Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han kör dock runt med henne i en gammal icke godkänd bilbarnstol igen. Förra veckan hade han bara lånat. Nu har han köpt en "nybegagnad". Vet inte hur jag ska ta upp det utan att det framstår som jag tjafsar? Men även om det är en kort sträcka så måste hon ju åka säkert! Speciellt om det ska ske flera ggr i veckan.

Volvos egna bilbarnstolar är väl något annat märke typ Besafe bara med annan logga. Så man behöver nog inte ha en volvo. Sen är det bara rekommendationer som ntf har det är alltså inte olagligt att köra med en gammal stol.
 
Volvos egna bilbarnstolar är väl något annat märke typ Besafe bara med annan logga. Så man behöver nog inte ha en volvo. Sen är det bara rekommendationer som ntf har det är alltså inte olagligt att köra med en gammal stol.

Nu är det så. Det är Britax som gör deras nya stolar. Men deras gamla stolar är bara godkända i en Volvo.

Kanske inte olagligt. Men knappast lämpligt.
 
Kolla även vad lagen säger om det.

Det ska jag göra.

Finns risk att du bygger upp nya problem om du erbjuder dig att köra. För då tycker x-et säkert att det är din skyldighet att fortsätta köra efter det att du har flyttat.

Meddela att du vill att överenskommelsen om att mini ska vara i sin hemmiljö följs. MEN att du kan tänka dig att x-et kan ta med mini hem till sig under förutsättning att det sker på ett av trafiksäkerhetsverket rekommenderat sätt. TROR det är de som har rek. om att en bilbarnstol inte ska vara äldre än tio år.

Då visar du på sammarbetsvilja, men utan att tumma på minis säkerhet.

Tack.
 
Nu är det så. Det är Britax som gör deras nya stolar. Men deras gamla stolar är bara godkända i en Volvo.

Kanske inte olagligt. Men knappast lämpligt.
Jag ser inte varför stolen inte skulle kunna funka i vilken bil som helst? Vad gör en volvo så speciell?? Jag tycker att volvo är precis som alla andra bilar när det gäller bälten och stolarna, vilket är det enda som borde ha betydelse för en barnstol, eller är det jag som tänker knasigt?
 
Här känner jag att det är som att be om problem.

Du vill erbjuda dig att köra vilket ju är att mer än godkänna att Mini är på annan plats än hemma. Du kommer aldrig kunna få igenom att umgänget sker i hemmiljö om du själv erbjuder dig att köra Mini till honom/annan plats för umgänge.

Ser du själv hur bakvänt det blir? Du tappar nästan ofattbart mycket trovärdighet, även bakåt i tiden.
 
Nu är det så. Det är Britax som gör deras nya stolar. Men deras gamla stolar är bara godkända i en Volvo.

Kanske inte olagligt. Men knappast lämpligt.
Jag hade försökt att släppa detta lite. Det är inte optimalt på något sätt men just här och nu hade jag väntat lite med denna fråga.

Om ett tag när saker och ting (förhoppningsvis) flyter på hade jag försökt lägga fram det på något smidigt sätt. Typ "Jag vet att du vill det bästa för Mini men har du tänkt på att din bilbarnstol faktiskt inte är något vidare?". Om han då börjar krångla så kanske man kan erbjuda sig att han får tex låna din när han behöver.

Detta förutsätter att han inte begår något lagbrott för då kan du använda dig av det till din fördel.
 
Jag ser inte varför stolen inte skulle kunna funka i vilken bil som helst? Vad gör en volvo så speciell?? Jag tycker att volvo är precis som alla andra bilar när det gäller bälten och stolarna, vilket är det enda som borde ha betydelse för en barnstol, eller är det jag som tänker knasigt?

Ja jag vet inte. Läste på NTF att dom bara var godkända för Volvo sen läste att dom inte gick att fästa vettigt i t ex Saab (det var en Saab han hade igår).

Oavsett måste jag ju kolla med Försäkringsbolaget. Men dom har stängt idag och imorgon.
 
Här känner jag att det är som att be om problem.

Du vill erbjuda dig att köra vilket ju är att mer än godkänna att Mini är på annan plats än hemma. Du kommer aldrig kunna få igenom att umgänget sker i hemmiljö om du själv erbjuder dig att köra Mini till honom/annan plats för umgänge.

Ser du själv hur bakvänt det blir? Du tappar nästan ofattbart mycket trovärdighet, även bakåt i tiden.

Tack! En förutsättning skulle ju så klart vara att kontaktpersonen var på plats hos exet men förstår ju att det blir som ett godkännande. Då får exet lösa det bäst han vill istället. Godkänner inte försäkringsbolaget stolen får jag gå vidare men annars får jag väl låta det vara helt enkelt.
 
Jag hade försökt att släppa detta lite. Det är inte optimalt på något sätt men just här och nu hade jag väntat lite med denna fråga.

Om ett tag när saker och ting (förhoppningsvis) flyter på hade jag försökt lägga fram det på något smidigt sätt. Typ "Jag vet att du vill det bästa för Mini men har du tänkt på att din bilbarnstol faktiskt inte är något vidare?". Om han då börjar krångla så kanske man kan erbjuda sig att han får tex låna din när han behöver.

Detta förutsätter att han inte begår något lagbrott för då kan du använda dig av det till din fördel.

Tack. Jag tror tyvärr han gör detta med flit. Just för att få en reaktion. Eller så fattar han bara inte bättre. Inget till Mini får kosta men det ska köpas massa nu för att det ska se bra ut inför tvisten.

Får ta upp det lite försiktigt på samarbetssamtalen.

Min är lite krånglig att flytta tre ggr i veckan annars hade han fått ha den direkt så klart. Hade jag haft babyskyddet kvar kunde han lånat det men tyvärr har jag gett bort det till min lillasyster som får barn när som helst och bor 30 mil bort.
 
Tack. Jag tror tyvärr han gör detta med flit. Just för att få en reaktion. Eller så fattar han bara inte bättre. Inget till Mini får kosta men det ska köpas massa nu för att det ska se bra ut inför tvisten.

Får ta upp det lite försiktigt på samarbetssamtalen.

Min är lite krånglig att flytta tre ggr i veckan annars hade han fått ha den direkt så klart. Hade jag haft babyskyddet kvar kunde han lånat det men tyvärr har jag gett bort det till min lillasyster som får barn när som helst och bor 30 mil bort.
Jag tycker, om du inte litar på hans bilbarnstol så kanske det kan vara värt att krångla med din tre gånger i veckan om det nu är så att hans inte håller måtten för krocksäkerhet. Vad är viktigast? Att ni får krångla med bilbarnstolen tre gånger i veckan, att han "gör det med flit för att få en reaktion" eller att mini åker säkert i bilen. Jag förstår att du är både rädd orolig och arg, men du måste lägga i handbromsen någonstans. För just nu är precis allt han gör fel enligt dig och vissa fel kanske man kan stå ut med. Och vad spelar det för roll om han "gör det med flit för att få en reaktion" så länge det är något som är positivt för mini?
 
Jag tycker, om du inte litar på hans bilbarnstol så kanske det kan vara värt att krångla med din tre gånger i veckan om det nu är så att hans inte håller måtten för krocksäkerhet. Vad är viktigast? Att ni får krångla med bilbarnstolen tre gånger i veckan, att han "gör det med flit för att få en reaktion" eller att mini åker säkert i bilen. Jag förstår att du är både rädd orolig och arg, men du måste lägga i handbromsen någonstans. För just nu är precis allt han gör fel enligt dig och vissa fel kanske man kan stå ut med. Och vad spelar det för roll om han "gör det med flit för att få en reaktion" så länge det är något som är positivt för mini?

Fast utsätta barnet för fara genom att köra henne i en icke-godkänd bilbarnstol är inte ok. Dessutom vet jag inte om Minis försäkring gäller om det händer något. Så nej detta är inte ett av hans fel jag kan stå ut med. Han har råd att köpa en ordentlig stol. Utan problem.

Vad menar du är positivt för Mini?
 
Fast utsätta barnet för fara genom att köra henne i en icke-godkänd bilbarnstol är inte ok. Dessutom vet jag inte om Minis försäkring gäller om det händer något. Så nej detta är inte ett av hans fel jag kan stå ut med. Han har råd att köpa en ordentlig stol. Utan problem.

Vad menar du är positivt för Mini?
 
Du anser att det är för krångligt att använda din barnstol, trots att det, om nu hans barnstol inte håller måttet, är bäst=positivt för mini. Det kan ju vara så att exet har tagot reda på om stolen funkar eller ej. Sedan har det väl en väldigt liten betydelse om försäkringen täcker eller ej. Skadas mini pga felaktig barnstol vid en krock så blir honn ju inte mindre skadad för att hon är försäkrad.
 
Du anser att det är för krångligt att använda din barnstol, trots att det, om nu hans barnstol inte håller måttet, är bäst=positivt för mini. Det kan ju vara så att exet har tagot reda på om stolen funkar eller ej. Sedan har det väl en väldigt liten betydelse om försäkringen täcker eller ej. Skadas mini pga felaktig barnstol vid en krock så blir honn ju inte mindre skadad för att hon är försäkrad.

Om @krambanan kollar upp med försäkringsbolaget angående bilstolen och de har vilkor som x-ets stol inte uppfyller så kommer mini inte bli skadad då hon helt enkelt inte kommer få åka i den!

Ts. kolla med försäkringsbolaget och fundera sedan efter deras svar. Fördel att ha svaret på mail och med hänvisning till ev vilkor.
 
@krambanan du får fundera ordentligt hur du lägger fram det med bilbarnstolen. Risken är stor annars att han får vatten på sin kvarn att du är krånglig och försöker hitta på saker för att förhindra umgänge. Typ "Nu fick du igenom att det skall vara en kontaktperson så nu hittar du på något annat".

"Du får inte åka iväg med Mini om du inte fixar en riktig bilbarnstol".

Det är bättre att lägga fram det "Jag vet inte om du är medveten om det men jag såg att du hade en bilbarnstol som inte rekommenderas av NTF. Jag tänkte att för Minis säkerhet, som vi båda tycker är viktig, så kan du få låna min bil med stol tills du hunnit skaffa en egen som är godkänd. Funkar det för dig?".

På det sättet påpekar du en stor brist men samtidigt ger du en lösning som inte förhindrar umgänget. Du tvingar inte in ditt ex i ett hörn heller och han behöver inte känna sig trängd. Du riskerar inte heller att såra hans stolthet (:yuck:) utan han kan utan att tappa ansiktet fixa en ordentlig bilbarnstol.

Dessutom om han inte skaffar en ordentlig bilbarnstol och inte heller vill låna din bil med stol så kan du utnyttja det för din sak.

Visst är det ett taktikspel. Förhoppningsvis slipper du det snart.
 
Finns extra monteringsremmar att köpa. På så sätt är bilbarnstol nr 2 super smidig att flytta.
Har en Maxi Cosi Mobi, bara att haka i remmarna, spänna åt, fästa bilens bälte och dra ner stödbenet. Går på några minuter! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp