Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara en fundering. Om man nu kommit överens under den muntliga förberedelsen, kan man då "ångra sig" efteråt?
Kan man säkert men om det ger så mycket är en annan sak. Obstruerar han för mycket så förlorar han ju bara på det
I mitt fall så dömde rätten bara rakt av till min fördel.
 
Jag blir lite irriterad nu på Familjerätten. Hon visste ett par dagar innan umgänget att dom ville ta med henne och ställde sig positiv till detta! Men ingen informerar mig?!?

Och nu är det jag som blir beskylld för att inte samarbeta. Hon har dessutom flertalet gånger när vi pratat sagt att umgänget ska ske där Mini är trygg dvs hemma hos mig. Nu helt plötsligt vänder hon?

Är mer grejer men jag orkar inte ens sammanfatta allt just nu. Är bara förbannad. Har vidarebefordrat min advokat och hoppas han hinner ringa innan dagens umgänge.
 
Exet hade backat jättemycket på sitt umgängesyrkande. Nu yrkade han på två ggr i veckan à 3-4 timmar MED umgängesstöd. Enligt honom och hans ombud hade dom förankrat det med både kontaktpersonen och familjerätten. Vi tog en paus och överläggde och domaren ringde FR.

Till domaren sa hon på FR att 3-4 timmar var för långt umgänge med tanke på barnets ålder men att dom kunde ställa upp med umgängesstöd 3 ggr i veckan à 1-2 timmar. Så jag gick med på det. Min advokat såg till att det blev ett förordnande på umgängesstöd och att det inte bara skrevs in i rapporten. Sen blev det samarbetssamtal också. (Exet vräkte ur sig att det var jag som vägrat innan men det hade han inget för). Inte för jag eller mitt ombud tror det kommer ge något men det ger mig lite tid att flytta i lugn och ro innan en vårdnads- och umgängesutredning. Detta umgänget skulle gälla till 31/8. Sen ny MUF 21/9. Jag kommer flytta 1/9.

Känner nu att jag var lite snäll och säkert kunde fått ner umgänget till två ggr i veckan men tror det är större chans att exet visar sin rätta sida snabbare med mer umgänge. Tror inte han kommer orka/klara av det i längden. Hoppas jag kan få igenom en annan person som umgängesstöd bara.

Domaren pratade lite om ensam vårdnad men med fullmakt till den andre som ett alternativ vi kanske kunde komma överens om på samarbetssamtalen. Det kändes positivt för min del.

Har idag på fm underrättat FR om vad som hände på senaste umgänget också. Blev mail för hon var inte tillgänglig förrän i em. Hemlig kopia till min advokat. Får väl se vad jag får för svar. Nu blir det ju ännu viktigare att kontaktpersonen/umgängesstödet är neutral. För nu ska hon ju finnas där för Mini.

Sen efteråt träffades vi med ombuden för att göra upp om saker och lån. Så nu är äntligen det klart också. Han lämnade sitt skräp här och tog mycket av värde men vi enades om att det fick vara så. Allt som är hos mig är nu mitt och det han tog är hans. Han kunde ju inte ens specificera vad han saknade utan behövde "tillgång till förråden för att kolla". Sen precis när vi bestämt att låta sakerna vara så börjar han tjafsa om en sak som fanns hos mig. Han såg inte glad ut när hans ombud påpekade att han får se till att ta över blancolånet nu också. Men nu kan jag iallafall göra mig av med skiten.

På måndag kommer mäklaren. Då ska här vara i skick för fotografering. O_o

Har blivit av med en gris iallafall. Och har en av hästarna på annons. Bara två katter, en kanin och en stor gris som behöver nytt hem innan flytten. :p
För mig, som visserligen är helt okunnig, så låter det som att det mesta gick din väg ändå. Kommer bara umgänget igång så tror jag fortfarande att han kommer att tappa intresset för sin dotter rätt snabbt. Han har ju visat sig vara en sketstövel på de flesta punkter hittills, så varför skulle han plötsligt förvandlas till engagerad pappa?
 
Jag blir lite irriterad nu på Familjerätten. Hon visste ett par dagar innan umgänget att dom ville ta med henne och ställde sig positiv till detta! Men ingen informerar mig?!?

Och nu är det jag som blir beskylld för att inte samarbeta. Hon har dessutom flertalet gånger när vi pratat sagt att umgänget ska ske där Mini är trygg dvs hemma hos mig. Nu helt plötsligt vänder hon?

Är mer grejer men jag orkar inte ens sammanfatta allt just nu. Är bara förbannad. Har vidarebefordrat min advokat och hoppas han hinner ringa innan dagens umgänge.

Jag tycker att det är på sin plats att du ställer dessa raka frågor DIREKT till människan på FR/kontaktpersonen. Per mail så att du har det dokumenterat.

"Du visste att pappan ville ta med sig mini trots att du sagt till mig att umgänget ska ske där hon är trygg = i hennes hemmiljö.Vad fick dig att ändra uppfattning om detta och varför blev jag inte informerad i förväg?"

Att påminna henne om att allt han utsatt dig för får dig att må extremt dåligt varje gång du måste möta honom och att du därför vill vara förberedd på bästa sätt för minis skull är väl inte heller fel.
 
Har diskuterat med min advokat och han kommer hjälpa mig skriva till familjerätten nästa vecka. Han tyckte det var ett märkligt svar. Jag smsade också både exet och KP efter inrådan av honom och skrev princip att jag ville att umgänget skulle vara här idag som avtalat för Minis bästa.

Exet svarade bara att jag skulle sluta krångla. Och KP skrev att hon ringt och rådfrågat FR igen och dom kommer ta med sig Mini.

Jag har ensam vårdnad. Det finns ingen dom (än). Det finns inget avtalat att han ska ha henne hos sig nu, tvärtom. FR har ju ingen bestämmanderätt. Då borde jag väl egentligen helt enkelt kunna säga nej? Varken exet, KP eller FR kan ju bestämma över huvudet på mig???

Nu kommer jag inte hindra dom på inrådan av advokaten. Men jag har förtydligat för KP att hon måste vara med under hela umgänget. Men tycker det är lustigt att det får bestämmas utan min inblandning?

Ja jag hoppas ju att han tröttnar fort. Frågan är vilket pris Mini får betala innan dess...
 
För mig, som visserligen är helt okunnig, så låter det som att det mesta gick din väg ändå. Kommer bara umgänget igång så tror jag fortfarande att han kommer att tappa intresset för sin dotter rätt snabbt. Han har ju visat sig vara en sketstövel på de flesta punkter hittills, så varför skulle han plötsligt förvandlas till engagerad pappa?

Jag är så klart jättenöjd att jag fick igenom umgängesstöd! Och att domaren verkar vara inne på ensam vårdnad men med fullmakt. Det är ju det viktigaste för mig.
 
...
Domaren pratade lite om ensam vårdnad men med fullmakt till den andre som ett alternativ vi kanske kunde komma överens om på samarbetssamtalen. Det kändes positivt för min del.
...

VAD EXAKT innebär detta, alltså- "enskild vårdnad med fullmakt"?
Se till att din advokat förklarar det in i minsta detalj, hur det är tänkt att fungera i så fall och hur den kan sägas upp.
(KAN betyda att du "bör" rådfråga exet om skolval och liknande, men det beror ju på vad man skriver i den.)
Har nämligen ett fall i bekantskapskretsen där ena föräldern (A) fick just ovanstående tilldömt sig (från att ha haft gemensam vårdnad som inte fungerat) och motparten (B) överklagade.
(I fullmakten stod att A skulle kontakta B och rådgöra om diverse saker som en förälder med enskild vårdnad inte behöver, bara för att A skulle vara "snäll" och låta B känna sig delaktig)

Familjerätten hade varit inkopplat under hela tiden och motsatte sig att B skulle ha insyn pga dennes bristande föräldraförmåga. Deras ord vägde tyngre än A:s välvilja att hålla B informerad, vilket ledde till att barnet familjehemsplacerades...
 
Mitt sms verkade haft lite effekt iallafall. När dom kom sa han att han gärna ville sitta med henne en stund innan dom åkte. Så det kändes tryggare för Mini. Så dom var här ca 45 min och det gick väldigt bra. Oavsett om det är ett spel för kontaktpersonen så gynnar det ju Mini att han är försiktigare nu.

Fick ett sms för en stund sen där han frågade om han fick ha henne lite längre för nästa vecka är KP på semester så då är det inget umgänge. "snälla".
Jag svarade att så länge hon är nöjd och glad kunde han ha henne en timme extra men sen måste hon hem och äta och sova. Och så la jag till att jag tog för givet att det var ok för KP att stanna också.

Han kör dock runt med henne i en gammal icke godkänd bilbarnstol igen. Förra veckan hade han bara lånat. Nu har han köpt en "nybegagnad". Vet inte hur jag ska ta upp det utan att det framstår som jag tjafsar? Men även om det är en kort sträcka så måste hon ju åka säkert! Speciellt om det ska ske flera ggr i veckan.

Funderar på att erbjuda ett kort umgänge på offentlig plats med mig (och med vittne) nästa vecka för att visa lite "goodwill". Känns som jag behöver samla alla pluspoäng jag kan ifall kontaktpersonen går helt på hans linje i en tvist sen. Men är samtidigt rädd att det ska vändas mot mig sen (hur rädd kan du va typ). Tråkigt att man hela tiden måste tänka taktiskt. Kommer så klart fråga min advokat vad han tycker.
 
Bilbarnstol är Volvos gamla. Dvs den har många år på nacken och är bara godkänd i Volvo. Exet har ingen Volvo. Hur kan man vara så snål att man inte tänker på sitt barns säkerhet? Vad händer med försäkringar om han krockar med Mini i den?

Hur hanterar jag detta? Exet och FR kommer ju tycka jag är värsta gnällkärringen. Men jag kommer aldrig förlåta mig själv om något händer! Ännu en fråga för min advokat kanske nästa vecka?
 
Bilbarnstol är Volvos gamla. Dvs den har många år på nacken och är bara godkänd i Volvo. Exet har ingen Volvo. Hur kan man vara så snål att man inte tänker på sitt barns säkerhet? Vad händer med försäkringar om han krockar med Mini i den?

Hur hanterar jag detta? Exet och FR kommer ju tycka jag är värsta gnällkärringen. Men jag kommer aldrig förlåta mig själv om något händer! Ännu en fråga för min advokat kanske nästa vecka?
Kan du tänka dig att erbjuda att köra barnet tills det ordnat sig? Kolla med barnets försäkringsbolag om det står något?
 
Ja absolut. Är bara några km.

Ja jag tänkte ringa dom imorgon om dom har öppet.

Finns risk att du bygger upp nya problem om du erbjuder dig att köra. För då tycker x-et säkert att det är din skyldighet att fortsätta köra efter det att du har flyttat.

Meddela att du vill att överenskommelsen om att mini ska vara i sin hemmiljö följs. MEN att du kan tänka dig att x-et kan ta med mini hem till sig under förutsättning att det sker på ett av trafiksäkerhetsverket rekommenderat sätt. TROR det är de som har rek. om att en bilbarnstol inte ska vara äldre än tio år.

Då visar du på sammarbetsvilja, men utan att tumma på minis säkerhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp