Oenighet om efternamn?

L

Lava

Idag är det vanligt att föräldrarna har olika efternamn (även som gifta). Finns det någon administrativ praxis gällande vilket efternamn barn får ex om föräldrarna är oeniga?

Sv: Oenighet om efternamn?

Jag är gift men har inte bytt efternamn, våran dotter har pappans efternamn. Men vi var inte gifta när hon föddes och hade vi inte valt hade hon fått mitt då om jag minns rätt. Jag vet många som har "dubbelnamn" på sina barn, eller rättare sagt ena efternamnet som mellannamn :)

Är det ena efternamnet bara ett mellannamn då alltså? Om man har dubbelnamn?

Har nämligen två olika efternamn, men jag verkar kunna använda vilket som (för viktiga papper också) och tänkte att det borde väl spela roll om ena bara är ett mellannamn!

Det tror jag inte. Man får nog helt enkelt vänta med att skicka in papperen tills man kommit överens.

Barnet får automatiskt mammans efternamn när de föds. Som jag som hette Pernilla Mattsson, min son hette Pojke Eriksson innan han fick sitt förnamn, på samma lapp ändrade vi också efternamnet till Eriksson eftersom jag och maken planerade att gifta oss, och då böt jag efternamn.

förr tror jag man kunde ha dubbelnamn med bindestreck men min man har tex förnamn mellannamn efternamn och måste skriva under med efternamn, mellannamnet får han utelämna om han vill det är lika oviktigt som de förnamn som inte är tilltalsnamn :)

Precis.

Nu får man enbart ha ett efternamn, vill man att barnet ska ha bådas efternamn får man sätta det ena som mellannamn.

Hm. Konstigt. Jag har inga bindestreck mellan mina två efternamn. Då kanske ett helt enkelt är ett mellannamn, men jag vet verkligen inte vilket. När jag var liten använde jag ett, nu använder jag det andra... Vid alla tillfällen.

Sprang och tittade på körkortet nu. Översta raden (efternamn) stod båda mina efternamn, utan bindestreck. Under dem stod mitt förnamn och mina två mellannamn. Konstigt...

Men det var väl så, att förut kunde man ha två då :) Fast även utan bindestreck då!

Ja förrut kunde man ha det tydligen.

Vi fyllde i pappren från skatteverket nu i dagarna på Ella och där stod det klart och tydligt att man bara fick bära ett efternamn och det andra blir ett mellannamn.

Även 1993 stod det Mellannamn och Efternamn på blanketten man skickar in.

Men i alla officiella handlingar som kommer till det nästan vuxna barnet så står både Mellannamnet och Efternamnet. Likaså på Pass och ID.

Huvudsaken är väl att barnet själv vet vad det heter, när man kommer så långt....

//Waern

Tråkigt ;) Jag gillar att jag har kunnat byta efternamn ibland när jag känt för det :D

Jag tycker det är lite besvärligt det här med efternamn, vår dotter heter Namn Mitt(flick)efternamn Minmansefternamn. Hon har alltså ett mellannamn, vi var inte gifta när hon föddes. Nu är vi däremot gifta, min dotter har fortfarande två efternamn, då jag behöll mitt gamla efternamn som mellannamn när vi gifte oss. Hemma hos oss heter således bara mannen endast familjens efternamn, medan både jag och dottern har mitt "flicknamn" som mellannamn.

MEN, som jag förstått det, när vi får nästa knodd, så får denna automatiskt vår familjs gemensamma efternamn - eftersom vi är gifta, men det finns ingen möjlighet att h*n också får mitt gamla flicknamn som mellannamn, som min dotter och jag har... Väl?

Rörigt, vet, men vill inte skriva ut namnen.

förr tror jag man kunde ha dubbelnamn med bindestreck men min man har tex förnamn mellannamn efternamn och måste skriva under med efternamn, mellannamnet får han utelämna om han vill det är lika oviktigt som de förnamn som inte är tilltalsnamn :)

Men det är väl inte alls lika oviktigt som ett mellannamn? Jag har två namn och det är vad alla säger, de rabblar inte upp mina två andra namn utan säger mitt förnamn och två efternamn.

Det är klart att det lilla grynet kan få samma mellannamn som ni har!
Det är bara att skriva det på blanketten som ni ska skicka in när ni anmäler förnamnet/namnen.

Menade att det är lika oviktigt när det kommer till att fylla i papper, underskrifter osv.
Min mans signatur är Förnamn Efternamn även om han eg heter namn namn förnamn mellannamn efternamn :rofl:
Han presenterar sig dock ofta som Förnamn Mellannamn, av lathet :angel:

Jag tycker det är lite besvärligt det här med efternamn, vår dotter heter Namn Mitt(flick)efternamn Minmansefternamn. Hon har alltså ett mellannamn, vi var inte gifta när hon föddes. Nu är vi däremot gifta, min dotter har fortfarande två efternamn, då jag behöll mitt gamla efternamn som mellannamn när vi gifte oss. Hemma hos oss heter således bara mannen endast familjens efternamn, medan både jag och dottern har mitt "flicknamn" som mellannamn.

MEN, som jag förstått det, när vi får nästa knodd, så får denna automatiskt vår familjs gemensamma efternamn - eftersom vi är gifta, men det finns ingen möjlighet att h*n också får mitt gamla flicknamn som mellannamn, som min dotter och jag har... Väl?

Rörigt, vet, men vill inte skriva ut namnen.

Jodå, nästa kan absolut få ditt flicknamn som mellannamn. Det är bara att ange det som mellannamn.

Menade att det är lika oviktigt när det kommer till att fylla i papper, underskrifter osv.
Min mans signatur är Förnamn Efternamn även om han eg heter namn namn förnamn mellannamn efternamn :rofl:
Han presenterar sig dock ofta som Förnamn Mellannamn, av lathet :angel:

Fast mellanefternamnet är ett mellanefternamn och inte alls samma sak som ett vanligt förnamn. Jag har pappas efternamn som mellannamn och mammas som efternamn och jag använder båda. Båda namnen är visst lika giltiga, man kan tex kalla sig för Anna Svensson Jönsson Eller bara för Anna Jönsson om man vill. Så att säga att mellannamnet är lika oviktigt som de andra förnamnet är inte sant. Folk kallar ju inte Anna Svensson Jönsson för Anna Berta Solveig Svensson Jönsson.

Jag heter Marie Gitte och Rebecka, men bara Marie används ihop med mina två efternamn när jag ropas upp hos läkare, i skolan eller liknande.

Så nej, jag håller inte med om att mellannamnet bara är som ett vanligt förnamn. Jag fick förresten veta när jag skaffade två "efternamn" att om jag ska skriva under på tex en kvitto så måste jag skriva Marie och BÅDA efternamnen, i övrigt kan jag kalla mig för det sistnämnda.

Sedan måste jag tillägga en sak. Förnamn är alla namnen som tex. Anna, Petra, Julia osv. Tilltalsnamn är det du kallas, som i mitt fall Marie. Mellannamn är det efternamn som finns innan Efternamnet.
Jag har tre förnamn: Marie Gitte och Rebecka.
Jag har ett tilltalsnamn: Marie
Jag har ett Mellannamn.
Jag har ett efternamn.

Senast ändrad:

Den administrativa praxisen är att att barnet får mammans efternamn om föräldrarna inte är gifta och pappans om de är gifta.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 720
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 907
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 593
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar