Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Närmsta polisstation är en halvtimme bort och känns kanske som dom har annat för sig. Men ska absolut ringa och kolla.

Filmade lite häromdagen hur den satt men tänkte inte på att filma bilen med reg skylt också. Ska göra det nästa umgänge.

KP får inte skapa något band till Mini enligt Familjerätten. För att det inte ska bli en separation sen för Mini när hon inte längre är med säger dom. Vet inte hur dom får ihop det med att hon nu ska vara umgängesstöd inte "bara" kontaktperson. Hon har träffat Mini med mig en gång, en timme innan första umgänget. Då sa hon att Mini verkade väldigt "lätt". Så förstår inte varför hon inte alls reagerar på att hon är ledsen jämt med exet.
 
Om han blir stoppad och får böter får jag då som vårdnadshavare reda på det?

Troligen inte, om de inte anser det så allvarligt att hon behöver hämtas på plats. Men x-et lär säga att det är hans dotter och de kommer troligen inte kolla vårdnadsfrågan.
MEN om han fått böter så är det offentlig handling, så be advokaten göra en koll i polisens register innan nästa förhandling.
 
Jag läst och följt dig under den här resa och tycker att du är otroligt stark!

Jag är familjehemsmamma och har varit med om många umgängen som inte fungerat, barnet har mått dåligt och varit ledset och att det är gett efterdyningar flera dagar efter. Det viktigaste som jag då kan göra är att finnas där och vara nära, nära och ge den trygghet som barnet "varit utan" och bära om barnet varit litet. Det skär i en att barn ska behöva ha otrygga umgängen men ibland så det "enda vägen" för att dokumentera förälderns förmåga att möta sitt barn och ta hand om det, för att sedan myndigheterna ska kunna ta ett bättre beslut i det långa loppet för barnets bästa.

Jag kan bara hoppas att kontaktpersonen rapporterar till familjerätten hur umgängena faktiskt har gått. Att mini varit ledsen, hur pappan då har mött barnets behov och kunnat ta hand om sitt barn den tid han haft barnet.

Detta är absolut ingen tröst i detta nu, men du har en kämparglöd och även om det känns helt fel att mini ska behöva uppleva allt detta, så hoppas jag att det är över om några månader och att ni fått lugn och ro med en reglering av umgängen som också är ur barnets perspektiv och långsiktigt. Med dig vid sin sida så har och får mini trygghet som hen behöver och kan förhoppningsvis klara av umgängen med mindre trygghet och hen tankar då massor när hen sedan kommer tillbaka till dig.

Jag hejjar på dig! :banana:

Coop
 
Det som är så beklämmande är att x:et inte verkar SÅ intresserad av sin dotter.
Snarare verkar han lägga fokus på utöva kontroll och makt (jävlas) med Ts .
Det är verkligen hemskt när ett barn kommer i kläm på det här sättet. Och det är uruselt att inte dom inblandade kan se hans spel.
Det handlar inte om hans rättigheter. Det handlar om att Mini ska ha rätt till båda sina föräldrar.
I det här fallets verkar det inte vara för Minis bästa.

Ts, även om det känns jobbigt och hjärtskärande när dom åker iväg så försök att tänka att resten av tiden har Mini det jättebra.
Dom här stunderna med umgänge kommer inte skada Mini för framtiden. Barn som är trygga och har en kärleksfull förälder resten av tiden klarar sånt här utan "men".
Jag vet att det inte så mycket tröst, men det kanske ändå kan hjälpa att tänka på.
 
@Coop @Vallmo och alla andra.

:heart Tusen tack för stöttande ord! Det betyder verkligen jättemycket just nu.

Hade jag bara vetat att detta ledde till att dom ser hans oförmåga och ointresse så hade det inte känns hälften så frustrerande. Men tyvärr verkar kontaktpersonen inte alls förstå eller se. Kommer fortsätta kämpa för Minis trygghet och dokumentera precis allt såklart. Och är något fel kommer jag fortsätta framföra min åsikt så ingen kan säga sen att min tystnad var ett slags godkännande. Och så hoppas jag verkligen att med tidens visar exet sin rätta sida. Eller att iallafall tingsrätten genomskådar honom sen i huvudförhandlingen.

Tänkte försöka få tag på FRs enhetschef imorgon och försiktigt framföra mina åsikter och be om hennes synpunkter på det som hänt nu senast. Och så kommer hon få en liten bakgrund så klart på hur handläggaren och kontaktpersonen agerat.
 
Annars är mitt största huvudbry just nu var jag gör av min hund på lite obestämd tid. Kommer som det ser ut nu få bo i mammas lägenhet tills jag hittar något eget men kan inte ha med hunden där. Vill helst inte omplacera henne utan hitta en tillfällig lösning på några månader (förhoppningsvis inte mer än 2-3). Alla andra djuren har en plan och en reservplan för iallafall tillfälliga "förvaringar" tills dom är sålda/omplacerade/har stallplats.

Sen behöver jag lösa förvaring av möbler osv men det känns som ett enklare "problem" för mycket kan nog stå kvar här på gården i väntan på en köpare. Annars i värsta fall får jag hyra ett förråd någonstans. Försöker minska så mycket jag bara kan på ägodelarna nu innan flytten. Och bara behålla det jag verkligen vill ha. Resten säljs/skänks eller slängs.
 
Annars är mitt största huvudbry just nu var jag gör av min hund på lite obestämd tid. Kommer som det ser ut nu få bo i mammas lägenhet tills jag hittar något eget men kan inte ha med hunden där. Vill helst inte omplacera henne utan hitta en tillfällig lösning på några månader (förhoppningsvis inte mer än 2-3). Alla andra djuren har en plan och en reservplan för iallafall tillfälliga "förvaringar" tills dom är sålda/omplacerade/har stallplats.

Sen behöver jag lösa förvaring av möbler osv men det känns som ett enklare "problem" för mycket kan nog stå kvar här på gården i väntan på en köpare. Annars i värsta fall får jag hyra ett förråd någonstans. Försöker minska så mycket jag bara kan på ägodelarna nu innan flytten. Och bara behålla det jag verkligen vill ha. Resten säljs/skänks eller slängs.
Vad är det för hund du har? Tänkte på rasens klubbsidor och liknande?
 
Annars är mitt största huvudbry just nu var jag gör av min hund på lite obestämd tid. Kommer som det ser ut nu få bo i mammas lägenhet tills jag hittar något eget men kan inte ha med hunden där. Vill helst inte omplacera henne utan hitta en tillfällig lösning på några månader (förhoppningsvis inte mer än 2-3). Alla andra djuren har en plan och en reservplan för iallafall tillfälliga "förvaringar" tills dom är sålda/omplacerade/har stallplats.

Sen behöver jag lösa förvaring av möbler osv men det känns som ett enklare "problem" för mycket kan nog stå kvar här på gården i väntan på en köpare. Annars i värsta fall får jag hyra ett förråd någonstans. Försöker minska så mycket jag bara kan på ägodelarna nu innan flytten. Och bara behålla det jag verkligen vill ha. Resten säljs/skänks eller slängs.

Nu vet jag inte riktigt var du finns. Jag finns i Stockholmsområdet. Jag är mammaledig och skulle kunna ta hand om en vovve några månader, jag går mest bara hemma och skrotar ändå. Kan dock inte åka för långt för att hämta, med tanke på min lilleplutt.
 
Nu vet jag inte riktigt var du finns. Jag finns i Stockholmsområdet. Jag är mammaledig och skulle kunna ta hand om en vovve några månader, jag går mest bara hemma och skrotar ändå. Kan dock inte åka för långt för att hämta, med tanke på min lilleplutt.

Fina, fina människa :love:
Buke :heart
 
@Coop @Vallmo och alla andra.

:heart Tusen tack för stöttande ord! Det betyder verkligen jättemycket just nu.

Hade jag bara vetat att detta ledde till att dom ser hans oförmåga och ointresse så hade det inte känns hälften så frustrerande. Men tyvärr verkar kontaktpersonen inte alls förstå eller se. Kommer fortsätta kämpa för Minis trygghet och dokumentera precis allt såklart. Och är något fel kommer jag fortsätta framföra min åsikt så ingen kan säga sen att min tystnad var ett slags godkännande. Och så hoppas jag verkligen att med tidens visar exet sin rätta sida. Eller att iallafall tingsrätten genomskådar honom sen i huvudförhandlingen.

Tänkte försöka få tag på FRs enhetschef imorgon och försiktigt framföra mina åsikter och be om hennes synpunkter på det som hänt nu senast. Och så kommer hon få en liten bakgrund så klart på hur handläggaren och kontaktpersonen agerat.
:heart:heart:heart
Vi finns här och jag tror att många med mig tänker på dig!
Du kommer fixa det här också.
Och jag tror att allt kommer bli bra till slut.
 
Nu vet jag inte riktigt var du finns. Jag finns i Stockholmsområdet. Jag är mammaledig och skulle kunna ta hand om en vovve några månader, jag går mest bara hemma och skrotar ändå. Kan dock inte åka för långt för att hämta, med tanke på min lilleplutt.
Nu får någon rätta mig om jag har fel men bor hon inte nere i Skåne, runt Landskrona??
 
Vad är det för hund du har? Tänkte på rasens klubbsidor och liknande?

Det är en Borderterrier tik på lite över två år.

Nu vet jag inte riktigt var du finns. Jag finns i Stockholmsområdet. Jag är mammaledig och skulle kunna ta hand om en vovve några månader, jag går mest bara hemma och skrotar ändå. Kan dock inte åka för långt för att hämta, med tanke på min lilleplutt.

Jättegulligt av dig! :heart Stockholm blir tyvärr lite långt.
 
Idag var det umgänge igen. Innan umgänget skrev jag ett sms till exet angående vad som hände i lördags när dom tog med Mini trots att hon var ledsen (det var ett väldigt trevligt och diplomatiskt sms). Jag fick ett väldigt spydigt svar (så klart). Han hade tydligen sagt det till kontaktpersonen också för vi pratade lite om saken när dom kom. Det positiva är att det känns äntligen som jag börjar få lite gehör på mina åsikter från KP. Även om hon inte alls förstår "allvaret" än så lyssnar hon iallafall på vad jag säger.

Men sen å andra sidan så sa KP att hon tyckte att Mini bara varit lite "gnällig" när dom skulle åka i lördags (hon skrek och grät så jag hörde det in i stallet trots stängd dörr!). Jag stod dock på mig och sa att det där var inte "lite gnällig". Då sa KP att dom fick ju respektera att jag ansåg det och att det inte kändes bra för mig. Hon tyckte det var viktigt att det kändes bra för alla (utom Mini då tydligen?). Hon hade som förslag att nästa gång skulle jag komma med Mini till exet och stanna så länge jag tyckte det behövdes. KP erkände också att Mini är "lite gnällig" (och nu vet jag ju vad hon anser är gnällig!) hos exet så det kanske vore bra för Mini om jag var med där en gång (Oj där satt hon nästan Minis behov i centrum).

Någon som har förslag på hur jag ska visa hur snett KP är på det när hon säger "gnällig" när Mini faktiskt är riktigt ledsen?

Under umgänget idag gick dom iallafall en promenad istället för att ta med Mini till exet sen efter vi pratat. Eftersom jag redan tagit upp det om lördagen så ville jag inte dessutom "bråka" om bilstolen nu när dom ändå inte skulle ta med henne. Och nästa umgänge kör jag henne (och jag är rätt säker på att jag kommer få stanna hela umgänget).

Har iallafall filmat bilen (med reg nr) och hur stolen (inte) sitter fast. Får fundera på vad jag ska göra åt det. Fick ett förslag om att maila exet (och kopia till FR) där jag sakligt förklarar varför stolen inte är okej samt där jag erbjuder någon slags lösning tills han ordnat en annan. Kanske det taktiskt smartaste draget?

Idag är gården fotad och kommer snart ut på hemnet. Måste till jobbet och säga upp mig också innan dess (och medans jag har föräldradagar kvar att överleva karensen till a-kassan). Känns jättejobbigt att behöva "svika" chefen. :(

Lite svammel och tankar så här på kvällskvisten.
 
Senast ändrad:
Idag var det umgänge igen. Innan umgänget skrev jag ett sms till exet angående vad som hände i lördags när dom tog med Mini trots att hon var ledsen (det var ett väldigt trevligt och diplomatiskt sms). Jag fick ett väldigt spydigt svar (så klart). Han hade tydligen sagt det till kontaktpersonen också för vi pratade lite om saken när dom kom. Det positiva är att det känns äntligen som jag börjar få lite gehör på mina åsikter från KP. Även om hon inte alls förstår "allvaret" än så lyssnar hon iallafall på vad jag säger.

Men sen å andra sidan så sa KP att hon tyckte att Mini bara varit lite "gnällig" när dom skulle åka i lördags (hon skrek och grät så jag hörde det in i stallet trots stängd dörr!). Jag stod dock på mig och sa att det där var inte "lite gnällig". Då sa KP att dom fick ju respektera att jag ansåg det och att det inte kändes bra för mig. Hon tyckte det var viktigt att det kändes bra för alla (utom Mini då tydligen?). Hon hade som förslag att nästa gång skulle jag komma med Mini till exet och stanna så länge jag tyckte det behövdes. KP erkände också att Mini är "lite gnällig" (och nu vet jag ju vad hon anser är gnällig!) hos exet så det kanske vore bra för Mini om jag var med där en gång (Oj där satt hon nästan Minis behov i centrum).

Någon som har förslag på hur jag ska visa hur snett KP är på det när hon säger "gnällig" när Mini faktiskt är riktigt ledsen?

Under umgänget idag gick dom iallafall en promenad istället för att ta med Mini till exet sen efter vi pratat. Eftersom jag redan tagit upp det om lördagen så ville jag inte dessutom "bråka" om bilstolen nu när dom ändå inte skulle ta med henne. Och nästa umgänge kör jag henne (och jag är rätt säker på att jag kommer få stanna hela umgänget).

Har iallafall filmat bilen (med reg nr) och hur stolen (inte) sitter fast. Får fundera på vad jag ska göra åt det. Fick ett förslag om att maila exet (och kopia till FR) där jag sakligt förklarar varför stolen inte är okej samt där jag erbjuder någon slags lösning tills han ordnat en annan. Kanske det taktiskt smartaste draget?

Idag är gården fotad och kommer snart ut på hemnet. Måste till jobbet och säga upp mig också innan dess (och medans jag har föräldradagar kvar att överleva karensen till a-kassan). Känns jättejobbigt att behöva "svika" chefen. :(

Lite svammel och tankar så här på kvällskvisten.
Tänk på att din karens inte minskar om du tar föräldradagar. Du kan möjligen ta ut på helgen, men på vardagarna skjuter du bara på karenstiden.

Tråkigt men sant
 
Jag hävdar med en dåres envishet att du inte ska erbjuda x-et saker i samband med umgänget som faktiskt är hans ansvar att fixa, tex detta med bilstolen.
Eftersom du såg att stödbenet låg oanvänt i bilen, så är mitt förslag nästa gång de kommer att du frågar varför han inte satt fast bilstolen på det rekommenderade och säkra sättet med stödben och adekvata remmar, givetvis med inspelning av samtalet. I samma samtal kan du fråga om stolens ålder och om den då är äldre än tio år så kan fråga om han är medveten om rekommendationen om ålder på stolar med tanke på säkerheten. För inte vill han väl riskera sin dotter pga oaktsamhet???

Då uppmärksammar du både honom och KP om problemet på ett trevligt sätt utan att ställa krav, svaren från honom och KP kommer säga en hel del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp