Övertala?...

Sv: Övertala?...

Jag blir nyfiken
Vad är slottet - som i slottets avelshingstar.
Den frågan har väl inget med tråden att göra men är "slottet" något som man ska känna till som hästintresserad?

Men sen något som är relevant i tråden
Vad anser du vara en normal inkomst?

I stockholm så finns ju ett slott som du kanske vet :)
Där finns ett stall som hör till, där de har hätuppfödning. Är ej helt säker på vilken ras... Hingstarna de andvänder till avel där är slottets avelshingstar. :)
 
Sv: Övertala?...

Behöver hjälp att övertala mina föräldrar att köpa en häst åt mig :devil:

Men dom säger bara att det är för dyrt, jag vet att det är dyrt, men finns det något/några sätt att göra det lite billigare på? :D

Behöver verkligen hjälp i den här frågan, även andra övertalningsförmågor behöver jag hjälp med... :devil:

ehm..du är 13år, sa du..? kan ju säga att vid den åldern började jag som medryttare. visst kan också 13-åringar ha kunskap, men enligt MIN åsikt är det för ungt för att ha en egen häst och ha allt ansvar för den, som ju ett hästägande innebär..

som sagt; jag skulle leta upp en lämplig häst & bli medryttare ett par år först.
(jag är nu 16år, har hittat perfekta medryttarhästen och håller på att grejja med ev. hästägande för egen del, till viss del tillsammans med min mor..kan ju tillägga att jag får betala MYCKET av kostaderna själv!!)
 
Sv: Övertala?...

Oj det där är rätt så fel.
Kungliga hovstallet har inga avelshingstar - så inte vet jag vad din pappa ridit på. Beridna högvaktens hästar kanske, det kan stämma.
Jag trodde slottet var något känt stuteri.
Men så var icke fallet.

Men du - min andra fråga - Vad anser du vara en normal inkomst?
 
Sv: Övertala?...

Jag skaffade häst när jag var 13. MEN jag har häst kunnig mamma plus jag delar den med min kompis, vilket underlättar väldigt mycket. Det går jätte bra, men vissa fall vad jag märkt här på buke att det inte alltid går bra. Men vi köpte ett varmblod. som var då 5 år och aldrig gått lopp och inte så värst mycket tränad. Det är MYCKET arbete. Men ibland går det upp och ner. Man får ju mer kommentarer om sin häst både positivt och negativt när det går bra än vad man får av ett halvblod.
 
Sv: Övertala?...

Fram och bakdelsvändningar, skänkelvikningar, öppna, sluta, sidvärtsrörelser, Piaff, början på passage, Och början på stegring.

Vad är sidvärtsrörelser, förutom vad du redan nämnt?
Och stegring - varför ökas hästens värde med att den kan stegra?

Ursäkta mej, men jag tycker att du verkar vara ganska okunnig....

Är det förresten samma häst som bekriver så här i en annan tråd?

blir hyperaktiv, när jag ska rida honom efter att ha stått i några dagar så är han fullkomligt galen!! Han står och trampar på stället och när man travar så börjar han galoppera på snedden istället

Du verkar inte ha förstått att de svåra rörelserna kommer först när man har avspänning hos hästen. Om man lär en stressad häst piaff, passage och exempelvis spansk skritt blir det bara cirkuskonster av det hela.

Men visst kan kallblodstravare vara värda en hel del. För sex år sedan, då mitt sto var 9 år och tämligen outbildad fick jag ett bud från Tyskland på 100 000.

Immer
 
Sv: Övertala?...

har bland annat ridit slottets Avelshingstar

Vilkets slotts avelshingstar?

Jag vet exakt hur mkt det kostar att ha häst!!
Det är inte dyrare än att alla med normal inkomst har råd att ha en.

Jag tror att du vet vad det kostar där du bör, dvs ha hästen hemma på egen gård med eget foder. Det har inte alla möjlighet till. Där jag bor betalar man 3-5 tusen i månaden bara i stalhyra. Sen tillkommer försäkring, hovslagare, veterinär, träningar och tävlingar. Jag lovar dig att en familj med vanlig inkomst inte har råd utan att försaka väldigt mycket annat.
 
Sv: Övertala?...

Jag tror inte den här 13 åringen är helt dum i huvudet, utan vet säkerligen väl vad som kostar, exempelvis mat. Jag hade turen att få min kära häst när jag var 11, jag var kanske lite liten, för jag nådde knappt upp och tränsa min då 3 åriga häst. Men jag lever, och vi har bytt ett band mellan oss. Jag var 11, hästen var 3, man alltså av en häst när man är 13, om man får rätt stöd hemifrån och om man har rätt sinne.

Det jag tycker att du ska göra, det är att prata med dina föräldrar, lägga fram fördelar "jag kommer lära mig att ta hand om något, att ta ansvar, jag kommer att bli en mer ansvarsfull person" Motivera varför du vill ha en häst, hur det kommer påverka dig (positivt) givet vis, och se vad dem svarar. Men säger dem nej, kan du antadligen inte ändra på det. Så då bör du se andra möjligheter, medryttare eller foderhäst. Kanske ser dina föräldrar utifrån detta (efter en skötsam period från din sida) att du är ansvarsfull nog att ha egen häst. Allting du gör med hästar, lönar sig till senare.:banana: Lycka till tjejen!
 
Sv: Övertala?...

Men snälla du. Det finns ingen avelsverksamhet vid Stockholms slott.

Tänker du på beridna högvakten kanske ?
Hovstallet har ingen egen avel. De har inga hingstar och faktiskt inte några ston heller - bara valacker.
 
Sv: Övertala?...

KL
Hoho Evil in a closet
Vad är en normal inkomst som alla kan ha råd att ha en häst på...
 
Sv: Övertala?...

Såhär är det nog.
På "slottet" föds det upp en sorts varmblodiga hästar som kan sidvärtsrörelser som inte andra hästar kan, utom då kallblodiga travare som även kan stegra och dom kan man sälja för 50000;-, och om man inte kan köpa en sån kallblodstravare så kan man köpa ett varmblod om man är 13 år och ens föräldrar har en normal inkomst för då kan alla köpa en häst som man kan rida in och lära sidvärtsrörelser och stegring och sen sälja för 50000 till slottet kanske.

UUUU - jag är en elak tant, men jag kunde inte låta bli.
 
Sv: Övertala?...

När jag var i din ålder tjatade jag också på en egen häst. Som tur var fick jag ingen... (mina föräldrar har högst begränsade kunskaper om hästar).

"Tjat"-tips: Sköt skolarbetet klanderfritt. Sluta titta på TV (lika bra att vänja sig, finns ingen tid för det med egen häst). Gå upp tidigt alla dagar i veckan.

Bli bäst i bästa ridgruppen på ridskolan. Be att få rida flera gånger i veckan (mycket billigare än att ha egen häst). Be att få hjälpa till i något stall, kanske ridskolan där du rider? Erbjud dig att ta söndagmorgnar. Om du sköter dig kan du kanske få bli medryttare så småningom. Ett bra sätt att träna på att vara hästägare. Sedan kan du pröva på att hyra häst. Efter det vet ni vad det kostar, hur mycket tid det tar, om du har tillräckligt intresse etc och kan fatta ett bra beslut. Ovanstående gjorde min dotter och det funkade!

I storstadsområde kostar de löpande utgifterna (stall, foder, hovslagare, försäkring, vaccinationer) minst 5 000 per månad. Till detta kommer utrustning, träning och tävling. Ingen gräns uppåt finns. Även om familjen har goda inkomster får sannolikt alla göra avkall på sådant som nöjen, modekläder och semesterresor.

OM man kommer fram till att man har råd så krävs också föräldrar eller andra mycket närstånde som har tillräckliga kunskaper för att ta det ansvaret som det innebär att ha häst (både mot hästen och omgivningen)
 
Sv: Övertala?...

Inte läst längre än såhär ännu, men måste få kritisera :smirk:
Bara för att det är relativt " billigt " för dig så betyder inte det att alla andra har samma förutsättningar. TS kanske bor någonstans där stallplats är dyrt. ( 2000 - 3000 sa hon väl? )

Jag tycker inte du har någon andledning att bli så stingslig för att någon undrade om du hade hästkunniga föräldrar, påpekade det så att säja. För hade du talat om det? Neej..
Och att rekomendera varmblod tycker inte jag är någon hit. Bara för att de är " billiga " är de inte lämpliga alltid. Jag har ridit ett par varmblod, övertygad om att jag skulle klara av en egen häst. Men tji fick jag.. Hon var ju " jättesnäll ", " bara man är lugn.. ". Väl uppe smet hon in bakom stallet och stod på två ben i ca 5 min, innan jag kastade mig av. Det Krävs en hel del för att utbilda och " stabilisera " ett varmblod. De kommer som någon nämde från travet, och det är stor skillnad på Rida och Köra.

Och att din pappa ridit slottets avelshingstar säjer inte ett skit om att han kan rida. Vilken person som helst kan smita in i en hage och sätta sig på en häst och " rida ". Red han till och från hage eller tävlade på rel. hög nivå? Nej, väldigt onödigt uttalande enligt mig. " Min pappa har kört traktor! " - taktiken är inget att hurra för..

För att återvända till ämnet.. TS, ta tid på dig att Disskutera med dina föräldrar, Någon omkring dig finns det säkert som vill ha medryttare. De flesta här rekomenderar samma sak, bara där ser man att hästägare är villiga att ge även yngre en chans.
 
Sv: Övertala?...

Du måste vara totalt körd i roten som trackar ned på varmblod på det där sättet.
Du skriver på det där sättet eftersom du inte kan något alls om varmblod och skulle aldrig klara av ett rida ett, än mindre rida in ett...
alla Varmblod är inte födda till att trava.

Nu hittade jag ännu mer att gnälla på :D
Här säjer du ju praktiskt taget själv att varmblod inte är något för alla? Eller? Det är skillnad på att " tracka " och informera.

Sen att din häst är så högt utbildad tvivlar jag på. En 13 åring som utbildar ett kallblod till den nivån är ytterst sällsynt. Visst finns det självklart högt utbildade hästar som börjat med små förutsättningar i alla dicipliner, men piaff och STEGRING? Är det ens nödvändigt att lära hästen utöva en flykt/försvars instinkt? :crazy:

Och ja, jag orkar bråka litet :devil: :D
 
Senast ändrad:
Sv: Övertala?...

Till TS:

Jag tycer du har en helt riktig o sund inställning som villha häst.

Det är bra mycket bättre än att sprinag på stan,som man snart gör i dinålder.

Jag fick min först ahäst när jag var 8.

Nu komer vi då til hur du skal övertyga dem:

För det först askal du ju naturligtvis gör ane budget övr ditt hästköp och hållande.

Det är inet så svårt-du ber bara någon trist,tråkig vuxen om hjälp,gärna en som har haft häst länge o som är enamståend emamma med "kvinnolön".

när du träffatd ne perosnen har du också en bättre bild av vad du kan fäörvänta dig av livet omdte gå r den vägen(vilket det inte behöver göra,du kan ju bli ´generaldirektör också.eller så..)

Sedan skal du och familjen sitta ner och diskuter apå allvar.
då skall du också komma ihåg att särbehandling mår -ingen-bra av,alltså skal dina syskom ha rätt till en hobby precis som du.

Men,inna du gör dte så skal du -bevisa-att du kan ta hand om en häst.

Det gör du enklast genom att be att få bli skötar epå en trevlig äldre läromästare.

visst,det kanbli en hel massa mockande och lite ridning,men vem sa att livet som vuxen ,ansvarstagand e person var kul?

Be heller inet dina föräldrar om hjälp,idealet är om du fixar allt själv såsom att ta dig till/från stallet.
DÅ vet de att du både vill och kan klara ut problemet själv.

Den tid du har över efter skolan och läxor skal du arbeta.
Det är inet så noga med vad,och dte behöver inet vara roligt men du måste få in pengar.

Skall du uppta en så stor del av utgifterna få rdu också s etill att dra in pengar til familjen.
Och jo,dte finsn småjobb du kan göra.Massor.

Och även där gäller att klappa igen truten,ta till sig kritik oc h instuktioner och göra ditt absolut bästa,oavsett omdet är kul eller inte.

Det har du nämligen igen,båd enär du ridre för instruktör framöver,och när dte gäller att samla bra betyg fårn arbetsgivarna för att ha sedantill dina "vuxenjobb".

barnbidraget kommer ju inhandy att betala lite av hästen med.Skoningen förmodligen.

Och omdu får välja mellan en choklad kaka och havre till hästen så vet du jui varfall att det blir inte chokladen.

inget annat heller,men man vänjer sig:)

Du -kan-hittaalldeles utmärkta läromästare till ett lågt pris,ofta är de du mycket gamla,vilket bara kans es som en fördel.

Travare,av vad slag dte än månde vara ,tror jag inet du skal ge dig på.
Det säljs för mycket hästar somär -lite-för positivt beskrivna i annonsen och sedan knappt ridbara.
de kräver en mycket rutinerad ryttare,och dte är inte du-än.

men jumer du lär dig at bara hålla tyst,göra som du är tillsagd o lyssna upmärksamt,detso fler kommer att våga lägga ner tid på att lära dig detta med häst.


vi vuxna vill nämligen att våra investeringar lönar sig..Och för oss,som du snart också kommer att märka-så är tid pengar.

vi har sällan tid att gulla me dnågon vi inte ser som pålitlig därför att vi kan lägag ner den tiden på bättre saker.

detta gäller även föräldrar.

Genomatt klara ut detta med att försaka kompisar,bio,snygga kläder och genoma t börja jobab tidigt så kan du uppnå din dröm.

kanske baa dlevis til en början,men den dagen du verklien kan ha häst och har en egen fastinkomst så hardulärt dig så oerhört mycket.

förmoligen kommer du inet heller behöva börja på Mac Donalds som ditt först a jobb e ftereosm du är van att tänka kreativt,van at hålla tyst o arbeta o inte gnälla,van att lösa problem,van att försaka saker för att få det du vil och van vid ett "vuxenliv" på det sättet.

Dessutom har du,när du skal titat på dinegen häst,så pass bra erfarenhet av att rida massa andra hästar att du inet förälskar dig i först abästa o åker på en nit.

Låter dte jobbigt?
välkommen till verkligheten.

Jag kan tillägga att jag fick gör alltd et dä ri omgångar-OCH när jag börjad eså cyklad ejag 3 mil(30 km)dag för att ta mig til stallet.

Det om något lärde migatt aldirg gnälla.

Och,nej,modekläder är inet så viktigt för mig nuheller.
 
Sv: Övertala?...

Såhär är det nog.
På "slottet" föds det upp en sorts varmblodiga hästar som kan sidvärtsrörelser som inte andra hästar kan, utom då kallblodiga travare som även kan stegra och dom kan man sälja för 50000;-, och om man inte kan köpa en sån kallblodstravare så kan man köpa ett varmblod om man är 13 år och ens föräldrar har en normal inkomst för då kan alla köpa en häst som man kan rida in och lära sidvärtsrörelser och stegring och sen sälja för 50000 till slottet kanske.

UUUU - jag är en elak tant, men jag kunde inte låta bli.

Tyckte att det där var lite elakt faktiskt, tjejen är bara 13år. Du behöver inte förlöjliga henne bara för att en del av det hon påstår är väl tilltaget. Hon är fortfarande ett barn så ta det lite lugnt i dina kommenterar.

Tillägg:
Jag har iaf uppfattat dt som att evil_in_a_closet är 13, men jag kanske har fel. Var vänlig och uppdatera mig då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Övertala?...

Då jag jobbar med tonåringar så är jag väl medveten om 13- åringars beteende - och att skriva till andra i en tråd att någon är helt körd i huvudet och inte kan något om det ena och det andra vilket Evil in a closet gjorde så är man en 13-åring som får ta emot lite.

Evil in a closet bör tagga ner ungefär 200% - då kanske hon blir bemött med respekt.

Trådskaparen däremot tycker jag har fått massor med bra tips.
 
Sv: Övertala?...

Då jag jobbar med tonåringar så är jag väl medveten om 13- åringars beteende - och att skriva till andra i en tråd att någon är helt körd i huvudet och inte kan något om det ena och det andra vilket Evil in a closet gjorde så är man en 13-åring som får ta emot lite.

Evil in a closet bör tagga ner ungefär 200% - då kanske hon blir bemött med respekt.

Trådskaparen däremot tycker jag har fått massor med bra tips.


Jätte bra att du är väl insatt i yngre ungdomars beteende. Då vet du ju oxå hur man skall handskas med dem ;)

Jag märker att du bemöter henne på ett mycket pedagogiskt sätt. :smirk:


Visst borde Evil ta det lite lungare, men det är nog inte så lätt för henne när hon hela tiden blir ifrågasatt på ett negativt sätt.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 199
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 001
Senast: Görel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 287
Senast: Troll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp