Övertala?...

Sv: Övertala?...

Tycker att Septicemia har kommit med väldigt bra tips och råd vad som gäller.
Det är väldigt viktigt att ta reda på alla kostnader, vad som ingår och hur det fungerar. Innan jag lyckades tjata till mig en egen häst så var det att dela med sig av min lilla kunskap till föräldrarna. Oftast säger det bara nej rakt ut bara för att de själva inte vet hur det fungerar och är osäker. Då är det lätt att bara säga nej utan att tänka efter.

Kolla upp stallhyran, vad som ingår, har du flera stall i din närhet?
Kolla upp vad hovslagare kostar, har du flera du kan välja på? Om det finns möjlighet att välja en hovslagare som är "pensionerad" så brukar dom vara billigare när dom inte behöver leva på det. Kolla upp alla tänkbara kostnader runt din häst.

Får du barnbidraget av dina föräldrar eller månadspeng? Säg att du kan lägga en viss del av den på din häst eller avstå hälften av din månadspeng tex.
Säg att du kan skaffa en medryttare på din häst som dels hjälper dig så du inte behöver vara i stallet varje dag och fortfarande kan sköta skolan osv, dina föräldrar behöver inte skjutsa varje dag (kanske det finns stall som du kan gå/cykla till?) och ni får hjälp ekonomiskt.

Lycka till :)
 
Sv: Övertala?...

Dina föräldrar har rätt, det är väldigt dyrt att ha häst.
Jag hade nog satsat på en sköthäst eller medryttarhäst till en början om jag var du. Saken är ju den att vissa av dem som köper häst trots att ekonomin inte riktigt räcker till snålar in så mycket som det bara går när hästen kostar som mest vid tex skador, sjukdomar osv när hästen behöver vård. Man måste med andra ord ha i åtanke att det inte är en självklarhet att allt flyter på som man vill, saker och ting kan hända och då måste man kunna hosta upp de slantar som behövs för att hästen ska må bra.

Hästar kostar ju självklart en del även som friska, det blir ju ett par tusenlappar i månaden. Det är kanske svårt att sätta sig in i det själv när man är yngre och inte har varken inkomster eller utgifter.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 996
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp