 134cm.
Då alla mina hästar är "hopphästar" så brukar jag ju träna både smidighet och snabbhet, jag hoppar ungefär 130cm med hästen på vanlig träning 120 med D-ponnyn och ungefär 120 med C-ponnyn med. Men när jag bara ska "skutta" så brukar jag bara hoppar ungefär 60-80cm med alla mina hästar.
Jag hoppar bara på "riktigt" en ggr veckan med varje häst och annars blir det som sagt bara små skutt.

Jag brukar även träna på att bara galoppera fort och brukar då tävla mot tidigare rekord, när jag tränar smidigheter tränar jag ofta från marken och hjälper dom."







"Ligger på MVG i alla ämnen förutom idrott och slöjd där jag har VG och G ;P
Fast jag inte pluggar särskilt mycket, ni som har EN häst kan ju föreställa er hur mkt tid jag har till läxor när jag har TRE hästar + varannan vecka FEM hästar. (dom två andra är min syrras)

Jag har hoppat en Svårklass på tävling

Hm... vad mera? xD

Jo, jag fällde min idrottslärare nyligen xP (olyckshändelse)

Min första häst (en B-ponny) köpte vi in för 25.000kr och fick upp honom i svårklass innan vi sålde honom för 95.000kr xD

Jag har, stall med ridhus + två padockar med massa hinderstöd ;P

Jag har träffat Erik Segerstedt ;D

Slå det då xD"


Jag tror det lurar ett litet troll här.. :devil:
 
Sv: Övertala?...

Eller så kanske det är så att hon bara vill ha en till häst men då kan hon ju sälja en av de som hon redan har. Räcker det inte med att rida 5 hästar när man är 13år och redan har tävlat svårklasstävlingar ? bara en tanke....:crazy:
 
Sv: Övertala?...

Intressant med en B-ponny som gått svår klass. För B-ponnyer tävlar bara upp till MSVB ...

Jag tror att hon kanske har ett internetstall ?
 
Sv: Övertala?...

Och jag tror dina föräldrad går med på att köpa en häst till dig om du letar upp billiga hästar, ge varmbloden en chans tex. Jag har 2 st varmblod och de är hur underbara som helst, sticker inte och är inte hårda i käften (fast det är typ inga varmblod egentligen.) Speciellt nu fram mot vintern så kommer det ut massor at billiga hästar på annons.

Nej nej nej nej nej! Man rekommenderar INTE ett varmblod som första häst till en trettonåring! Det är ju bara korkat! De är inte lätta hästar och de är billiga av en orsak.
Jag har sett så många som tänker "gratis är gott" och får sig en häst som inte är utbildad utefter ryttarens ridförmåga och blir rent av farlig tillslut. Som första häst ska man leta efter en läromästare på en skälig prisnivå som ryttaren kan känna sig trygg på och ta lärdom av.

Man ska inte köpa hästar "så billigt som möjligt" utan man ska köpa en häst som passar dig själv som ryttare. Har man inte råd med en häst som är på den nivån du behöver för att rida säkert och få ut något av din ridning ska du inte köpa en.

Till TS: Prata igenom detta med häst med dina föräldrar. Du kanske kan få en häst på foder, vilket jag rekommenderar då du får prova på hur det är att ha häst utan att behöva ta hela ansvaret om något skulle hända (om hästen skulle bli sjuk, du skulle tröttna eller känna att den hästen inte var något för dig etc.). Lägg fram sakliga argument och berätta varför du vill ha en häst. Men om de säger att de inte har råd så har de nog inte råd- tänk på att en häst är en väldigt dyr investering, speciellt om de blir sjuka så kan tusenlapparna fara snabbt. Det är inte "bara" att ha häst.
 
Sv: Övertala?...

Hej! Du beskriver det så att du inte får för dina föräldrar........ Jag har några tips jag kan ge dig! Själv har jag en häst och dess föl just nu. När du frågar dina föräldrar om du skulle kunna få en häst vet jag några saker man kan säga/Göra. Du kan ju förklara för dina föräldrar varför du vill ha en häst. Protesterar dom kan du alltid säga att man får mycket luft och bra kondition när man har en häst. Vi har våra hästar väldigt billigt på ett stall vid utkanten av Hisingen. Det är jättebilligt där för att det är en tant som bor där. När hon var ung så hade hon hästar och lät bygga ett stall nära hennes hus. Nu är hon för gammal och hyr ut fem boxplatser. Vi får göra allting själva tex mocka, Men det finns dock inget ridhus/Padock där. Så vi rider ut där. Det kostar inte så mycket där heller på grund av att vi får gratis foder. Det finns också en sjö med rent vatten där så vi bär hinkarna med vatten. Jag rider inte för en tränare men det finns en tjej där som tränar gratis mot några små utgifter om månaden. Jag har också en medryttare som rider och sköter mina hästar två dagar i veckan mot ett tusen i månaden. På så vis får jag lite pengar till hovslagare och stallplats. Jag får också tid för läxorna. Det bästa är att jag jobbar extra på det stallet där mina hästar står. Jag mockar, Städar, Målar och vidare. Där får jag också pengar. Du kan säkert också hitta ett säkert ställe där din häst står. Du kanske inte ens behöver besvära dina föräldrar genom att cykla till stallet varje dag :laugh: Om du väldigt gärna vill ha en häst kan du ju köpa ett föl och rida in det. Ett föl behöver ju inte kosta så mycket med dålig stamtavla. Men vad gör det när man själv får ha en egen häst. Lycka till!:idea:
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 996
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp