Övertala?...

Sv: Övertala?...

Med tanke på att du själv tydligen bara är 14 år och alltså inte är den som står för varesig inkomsterna eller utgifterna så tycker jag du är diskvalificerad från att uttala dig om vad det kostar att ha häst. :smirk:
 
Sv: Övertala?...

Jag har aldrig behövt tjata på mina föräldrar om en egen häst, eftersom de köpte en egen till mig direkt när jag ville börja rida. :)

Jag hoppas du har hästkunniga föräldrar...

Jag köper hästar lite då och då, men aldrig någon dyr. Den häst jag betalar mest för är ett ardennersto, hon kostade 12.000 :- Oinriden (red in henne själv.) Den senaste hästen jag köpte kostade 3.000 :-
En nordsvensk travare, outbildad, honom utbildade jag själv och ligger nu på 50.000:- nivån. :)

Hur gammal är du egentligen? :crazy:
Och jag tror aldrig jag sett en kallblodstravare för över 35 000...Och då har de varit ordentligt skolade, akademiskt för det mesta.
Kostnaderna för att kunna skola en häst från noll utan erfarenhet själv är dessutom inte små.

Vi har eget stall men vi hyrde ut boxplatser ett tag, och vi tog 500 i månaden, då ingick in och utsläpp, hö och halm. Vi har egen ridbana med hinder och sånt. Jag tycker inte man ska betala mer än så för en boxplats!!

Ska man se till att stallägaren faktiskt hade tänkt tjäna lite på att ha inackordering (alt. minst gå jämnt ut) så måste man nog vara egen bonde med mycket mark för att få ner priserna så mycket...

Och jag tror dina föräldrad går med på att köpa en häst till dig om du letar upp billiga hästar, ge varmbloden en chans tex. Jag har 2 st varmblod och de är hur underbara som helst, sticker inte och är inte hårda i käften (fast det är typ inga varmblod egentligen.) Speciellt nu fram mot vintern så kommer det ut massor at billiga hästar på annons. :banana:

Varmblod är billiga i jämförelse med många andra hästar, men fortfarande så krävs det både kunskap, tid och pengar för att kunna ta hand om en, nyligen avställd från travet, och oskolad häst. Det är oftast de som inte kostar så mycket.
Skolade/mycket ridna varmblod går upp i pris även om det inte handlar om några jättesummor. Fortfarande är det ganska sällan som ett varmblod är den mest idealiska första-hästen, och absolut inte en outbildad sådan som köps enbart för priset!
 
Sv: Övertala?...

ska barn skaffa häst tycker jag personligen att: föräldrarna ska vara väldigt hästkunniga och själv hålla egna hästar så att när "barnet" börjar gymnasiet å inte har tid lr börjar intressera sig för annat å "glömmer" bort hästen kan sköta om ponnyn/hästen lr ha så mycket vett i skallen att dom säljer den.

e inte föräldrarna hästkunniga så tycker jag att man ska vänta med att skaffa häst tills man själv kan hålla en den.

så jag skulle vilja rekomendera TS att inte skaffa häst nu. vänta tills du e vuxen å gör som många andra säger; skaffa sköt/foder/medryttarhäst istället.

mvh J
 
Sv: Övertala?...

Jag skulle vilja säga att typen av häst beror helt på hur man är som person. Är man väl 'utbildad' själv, lite modigare (utan att tappa ansvaret för sina handlingar) och har mycket erfarenhet så ska man kanske känna efter lite på olika raser, kanske åka iväg och provrida några stycken eller fråga nån kompis som har en.
Min första häst var en kallblodstravare, han var alltid jättestressad och visste inte ens vad galopp var. Men behåller man själv lugnet och vet hur man ska agera i situationer, och har någon till hands att rådfråga så går det mesta.
Men det absolut viktigaste är faktiskt att ha sina föräldrar på sin sida, det är ändå dom som betalar för din uppväxt och förmodligen för din häst om du inte har ett jobb (vilket verkar otroligt att ha som 13åring). Jag måste hålla med vad många andra skrivit och säga att du nog får vänta, är man så ung har man fortfarande mycket kvar i livet. Du har hela puberteten framför dig och vem vet om du kanske kommer att tröttna?:confused:
Men det är bara vad lilla jag tycker :angel:
 
Sv: Övertala?...

Jag fick min första häst när jag var 12 år.. och jag behövde inte tjata alls vad jag kommer ihåg.. När jag var 15 år fick jag en häst till.. och när jag 16 (som jag är nu) så hade jag även tanken på att skaffa en tredje häst som jag kunde ta föl på.. vilket i sin tur blir 4 hästar..

Men som sagt jag behövde inte tjata på mina föräldrar för att få hästar eftersom dom tyckte att vi hade råd med det och att jag klarade av det m.m
Men dina föräldrar kanske tycker att dom inte har råd eller att du inte är redo för att ha en egen häst..

jaja skit samma.. det är dyrt att ha hästar.. speciellt när dom blir sjuka:(:crazy:

PS: min mamma har haft väldigt många hästar så hon visste vad det kostade m.m att ha häst..

å en sak till.. prova gärna med sköthäst eller nått innan.. har många "stallkompisar" i min ålder som fick häst men tröttnade efter ca 1 år.. och då står man där med en häst
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertala?...

Nä nu blir jag förbannad!!!!
Jag vet att man måste batala foder och sånt också, men nu pratade jag om enbart boxplatsen!!
Och Varmblod är en utmärkt hästras att rekommendera!! Även för en 13 åring
De är inte ett dugg svårare att rida än andra "ridhästar"

Det finns asmånga nordsvenska travare som kostar över 35.000:- Har du inte hört talas om sveriges egen barockras?? Jag skulle hellre vilja fråga DIG: hur gammal är du???
Och jag har jävligt hästkunniga föräldrar, min pappa tex har ridit sen han var liten, och har bland annat ridit slottets Avelshingstar.

Jag vet exakt hur mkt det kostar att ha häst!!
Det är inte dyrare än att alla med normal inkomst har råd att ha en.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertala?...

på dej låter det som om det är billigt att ha häst. du verkar inte ha någon pejl på det.

kan du helt ärligt säga att en travare har samma förutsättningar som en framavlad ridhäst?
det är inte samma sak att rida in en travare som är född och tränad till att trava som det är att rida in en ridhäst.
travare har inte samma förutsättningar. ska dom bli bra ridhästar så måste du som ryttare vara väldigt kunnig och veta vad du gör, vilket tyvärr inte händer alltför ofta. travare hamnar oftare hos okunniga ryttare just för att dom är billiga. jag känner tyvärr flera som inte kan nått om hästar och är dåliga ryttare som skaffat travare av den anledningen.

med tanke på hur du skriver så skulle man snarare tro att du är 10. väx upp. du låter inte seriös för fem öre. håll dej till en normal ton.
och att din pappa har ridit slottets avelshingstar är väl ingen större merit.
som sagt skärp till dej
 
Senast ändrad:
Sv: Övertala?...

Varmblod har lika förutsättningar som det du kallar "ridhästar"
Varmblod är lika mkt ridhästar som halvblod tex.
Och man måste inte köpa ett varmblod som har gått jättemkt på trav.
Min nordsvenska travare (är visseligen inget varmblod men endå) är 12 år och har aldrig satt sin fot på en travbana. Hah har aldrig haft en sele på sig en gång.

Du måste vara totalt körd i roten som trackar ned på varmblod på det där sättet.
Du skriver på det där sättet eftersom du inte kan något alls om varmblod och skulle aldrig klara av ett rida ett, än mindre rida in ett...
alla Varmblod är inte födda till att trava.
 
Sv: Övertala?...

Hur högt är den nordsvenska travaren utbildad för att nu kunna ligga i 50 000kr-klassen?
 
Sv: Övertala?...

Om du menar min så kan han: Fram och bakdelsvändningar, skänkelvikningar, öppna, sluta, sidvärtsrörelser, Piaff, början på passage, Och början på stegring.
Och är hoppad 130 cm.
 
Sv: Övertala?...

Jag skulle aldrig rekommendera Svensk Varmblodig Travhäst till någon under 16 år. För att kunna rida en sådan, speciellt om den gått på trav innan, krävs det mycket kunskap, tid och pengar.
Enligt mina erfarenheter kostar ett utbildat halvblod (inköpspris) lika mycket som travhästen när travhästen kommit upp i samma utbildning (inköpspris + utbildning).
Jag själv har travhästar och trivs utmärkt med dom, men man ska inte tro att det innebär mindre jobb bara för att dom ligger billigt i pris i jämförelse med hästar avlade för ridning.
Ska du dessutom satsa på tävling är det betydligt säkrare att direkt köpa en häst av ridhästras. Det finns visserligen flera fina travare på dressyr- och hoppbanorna, men det är betydligt större chans att nå dit med en riktig ridhäst.
 
Sv: Övertala?...

De flesta som säger att dom ökat värdet på sin häst så pass mycket brukar ta i ganska mycket. Men kan han det du räknar upp så förstår jag att det är så.
 
Sv: Övertala?...

Nä nu blir jag förbannad!!!!
Jag vet att man måste batala foder och sånt också, men nu pratade jag om enbart boxplatsen!!
Och Varmblod är en utmärkt hästras att rekommendera!! Även för en 13 åring
De är inte ett dugg svårare att rida än andra "ridhästar"

Det finns asmånga nordsvenska travare som kostar över 35.000:- Har du inte hört talas om sveriges egen barockras?? Jag skulle hellre vilja fråga DIG: hur gammal är du???
Och jag har jävligt hästkunniga föräldrar, min pappa tex har ridit sen han var liten, och har bland annat ridit slottets Avelshingstar.

Jag vet exakt hur mkt det kostar att ha häst!!
Det är inte dyrare än att alla med normal inkomst har råd att ha en.


Även om inlägget var skrivet till Nightcrawler så antar jag att det mestadels var riktat till mig.
Egentligen så har jag inte så mycket att tillägga, se Nightcrwalers svar på det här inlägget.
Du låter bra mycket okunnigare än vad du utger dig för att vara. :smirk:

I övrigt så nej, jag har faktiskt sett väldigt få, om ens några kallblodstravare, i den prisklassen. Självklart existerar de, men jag har svårt att tro att en 13-åring på egen hand kan skola om en f.d travare till barockhäst.

Och nej, jag anser inte att ett varmblod är en lämplig häst till en ung tjej som ev. inte har tillgång till tränare. Jag har själv haft travare, det är otroligt trevliga och lätthanterliga hästar, och ofta lätta att rida. Men det är mycket jobb bakom, och det innebär ofta privat tränare och det kostar pengar.

Hur gammal jag är? 19. Så var den frågan besvarad. Med lika många års hästvana, så slipper du fråga det med.

Det var mest det där sista jag ville få fram, för att ha möjlighet att både ha hästar billigt och kunna köpa billiga hästar så krävs det att föräldrarna har ett genuint hästintresse, och som KAN hjälpa till med träning av de. Hästar som är billiga i inköp är sällan billigare i drift.
Att döma av TS's fråga i tråden så har inte hennes föräldrar något hästintresse och då blir det svårt med.

Om din pappa har ridit slottets avelshingstar skiter jag i, det var bara ditt utlåtande i ditt första inlägg som lät långt ifrån seriöst.
Jag påstår INTE att du INTE kan rida, och jag påstår INTE att du INTE vet något om kostnaderna, men jag kan inte säga annat än att du/ni kommer billigt undan och att du måste ha väldigt hjälpsamma föräldrar.
 
Sv: Övertala?...

nej travare har inte samma förutsättningar som en ridhäst för det är en utpräglad körhäst. varför tror du att så många travare har svårt att galoppera? det är fakta. självklart måste hästen inte ha varit travtränad, men dom flesta har det. jag tycker inte illa om travare på nått sätt, dom tillhör favoriterna. men dom har fortfarande inte samma förutsättningar. lika lite som att en ridhäst skulle ha nån chans på travbanan. rider själv travare så jag har ganska mycket erfarenhet av dom, även av att skola om. dom jag ridernu går visseligen på travet men är trevliga att rida. 3 åringen skulle bli en bra ridhäst efter travkarriären men hur mycket man än vill så skulle hon aldrig kunna bli lika bra som en ridhäst. hur många travare finns det i dom högre klasserna eller mvs? det finns nån enstaka. varför? jo för att dom inte har samma förutsättningar.
 
Sv: Övertala?...

Även om inlägget var skrivet till Nightcrawler så antar jag att det mestadels var riktat till mig.
Egentligen så har jag inte så mycket att tillägga, se Nightcrwalers svar på det här inlägget.
Du låter bra mycket okunnigare än vad du utger dig för att vara. :smirk:

I övrigt så nej, jag har faktiskt sett väldigt få, om ens några kallblodstravare, i den prisklassen. Självklart existerar de, men jag har svårt att tro att en 13-åring på egen hand kan skola om en f.d travare till barockhäst.

Och nej, jag anser inte att ett varmblod är en lämplig häst till en ung tjej som ev. inte har tillgång till tränare. Jag har själv haft travare, det är otroligt trevliga och lätthanterliga hästar, och ofta lätta att rida. Men det är mycket jobb bakom, och det innebär ofta privat tränare och det kostar pengar.

Hur gammal jag är? 19. Så var den frågan besvarad. Med lika många års hästvana, så slipper du fråga det med.

Det var mest det där sista jag ville få fram, för att ha möjlighet att både ha hästar billigt och kunna köpa billiga hästar så krävs det att föräldrarna har ett genuint hästintresse, och som KAN hjälpa till med träning av de. Hästar som är billiga i inköp är sällan billigare i drift.
Att döma av TS's fråga i tråden så har inte hennes föräldrar något hästintresse och då blir det svårt med.

Om din pappa har ridit slottets avelshingstar skiter jag i, det var bara ditt utlåtande i ditt första inlägg som lät långt ifrån seriöst.
Jag påstår INTE att du INTE kan rida, och jag påstår INTE att du INTE vet något om kostnaderna, men jag kan inte säga annat än att du/ni kommer billigt undan och att du måste ha väldigt hjälpsamma föräldrar.

Jag skrev att min pappa har ridit slottets avelshingstar som ett exempel på att de är hästkunniga eftersom du frågade det.

Och jag har aldrig skrivit att hon SKA köpa ett varmblod, jag skrev att hon kan ge dem en chans!! Och som sagt man måste inte köpa ett varmblod direkt ifrån banan, man kan köpa ett som redan är "omskolat" de kostar inte många tusenlappar mer än de som kommer direkt från banan.

Jag är precis så kunnig som jag utger mig för att vara!!
Om du vill ha exempel så har jag tex ridit in 6 hästar, omskolat 2 varmblod och utbildat en nordsvensk travare och en B-Ponny.

Det är inte så konstigt att du inte har sett en nordsvensk travare över 35.000:-
För de som ligger över den summan är för bra för att säljas och kommer därför aldrig ut på annons. ;)

Men eftersom den här diskusionen inte leder någonstans så föreslår jag att vi avslutar den nu.
Så jag kommer inte svara på något mer som du skriver.
 
Sv: Övertala?...

Du skriver på det där sättet eftersom du inte kan något alls om varmblod och skulle aldrig klara av ett rida ett, än mindre rida in ett...
alla Varmblod är inte födda till att trava.

javisst nu kom jag ju på. jag har ju faktiskt ett halvblod så det är ju därför som jag inte kan nått om travare och än mindre rida dom :crazy:
du har så rätt :bow: ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag är så fruktansvärt okunnig.
 
Sv: Övertala?...

Jag blir nyfiken
Vad är slottet - som i slottets avelshingstar.
Den frågan har väl inget med tråden att göra men är "slottet" något som man ska känna till som hästintresserad?

Men sen något som är relevant i tråden
Vad anser du vara en normal inkomst?
 
Sv: Övertala?...

Kommer svara dig ändå, huruvida du besvara bryr jag mig inte speciellet mycket om.

Ett utbildat varmblod kostar ofta mycket mer än ett "grönt", men jag kan hålla med om att ett välbildat varmblod funkar lika bra som vilken annan välskolad häst som helst.
Problemet är att faktiskt hitta dessa hästar.
Du skrev aldrig att TS skulle köpa varmblod, men att rekommendera de enbart pga den låga inköps-summan är väldigt fel.

Men om nu dessa svindyra kallblod aldrig kommer ut på annons så kan det ju inte direkt vara lätt för en hästköpare att hitta dessa utan rätt kontakter?
Jag har surfat runt lite, inte på vanliga annonssidor utan hos barock-folk, och kan inte hitta hästar i den prisklassen nånstans...

Eftersom ingen av oss har några belägg för vad den andre kan/vet eller inte kan/vet är det ingen mening att ens beröra de punkterna.
Bråk hjälper inte TSeller.

Fred? :)
 
Sv: Övertala?...

Kommer svara dig ändå, huruvida du besvara bryr jag mig inte speciellet mycket om.

Ett utbildat varmblod kostar ofta mycket mer än ett "grönt", men jag kan hålla med om att ett välbildat varmblod funkar lika bra som vilken annan välskolad häst som helst.
Problemet är att faktiskt hitta dessa hästar.
Du skrev aldrig att TS skulle köpa varmblod, men att rekommendera de enbart pga den låga inköps-summan är väldigt fel.

Men om nu dessa svindyra kallblod aldrig kommer ut på annons så kan det ju inte direkt vara lätt för en hästköpare att hitta dessa utan rätt kontakter?
Jag har surfat runt lite, inte på vanliga annonssidor utan hos barock-folk, och kan inte hitta hästar i den prisklassen nånstans...

Eftersom ingen av oss har några belägg för vad den andre kan/vet eller inte kan/vet är det ingen mening att ens beröra de punkterna.
Bråk hjälper inte TSeller.

Fred? :)

Fred tycker jag låter bra :)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 199
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp