Ölands djurpark - nån som varit där?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mayflower

Jag, sambon och dottern som blir 3 år i slutet av maj fundrar på att åka till Ölands djurpark i sommar. Någon som varit där?? Vad tyckte ni? Såg att det finns stugor att hyra där? Hur är de? Finns det kanske nåt bättre och mysigare ställe att bo på...?

/M
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Jag är uppvuxen där:)
Det var visserliggen ett bra tag sedan jag var där, vet inte om de har förändrats något. Men då var det väldigt dåligt, djurparksdelen var helt OK (djurälskare som jag är). Däremot så var åkatraktionerna i sämsta laget. Åkte dit på klassresa när jag gick i 6:an då var det två som flög ur en karusell då "bältet" gick sönder..:crazy:


Vet dock inte som sagt hur det är där nu. Kanske får åka dit någon gång:)
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Jag bor också alldeles i närheten, men åker inte dit särskilt ofta.. :p Dels för att det är ganska dyrt att gå in där. Ska det vara värt det så ska man nog vara intresserad av att åka mycket karusell... Det är ju ett paketpris, så man får åka hur mycket man vill när man väl är inne där.
Det är gott om åkattraktioner där och även för små barn finns flera att välja på. Det är ju inte de allra modernaste karusellerna i många fall, fast hurdan kvalitén är kan jag inte svara på. Det är inte Så ofta det står i tidningen om olyckor i alla fall och med tanke på hur mycket det används så får det väl anses vara ett okej betyg...
Senst vi var där (slutet av säsongen 2004) hade vi lit eont om tid, så vi hann inte kolla in sagolandet, dinosaurieparken och vattenlandet, så jag vet inget om det. Men vi ska åka dit med makens systers familj i mitten av juni. Är någon intresserad kan jag rapportera när vi varit där då!

Jag vet inte exakt hur alla stugor ligger, men det finns ett gäng stugor med utsikt över "savannen", dvs där zebror och diverse andra betande djur går. Och stugorna är ju nybyggda så de är säkerligen fina.
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Jag var där 2003 eller nåt sånt och jag tyckte inte det var trevligt... Vet inte vad det var, men det kändes inte roligt att vara där.
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Jag var där förra året. Var där med min bror och hans son som då var 2. Det var mest som alla djurparker. Brorsonen tycket det var toppen. Lite djur att klappa och mata. Det finns godisautomater som man kan köpa lite godis till djuren. Så ta med många enkronor för att mata djuren var nästan det bästa på hela dagen. Men det var värt att åka tycker jag iallafall. Är det bra väder är det skönt att svalka sig i badlandet. Det var lite kul att det inte bara var djurpark. Fyllde hela kameran med bilder och tog slut på batterierna.
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Jag var där förra sommaren. Och jag åker inte tillbaka. :(

Det för mig negativa var:

När man väl kommit fram till kassorna vid inträdet, så frågade de om man ville ha en gratis klisterlapp som sätts på bilen (utav deras personal som går runt och gör det) Ville man inte ha en klisterlapp på bilen, vilket vi inte ville. Ja då måste man gå tillbaka till bilen, ganska långt om man har otur, och lägga en röd lapp i bakrutan på sin bil. :crazy:

Det var även dålig kvalite på alla karuseller och liknande maskiner. De som används, är tydligen begagnade maskiner som kommer från Gröna Lund, Liseberg och övriga nöjesfält. :cool: Hur kul är det? Ett nöjesfält byter väl ut när maskinerna är slitna oftast. Alt. när de ska ha nya maskiner.

När kompisens son (3 år) skulle åka "berg och dalbana" så sätter han sig i vagnen. Personalen, han kunde inte svenska, böjer sig fram med en cigarette i munnen för att sätta på lillkillen bälte. :crazy: :smirk: Man får väl vara glad för att killen slapp att få askan i knät.

Sen gillade jag inte djurhållningen. Många djur gjorde flera beteenden som tyder på stress. Små inhägnader och skitigt vatten. :mad:

Ska man äta mat på djurparken, så får man räkna med hamburgare, korv eller pizza slize. Det var vad som erbjöds. Dålig service, dyrt och mindre gott. Speciellt en het sommardag, vill man inte gärna äta svettig pommes. För att överhuvudtaget få äta måste man först stå i kö till en kassa där man betalar. Där får man sedan en biljett, som Du tar med Dig till matkön. Där får man stå ytterligare i kö, tills du får din mat/dryck.

Ja, som Du hör...är jag inte nöjd med Ölands Djurpark. Kommer inte åka dit igen.

Ps. Stugorna såg åtminstonde från utsidan väldigt fina ut. Dock tycker väl jag att den marken som gått åt till bygget av alla dessa stugor mycket väl kunde fått vara utrymme till de ledsna lejonen och tigrarna, som inte hade något roligt liv.
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

marieka skrev:
vi skippar den djurparken i år. Låter inge roligt.


Nä, tyvärr så var det faktiskt inte kul. :( Barnen som våra kompisar hade med, hade ju visserligen skoj. Men jag tyckte illa om stället, mest pga deras djurhållning.

En fördel med stället var att hund i djurparken var tillåtet. Det hade ju varit skoj, för hundarna att få titta på en massa ovanliga djur. Men tänk vilken stress det måste vara för alla djur om det kommer hundar som skäller och far ut. :crazy: Nu har de visserligen öppnat hunddagis precis utanför djurparken, så jag vet inte om de fortfarande är tillåtet med hundar där inne.
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Men då vill jag tipsa om en som jag tycker är helt underbar - Nordens Ark utanför Kungshamn (västkusten).

Den var MYCKET välskött, djuren såg ut att ha stora ytor att röra sig på, man gick som på landgångar så man såg bra ändå :)

Bondgården med nordiska husdjur var också mycket trevlig och där fanns också "klappbara" djur som trivdes med uppmärksamheten.

... att sen hela västkusten är som ett paradis gör inte saken sämre!

Javan

PS: Frösö zoo kan man också undvika som pesten påminner starkt om beskrivningarna av Ölands djurpark här ovanför... DS
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Huvaligen.... det låter inte roligt. Vi var på Skånes djurpark i fjol och det tyckte dottern var toppen, men jag led när jag såg de stressade vargarna och t ex en get som hade kraftig juverinflammation som gick där barnen fick gå och klappa djuren. Inte fattde de att hon mådde dåligt, utan rusade så klart fram och klappade henne får hon stod ju still. Gjorde väl så ont att röra sig....

Vi får väl se hur vi gör med djurparken. Tanken är att vi ska köra dit tidigt på morgonen från Kristianstad där vi bor och kolla på djuren den dan. Sen bo i stuga och gå på vattenland, sagoland etc dag 2.

Nån kanske har tips på en alternativ semester som är ungefär lika långt att åka till??
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Men hörrni ärligt talat..
Är det inte ungefär lika på de flesta djurparker? Det ingår ju liksom i konceptet att man klämmer in ett stort antal exotiska djurarter på en begränsad yta, för att visa upp dem för folk.
Det är ett av skälen att jag så sällan besöker djurparker över huvud taget, men jag gör det med barnen ändå för att de ska få chansen att se dessa djurslag i verkligheten (inte bara i tecknade barbapapafilmer :p).
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Fast det finns sämre och bättre djurparker mellan exempelvis Nordens Ark och Frösö Zoo är det en MILSVIDD skillnad i hur djuren har det och hur det ser ut och hur välskött stället är.

Javan
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

ok! jag har även blivit tipsad om barnens gård (tror jag det heter) som ligger i blekinge eller småland någonstans..... stenkoll:angel:
det tycker visst barn är jätteroligt och det finns bara "bonnadjur"
ska undersöka saken.
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Barnens gård kan jag rekommendera! Det ligger i Blekinge:rofl: . Det finns minilastbilar och traktorer som barnen kan köra. Bad med lite av varje, restauranger, studsmattor, hoppborgara mm mm Och så lite hästar och katter o vanliga djur.

Kan tipsa om BusFabriken i Linköping oxå, men det är inomhus. Hur kul som helst för barn från 1 år (kanske roligare om de är åtminstone 2 år) Man betalar 100 kr för 3 timmars lek. Massor av klätter, labyrinter mm mm:banana:
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Jag gillar Ölands djurpark! Är där varje år och barnen älskar det!

www.olandsdjurpark.se

Man kan ha med sig en egen matsäck och avnjuta, finns gott om bord och bänkar för det om man tycker det är dyrt att äta där. Och maten är inte alltid så god. Men om vi har planerat en heldag där så tar vi bilen och åker in till Färjestaden och sätter oss på en restaurang vid havet och njuter av vår lunch istället. Sen åker vi tillbaka till parken igen, en skön avkoppling, bara några kilometer till Färjestaden från parken.

Visst är det iriiterande med dekalerna, men så himla långt är det inte att gå. Däremot har de ett sjukt inträde, barn under 1 meter går in gratis, jag tycker man ska sätta gränsen vid ålder istället, de kunde också ha familjebiljett i inträdet.
Vatten landet är rätt okej... Barnen älskar detta ställe oftast och jag gillar det att strosa omkring i det. Hoppas ni gillar det!

Hemsidan till Barnens gård kommer också: www.barnensgard.se
Mycket bra inträdespriser....
Du har även Astrids Lindgrens Värld: www.alv.se
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

Vi har varit där många gånger, men det var några år sedan sist. barnen älskar det och min man och jag hade också trevligt. Kanske kan jag hålla med om att de anställda karusellskötarna kanske inte är av högsta klass, men det får man ta om man vill att barnen ska få åka gratis.
Vi hyrde en stuga privat, fantastiskt fint, bra pris och nybakat bröd till frukost! Min då lille son tyckte speciellt mycket om det rika fågelutbudet, dottern och sonen uppskattade karusellerna (gå dit efter att ha tittat på djuren!)
 
Sv: Ölands djurpark - nån som varit där?

PS: Frösö zoo kan man också undvika som pesten påminner starkt om beskrivningarna av Ölands djurpark här ovanför... DS

Precis vad jag tänkte! :bow: Speciellt när jag läste om de uttråkade polackerna som rökte vid attraktionerna! Jämtlands största turistattraktion! Hur kan det vara det när de har Jämtli??? :confused: Jisses så trött jag är på all icke svensktalande personal på små tråknöjesfält (likadant på Folkets Park här i Malmö som dottern alltid vill till på somrarna). Hur svårt är det att iallfall vara serviceminded om man nu kommer direkt från Polen till detta? Jag kan förstå att det är ett trist jobb för dessa "tivolitekniker" att även sitta i kassor och vid attraktioner men någon måste väl intervjua dem och se deras stil under rundvandringar i parkerna? Axel!?!?!? :D

Även jag vill slå ett slag för underbara Nordens Ark. Det är inget zoo i vanlig mening utan en park för bevarande av ovanliga djur som przewalskis häst, röd panda och andra.

Skånes djurpark tycker jag är OK också men så har jag heller inte sett stressade vargar och getter med juverinflammation.

Kolmården har det trist för isbjörnarna men annars ett trevligt (men dyrt) ställe.

Själv har jag bara varit på Ölands djurpark på 70-talet under en skolresa men inte ens då var jag imponerad (nio år gammal) utan tyckte mest det verkade kaotiskt. Det där med dekalerna förklarar varför de finns på så många bilar i Malmö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 925
Senast: Myrten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 088
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 861
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp