L
Lava
Idag är det vanligt att föräldrarna har olika efternamn (även som gifta). Finns det någon administrativ praxis gällande vilket efternamn barn får ex om föräldrarna är oeniga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
förr tror jag man kunde ha dubbelnamn med bindestreck men min man har tex förnamn mellannamn efternamn och måste skriva under med efternamn, mellannamnet får han utelämna om han vill det är lika oviktigt som de förnamn som inte är tilltalsnamn
Jag tycker det är lite besvärligt det här med efternamn, vår dotter heter Namn Mitt(flick)efternamn Minmansefternamn. Hon har alltså ett mellannamn, vi var inte gifta när hon föddes. Nu är vi däremot gifta, min dotter har fortfarande två efternamn, då jag behöll mitt gamla efternamn som mellannamn när vi gifte oss. Hemma hos oss heter således bara mannen endast familjens efternamn, medan både jag och dottern har mitt "flicknamn" som mellannamn.
MEN, som jag förstått det, när vi får nästa knodd, så får denna automatiskt vår familjs gemensamma efternamn - eftersom vi är gifta, men det finns ingen möjlighet att h*n också får mitt gamla flicknamn som mellannamn, som min dotter och jag har... Väl?
Rörigt, vet, men vill inte skriva ut namnen.
Menade att det är lika oviktigt när det kommer till att fylla i papper, underskrifter osv.
Min mans signatur är Förnamn Efternamn även om han eg heter namn namn förnamn mellannamn efternamn
Han presenterar sig dock ofta som Förnamn Mellannamn, av lathet