Övertala?...

Sv: Övertala?...

Jag anser att dem som stör sig på Evil inte borde svara. Håll er till trådens ämne ?
 
Sv: Övertala?...

Jag anser att dem som stör sig på Evil inte borde svara. Håll er till trådens ämne ?

Jag "stör" mig ju inte på henne, utan jag "stör" mig på andra som är onödigt elaka mot henne, något som jag kommenterade ovan. Men självklart har du rätt, det är inte trådens ämne. Men jag kan inte låta bli att försvara barn när vuxna, som borde föregå med gott exempel, är onödigt "elaka" mot dem.

Så, nu har jag sagt mitt.
 
Sv: Övertala?...

Även om man är ung vet man att
A.det är fult att ljuga
B. Vill man ha respekt får man bemöta andra likadant.
 
Sv: Övertala?...

Även om man är ung vet man att
A.det är fult att ljuga
B. Vill man ha respekt får man bemöta andra likadant.

absolut, har du rätt. Men jag tycker inte att det är rätt sätt att hantera problemet bara.
 
Sv: Övertala?...

Jag "stör" mig ju inte på henne, utan jag "stör" mig på andra som är onödigt elaka mot henne, något som jag kommenterade ovan. Men självklart har du rätt, det är inte trådens ämne. Men jag kan inte låta bli att försvara barn när vuxna, som borde föregå med gott exempel, är onödigt "elaka" mot dem.

Så, nu har jag sagt mitt.

Tack för att det är någon som inte vill döda mig :)
 
Sv: Övertala?...

Jag har inte ljugit om någonting.
Min häst kan de saker som jag har skrivit att han kan.
De hade hingstar i det kungliga hovstallet förut (Många år sedan). Om de har det fortfarande vet jag ingenting om.
De flesta har råd att ha EN häst, man behöver inte köpa en dyr häst, (säger inte att man måste köpa ett varmblod bara för att jag pratar om billiga hästar) En gammal häst tex??
behöver inte överösa den med olika dyra behandlingar m.m. Jag säger
inte att man ska skita i att ta den till veterinären om den blir sjuk!! Det är inte så jag menar.
Och man behöver inte betala 4.000:- i månaden i enbart stallhyra!

Snälla döda mig inte! Jag säger bara min åsikt. :cry:
Och om ingen har något emot det så föreslår jag att vi avslutar den här tråden nu. :)
Någon kanske kan låsa den, vet inte hur man gör nämligen :confused:
 
Sv: Övertala?...

Tyckte att det där var lite elakt faktiskt, tjejen är bara 13år. Du behöver inte förlöjliga henne bara för att en del av det hon påstår är väl tilltaget. Hon är fortfarande ett barn så ta det lite lugnt i dina kommenterar.

Tillägg:
Jag har iaf uppfattat dt som att evil_in_a_closet är 13, men jag kanske har fel. Var vänlig och uppdatera mig då.

Jag e 15 :angel:
 
Sv: Övertala?...

Vad är sidvärtsrörelser, förutom vad du redan nämnt?
Och stegring - varför ökas hästens värde med att den kan stegra?

Ursäkta mej, men jag tycker att du verkar vara ganska okunnig....

Är det förresten samma häst som bekriver så här i en annan tråd?



Du verkar inte ha förstått att de svåra rörelserna kommer först när man har avspänning hos hästen. Om man lär en stressad häst piaff, passage och exempelvis spansk skritt blir det bara cirkuskonster av det hela.

Men visst kan kallblodstravare vara värda en hel del. För sex år sedan, då mitt sto var 9 år och tämligen outbildad fick jag ett bud från Tyskland på 100 000.

Immer

Det är samma häst, men det var i frågan hur hästen blev om den har stått ett tag. :crazy:
Det är såklart att hästen värde ökar om den kan stegra på kommando.
 
Sv: Övertala?...

Det är såklart att hästen värde ökar om den kan stegra på kommando.

:banana::bump::banana::bump:

15043273.jpg


Hur mycket ökar den med? 5000? 10 000?

:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Övertala?...

Nu kommer jag inte svara på någon mer IDIOTISK fråga. Om någon frågar något "normalt" så svarar jag :)
Har ingen lust att tjafsa med fler.
Så SNÄLLA sluta va tykna mot mig:bow:
 
Sv: Övertala?...

Men herregud människa. Hur anser du värdet vara på en häst för att den kan stegra på kommando? Kan ju vem som helst lära sin häst på en pisskvart.

Skulle inte betala en krona mer för en häst som kan stegra på kommando. Varför skulle man??? Tycker man det är så skojigt så är det ju bara att lära den själv såfall. Dessutom är stegringen totalt onödig (och en säkerhetsrisk) och dessutom är det ju själva inlärningsprocessen som är skojig.
 
Sv: Övertala?...

Det finns ingen rörelse som heter stegra på kommando.
Om du menar levad el pesad så är det ngt helt annat o mkt mer än att stegra sig.
PL
 
Sv: Övertala?...

Jag har inte ljugit om någonting.
Min häst kan de saker som jag har skrivit att han kan.
De hade hingstar i det kungliga hovstallet förut (Många år sedan). Om de har det fortfarande vet jag ingenting om.
De flesta har råd att ha EN häst, man behöver inte köpa en dyr häst, (säger inte att man måste köpa ett varmblod bara för att jag pratar om billiga hästar) En gammal häst tex??
behöver inte överösa den med olika dyra behandlingar m.m. Jag säger
inte att man ska skita i att ta den till veterinären om den blir sjuk!! Det är inte så jag menar.
Och man behöver inte betala 4.000:- i månaden i enbart stallhyra!

Snälla döda mig inte! Jag säger bara min åsikt. :cry:
Och om ingen har något emot det så föreslår jag att vi avslutar den här tråden nu. :)
Någon kanske kan låsa den, vet inte hur man gör nämligen :confused:



Men du har vi flertalet tillfällen fått information om att det FINNS ingen avelsverksamhet på¨hovstallet. Och har inte funnits sedan typ 1600-talet heller..

Vad din häst kan eller inte struntar jag faktiskt i. Det är rena grunderna och ditt pris är rena fantasierna.

Och nej alla har faktiskt inte råd med en häst. Den kostar mer än inköpspriset. Det är de löpande utgifterna som är de stora posterna.

Stallhyra mm variera stort över landet, så för att någon ute på landet kan få en boxplats i en ladugård för en spottstyver innebär inte att det är möjligt i storstäderna.

Kostnader för tränare mm variera också.
 
Sv: Övertala?...

Håller med (Mellvina?) , bara så nödigt att tjafsa. Lås tråden, och eftersom alla tror att dem vet bäst. Ja då vet ni väll det, håll det för er själva. Låt personen nu hitta på, vart någonstans drabbar det er? Ge upp!
 
Sv: Övertala?...

Men du har vi flertalet tillfällen fått information om att det FINNS ingen avelsverksamhet på¨hovstallet. Och har inte funnits sedan typ 1600-talet heller..

Vad din häst kan eller inte struntar jag faktiskt i. Det är rena grunderna och ditt pris är rena fantasierna.

Och nej alla har faktiskt inte råd med en häst. Den kostar mer än inköpspriset. Det är de löpande utgifterna som är de stora posterna.

Stallhyra mm variera stort över landet, så för att någon ute på landet kan få en boxplats i en ladugård för en spottstyver innebär inte att det är möjligt i storstäderna.

Kostnader för tränare mm variera också.

word :bow::bow:

Precis som i citatet - en häst kostar MYCKET mer att " driva " med allt vad det innebär än inköprspriset. Vore jag TS, och hade fått löfte om en häst, skulle jag hellre väntat lite och sparat. Det jämnar ut sig med en duktig läromästare i slutet. Inköpspriset är inte det som spelar in mest. Därmed inte sagt att man kan se sig om efter en 150 000 häst med ett kapital på 20 000.
 
Sv: Övertala?...

Om Ts vill ha bra råd och någon hoppar in i tråden och skriver mängder med felaktigheter - vilket är bäst?
Att vi andra rättar felaktigheterna eller en 13 årig tjej får reda på saker som är helt uppåt väggarna.
Och tjafset började Evil in a closet med när hon började hojta om att någon snackade skit om Vbltravare.
Buke är fullt utav användare som faktiskt är proffs på just hästar - och som har erfarenheter som vida överstiger en tonårings.
Gissa vilkas råd som är bäst för 13-åringen som vill ha en egen häst.
 
Sv: Övertala?...

Suttit och läst den här tråden nu ett tag och måste hålla emd ovanstående! Det är väl självklart att den här tjejjen får råd och tips och info från människor som inte har något behov av att överdriva saker och som har mångårig erfaren het av hästar, hästhållning och alla utgifter som hör till...

Det som Evil_In_a_closet säger är inte mycket som stämmer. Dom har inte avel på slottet eller hovstallet och har som tidigare sagts inte haft på åtminstone en 300 år ;)
Och att en 15-årig tjejj utbildad ungefär 8 hästar finner jag ganska svårt att tro då det tar otroligt mycket tid att utbilda och rida in hästar. Hur hon skulle hunnit med det och skolan verkar optimistiskt. Men det hör inte så mycket till saken!

Det som däremot hör till saken är att mycket av det hon säger att alla med normalinkomst har råd med häst motsätter jag mig starkt! Vad menas med normalinkomst kan hon ange det? Dessutom handlar det inte bara om pengar det handlar om tid och kunskap! Har i mitt jobb sett mer än nog med unga tjejjer med okunniga föräldrar vars hästar inte tas om hand optimalt, mycket missförstånd fårn tjejjernas sida om vad som är lämpligt gällande foder, träning och hantering. Mycket av det kommer från rutin och det får man av tid med hästar.

Ville egentligen bara säga att den här tjejjen mår nog bättre av att få råd och tips av något äldre, kunniga människor med mer koll på vad ekonomi innebär än en 15 (?) tjejj som förmodligen inte betalar några räkningar själv!
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 199
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp