Oenighet om efternamn?

Sv: Oenighet om efternamn?

Men hur ska ni besluta då? Är det viktigt för båda, vad ska man använda för argument tycker du?

Ja vi har pratat lite om det nu. Min sambo tycker väl inte att det är så viktigt och inte för mig heller egentligen. Bebisen får gärna bara ha hans efternamn om det var viktigt för honom. För jag tycker det räcker med ett efternamn. Vill mitt barn byta sen så är det fine med mig!

Jag har märkt att en del är så besatta att ha kvar sitt efternamn trots att det är nåt vanligt som typ Johansson och det förstår jag inte riktigt.
En i min bekantskapskrets skiljde sig och tog tillbaka sitt gamla flicknam som typ var Johansson och döpte då om barnen till det också så dom fick mellannamn. Det tyckte iallafall jag var märkligt.

Men hur ska ni besluta då? Är det viktigt för båda, vad ska man använda för argument tycker du?

Om det är så svårt att enas om efternamn, finns det då inte risk att det uppstår diskussion om vilket av efternamnen som skall stå först (mellannamn respektive efternamn)? ;)

Jag har märkt att en del är så besatta att ha kvar sitt efternamn trots att det är nåt vanligt som typ Johansson och det förstår jag inte riktigt.
En i min bekantskapskrets skiljde sig och tog tillbaka sitt gamla flicknam som typ var Johansson och döpte då om barnen till det också så dom fick mellannamn. Det tyckte iallafall jag var märkligt.

Man kanske heller heter sitt flicknamn trots att det är Johansson om man skiljt sig från sitt ex som hette Von Kråka, ovanligt som det må vara, man kanske inte vill dela hans namn när man inte längre delar hans liv?
På samma vis kanske man däremot vill dela namn med sina barn - och lägger därmed till "sitt" efternamn till deras namn, så de får dubbla efternamn, ett som tillhör mamman, och ett som tillhör pappan, ett för var familj. När de blir gamla nog att bestämma själv kan de ta bort ett - eller behålla båda.

Jag tycker det är mer underligt i familjer där mamman har barn med säg 2 olika fäder (inget konstigt i sig), numer är skild och tagit tillbaka sitt flicknamn, men barnen som bor hemma heter bägge sina (olika) fäders efternamn. Det finns ingen gemensam nämnare alls i den familjen, om barnen bor primärt hos sin mamma.

Vad jag fick reda på av skatteverket så kan endast det som står skrivet som efternamn ärvas vidare. Mellannamnen försvinner, men de finns där på plats ifall barnet skulle vilja byta efternamn som många gör.

Men jag förstår fortfarande inte hur du menar med att bara efternamnet kan ärvas vidare, även ett mellannamn kan ju ärvas vidare om du fyller i det på blanketten du får automatiskt från skatteverket ( varken trixigt eller fixigt )

Om det är så svårt att enas om efternamn, finns det då inte risk att det uppstår diskussion om vilket av efternamnen som skall stå först (mellannamn respektive efternamn)? ;)

Alldeles säkert. Men om man, vilket var inlägget jag svarade på, väntar barn men inte ens har börjat diskutera saken men är fast besluten om bara ett namn så kändes det som om det finns risk för konflikt, eftersom man uteslutit mellannamn som alternativ.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 720
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 907
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 593
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar