Övertala?...

Sv: Övertala?...

Ja så kan det ju förstås vara men jag tycker inte att man ska döma ryttaren efter åldern tex min mamma fick ett varmblod som inte var det minsta riden. Då var hon bara tio år och hade ridit redan i sju år! :laugh: Hon var modig och hade kunskaper som en 18 åring! Så om man kan och väldigt g:rofl:ärna vill så ska man inte stoppas på grund av åldern!
 
Sv: Övertala?...

Jösses vilken gammal tråd du hittade!

Säger föräldrarna att de inte har råd ska man INTE ge en 13-åring argument för att de ska köpa en häst åt denne. Det gör de säkert om tiden är mogen och pengarna finns. Att tipsa om att köpa ett föl eller unghäst eller över huvudtaget vilken oinriden/slarvriden häst som helst var det dummaste jag läst hittills när det handlar om ett barn :o det är ingen kattunge du pratar om!

Hoppas att inga andra barn läser argumenten här i (inte bara ditt utan flera andra med). Som förälder badar man inte alltid i överflöd har jag lärt mig. Det är en prioriteringsfråga för den som håller i plånboken. Man kanske hellre åker på resor, köper hus, äter bra mat och sånt som hela familjen har glädje av i stället för att köpa en häst till en av familjemedlemmarna. När man sedan tjänar egna pengar och kan bidra med stora delar av utgifterna kan man ta upp frågan igen.

/Manda som betalar 2 hästar själv och har blivit varse om att man minsann får säga nej till mycket för att hästarna kostar större summor pengar men det valet är mitt. :cool:
 
Sv: Övertala?...

Ja så kan det ju förstås vara men jag tycker inte att man ska döma ryttaren efter åldern tex min mamma fick ett varmblod som inte var det minsta riden. Då var hon bara tio år och hade ridit redan i sju år! :laugh: Hon var modig och hade kunskaper som en 18 åring! Så om man kan och väldigt g:rofl:ärna vill så ska man inte stoppas på grund av åldern!

Och vem pröjsade för djuret? Din mamma 10 år eller hennes föräldrar?
 
Sv: Övertala?...

Det har varit en mycket underhållande tråd att läsa :) Håller så klart med alla som tipsar om medryttarhästar etc för att sedan köpa häst när man står på egna ben och vet mer om vad som krävs av en och vad det kostar att vara hästägare. Tror inte att man som nybliven tonåring har full inblick i vad det faktiskt kostar att vara människa idag.. Men i rent underhållningssyfte så är ju de mest "avvikande" åsikterna de som är roligast att läsa och som skapar lite diskussion!
 
Sv: Övertala?...

Det har varit en mycket underhållande tråd att läsa :) Håller så klart med alla som tipsar om medryttarhästar etc för att sedan köpa häst när man står på egna ben och vet mer om vad som krävs av en och vad det kostar att vara hästägare. Tror inte att man som nybliven tonåring har full inblick i vad det faktiskt kostar att vara människa idag.. Men i rent underhållningssyfte så är ju de mest "avvikande" åsikterna de som är roligast att läsa och som skapar lite diskussion!

Jag minns att min son tyckte att toapapper var svindyrt när han flyttade, hade han ingen aaaaaning om :devil:
 
Sv: Övertala?...

Jag minns att min son tyckte att toapapper var svindyrt när han flyttade, hade han ingen aaaaaning om :devil:

Faktum är att folk inte vet vad en häst kostar, när de väl får reda på det så blir det oftast chockade. Vet häst som söker fodervärd, allt till hästen finns, ägarna är ville också bistå med en del av hästens kostnader för att den bl a ska få ett foder som dom vill att den ska fortsätta äta eftersom det har visat sig vara bra för honom.

Alltså ingen egen kontant investering, utan endast löpande kostnader. Lika fullt så tror sökande att att en häst på allvar kostar ungefär mellan 500-700 kr per månad.:crazy:
 
Sv: Övertala?...

Jag har precis samma problem :banghead:

Det är verkligen jättetråkigt. Dom vill inte köpa häst pga kostnader framför allt men också att dom inte har intresset!?
Visst, jag förstår att dom inte har någon större lust att lägga så mycket pengar bara på mig. :(

Men jag kom i alla fall på några olika sätt:
* Räkna ut sen totala kostnaden och visa sedan detta för dina föreldrar.
* Hjälp till att betala, du kan till exempel ge dom hälften av din t.ex väckopeng eller månadspeng
* Gör läxor, sköt dig i skolan. Då visar du att du kan ta ansvar.
* Sluta med andra dyra fritidsaktiviteter, då finns det mer pengar över till en häst.

Det är lite små "hjälpmedel". Vet inte om det funkar, men det är väll värt ett försök :D
 
Sv: Övertala?...

Bra tips och råd, men TS finns inte kvar på forumet som det ser ut. Tråden är 6 år gammal.

OT
På tal om att mogna med buke.. Jösses vad jag skäms nu :rofl: Hört talas om fjortisen som visste allt?
 
Sv: Övertala?...

Som sagt, tråden är något gammal ;)

I ditt fall ( eller ja, allas fall egentligen) kan jag faktiskt förstå att föräldrarna vägrar köpa häst pga sitt egna ointresse.
Pengar är en sak men som "ponnyförälder" är det i princip oundvikligt att bli involverad i den egna hästen oavsett om man vill eller inte.
Även om du lovar att sköta hästen själv så är det fortfarande dina kommer som kommer få köra dig till "träning/tävlingar, hämta hö, spån, köra till sadelprovningen osv osv.
Tro det eller ej, men alla människor tokälskar faktiskt inte att spendera fredagkvällen i ett kallt ridhus medan dottern tränar ;)
 
Sv: Övertala?...

Haha! Har ännu inte sett några så gamla inlägg från mig (och nåde dig om du försöker leta upp...) men jag tycker ändå att tanken var vettig även om det var lite väl hårda ord vid något tillfälle ;)
 
Sv: Övertala?...

Med 5000 inlägg går du långt ifrån säker, det finns nog några guldkorn :devil:

Haha ja, jag började läsa tråden och tyckte mig känna igen den. Sen såg jag, och förfasades. Funderade på att låtsas som om det regnar men räddar mig nog bäst såhär :D
 
Sv: Övertala?...

Men det är ju inte inköpet som är problemet. Även en 13-åring skulle kunna spara ihop 4000 kr till en travare. Det är att HÅLLA en häst som är dyrt. Har man gård och kan hyra ut boxar är man ju i ett helt annat läge än ts så det är ju inte ens jämförbart på samma år!
 
Sv: Övertala?...

I mina ögon är en häst som stegrar med eller utan kommando inte värt någonting. Det är ett ofog som ingen häst ska göra när det finns människor omkring dem. Så nä - det ökar inte värdet.
 
Sv: Övertala?...

Tack! Det är nog så att man är rädd att ts börjar lyssna på Evils skitsnack om att alla med normalinkomster kan hålla ungen med häst.

Så ts - lyssna på de vuxna här som faktiskt är de som betalar hästen till barnet. Vi köpte en ponny till våra döttrar när de var 6 och 8 år gamla. Jag har hållit på med hästar sedan tonåren och visste vad vi gav oss in på. Senare köpte en ponny till så de hade vars en. Vi hade verkligen budgetvariant med allt vi gjorde med dessa ponnyer. Men under dessa ponnyår var vi aldrig på någon semester utomlands t ex och då kan jag säga att våra inkomster ligger över genomsnittet utan att vara jättehöga.

Sedan är det en sak till. Vi har en son också som hade sitt intresse som kostade pengar. Jag vet inte hur du har det men har du syskon? Hur fördelar man rättvist? Om du får en häst som kostar t ex 1000 kr/mån, kan dina föräldrar betala ett intresse till de andra barnen i familjen om de vill ha en hobby?

Nu är våra döttrar vuxna och får betala sina hästar själv och jag kan säga att det är mer än en gång de har frågat oss föräldrar - HUR tusan kunde ni betala allt detta för oss??? Ja, vi försakade mycket för våra barns intresse, det var vårt val. Men dina föräldrar kanske inte vill göra det valet av olika anledningar.
 
Sv: Övertala?...

Tack! Det är nog så att man är rädd att ts börjar lyssna på Evils skitsnack om att alla med normalinkomster kan hålla ungen med häst.

Börjar? Den här tråden är 6 år gammal, varken TS eller "Evil" finns kvar som användare längre. Så det känns dumt att svara på just deras inlägg ;)
 
Sv: Övertala?...

Det är först när man flyttar hemifrån som man inser vad föräldrarna faktiskt gjorde/betalade. Förvisso kom inte räkningarna som en chock, då jag fick betala hyra när jag bodde hemma också, men allt det andra. :crazy:

Uppskattade min mor mycket mer efter att jag flyttat (vi bråkade som sjutton under min tonårstid).

Jag försökte flera gånger under min tid som tonåring att skaffa häst, slutade med att jag blev halvfodervärd på min kusin pålla (behövde inte betala pengar utan bara hjälpa till lite mer istället), då mamma var anti en egen foderhäst eftersom det är dyrt att ha egen häst.
Nu när jag blickar tillbaka förstår jag, två inkomster, dyra lån, tre barn att ta hand om, hund och alla dessa fritidsaktiviteter vi barn hade. :nailbiting:

Känns lite skumt nu när jag är på väg att skaffa min första allra egna häst, även om jag är vuxen och har min egen ekonomi. Så var det något som satt i sen tonåren att inte våga tala om för mamma vad jag faktiskt tänkte göra i rädslan av att hon skulle säga nej, men så kom jag på mig själv. Hon kan inte säga nej längre så jag är långt över 20år och har min egen ekonomi.

Så mitt tips till alla där ute som är unga och fortfarande bor hemma, skaffa (som många redan nämnt) sköthästar, medryttarhästar för att känna av om hur det är att ta hand om en häst. :)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 196
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 996
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp