Oense om bodelning - tingsrätten

Så synd.
Ni kommer ju att behöva samarbeta även i framtiden.
Så någon typ av "föräldraterapi" är ju bra att göra.

Men då så vet du ju säkert.
Han är en hopplös egoist.
No Hope!

Precis vad jag hävdat hela tiden. Att oavsett så måste vi kunna samarbeta så parsamtal hade varit bra även om han fortfarande vill separera. Men han ville och vill fortfarande tydligen inte så ja "no hope". :down:

10 dagar som kommer gå superfort hoppas vi :bump:

Nu när det närmar sig flytt så skulle jag om jag var du försäkra mig om att han inte kan plocka med sig av dina prylar. Viktiga papper på gården, nycklar till hus och uthus/stall, hästarnas utrustning. Kanske smycken som är värda pengar eller något annat som du tycker väldigt mycket om och han vet om det, och tar med det bara för att jävlas.

Det finns säkert något du inte vill att han snor med sig så försäkra dig om att han inte kommer lyckas :)

Ja jag har tänkt på det med. En del viktiga saker är inlåsta i mitt vapenskåp redan. Annat kommer förvaras där det inte kan "råka" följa med. Fast egentligen är jag inte jätteorolig för det. Men eftersom jag brukar vara rätt naiv när det gäller honom så chansar jag inte med en del saker. :p

Jag tror att packningen kommer ske helt oplanerad, som en enda stor happening, från hans sida. I så fall kommer saker inte hamna i kartonger och säckar i nån slags organiserad ordning, utan mest rafsas ihop - för att i (som naturligtvis inte kommer fungera smidigt på andra sidan) 'packas upp, sorteras och tas omhand då'.
Om det blir så kan saker som är dina - eller som ni inte pratat om vem som ska ha det eller den, det som inte är glasklart - följa med av bara farten, utan att det nödvändigtvis behöver vara ont menat.

Så även om det inte är din business att hjälpa honom att flytta, är det er business att dela bohaget så att ni blir lika nöjda, eller missnöjda.
Detta under förutsättning - förståss - att ni inte redan delat upp allting mellan er, och har det förvarat i olika delar i huset.

Japp precis så kommer det bli. Hans mamma och en väninna till henne kommer hit så jag gissar att dom kommer åka på att packa allt. Och då blir det på själva flyttdagen.

Jag har velat länge att vi skulle gå igenom alla saker så allt är klart till flytten. För den dagen han flyttar vill jag INTE vara hemma. Det förstår han såklart inte alls varför. Tyvärr verkar han inte jätteintresserad av att dela upp sakerna mer än att han sagt "Var och en tar väl sitt. Vi vet ju vad som tillhör vem". Men sen efter det har han kommit och frågat om en del grejer typ "Är denna din eller min jag kommer inte ihåg". Så tydligen har han inte så stor koll. Så jag hade velat att vi gjorde just så. Delade upp allt och förvarade det på olika ställen. Får väl ta upp det igen med honom.

Har erbjudit honom att hjälpa honom börja packa mot hjälp med min bil (grejer han lovade att fixa för länge sen). Men inte fått någon som helst respons på det.

Annars känner jag vissa dagar att det spelar ingen större roll om han tar med sig saker som egentligen är mina. Jag orkar inte bråka mer. Bara jag blir av med honom. Saker går att ersätta. :wtf:
 
Jag har velat länge att vi skulle gå igenom alla saker så allt är klart till flytten. För den dagen han flyttar vill jag INTE vara hemma. Det förstår han såklart inte alls varför. Tyvärr verkar han inte jätteintresserad av att dela upp sakerna mer än att han sagt "Var och en tar väl sitt. Vi vet ju vad som tillhör vem". Men sen efter det har han kommit och frågat om en del grejer typ "Är denna din eller min jag kommer inte ihåg". Så tydligen har han inte så stor koll. Så jag hade velat att vi gjorde just så. Delade upp allt och förvarade det på olika ställen. Får väl ta upp det igen med honom.

Har erbjudit honom att hjälpa honom börja packa mot hjälp med min bil (grejer han lovade att fixa för länge sen). Men inte fått någon som helst respons på det.

Annars känner jag vissa dagar att det spelar ingen större roll om han tar med sig saker som egentligen är mina. Jag orkar inte bråka mer. Bara jag blir av med honom. Saker går att ersätta. :wtf:
Går det inte att avsätta ett rum med ditt, med dina grejor? Du packar in saker där som du anser vara dina?

Tror på att du tar initiativ. Han kommer inte att vara speciellt driven i detta misstänker jag?

Eller märka med lappar. "krambanan" "Exet" ?
 
Jag har velat länge att vi skulle gå igenom alla saker så allt är klart till flytten.
Mitt ex och jag gick ett varv; "du tar den, så får jag den" osv. Skrev upp det på en lapp, kändes lätt och bra. Sen hade vi nyckel till varandras bostad, ifall barnen glömt nåt hos den andre. Inte bra. Fick höra exet säga långt senare till någon annan "ah, ja en sån har jag hemma i ladan"... Där rök nyckeln.
 
Går det inte att avsätta ett rum med ditt, med dina grejor? Du packar in saker där som du anser vara dina?

Tror på att du tar initiativ. Han kommer inte att vara speciellt driven i detta misstänker jag?

Eller märka med lappar. "krambanan" "Exet" ?

Jo jag har i princip redan ett rum på övervåningen där jag sover nu. Där har han endast en möbel som ska tömmas (mina grejer i) och sen kan den flyttas ut. Men jag tänkte jag skulle slippa asa upp (rummet ligger på övervåningen med en väldigt smal och brant trappa upp) massa saker i onödan höggravid som jag är. Så hade ju varit smidigare att få undan hans grejer. Det mesta kunde ju åkt ut i garaget så länge. För där ute har jag i princip bara min motorcykel och grejer till den. Och det han absolut behöver kunde han ha i sovrummet där han sover. Och köksgrejer och sånt kan han ju låna mina tills han flyttat. Men så lätt ska jag ju så klart inte komma undan. :p

Nä han verkar inte jättesugen på att flytta längre. Innan såg han ju fram mot det såååååå mycket. Nu gnäller han mest till alla om hur jobbigt det ska bli. :meh:

Mitt ex och jag gick ett varv; "du tar den, så får jag den" osv. Skrev upp det på en lapp, kändes lätt och bra. Sen hade vi nyckel till varandras bostad, ifall barnen glömt nåt hos den andre. Inte bra. Fick höra exet säga långt senare till någon annan "ah, ja en sån har jag hemma i ladan"... Där rök nyckeln.

Ja något sånt hade jag velat göra. Men nu känns det ju så nära att vi lika gärna kan bara packa det han ska ha direkt istället. Någon nyckel kommer han INTE få. ;)
 
Jo jag har i princip redan ett rum på övervåningen där jag sover nu. Där har han endast en möbel som ska tömmas (mina grejer i) och sen kan den flyttas ut. Men jag tänkte jag skulle slippa asa upp (rummet ligger på övervåningen med en väldigt smal och brant trappa upp) massa saker i onödan höggravid som jag är. Så hade ju varit smidigare att få undan hans grejer. Det mesta kunde ju åkt ut i garaget så länge. För där ute har jag i princip bara min motorcykel och grejer till den. Och det han absolut behöver kunde han ha i sovrummet där han sover. Och köksgrejer och sånt kan han ju låna mina tills han flyttat. Men så lätt ska jag ju så klart inte komma undan. :p

Nä han verkar inte jättesugen på att flytta längre. Innan såg han ju fram mot det såååååå mycket. Nu gnäller han mest till alla om hur jobbigt det ska bli. :meh:



Ja något sånt hade jag velat göra. Men nu känns det ju så nära att vi lika gärna kan bara packa det han ska ha direkt istället. Någon nyckel kommer han INTE få. ;)
Tror du han smäller av ifall du lappar upp saker? Tejpar/nålar fast tydliga lappar med tuschtext? "Krambanan"

Tänker att du slipper du kånka på saker i ditt tillstånd. Du är väl inte den vigaste och smidigaste av oss just nu ;)
 
Tror du han smäller av ifall du lappar upp saker? Tejpar/nålar fast tydliga lappar med tuschtext? "Krambanan"

Tänker att du slipper du kånka på saker i ditt tillstånd. Du är väl inte den vigaste och smidigaste av oss just nu ;)

Ja risken finns eller så kommer han inte ens se det. :p Men jag tror jag gör så att dom större prylarna får jag helt enkelt bara påminna honom om vilka som är mina och småsakerna får jag packa ihop det viktigaste och resten får va helt enkelt. Saker är ändå inte så viktiga för mig. :up:

Sen kommer han säkert råka "glömma" ett och annat för att ha en ursäkt att kunna komma förbi framåt. Men dom sakerna kommer snabbt hamna i en låda och levereras till hans nya ställe av någon gemensam snäll vän. ;)
 
Ja risken finns eller så kommer han inte ens se det. :p Men jag tror jag gör så att dom större prylarna får jag helt enkelt bara påminna honom om vilka som är mina och småsakerna får jag packa ihop det viktigaste och resten får va helt enkelt. Saker är ändå inte så viktiga för mig. :up:

Sen kommer han säkert råka "glömma" ett och annat för att ha en ursäkt att kunna komma förbi framåt. Men dom sakerna kommer snabbt hamna i en låda och levereras till hans nya ställe av någon gemensam snäll vän. ;)
Starka kloka du.
:bow: :bow: :bow:
 
Vet inte vad du har för relation till svärmor (och väninna) men en flytt jag känner till hade just det upplägget (minus väninna).

A skulle bo kvar. B skulle flytta. A hade märkt upp, och ville inte närvara den dag då B och Mamma B skulle packa och flytta.
Mamma B gjorde då enväldigt override på lapparna, för hon tyckte bättre än skilsmässoparet. Sakerna som följde med extra var ett elände att få tillbaks, och säkert hälften blev missing in action.
 
Vet inte vad du har för relation till svärmor (och väninna) men en flytt jag känner till hade just det upplägget (minus väninna).

A skulle bo kvar. B skulle flytta. A hade märkt upp, och ville inte närvara den dag då B och Mamma B skulle packa och flytta.
Mamma B gjorde då enväldigt override på lapparna, för hon tyckte bättre än skilsmässoparet. Sakerna som följde med extra var ett elände att få tillbaks, och säkert hälften blev missing in action.

Men åh...jobbigt läge. Min ex-svärmor gillar mig men hon är fruktansvärt konflikträdd. Har väldigt svårt att tro att hon skulle göra någon slags egen sortering av grejerna. Men kommer som sagt plocka bort det jag är mest rädd om.
 
I kväll har han tyckte lite synd om sig själv igen.

Exet (surt): "Då var det näst sista helgen här då. Sen slipper du mig." (Läs: Buhu, stackars mig. Berätta hur mycket du kommer sakna mig. :p)

Jag: Mummlar något ohörbart.

Exet: "Eller har du tänkt bjuda in mig på kaffe?"

Jag: "Med tanke på att vi ska ha ett barn ihop väldigt snart så lär vi ju träffas."

Exet (ännu surare): "Fast jag kommer inte komma hit och träffa henne om vi inte ens kan vara i samma rum utan att det ska tjafsas." (Läs: Jag kommer inte komma hit utan att du trugar mig för det är alltid DU som bråkar. :banghead:)
 
I kväll har han tyckte lite synd om sig själv igen.

Exet (surt): "Då var det näst sista helgen här då. Sen slipper du mig." (Läs: Buhu, stackars mig. Berätta hur mycket du kommer sakna mig. :p)

Jag: Mummlar något ohörbart.

Exet: "Eller har du tänkt bjuda in mig på kaffe?"

Jag: "Med tanke på att vi ska ha ett barn ihop väldigt snart så lär vi ju träffas."

Exet (ännu surare): "Fast jag kommer inte komma hit och träffa henne om vi inte ens kan vara i samma rum utan att det ska tjafsas." (Läs: Jag kommer inte komma hit utan att du trugar mig för det är alltid DU som bråkar. :banghead:)
Hur har du kunnat leva med karln? :p
 
I kväll har han tyckte lite synd om sig själv igen.

Exet (surt): "Då var det näst sista helgen här då. Sen slipper du mig." (Läs: Buhu, stackars mig. Berätta hur mycket du kommer sakna mig. :p)

Jag: Mummlar något ohörbart.

Exet: "Eller har du tänkt bjuda in mig på kaffe?"

Jag: "Med tanke på att vi ska ha ett barn ihop väldigt snart så lär vi ju träffas."

Exet (ännu surare): "Fast jag kommer inte komma hit och träffa henne om vi inte ens kan vara i samma rum utan att det ska tjafsas." (Läs: Jag kommer inte komma hit utan att du trugar mig för det är alltid DU som bråkar. :banghead:)
Du har iaf bara ett barn när han flyttat. Jobbigt att vara ensamstående med en nyfödd och ett vuxet barn:angel:
 
Först och främst @krambanan , så vill jag bara säga att jag är så himla imponerad av dig! Du har styrt upp det här så in i jäkla bomben bra och satan vad stark du visat dig vara! HEJA!

Sen tänkte jag också på det här med märkning av dina grejer, jag hade nog satt färgglada post-its på allt som är ditt med ditt namn på som tanten också föreslog och sen hade jag tagit bild med mobilen på allt som du lappat för att ha bevis på att det faktiskt satt en lapp om han nu skulle sno med sig något som är ditt. Förstår om du tycker det blir för omständigt såklart, huvudsaken här är väl att han faktiskt kommer lämna huset snart.

Annars tänkte jag också som så att eftersom du inte vill närvara när han flyttar ut, (fullt förståeligt) kanske har du en vän som skulle kunna göra det i ditt ställe? Så slipper du vara där men du kan ändå vara trygg i att någon du litar på ser över flytten.

Hur som helst, tusen styrkekramar och heja dig och bebis än en gång, ni klarar det här galant! <3
 
Har sträckläst tråden nu och jag kan inte annat än säga, WOW!!! Jag är sjukt imponerad av hur du har tagit dig igenom det hela och ser att du kommer vara en stor förebild inte bara för ditt barn men kanske också för andra kvinnor ( eller män) som är i en liknande situation och råkar hitta denna tråden.. :heart

Nu har du bara ett par dagar kvar tills han flyttar ut och du måste ju delvis känna som att det är dags för en jätte fest samtidigt som du nog är jätteledsen för hur det hela slutade! Men jag kan nog prata för många av oss när jag säger att det finns nog en hel del fans till dig av oss bukefalister som skulle komma på en fira-att-han-har-lämnat-huset-kväll :banana::banana:

En massa stöttekramar till dig nu på slutspurten :heart:heart:heart:heart
 
Hur har du kunnat leva med karln? :p

Du jag vet faktiskt inte riktigt. O_o Det roliga var att när vi träffades tyckte jag han var så vuxen och mogen. Raka motsatsen till mitt ex. :meh:

Sträckläste precis hela tråden och GUD vad du är stark krambanan! Alla styrka till dig!

Åh tack! :heart

Du har iaf bara ett barn när han flyttat. Jobbigt att vara ensamstående med en nyfödd och ett vuxet barn:angel:

Ja precis. :rofl::p

Först och främst @krambanan , så vill jag bara säga att jag är så himla imponerad av dig! Du har styrt upp det här så in i jäkla bomben bra och satan vad stark du visat dig vara! HEJA!

Sen tänkte jag också på det här med märkning av dina grejer, jag hade nog satt färgglada post-its på allt som är ditt med ditt namn på som tanten också föreslog och sen hade jag tagit bild med mobilen på allt som du lappat för att ha bevis på att det faktiskt satt en lapp om han nu skulle sno med sig något som är ditt. Förstår om du tycker det blir för omständigt såklart, huvudsaken här är väl att han faktiskt kommer lämna huset snart.

Annars tänkte jag också som så att eftersom du inte vill närvara när han flyttar ut, (fullt förståeligt) kanske har du en vän som skulle kunna göra det i ditt ställe? Så slipper du vara där men du kan ändå vara trygg i att någon du litar på ser över flytten.

Hur som helst, tusen styrkekramar och heja dig och bebis än en gång, ni klarar det här galant! <3

Tack! :heart

Verkar som han kommer börja flytta lite i helgen redan och hålla på 2-3 dagar och så länge kommer jag inte kunna hålla mig borta för djuren. Så verkar som jag kommer ha rätt bra koll själv iallafall. :wtf: Men blir det allt på en dag ska jag absolut kolla om en vän skulle kunna närvara i mitt ställe.

Tänk så mycket lättare livet kommer att bli för dig framöver.

Ja det är redan lättare! :up:
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 111
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp