Oenighet om efternamn?

Sv: Oenighet om efternamn?

Stämmer!

Jag har också ett mellannamn och ett efternamn, jobbar som byråkrat:D, och de handlingar jag skriver under är inte korrekt giltiga om jag inte skriver mitt efternamn utan bara mellannamnet.

Jag förstår inte det där riktigt. Att ge barnen dubbla efternamn eller mellannamn eller vad det nu kallas. Vad ska dom då heta om dom gifter sig sen och vill ha kvar sitt namn som ogift + sin partners namn. Ska dom heta 3 efternamn då + ev mellannamn??

Vi har inte diskuterat vilket efternamn vårat väntande barns efternamn, men det kommer räcka med ett av vårat..

Behöver man förstå andras val då?

Huvudsaken är väl att man inom familjen ( föräldrarna ) är överens om hur man ska namnge sitt barn, hur andra gör spelar väl ingen roll?

Som Görel skriver, man får endast ha ett mellannamn och ett efternamn.

Gifter sig barnet får den antingen välja bort ett av sina efternamn eller välja bort partnerns :)

Jag förstår inte det där riktigt. Att ge barnen dubbla efternamn eller mellannamn eller vad det nu kallas. Vad ska dom då heta om dom gifter sig sen och vill ha kvar sitt namn som ogift + sin partners namn. Ska dom heta 3 efternamn då + ev mellannamn??

Vi har inte diskuterat vilket efternamn vårat väntande barns efternamn, men det kommer räcka med ett av vårat..

Måste man förstå allt? :) Just nu har jag personliga skäl till att vilja ha kvar mitt "flicknamn" och att även min dotter och gärna även hennes syskon har det. I framtiden eventuellt vi väljer bort dom för att "bara" ha familjens efternamn. Om barnen i framtiden vill ha kvar sitt namn som ogift vid ett eventuellt giftemål får barnet isåfall fundera över det då, det finns säkert ett av de två namnen som h*n identifierar sig mer med. Jag växte själv upp med dubbla efternamn, på den tiden var det med bindestreck, och när jag ändrade mitt "andra förnamn" (till ett släktnamn istället för det som valts till mig) tog jag samtidigt bort ett av dessa efternamn, det jag har kvar idag. Då var jag 16 år.

Nej fast det har jag inte påstått heller :laugh:

Men ibland så om man frågar så börjar man ju förstå och då är det ju lättare eller hur? Vissa kanske är födda nyfikna och vill inget hellre än att förstå.

Är det fel att fråga då?

Som många har skrivit så blir det ena ett mellannamn ej samma som de andra förnamnen som man kan ha flera av.
Mellannamnet kan inte ärvas vidare. Är det viktigt för dig att just ditt efternamn förs vidare pga gammalt släktnamn osv så blir din sambos som mellannamn och ditt som efternamn. Så är det för lilltösen och kommer att bli så för våra resterande barn även om vi gifter oss. Men barnet när de har full förståelse för efternamnens betydelse kan ju sedan välja vilket den vill ha, men via papprena har den då rätt till båda.

När barnet får barn så går inte mellannamnet automatiskt vidare i papprena utan det måste trixas och fixas.
Efternamnet går ju direkt vidare men en mellannamn stannar av om du förstår hur jag menar.
Tex.
Barnet har Mellannamn Z plus efternamn Y i dess barn kommer bara efternamn Y med automatiskt om den är mamma och den inte är gift, men ändå är det mammas efternamn som främst går vidare.

Se det svar som jag precis har svarat! :cool:

Fast jag förstår inte: fixas och trixas ?

Du får hem papper från skatteverket där du fyller i vad ditt barn ska heta, frankerar och skickar in.

Jag tycker inte alls att det är krångligt och det måste ändå göras även om man inte ska lägga till något mellannamn :)

Men hur ska ni besluta då? Är det viktigt för båda, vad ska man använda för argument tycker du?

Får man bara ha ett mellannamn? Är mellannamn samma sak som andranamn? Jag har ju tre namn och sedan ett efternamn till exmpel.

kl

Men någon gång måste man ju bestämma sig. Annars kommer ju tids nog alla ha jättemånga namn.

Tex om Pelle Jansson Svensson får barn med Lisa Andersson Pettersson, ska barnet då heta Stina Jansson Svensson Andersson Pettersson.
Stinas barn får sedan åtta efternamn och efternamnen växer med kvadraten.

Ja precis. För om jag har två "efternamn" och min pojkvän också har det så är det ju LAG på att våra barn ska få fyra stycken.

Eller inte :p

Ursäkta, anledningen till tycker jag att välja två efternamn är ifall ett av efternamnen är historiskt betydelsefullt eller av annat värde. Andersson, Jansson, Svensson etc finns det så oerhört mycket av att de behöver man ju inte föra vidare, och har föräldrarna redan två tex så får man ju välja det som står som efternamn på båda. Vad jag fick reda på av skatteverket så kan endast det som står skrivet som efternamn ärvas vidare. Mellannamnen försvinner, men de finns där på plats ifall barnet skulle vilja byta efternamn som många gör.

Får man bara ha ett mellannamn? Är mellannamn samma sak som andranamn? Jag har ju tre namn och sedan ett efternamn till exmpel.

Man får bara ha ett mellannamn. Andranamn är förnamn och sådana kan man ha nästan hur många som helst!

Själv har jag tre förnamn, ett mellannamn och ett efternamn:D

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 720
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 907
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 593
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar